אפל למחוקקים: "אנחנו לא מאזינים למשתמשים דרך האייפון"

ההצהרה הגיעה בתגובה למכתב ש-4 חברי קונגרס שלחו למנכ"ל אפל טים קוק ולמנכ"ל אלפבית לארי פייג’ בחודש יולי, בו ציטטו דיווחים לפיהם סמארטפונים עשויים להקשיב לשיחות שהמשתמשים מבצעים ליד המכשיר, ללא ידיעתם או הסכמתם, על-מנת לקלוט ביטויים כמו "היי סירי" או "אוקיי גוגל" שמפעילים את העוזרת האישית הקולית שבמכשיר

טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Robert Galbraith
טים קוק, מנכ"ל אפל / צילום: Reuters, Robert Galbraith

חברת אפל אמרה אתמול (ג') למחוקקים אמריקאים כי אייפונים לא מאזינים למשתמשים ללא הסכמתם, וכי החברה גם לא מאפשרת לאפליקציות צד שלישי לעשות זאת. ההצהרה הגיעה בתגובה למכתב ש-4 חברי קונגרס שלחו למנכ"ל אפל טים קוק ולמנכ"ל אלפבית לארי פייג’ בחודש יולי, בו ציטטו דיווחים לפיהם סמארטפונים עשויים להקשיב לשיחות שהמשתמשים מבצעים ליד המכשיר, ללא ידיעתם או הסכמתם, על-מנת לקלוט ביטויים כמו "היי סירי" או "אוקיי גוגל" שמפעילים את העוזרת האישית הקולית שבמכשיר.

אפל השיבה במכתב לגרג וולדן, אחד המחוקקים שפנה אליה, אשר מכהן כיו"ר ועדת האנרגיה והמסחר בקונגרס. במכתב הצהירה החברה כי כאשר נערכת בדיקה אם משתמש הגה את המילים "היי סירי", האודיו נשאר על המכשיר בלבד, ולא מוקלט. במקרה שהמשתמש אכן הגה את המילים, דאטה על אודיו מועבר לאפליקציית סירי בלבד, שלא משתפת בדברים שהמשתמשים אמרו.

עוד כתבה החברה כי הגישה של אפליקציות אפל וצד שלישי למיקרופון תלויה בהסכמה של המשתמש, וכי אפליקציות מחויבות להראות סימן ברור לכך שהן מקליטות משתמשים באמצעות המיקרופון. בנוסף, אפל כתבה כי היא דוחה כ-36 אלף אפליקציות מתוך 100 אלף שמוגשות לה בכל שבוע, בשל הפרה של מדיניות אפל.

החברה הוסיפה כי מערכת ההפעלה והאפליקציות שלה מעוצבות כך שעיבוד אינפורמציה שנאספת באמצעות המיקרופון נשארת על המכשיר בלבד כשהדבר אפשרי, וכי בכל מקרה המידע לא מגיע לאפל עצמה או לאחרים, אלא אם המשתמש נוקט פעולה אקטיבית כדי לעשות זאת.

"הפילוסופיה של אפל והגישה שלה לדאטה של צרכנים שונה מחברות אחרות", כתבה החברה. "אנחנו מאמינים שפרטיות היא זכות אנושית בסיסית, ומעצבים את המוצרים והשירותים שלנו כדי להקטין למינימום את איסוף הדאטה על המשתמשים". עוד נכתב כי "הלקוח הוא לא המוצר שלנו, המודל העסקי שלנו לא תלוי באיסוף כמויות גדולות של מידע אישי".

לפני מספר חודשים, במהלך שימוע בפני הסנאט, גם מנכ"ל פייסבוק מארק צוקרברג הכחיש בפני מחוקקים אמריקאים כי וואטסאפ מאזינה למשתמשים על-מנת להתאים להם פרסומות. ביולי בדיקה שערכו חוקרים מאוניברסיטת נורת'איסטרן בבוסטון הביאה למסקנה כי אפליקציות ככל הנראה לא מקליטות ומשתפות אודיו באמצעות המיקרופון של הסלולרי, אך דווקא מצאה מספר אפליקציות שצילמו את פעילות המשתמשים בנייד ושלחו לחברות צד שלישי.