ברן תהנדס את אפריקה: תבצע פרויקטים בהיקף כ-350 מ' דולר

חברת ההנדסה והפרויקטים תבצע פרויקטים בתחומי תשתיות מים וחקלאות באחת ממדינות היבשת • המניה החבוטה הגיבה בעליות של עד כ-13%

חברת ההנדסה והפרויקטים ברן  עדכנה היום כי חתמה על שלושה מזכרי הבנות לביצוע פרויקטים באפריקה, בטווח הכנסות כולל של כ-355-430 מיליון דולר.

מדובר, לפי ברן, בהסכמים שנחתמו מול רשות ממשלתית לביצוע פרויקטים של תשתיות "בתחומי המים והפיתוח החקלאי הכוללים בין היתר, הכנת תוכנית אב לפיתוח חקלאי במדינה, וביצוע פרויקטים חקלאים בהיקף העולה על 500 אלף דונם".

מזכרי ההבנות כוללים פרויקט אחד מרכזי בתחום התשתיות והחקלאות, בהיקף מוערך של כ-300-350 מיליון דולר לתקופה של חמש-שש שנים, פרויקט נוסף בתחום דומה בסך של 50-70 מיליון דולר לתקופה של שנתיים-שלוש, ופרויקט שלישי מצומצם יותר בתחום הייעוץ וההנדסה, בסכום של 5-8 מיליון דולר לתקופה של שנה.

מניית ברן החבוטה הגיבה לעדכון בעליות חדות, שעמדו בשעות הצהריים על כ-13% ומחקו את עיקר הירידה שהיא הציגה בשנה האחרונה, כשלאחר העליות שווי החברה הנוכחי עומד על פחות מ-80 מיליון שקל.

בברן ציינו כי הפרויקטים הם עצמאיים "ולא קיימת תלות ביניהם", וכי ביצועם "כפוף לחתימת הסכמים מפורטים" וכן לסגירת חבילות מימון.

עוד ציינו בברן, שחתמה על מזכרי ההבנות באמצעות החברה הבת ברן אינטרנשיונל, כי סוכם על שיתוף פעולה על בסיס בלעדיות למשך חצי שנה, וכי "ניתן להאריך תוקף כל אחת מההתקשרויות פעם אחת".

ברן
 ברן

הביטולים שמתאגרים את ברן

אפריקה היא אחד ממוקדי הפעילות המרכזיים של ברן, שרק בחודש יוני עדכנה על זכייה בחוזה גדול בפרויקט לאספקת מי שתייה בחוף השנהב, בהיקף מוערך של כ-40-60 מיליון אירו.

ברן עברה בשנים האחרונות תקופה מאתגרת, תחילה בהשפעת פרויקטים בישראל שנעצרו או בוטלו, והסבו לה נזקים, ובהמשך בהשפעת ביטול פרויקט מרכזי שלה ברוסיה, שבוטל.

על רקע רצף האירועים שעברה, מניית החברה צללה ב-50% בשלוש השנים האחרונות והתרחקה יותר מ-90% מרמת השיא אליה הגיעה בשנת 2007. עם העליות היומית, התרחקה מניית ברן ב-16% מרמת השפל אליה הגיעה במהלך 2016.

על רקע התקופה הלא פשוטה שאיתה התמודדה, בתחילת השנה שעברה דיווחה ברן על אפשרות להכנסת משקיע לחברה, אולם עד כה כל עסקה לא יצאה לפועל, וברן גם לא עדכנה בנושא בדוחותיה.

ברן, שבשליטת היו"ר מאיר דור ואלכסנדר נסיס, עוסקת במגוון פעילויות הקשורות למתן שירותים ופתרונות הנדסיים וניהוליים בפרויקטים בתחומי תשתית, בנייה ותעשייה, אנרגיה, חקלאות ומים, בארץ ובחו"ל. בסוף 2017 העסיקה החברה כ-820 עובדים.

בסיכום הרבעון הראשון של השנה צללו הכנסותיה של ברן ב-40% ל-97 מיליון שקל, ושחיקה ניכרת נרשמה גם בשורות הגולמית והתפעולית שלה. בשורה התחתונה, הרווח הנקי הרבעוני שלה צלל ביותר מ-80%, ועמד על 1 מיליון שקל בלבד.

מפילוח הכנסותיה של ברן, המחולקות לישראל ולחו"ל, עולה כי בסיכום רבעוני הצטמצמה הפעילות בחו"ל ב-45%, וההכנסות ממנה הסתכמו ב-51 מיליון שקל, ואילו הרווח התפעולי ממנה צנח ב-85%, ועמד על פחות מ-2 מיליון שקל.

יציאה ממדינות לא רווחיות

בברן מייחסים את הצמצום בהכנסות בעיקר לפעילות החברה ברוסיה, וכן לפרויקט הולכת מים באפריקה, ועוד ציינו בנושא, כי החברה המשיכה לטפל בסיום פרויקטים הפסדיים הנמשכים מהעבר, "כמו גם סגירת מדינות לא רווחיות או חזרה בהן לפסי רווחיות".

לפי החברה, סוגיה זו ממשיכה להיות אחת המרכזיות "ממשימות החברה מאז אמצע 2015".

לפי ברן, סיום פעילות ויציאה ממדינות פעילות שאינן רווחיות, "מושכים ומשפרים את אחוז הרווח הגולמי הכולל, גם במגזר אינטרנשיונל וגם במגזר ברן ישראל".

ההכנסות הרבעוניות של ברן בישראל הצטמצמו ב-34% ל-45 מיליון שקל, אולם החברה הצליחה להגדיל את הרווח התפעולי מהן, שהתקרב ל-4 מיליון שקל, כמעט פי ארבעה, תוך שיפור שיעורו מההכנסות.

בהתייחסות לירידת ההכנסות בישראל ציינו בברן, כי אלה הושפעו בעיקר מסיום פרויקט שיקום של מפעל תעשייתי, וכן מצמצום פרויקטים בתחום התעשייה התהליכית וההנדסה המסורתית, ומנגד, החברה הצליחה לשמור על רמת ההכנסות בתחומי התחבורה, התשתיות האזרחיות והתקשורת.

בסיכום שנת 2017 כולה, הכנסותיה של ברן שמרו על יציבות, ברמה של 572 מיליון שקל, הרווח הגולמי שלה עלה משמעותית וסייע לה לעבור לרווח תפעולי של 35 מיליון שקל, אחרי הפסד תפעולי של 31 מיליון שקל ב-2016, ובשורה התחתונה היא הציגה רווח נקי של 17 מיליון שקל, אחרי שהפסידה 64 מיליון שקל בשנתיים קודם לכן (2015-2016).