פסילה שלישית: לאומי פרטנרס לא תרכוש 20% מביטוח ישיר

לאומי פרטנרס, ארקין והפניקס לא ירכשו 20% מביטוח ישיר • הסיבות לביטול, לפי גורמים בשוק: עליית הערך של מניות ביטוח ישיר בבורסה, שפגעה באטרקטיביות העסקה מבחינת המוכרים, וקשיים משפטיים ורגולטוריים

דורון שנידמן / צילום: תמר מצפי
דורון שנידמן / צילום: תמר מצפי

גם הניסיון השלישי של משפחת שנידמן למחוק את חברת ההחזקות ביטוח ישיר  מהמסחר בבורסה לא צלח. זאת לאחר ביטול עסקה שרקמה החברה עם לאומי פרטנרס, מורי ארקין והפניקס, שאמורים היו לרכוש 20% ממניותיה תמורת יותר מ-300 מיליון שקל. היום הודיעה צור שמיר, החברה האם של ביטוח ישיר, שבשליטת בני הדודים מוקי ודורון שנידמן, כי "התנאים המתלים בעסקה לא התקיימו, ומשכך ההתקשרות בעסקה לא תושלם".

משפחת שנידמן נדרשת לשטח את פירמידת החברות שבשליטתה משלוש שכבות לשתיים בגלל חוק הריכוזיות, וזו לא הפעם הראשונה שתוכנית שלה לביצוע המהלך לא מצליחה. את קיפול השכבה חייבת קבוצת צור שמיר לבצע עד סוף 2019.

על פי גורמים בשוק, העסקה למכירת מניות ביטוח ישיר פקעה בקול ענות חלשה מכמה סיבות מרכזיות: עליית הערך של מניות ביטוח ישיר בבורסה, שפגעה באטרקטיביות העסקה מבחינת המוכרים, וקשיים משפטיים ורגולטוריים. מביטוח ישיר נמסר, כי "אחרי מספר דחיות להתקיימות התנאים המתלים, הצדדים החליטו בשלב זה לסגת מהעסקה".

כיום נסחרת ביטוח ישיר לפי שווי חברה של יותר מ-2 מיליארד שקל, ומנייתה ירדה נכון לשעות אחר הצהריים בכ-2%. החזקות הציבור בחברה מהוות 23.1% מהון המניות שלה, והיתר בידי צור שמיר ובעלי עניין נוספים.

ניסיון נוסף לשטח את הפירמידה

על דבר העסקה בין לאומי פרטנרס לביטוח ישיר נודע לראשונה במאי 2017, אז דובר כי זרוע ההשקעות של בנק לאומי תרכוש יחד עם משקיעים נוספים 30% ממניות ביטוח ישיר הציבורית לפי שווי חברה של 1.42 מיליארד שקל. המימון אמור היה לסייע למשפחת שנידמן לרכוש את החזקות הציבור בביטוח ישיר ובאופן זה למחוק אותה מהמסחר. 

בדצמבר אשתקד שונתה העסקה כך שלאומי פרטנרס תרכוש עם משקיעים נוספים (ארקין והפניקס) 20% ממניות ביטוח ישיר (מתוכם 10% חלקה של לאומי פרטנרס), לפי שווי חברה של כ-1.56 מיליארד שקל. אז דובר על כך שהמועד האחרון להשלמת העסקה יהיה בסוף אפריל 2018. לקראת סוף אפריל נדחה המועד האחרון להשלמת העסקה לסוף יולי. אתמול הגיע המועד האמור והעסקה פקעה.

לאומי פרטרנס, שבניהול ירון בלוך, כבר שותפה של משפחת שנידמן, מאחר שהיא כבר מחזיקה בכ-19% ממניות חברת המימון החוץ-בנקאית מימון ישיר, שבשליטת ביטוח ישיר. נוסף על כך מחזיקה ביטוח ישיר בשתי חברות ציבוריות - הנכס המרכזי שלה, חברת הביטוח הישירה איי.די.איי ביטוח (הנסחרת בשווי של 3.3 מיליארד שקל) וחברת הנדל"ן המניב אדגר. 

למשפחת שנידמן שלוש קומות ציבוריות כיום: צור שמיר, ששולטת בביטוח ישיר, ששולטת באיי.די.איי ביטוח ובאדגר. הקבוצה מתכוונת לקדם בעתיד הנפקה גם של מימון ישיר. נוסף על הקבוצה של שנידמן ועל לאומי פרטנרס, מחזיקה במניותיה של מימון ישיר גם חברת הגמל והפנסיה של בית ההשקעות אלטשולר שחם. בידי משפחת שנידמן נותרה האפשרות לבצע החלפת מניות בין צור שמיר וביטוח ישיר, או למחוק את החזקות הציבור באחת הקומות (בצור שמיר או בביטוח ישיר) באמצעות הצעת רכש.