אקזיט שני בשנתיים: מה עומד מאחורי השווי הדמיוני של תן ביס

חברת הזמנת הארוחות נמכרה אתמול ב-135 מיליון אירו, לאחר שרק לפני שנתיים נמכרה לפי שווי צנוע בהרבה • העסקה מספקת הצצה לקופון שגוזרת תן ביס על כל ארוחה שתיווכה בה • המייסד תמיר כרמל, שיקבל בעצמו למעלה מ-100 מיליון שקל, ל"גלובס": "אמשיך לעבוד ולפתח את תן ביס"

מה עומד מאחורי האקזיט של תן ביס? אתמול (א') הודיעה חברת Takeaway.com, הנסחרת בבורסה של הולנד, על רכישת חברת הזמנת הארוחות תמורת סכום דמיוני של 135 מיליון אירו.

נתונים שסיפקה החברה הרוכשת מאפשרים הצצה למנגנון המשומן של תן ביס שהצמיד לחברה שווי גבוה כל כך. מהנתונים עולה כי תן ביס, שמתווכת למעשה בין לקוחות לבין מסעדות, גוזרת לעצמה כמעט 10% מהיקף ההזמנות שהיא מספקת ללקוחותיה - בעיקר לקוחות המועסקים בהייטק.

היקף ההזמנה הממוצע של תן ביס בשנת 2017 עמד על קצת פחות מ-40 שקל לארוחה, וההכנסה הממוצעת עבור כל ארוחה שמוזמנת באמצעות החברה עומדת על כ-3.7 שקלים. כלומר, בכל פעם שלקוח מזמין ארוחה הוא למעשה מעביר לתן ביס את הסכום הזה, אשר כמעט מחצית ממנו הופך ל-EBITDA (רווח לפני הוצאות מימון, מס, הפחתות ופחת).

גורמים המעורים בפרטי העסקה ציינו היום כי האסטרטגיה של הרוכשת - Takeaway.com - היא לחפש בכל שוק שחקן דומיננטי ולרכוש את הפעילות שלו. כלומר לא מדובר בעסקה אופיינת לתחום ההייטק שבמסגרתה הרוכשת מעוניינת בטכנולוגיה של החברה, אלא הרוכשת מעוניינת בפעילות בשוק המקומי ובמאגר הלקוחות הענק המקיף את רוב חברות ההייטק הגדולות בישראל. כיום מעסיקה תן ביס יותר מ-150 עובדים.

כדי לקבל פרופורציות עד כמה מדובר בשווי גבוה, מעניין לבחון את העסקה למכירת המתחרה של תן ביס היום בישראל - סיבוס - שהתבצעה לפני כ-5 שנים. סיבוס נרכשה אז על ידי קבוצת סוקדסו (Sodexo) הצרפתית בכ-67 מיליון שקל בלבד, ואמנם היה מדובר בחברה קטנה יותר ועדיין מדובר בשווי נמוך בהרבה.

אקזיט שני למייסד תמיר כרמל

תמיר כרמל (46), יליד זכרון יעקב ומתגורר היום בתל-אביב, מעדיף להישאר מתחת לרדאר. את תן ביס הוא הקים לפני 18 שנה, בהיותו בן 28 בלבד, והוא צפוי לאחר המכירה להמשיך לייעץ לחברה. העסקה צפויה להכניס לכיסו יותר מ-100 מיליון שקל.

בשיחה עם "גלובס" אמר כרמל: "אמשיך לעבוד ולפתח את תן ביס. אנחנו מתכננים לגייס בקרוב עשרות עובדים". לדבריו, לתן ביס יתרון עבור הצרכן: "תן ביס כפלטפורמה היא מחוללת תחרות לטובת הלקוח בין המסעדות שנותנות מבצעים וקופונים, ומוזילה את מחירי המזון. היא מה שגורם לעסקים להצליח. אנחנו מתכננים להמשיך להשקיע עוד הרבה משאבים כדי להציע ללקוחות גם מוצר יותר טוב, גם שירות יותר טוב וגם מחיר יותר נמוך".

יורג גרביג, סמנכ"ל התפעול של Takeaway.com, אמר: "תן ביס בנתה פלטפורמה דיגיטלית מאוד אטרקטיבית להזמנות אוכל אונליין. העסקה תאפשר לנו להציע שירותים בתחום ה-B2B) Business to Businees - ש.מ) בשווקים שבהם אנו פועלים, כתוספת ליכולות המצוינות שלנו בתחום ה-B2C) Business to Client - ש.מ). אנחנו נרגשים לקבל בברכה את צוות תן ביס לשורות קבוצת Takeaway.com".

העסקה הנוכחית היא כאמור אקזיט שני בתוך זמן קצר עבור כרמל, לאחר שבמאי 2016 רכשה קרן הפרייבט אקוויטי TA 80% ממניותיו בעסקה שפרטיה הכספיים לא פורסמו. אז גם הצטרף נציג קרן TA לדירקטוריון תן ביס. לפי גורמים מעורים, מחירה של תן ביס בעסקה הקודמת היה נמוך מ-80 מיליון שקל.