גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

הסכסוך של תל-אביב וגבעתיים על מצפה הכוכבים

בעתירה שהגישה טוענת עיריית ת"א כי עיריית גבעתיים נהגה ב"עזות-מצח וחוסר תום-לב" כשהפקיעה את הקרקע השייכת לה, בשווי עד מאות מיליוני שקלים, אף שאין לה כסף לשלם פיצוי ● גבעתיים: השטח הופקע כדי לתת מענה לצורכי ציבור של תושבי העיר

גבעת קוזלובסקי, גבעתיים / צילום: איל יצהר
גבעת קוזלובסקי, גבעתיים / צילום: איל יצהר

סכסוך ארוך-שנים בין עיריית תל-אביב לעיריית גבעתיים, הנוגע לקרקע שמחזיקה עיריית תל-אביב בעיר גבעתיים, עלה לאחרונה מדרגה כאשר עיריית תל-אביב הגישה עתירה נגד עיריית גבעתיים בטענה כי הפקיעה קרקע השייכת לה בגבעתיים ומיועדת למבני ציבור, וזאת כאשר כלל אין לה כסף לשלם פיצויים בגין ההפקעה. בעתירה מבקשת עיריית תל-אביב מבית המשפט לבטל את ההפקעה שבוצעה בניגוד לדין ובחוסר תום-לב.

העתירה, שהוגשה באמצעות עורכות הדין שירי אשכנזי ואפרת הרמן לבית המשפט המחוזי בתל-אביב, נגד עיריית גבעתיים והוועדה המקומית לתכנון ובנייה, מתייחסת לחטיבת קרקע בשטח 30 דונם הממוקמת בגבעת קוזלובסקי, אזור המאופיין בביקושים גבוהים למגורים. גבעת קוזלובסקי מצויה בנקודה תצפית גבוהה בעיר, ועל כן במתחם קייימים בין היתר מצפה כוכבים, מצפור, אנטנה של חברת בזק ובריכת מים של עיריית גבעתיים, המספקת מים לתושבי בני-ברק, רמת-גן וגבעתיים וכן שני שלישים מצריכת המים של תושבי תל-אביב.

על חלק מחטיבת הקרקע שבבעלות עיריית תל-אביב, המיועדת למבני ציבור ומגורים, אושרה בשנת 2016 תוכנית, במסגרתה הוגדלו זכויות הבנייה, והוספו תכליות למגרשים למבני ציבור. בפברואר 2018 פרסמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים הודעה כי בכוונתה להפקיע 16.3 דונם מתוך חטיבת הקרקע שבבעלות עיריית תל-אביב לצורכי ציבור וכן קרקעות של מחזיקים נוספים במתחם. הקרקע שהופקעה מיועדת לשימושים ציבוריים שגם יזמים פרטיים יכולים לממש, כגון בתי אבות ומעונות סטודנטים, ולא למגורים, ושוויה עשוי להגיע למאות מיליוני שקלים. 

העתירות השונות אוחדו לתיק אחד

בתגובה שלחה עיריית תל-אביב לוועדה המקומית גבעתיים מכתב התנגדות, בו ציינה כי הפקעת הקרקע מהווה פגיעה חמורה בקניינה, וביקשה פגישה דחופה על-מנת לבחון חלופה תכנונית אחרת להפקעה, או לדון בגובה הפיצוי המגיע לה. הוועדה השיבה כי תדאג לזמן פגישה בהקדם, אך לטענת עיריית תל-אביב, הדבר מעולם לא קרה. על כן, היא טוענת, לא נותרה לה ברירה אלא להגיש את העתירה. גם מחזיקים נוספים במתחם, ובהם חברת בזק, הרשות השנייה לטלוויזיה וחברת ניצני הפסגה, הגישו עתירות כנגד הודעת ההפקעה שפרסמה הוועדה המקומית לתכנון ובנייה של גבעתיים, שאוחדו לתיק אחד.

בעתירה מציינת עיריית תל-אביב כי במהלך השנים סייעה לעיריית גבעתיים ונעתרה לבקשות שונות שהעלתה. בין היתר עיריית תל-אביב העבירה לעיריית גבעתיים שטחים לצורך סלילת כבישים והקמת מאגר מים, ואף נתנה הרשאה להעביר את צינורות המים של עיריית גבעתיים בתחום הקרקע של עיריית תל-אביב. בנוסף העבירה עיריית תל-אביב 2 דונם למדינה, על-מנת שזו תוכל למסור אותן לחברת בזק לצורך הקמת אנטנה שקיימת בשטח עד היום לטובת תושבי גבעתיים. לטענת עיריית תל-אביב, למרות הסיוע הרב שתנה לעיריית גבעתיים, עיריית גבעתיים סירבה לשתף פעולה עמה בנוגע לפיתוח המתחם, הערימה קשיים וסירבה להיענות לבקשות עיריית תל-אביב מטעמים לא ענייניים.

עיריית תל-אביב טוענת בעתירה כי קרוב לשני עשורים שהיא מנסה לקדם תכנון למתחם שיכלול פתרון למאגר המים שבמתחם, שטח ירוק של 12 דונם ופרויקט מגורים. היא מציינת גם כי לאורך השנים ירד היקף הבינוי מ-350 דירות למספר קטן יותר, ולמרות זאת ההצעות שהציגה נדחו על-ידי עיריית גבעתיים, שלא הציעה מצידה שום חלופה.

כך למשל, בשנת 2009 התקיים סיור של נציגי הצדדים במתחם כדי לבחון פרויקט בנייה משותף. הוסכם כי עיריית תל-אביב תמנה מתכנן שייפגש עם מהנדס עיריית גבעתיים ויגבש תוכנית ראשונית, וכך נעשה. אולם בסופו של יום עיריית גבעתיים לא אפשרה לקדם את התכנון למתחם.

בשנת 2008, למשל, ביקשה עיריית תל-אביב להחליף את הגדר במתחם שבחלקה הייתה פרוצה לגדר מתכת, משיקולי בטיחות. לאחר תיאום ביצוע של הגדר החדשה מול נציגי עיריית גבעתיים, ולאחר שהחלו העבודות במתחם, הוציא מהנדס עיריית גבעתיים צו הפסקה מינהלי לעצירת העבודות. בקשת עיריית תל-אביב לקבלת היתר לחידוש הגדר נדחתה, בטענה כי הקמתה מהווה "פגיעה נופית". עיריית תל-אביב פנתה לוועדת הערר המחוזית על ההחלטה, ולמרות ניסיונות עיריית גבעתיים לסכל את הקמת הגדר, עיריית תל-אביב הצליחה בסוף להקים אותה.

גבעת קוזלובסקי, גבעתיים

הודעה מפתיעה על הפקעה

עוד נטען בעתירה כי בפברואר 2017 התקיימה ישיבה בין הצדדים על פיתוח משותף למתחם, אך בעקבותיה הופתעה עיריית תל-אביב לקבל מכתב, בו הודיעה לה עיריית גבעתיים באופן "סתמי וחד-צדדי" כי למרות שהועלו במסגרת ישיבת העבודה פתרונות תכנוניים, ראש עיריית גבעתיים החליט לפעול להפקעת הקרקע.

בשל התנגדות עיריית תל-אביב לכך התקיימה במארס 2017 פגישה בין ראש עיריית תל-אביב, רון חולדאי, לראש עיריית גבעתיים, רן קוניק, בה אמר קוניק כי ברצונו להקים פארק במתחם. חולדאי השיב כי אין לו התנגדות לרעיון, ובלבד שעיריית גבעתיים תרכוש את זכויות עיריית תל-אביב במתחם.

לטענת עיריית תל-אביב, כאמור, למרות ניסיונותיה לקדם הליכי תכנון משותפים עם עיריית גבעתיים שימזערו את הפגיעה בקניינה של עיריית תל-אביב ויענו על צורכי עיריית גבעתיים, בחרה גבעתיים לנקוט הליך הפקעה חד-צדדי. "עיריית גבעתיים בחרה להמשיך לנסות לקבל לידיה את מקרקעי העותרת תוך שימוש לרעה בסמכויות המוקנות לה ובחוסר תום-לב, בין על-ידי הוצאת דרישה לקבלת המקרקעין ובין בניסיון לעשות שימוש בסמכויות תאגיד המים של העיר גבעתיים על-מנת לגרום להעברת מקרקעי העותרת לידיה".

קוניק בפרוטוקול: "אין לנו"

גם אחרי כל ניסיונות עיריית תל-אביב לקדם תכנון וחרף הזמן והמשאבים שהשקיעה בהכנת חלופות תכנון, עיריית גבעתיים התנערה מהסיכומים, בטענה כי "פתרונות אלה נבחנו על-ידי ראש העירייה, ונמצא כי קיים קושי ביישומם, ולפיכך הוחלט על-ידי ראש העירייה לפעול לאלתר בהליך של הפקעה שטחים לצורכי ציבור".

עיריית תל-אביב טוענת כי כל האמירות של עיריית גבעתיים בדבר "נכונותה" להיפגש ולדון "נאמרו מן הפה החוצה", ובפועל בחרה להמשיך בהליך הפקעה באופן חד-צדדי ובחוסר תום-לב. זאת מאחר שבפרוטוקול הוועדה לאיכות הסביבה מחודש ינואר 2017 צוטט קוניק כאומר: "רוב הדברים שהועלו מחייבים פיצוי כספי, ואין לנו". 

לטענת עיריית תל-אביב, קוניק היה מודע לכך שבמסגרת הליך ההפקעה על עיריית גבעתיים לשלם פיצויי הפקעה, אך למרות שידע כי אין לה היכולת הכלכלית לשלם פיצוי הפקעה, בחר לנקוט את ההליך. "אין זאת כי אם עזות-מצח ושימוש לרעה בסמכויות וכספי ציבור, כמו גם חוסר תום-לב משווע".

בעתירה טוענת עיריית תל-אביב כי כל ניסיונותיה לפתור את המחלוקת הנוגעת לקרקע מחוץ לכותלי בית המשפט באמצעות פנייה ליועץ המשפטי לממשלה, או לממונה על המחוז, לא זכו למענה. "על כן יש לראות בהתנהלות עיריית גבעתיים חוסר תום-לב והפרה של חובת ההגינות הבסיסית המוטלת על רשות ציבורית".

עוד היא טוענת כי ההפקעה שבוצעה אינה חוקית, מאחר שהתוכנית שחלה במתחם מתייחסת רק לקרקע שבבעלות עיריית גבעתיים או קרקע שהופקעה טרם אישור התוכנית. לטענת עיריית תל-אביב, היכולת הכלכלית של רשות לשלם פיצויי הפקעה הוא שיקול מהותי שיכול להוביל לביטול ההחלטה בשל חוסר יכולת ליישמה.

למרות זאת, טוענת עיריית תל-אביב, הוועדה המקומית לתכנון ובנייה גבעתיים פעלה "ברשלנות, בחוסר סבירות וללא הנמקה", כשלא דרשה מעיריית גבעתיים להוכיח את יכולתה הכלכלית לממש את ההפקעה, וזאת במיוחד לאור הצהרותיו של קוניק כי אין לעירייה יכולת לשלם פיצוי.

עיריית תל-אביב מזכירה בעתירה כי הפקעה היא אמצעי קיצוני ומרחיק לכת של רכישה כפויה של קרקע, שכנגדה משולמים פיצויים, ועל הרשות לפעול בסבירות, מידתיות, הגינות ותום-לב. לטענתה, עיריית גבעתיים לא הוכיחה צורך ציבורי מסוים שבגינו מופקעת הקרקע, לאחר שבהודעת ההפקעה ציינה כי בכוונתה להפקיע את הקרקע בשל "צורך ציבורי" כללי. בנוסף לכך טוענת עיריית תל-אביב כי עיריית גבעתיים התעלמה מהצעותיה לתכנן את המתחם ולממש בו בנייה שתכלול גם את צורכי הציבור של עיריית גבעתיים.

מעיריית גבעתיים נמסר בתגובה: "עיריית גבעתיים הפקיעה שטח ציבורי (ולא שטח המיועד למגורים) לצורך מתן מענה לצורכי ציבור של תושבי העיר גבעתיים בהתאם להוראת התוכניות התקפות החלות, שתכליתן מאפשרת הקמת מבני ציבור ושמירה על ערכי הטבע והנוף".

עוד כתבות

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

קרן כהן חזון, מנכ''לית ובעלת השליטה בתורפז / צילום: ששון משה

תורפז רוכשת יצרני חומרי טעם בלגית-גרמנית תמורת 48 מיליון דולר

תורפז צפויה לרכוש את קבוצת קלאריס & ווילך באמצעות חברת הבת שלה - פיט ● החברה מייצרת חומרי הגלם היחודיים לתחום הבשר והאפייה ומחזור המכירות שלה הסתכם ב-35.1 מיליון דולר ב-2023

בנק ההשקעות ג'יי. פי מורגן / צילום: Reuters, Mike Segar

האסטרטג של הבנק הגדול בעולם: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו"

בבנק ג'יי פי מורגן שוב מזהירים מפני ירידות בשווקים, למרות שהתחזיות שלהם לא פוגעות כבר שנתיים וחצי ● האם הפעם התחזיות שלהם יתממשו? ומה הם ממליצים למשקיעים?

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

קריסת גשר פרנסיס סקוט קי בבולטימור / צילום: ap, Steve Helber

אמריקה סופקת כפיים וחוששת: עד כמה חסינים הגשרים שלה?

את הגשר בבולטימור הפילה ספינת ענק של 95 אלף טונות ● זו הייתה כנראה, אם כי לא בטוח, תוצאה בלתי נמנעת - הגשר קיבל ציון "מניח את הדעת" לפני שלוש שנים ● הנשיא ביידן רשאי לטעון שהשקעת טריליון דולר בשיקום תשתית מגינה על אמריקה מפני אסונות רבים כאלה

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

מגמה מעורבת בוול סטריט; רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%, שיאומי ב-12%

נאסד"ק יורד ב-0.2% ● סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

בית הדין הבינלאומי לצדק בהאג / צילום: Associated Press, Patrick Post

בית הדין בהאג הורה לישראל להכניס סיוע לעזה ללא הגבלה

לפי דיווח בסוריה ישראל תקפה אזור פעילות של חיזבאללה בדמשק • מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני • תושבים בצפת מדווחים על יירוט, לא נשמעה אזעקה • ירי רקטי לעבר גורן וגרנות הגליל, ירי נוסף גם לראש הנקרה • עדכונים שוטפים

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד