בשורה למתווכי נדל"ן: עוד בקשה להפחית אגרת הרישיון

מדובר באגרה שנתית שמתווכי הנדל"ן חייבים לשלם למשרד המשפטים כדי לחדש את הרישיון שלהם • בעקבות עודף גבייה הפחית משרד המשפטים בתחילת השנה את האגרה מ-482 שקל ל-361 שקל, וכעת תזכיר החוק החדש מבקש להפחית אותה שוב, ל–217 שקל בשנה

נתוני נדל"ן. המתווכים ישלמו פחות על הרישיון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
נתוני נדל"ן. המתווכים ישלמו פחות על הרישיון / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

תזכיר חוק חדש מציע להפחית את גובה האגרה השנתית שמשלמים מתווכי המקרקעין לרשם המתווכים במשרד המשפטים. לפי תזכיר החוק מדובר בהפחתה משמעותית מ-361 שקל בשנה נכון להיום ל-217 שקל לשנה החל מינואר 2019.

את תזכיר החוק פרסם משרד המשפטים והוא נגיש להערות הציבור עד 12 לאוגוסט. במידה והצעת החוק תתקבל תהיה זו הפעם השנייה בתקופה האחרונה שהאגרה מופחתת, לאחר שבתחילת השנה אישרה ועדה הכלכלה בכנסת הפחתה של 25% בתשלום האגרה מסכום שעמד על 482 שקל בשנה ל-361 שקל בשנה. חשוב להסביר שמדובר באגרה שהמתווכים חייבים לשלם מדי שנה, כדי שרישיון התיווך שלהם יהיה תקף.

לפי תזכיר החוק ודברי ההסבר שמלווים אותו "במסגרת בדיקה רוחבית שערך משרד המשפטים ביחס לאגרות הנגבות על ידו, נמצא כי הכנסות יחידת רשם המתווכים במקרקעין עולות כיום על הוצאותיה, באופן המצדיק הפחתה מכאן ואילך של האגרות השנתיות שנדרשים לשלם מתווכים במקרקעין. ההפחתה דנן היא בבחינת צעד משלים להפחתה קודמת של סכום האגרה השנתית, אשר נכנסה לתוקף ביום 1.1.18, אז הופחתה האגרה השנתית בשיעור של כ-25%".

במהלך הדיון בוועדת הכלכלה שהתנהל טרם ההפחתה הקודמת, בדצמבר 2017, אמרו נציגי משרד המשפטים בדיון כי ההחלטה על ההפחתה נובעת מכך שבמשרד ערכו בדיקה ומצאו כי ההכנסות מהאגרה הקיימת עולות על הוצאות האגף הרלוונטי - רשם המתווכים.

נציג משרד המשפטים, עו"ד אסף נועם, אמר באותו הדיון כי עלות המהלך היא 2.2 מיליון שקל בשנה והוסיף כי ההפחתה נועדה לתת ביטוח למהלך רוחבי של משרד המשפטים, שנועד להגביר את הזיקה בין עלויות השירות לגובה האגרה הנגבית. ככל הנראה, לאחר ההפחתה הקודמת, עדיין נראה כי מדובר בגבייה עודפת ולכן מגיעה כעת ההוזלה הנוספת.

לפי אתר משרד המשפטים, נכון להיום רשומים לא פחות מ-19,893 מתווכי מקרקעין המחזיקים ברישיון תיווך תקף. לפי התעריף המוצע כעת, האגרה השנתית של כלל המתווכים הרשומים תעמוד על כ-4.31 מיליון שקל. זאת לעומת כ-7.18 מיליון שקל בתעריף האגרה המעודכן נכון להיום.