קרנות הנאמנות עברו ביולי לפדיונות; נמשך הסחף באילים ובילין

קרנות הנאמנות פדו ביולי כ–1.7 מיליארד שקל, כאשר להוציא את ינואר, מתחילת השנה ישנה מגמה שלילית שמסתכמת בפדיונות מצרפיים של כ–5.8 מיליארד שקל • מתעודות הסל נפדו מתחילת 2018 כ–6.8 מיליארד שקל

פנסיה / צלם: פוטוס טו גו
פנסיה / צלם: פוטוס טו גו

נכון לסוף יולי 2018 נוהלו בשוק קרנות הנאמנות נכסים בהיקף מצרפי של כ-240 מיליארד שקל, המהווים קיטון של כ-3 מיליארד שקל ביחס לנכסים שהיו בקרנות הנאמנות בסוף 2017. לקיטון בשוק זה יש שתי סיבות: הפדיונות והתשואות החלשות יחסית. ביולי נרשמו פדיונות מצרפיים ניכרים, בהיקף של יותר מ-1.7 מיליארד שקל, ושהעבירו את השוק לפדיונות מצטברים מתחילת השנה, לאחר מחצית שנה שהייתה חיובית, בקושי. כך או כך, בנטרול ינואר החזק מאוד השנה, המגמה השלילית בשוק הנאמנות מוחשית ומסתכמת בפדיונות של כ-5.8 מיליארד שקל מאז פברואר ועד סוף יולי - מגמה ברורה ועקבית.

כאמור, לא רק פדיונות הביאו לקיטון בשוק קרנות הנאמנות מתחילת השנה. מורן צביק, מנהל קשרי יועצים במיטב דש קרנות נאמנות, כתב כי "תעשיית קרנות הנאמנות השיגה בחודש יולי תשואה חיובית ממוצעת של 0.3%", כך ש"התשואה מתחילת השנה מגיעה ל-0.2%".

ונשוב לגיוסים ולפדיונות: תעשיית הקרנות רשמה פדיונות של כ-2.8 מיליארד שקל בקרנות מסורתיות, בעוד שהיו גיוסים מצרפיים הן בקרנות המחקות והן בקרנות הכספיות, בחודש יולי, כשמתחילת השנה הקרנות המחקות גדלו בענק - עם גיוסים של יותר מ-3.1 מיליארד שקל כשהקרנות הכספיות עברו לגיוס חיובי (לא כולל גיוסים חיוביים בחלק מהקרנות הכספיות הדולריות, שחלק מהגופים סופרים כקרן מסורתית), וכשהקרנות המסורתיות רשמו פדיונות מצרפיים בהיקף מצטבר של כמעט 5 מיליארד שקל מתחילת השנה.

קרנות הנאמנות: גיוסים ופדיונות ביולי 2018
 קרנות הנאמנות: גיוסים ופדיונות ביולי 2018

כמו כן, נמשכת השונות הגבוהה בגיוסים בין הקטגוריות השונות, כשלדברי גורמים בשוק הקרנות "כוכבת הגיוסים החודש הייתה קטגוריית מניות חו"ל, שגייסה קרוב ל-700 מיליון שקל, והפכה החודש לקטגוריה המגייסת מתחילת השנה, עם גיוסים של יותר מ-3 מיליארד שקל, ובכך עקפה את קטגוריית קרנות אג"ח מדינה, שלהן גיוסים של כ-2.7 מיליארד שקל עד כה השנה. מהצד השני, גם החודש הקרנות הפודות ביותר היו קרנות אג"ח כללי עם פדיון של 2.4 מיליארד שקל ויותר מ-6 מיליארד שקל מתחילת שנה".

הפודים: פסגות, אלומות, אילים וילין

הפודות הגדולות ביולי היו סיגמא, שפדתה 363 מיליון שקל, אלטשולר שחם, אילים, אנליסט, אלומות ואיילון, שכבר אינה קשורה לאיילון ביטוח ושפדתה כ-590 מיליון שקל בחודש החולף. לעומתם, המגייסים הגדולים בשוק ביולי היו מיטב דש, קסם של אקסלנס - שהפכה מחברת תעודות סל לבעלים של קרנות הנאמנות של הבית, תמיר פישמן - שבניהול טמיר שפירא, מודלים הקטנטנה - שהגיוסים שרשמה ביולי מהווים כ-44% מנכסיה בסוף יוני, ומגדל שוקי הון שמחליפה מנהלים בימים אלה.

ומה קרה בשורת הגיוסים והפדיונות מתחילת השנה? מור, שהיה מהכוכבים של השוק אשתקד, נמצא במקום החמישי מהסוף המריר של הטבלה, ולמעשה מקרב הגופים הפודים הגדולים מתחילת השנה. מעליו, או יותר נכון מתחתיו, הפודים שאיבדו הרבה יותר ממיליארד שקל כל אחד: פסגות, אלומות, אילים וילין-לפידות (שמראה חולשה גם בשוק הגמל וההשתלמות). לגבי השניים האחרונים נציין כי הם היחידים שאיבדו מתחילת השנה יותר מ-2 מיליארד שקל כל אחד, כמעט 2.2 מיליארד שקל וכמעט ו-2.5 מיליארד שקל, בהתאמה. עבור אילים מדובר במכה נמשכת ויוצאת דופן, כשבשיא ניהלה החברה כ-11 מיליארד שקל באמצעות קרנות הנאמנות שלה, לפני כשנה בערך.

שוק תעודות הסל ביולי 2018
 שוק תעודות הסל ביולי 2018

למול זאת יש ארבעה שהרבה מעל היתר: אי.בי.אי, שגייסה מתחילת השנה 3.8 מיליארד שקל, למרות פדיונות קלים מאוד ביולי, מיטב דש, שהינה החברה הגדולה בשוק, והיחידה שמנהלת מעל לרף 30 מיליארד שקל, הראל פיא, שרואים בה רוח חדשה מאז שטל קדם וירון דייגי מובילים את הראל פיננסים ואת חברת הקרנות של בית ההשקעות, ותמיר פישמן. עוד נציין לחיוב, עם המגייסים הגדולים, את מגדל שוקי הון, שמגייסת בגדול בקרנות המחקות שלה, ואת סיגמא, שחוותה יולי קשה.

לסיום, משוק תעודות הסל נפדו ביולי כ-710 מיליון שקל, כך שמתחילת 2018 נפדו מהן כ-6.8 מיליארד שקל. נכון לסוף יולי נוהלו בתעודות הסל נכסים בשווי של כ-94 מיליארד שקל. על פי נתוני איגוד לשכות המסחר מתחילת השנה נפדו כ-2.9 מיליארד שקל מתעודות סל על מניות בארץ וסכום דומה נפדה מתעודות סל על מניות בחו"ל. החברה היחידה שגייסה ביולי וגם היחידה שגייסה תחילת השנה, היא הראל סל. 

תזוזות בצמרת חברות הקרנות של מגדל ואי.בי.אי

כשלושה חודשים לאחר שנודע כי אחד מבעלי השליטה בבית ההשקעות אי.בי.אי, דייב לובצקי, עוזב את תפקיד מנכ"ל אמבן - פעילות ניהול ההשקעות והתיקים של הבית, בסוף השבוע התברר כי הוא פורש גם מתפקיד יו"ר קרנות הנאמנות של הבית. במקומו תמונה אלה אלקלעי, הנמנית אף היא על בעלי השליטה בבית ההשקעות.

כבר במאי פירטו בחברה כי לובצקי, בנו של צבי לובצקי שנמנה על מייסדי בית ההשקעות, ימשיך להתמקד בהשקעות אלטרנטיביות וימונה ליו"ר אמבן במקום אלקלעי. עתה מתברר שאלקלעי, בתו של מייסד אחר של בית ההשקעות, עשתה עמו הצרחה בחברת קרנות הנאמנות. מנכ"ל בית ההשקעות הוא עדו קוק, גם הוא בנו של אחד ממייסדי החברה. המנכ"ל הוותיק בחברת קרנות הנאמנות של אי.בי.אי הוא אורי בן דב, כשברבות מפעילויות בית ההשקעות נרשמו תזוזות מהותיות לאחרונה.

מאי.בי.אי נמסר כי "השינוי מבטא את ראיית אי.בי.אי ביחס לצורך בחילופי תפקידים בהנהלת החברות בקבוצה, כך שלא יהיה גורם אחד המכהן כיו"ר דירקטוריון במספר חברות העוסקות בפעילות הליבה של הבית".

לצד זאת, מגדל שוקי הון הודיעה כי לאחר מינויו של מנכ"ל קרנות הנאמנות הוותיק שגיא שטיין למנכ"ל בית ההשקעות, מונה במקומו ליאור כשריאן, סמנכ"ל השיווק. כשריאן, שמשמש כסמנכ"ל בחברה מזה כחמש שנים, ייכנס לתפקיד החדש בתחילת אוקטובר. מי שיחליף אותו כסמנכ"ל השיווק הוא נעם יהושע, שהצטרף לחברה ב-2008, כמשווק קרנות.

שטיין, שימונה למנכ"ל בית ההשקעות מגדל שוקי הון במקומו של יוסי בן ברוך, צפוי גם להחליפו כיו"ר מגדל קרנות נאמנות. בן ברוך עובר לתפקיד בכיר בקבוצה האם.