אל תקראו להם אופניים

על שלומית מלכה ויהודה לוי להוביל קמפיין להחרמת קורקינטים חשמליים

קורקינט חשמלי / צילום: גלעד קוולרציק
קורקינט חשמלי / צילום: גלעד קוולרציק

תארו לעצמכם שאתם פוסעים בעיר בשלווה, אוחזים בידו של פעוט, כשלפתע אתם שומעים מאחוריכם קול טרטור ואופנוע חולף לאורך המדרכה בדהרה. תנועה פתאומית קלילה מצדכם או מצד הפעוט, וזה היה נגמר באסון. עכשיו חשבו מה היה קורה אם אותו הפעוט בדיוק היה יוצא מחצר הבית אל הרחוב, וכטבעם של פעוטות הוא היה עושה זאת בריצה קלילה, אללי, בלי להביט ימינה ושמאלה. לא, אנחנו לא מדברים על הכביש חלילה, אלא על המדרכה המוכרת כמקום הבטוח ביותר במרחב הציבורי - או שכך לפחות הנחנו.

המדרכות, צרות או רחבות, כבר אינן מקום בטוח. נדירים המקרים בהם אופנוענים עבריינים נוסעים במהירות רבה על המדרכה, אולם המקרים בהם כלי רכב ממונעים אחרים - קורקינטים, סגווי, או מה שנהוג לכנות "אופניים חשמליים" (זה לא. מדובר במשהו שקרוב הרבה יותר למשפחת האופנועים) דוהרים עליה, עם ילדים רכים או בלעדיהם - היא עניין שכיח ביותר. הנהגים, צעירים או מבוגרים, לא מחזיקים ברישיון נהיגה לכלי המשחית. הם לא מתייחסים לחוקי תנועה שגורמים להם להניח שאנשים נוהגים לפרקים לצאת מחצרות הבתים, וכשהם הולכים על המדרכה הם עלולים לבצע פניות חדות ואפילו "לעבור נתיב" על המדרכה. את המחיר הכבד ישלמו (וכבר משלמים) התושבים התמימים וגם הרוכבים חסרי המודעות ובעיקר האחריות.

ולא רק המדרכות מסוכנות. נהג תמים וזהיר שיוצא לדרכו בבוקר (ועל אחת כמה וכמה בחשיכה), צריך להביא בחשבון הפתעות חדשות על הכביש. עליו להישמר לא רק מילדים חוצים, אלא גם מכלי רכב חמקנים, נטולי פנסים בהם נוהגים נהגים לא ממוגנים, שמבחינתם מותר לחצות צומת מרכזי באור אדום, רק משום שעל סמך זריקת חצי מבט זה נראה להם סבבה. תארו לעצמכם מצב בו נהג אופנוע או מכונית יחצה כך צומת לגמרי במודע, ולו רק משום שהוא יכול. לא רק חייהם של הרוכבים בסכנה, אלא גם חייהם וחיי משפחתם של הנהגים התמימים שעלולים לפגוע בהם נואשות שלא באשמתם, ולשלם על כך מחיר יקר.

זה לא רק עניין של קסדה ומיגון. ההומור האירוני וההבנה בהם התקבלה השבוע העבירה של השחקן יהודה לוי שפגע בלב העיר באישה שצעדה בתמימותה על המדרכה, מקוממת. מה היה קורה אם מדובר היה בילדה קטנה והאינצידנט לא היה מסתיים ב"פציעה ידידותית"? באופן לא מפתיע פגיעות ופציעות שכאלה הן עניין של שגרה בחדרי המיון.

לאחר שזוגתו של לוי, שלומית מלכה, נפגעה קשה כשרכבה על קורקינט ללא קסדה, היא נרתמה לקמפיין לעידוד חבישת קסדה. נו שוין. אבל במה תעזור למלכה הקסדה כשהיא תפגע בתושב תמים? מוטב היה שמלכה (ובן זוגה) ירתמו לקמפיין משותף ויודיעו שהם מחרימים את כלי הרכב האלה מתוך מודעות לסכנה. הבה נודה - מגוון התאונות הצפויות הוא כבר לא עניין של - אם, אלא של - מתי.

הפתרון? בתמימותי אני מקווה שייאסר השימוש בכלי המשחית הממונעים. עד שזה יקרה, המדינה חייבת להתייחס אל כלי רכב ממונעים ככאלה, לחייב הוצאת רישיון נהיגה לכל דבר ומספר רישוי שיאפשרו ליישם את מעט האכיפה הקיימת לכאורה. לא רישוי עירוני מקומי, אלא ברמה ארצית, ובאחריותו של משרד התחבורה.

אל תקראו להם אופניים חשמליים. הם לא אופניים. אופניים הם יופי של כלי רכב עירוני, כל עוד הם נוסעים על השבילים המיועדים, אבל זה כבר נושא אחר. בינתיים, בואו נפתור את סכנת הנפשות לפני האסון המחריד הבא.