אבחון הפרעות קשב לכולם - בקרוב בבית הספר הקרוב לביתכם

חברת נוירוטק השיקה בדיקת סקר אובייקטיבית שעשויה לפתור את אבחון היתר באזורים מסוימים ואבחון החסר באזורים אחרים

סלולרי, בתי ספר / שאטרסטוק
סלולרי, בתי ספר / שאטרסטוק

הפרעות קשב בילדים בגיל בית הספר מאובחנות היום גם ביתר וגם בחסר: בשכונות שבהן יש מודעות גדולה יותר לקיומן, וגם רצון לקבל הקלות, כמעט כל הילדים נשלחים לאבחון. מורים מודעים שולחים כל ילד שחורג מהשורה לאבחון, שיהיה ליתר ביטחון. לעומת זאת, באזורים עם מעט מודעות או במשפחות שבהן ההורים רואים בהפרעת קשב חולשה, ילדים יכולים להעביר שנים רבות ללא כל אבחון. גם כאשר הילד סובל מהפרעת קשב שאינה מלווה בהיפראקטיביות ומאופיינת בעיקר בחולמנות, או כאשר הילד מוכשר ומפתח מנגנוני פיצוי יעילים, ההפרעה נותרת לעתים לא מאובחנת.

לאחרונה השיקה חברת נוירוטק מוצר חדש בשם Axon, שהוא למעשה בדיקת סקר ממוחשבת שבאמצעותה אפשר לסקור את כל הילדים בבתי הספר באופן ראשוני, אובייקטיבי, שאינו מוטה על ידי תפיסת העולם של ההורה או הטיות שיפוט של המורה. "השקנו את המוצר במארס השנה, והוא כבר נמכר לבתי ספר ב-12 מדינות בעולם, כולל ספרד, סינגפור, קנדה, וכמובן גם ישראל", אומר מנכ"ל החברה, אוהד לביא.

קודם ל-Axon פיתחה נוירוטק את Moxo, בדיקה לאבחון הפרעות קשב שנקראה כך על שם טקס הריכוז של לוחם הקראטה לפני שהוא עולה לזירה. הבדיקה הממוחשבת נמכרת היום ב-23 מדינות והצליחה במיוחד בשוק הישראלי, שמתבצעים בו כ-60 אלף אבחונים בשנה. אלא ש-Moxo נעשית רק לילדים שקיבלו הפניה מרופא, במכוני אבחון המציעים את הבדיקה במסגרת סל של בדיקות נוספות משלימות. עוד לפני נוירוטק היו בדיקות ממוחשבות לאבחון הפרעות קשב, ובראשן TOVA, אך היא נחשבה מיושנת ופחות מדויקת. 

נוירוטק הוקמה ב-2008 על ידי היזמים ניר יכין, עמית כינור ואדוה פלד. בנוסף, נוירולוג הילדים ד"ר איתי ברגר הצטרף כיועץ רפואי. לדברי לביא, "בשלוש השנים הראשונות הם עיצבו את המוצר, עשו לו מבחני תיקוף והחלו להכניס אותו לקופות החולים. היום הוא מוכר ככלי תומך לאבחון הפרעות קשב".

לביא עצמו הצטרף לחברה לפני שלוש שנים וחצי. "אחד השינויים שהבאתי היה לצאת מהמוצר הספציפי אל כלל תחום העיסוק בקשב, שנוגע בעצם לכל תחום בחיים. אנחנו יודעים לייצר דוח קליני של נבדק כדי לאבחן הפרעה, אבל גם ליצור 'פרופיל קשב' לא קליני, עבור כל מי שרוצה פידבק על רמת הקשב היחסית שלו, וגם כבדיקת סקר עבור בתי הספר".

לביא אינו חושף את היקף ההכנסות של החברה, אולם מציין כי היא ממומנת מהכנסותיה. כמו כן הוא חושף שברבעון הראשון של 2018 בוצעו 30,000 בדיקות ביותר מאלף לקוחות (בתי ספר) שונים. זהו גידול משמעותי בהשוואה לתקופה המקבילה אשתקד.

הצעד הבא הוא פיתוח גרסאות חדשות של המוצר. "אנחנו מפתחים עם אוניברסיטת אריאל מדדים המקשרים בין תנועות עיניים במהלך בדיקה לבין הפרעות קשב, כדי ליצור מדדים יותר ביולוגיים ולהטמיע אותם בבדיקה שלנו. כמו כן אנחנו בוחנים גם הפרעות אחרות שמגיעות לעתים בתוספת להפרעות קשב כמו דיכאון, חרדה, טורט. אנחנו רוצים לבחון באמצעות הפרעות עיניים אם יש למשל דיכאון המתלווה להפרעות הקשב, או אם יש דיכאון שמאובחן בטעות כהפרעת קשב. או במקרה של חרדה, לעתים קרובות חרדה מתחזה להפרעת קשב ולכן חשוב להבדיל ביניהן".

לדברי לביא, פרופיל הקשב חשוב גם אם אין הפרעת קשב, משום שניתן להתאים לכל ילד את המקום בכיתה, את סוגי ההתאמות למבחן, המלצות להורים כיצד להתנהל עם הילד סביב שיעורי הבית וההכנה למבחנים וכן הלאה. בדיקת הסקר מבוצעת בבית הספר, אך מי שמקבל את התוצאות הם ההורים. המורים ומנהל בית הספר יכולים לראות את הפרופיל הכיתתי.

השלב הבא הוא כניסה לשוק הסיני, שיש בו התעוררות גדולה באבחון הפרעות הקשב. נוירוטק מקימה כעת חברה משותפת עם גורם סיני בתמיכת חממת הביוטק בגואנגזו שבה שותפה קרן GIBF הישראלית-סינית. בשנה הקרובה ייערך מחקר תיקוף גדול בסין, והכוונה היא לצאת כבר בשנה הבאה עם המוצר לשוק. בינתיים פועלת החברה לגייס הון כדי להתרחב במדינות נוספות. עד כה הושקעו בבדיקת הסקר 9 מיליון דולר ועוד 3.5 מיליון דולר במיזם בסין.