מחאת הסטודנטים לחשבונאות: למנוע את פרסום ציוני הבחינה

נציגי הנבחנים בבחינה בחשבונאות פיננסית פנו פעם נוספת ליו"ר מועצת רו"ח, עוה"ד אמי פלמור, בדרישה לקיום הליך בירור משותף • מועצת רואי החשבון: "מוקדם להתייחס לטענות לגופן או להסיק מסקנות ביחס לבחינה"

עו"ד אמי פלמור, יו"ר מועצת רואי החשבון / צילום: שלומי יוסף
עו"ד אמי פלמור, יו"ר מועצת רואי החשבון / צילום: שלומי יוסף

לאחר שאתמול (ד') הודיעה שרת המשפטים איילת שקד על הקלות משמעותיות שיינתנו לנבחנים במבחני ההסמכה ללשכת עורכי הדין, מגיע תורם של הנבחנים במבחנים למועצת רואי החשבון, אשר ראו כי טוב (בנוגע למאבק המשפטנים) והחליטו להעלות הילוך במאבקם אל מול המועצה ומתכונת הבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת, בדגש על מועד יולי 2018.

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי נציגי הסטודנטים בבחינה לחשבונאות מועד יולי 2018, פנו השבוע (ב') במכתב ליו"ר מועצת רואי החשבון עו"ד אמי פלמור ולמועצת רו"ח עצמה, במסגרתו חזרו על הטענה כי בבחינה האחרונה נפלו כשלים מהותיים, בין היתר, במיקוד הבחינה, ביקשו לעצור את פרסום ציוני הבחינה וקראו להידברות בין נציגי הנבחנים למועצת רואי החשבון.

בנוסף נמסר ל"גלובס" כי נציגי הנבחנים הצטיידו בחוות דעת מקצועית ראשונית של רו"ח אבי דגן, אשר חוות דעת שלו כבר התקבלה בעבר בקשר למבחני ההסמכה וכן, כי הם שוקלים "להצטייד" במשרד עורכי הדין גולדפרב זליגמן, כמי שייצגם בהליכים המשפטיים ככל ואלה יידרשו.

בעקבות פניית "גלובס" למועצת רואי החשבון, נשלח היום (ה') מכתב תגובה לנציגי המחאה, שעיקריו מפורסמים כאן לראשונה.

במסגרת המענה שנכתב על ידי עו"ד יהודה בן יעקב, יועץ מנכ"לית משרד המשפטים פלמור (שמשמשת גם כיו"ר המועצה כאמור), נענו נציגי הנבחנים, כי "נוכח קשיים שעלו בבחינה בחשבונאות פיננסית מתקדמת שהתקיימה ביולי 2017, עודכנו נהלי כתיבת בחינות המועצה". בנוסף נטען במכתב, כי יושמו הליכי בקרה ובדיקה מקצועיים נוספים ובהם: "שילוב גורמי בקרה ומומחים מקצועיים נוספים המייעצים בתהליך כתיבת הבחינות ומלווים אותם".

עו"ד בן יעקב שיתף את נציגי הנבחנים כי לאחר מועד הבחינה הועבר שאלון הבחינה לתגובתם של מרצים בכירים באקדמיה במסגרת הליך בקרת האיכות. לפי בן יעקב, הערותיהם של המרצים יישקלו על ידי "ועדת בקרת איכות מקצועית", וחלקן, ככל שהן מתקבלות על ידי הוועדה, "באות לידי ביטוי באופן בדיקת הבחינה".

יועצה של פלמור הבהיר כי גם סוגיית המיקוד נבדקת במסגרת הליכי הבקרה שמבוצעים. מכל מקום הוא מצא לנכון להדגיש "כי תחום כתיבת בחינות המועצה ובדיקתן מרוכז מקצועית על ידי ועדת משנה לנושא בחינות, ומנוהל על ידי אנשי מקצוע בכירים עמם מתקשר משרד המשפטים". כל זאת, מציין בן יעקב, תוך הימנעות "מתבקשת" של המועצה, האמונה על "מדיניות כלכלית בנושא ההסמכה", ממעורבות כלשהי "בתהליך כתיבת ובדיקת הבחינות".

המועצה דוחה טענות שעלו מצד הנבחנים למחטף אפשרי מצד המועצה, והדגישה שטענה זו אינה תואמת את ניסיון העבר או המציאות ומכל מקום, אין זה במקום לטעון כאמור כנגד גוף העומדת לו חזקת התקינות המנהלית.

המועצה ביקשה להבהיר לסטודנטים כי פנייתם מוקדמת, זאת, נוכח העובדה שטרם התגבשו נתונים עובדתיים ומספריים מספקים על מנת להעריך את הטענות שהועלו על ידי נציגי הנבחנים. כך, עו"ד בן יעקב אמר כי "מוקדם להתייחס לטענות לגופן או להסיק מסקנות ביחס לבחינה. עם השלמת הליך הבדיקה, בהתחשב בממצאיו, ובמידת הצורך, תשקול יו"ר המועצה קיום פגישה בנושא".

מתכוננים למאבק

הבחינה בחשבונאות היא בחינת ההסמכה הראשונה מבין שתיים, כאשר לאחרונה ניגשו הסטודנטים לבחינת ההסמכה השנייה בנושא ביקורת חשבונאות מתקדמת.

לטובת מאבקם הצטיידו, כאמור, הנבחנים בחוות דעת ראשונית של רו"ח אבי דגן, אשר חוות דעת שנתן בעבר בקשר לכשלים שנפלו במבחני מועצת רואי החשבון התקבלו על ידי ביהמ"ש, והביאו להענקת פקטור לנבחנים במועד יולי 2017 ולהעלאת שיעור העוברים בקרב הנבחנים ל-94%.

לטענת הסטודנטים, רו"ח דגן שהנו מרצה במספר מוסדות אקדמיים ובשנת ההשלמה (שהשבוע הודיעה יו"ר מועצת רואי החשבון על רפורמה שצפויה להביא לביטולה), מסיים בימים אלה את כתיבת הפתרון שלו למבחן בחשבונאות, ולטענתם, הפתרון עד כה מצביע על כך שהמבחן היה אזוטרי וכי לנבחנים צפויה "הפתעה" בעת פרסום הציונים.

במידה והמאבק יגלוש להליכים משפטיים, מבקשים הנציגים לשכור את שירותיו של משרד גולדפרב זליגמן, אשר ייצג את הנבחנים במאבק המשפטי המוצלח במועד יולי 2017. מכל מקום, מדובר במאבק לא זול בכלל, שעלול לעלות לנבחנים כ-150 אלף שקל, מתוכם כ-120 אלף שקל למשרד גולדפרב. ממשרד גולדפרב לא התקבל אישור לדברים.

יש למנוע את פרסום ציוני הבחינה

במכתבם ליו"ר המועצה שטחו הנבחנים את טענותיהם בכל הקשור למתכונת הבחינה, וציינו כי בבחינה היו מספר ליקויים משמעותיים הנוגעים לתוכנה וניסוחה, הדורשים, כך לטענת הסטודנטים, בירור מעמיק.

לפי הנבחנים, הכשלים בבחינה באים לידי ביטוי הן ברמת המאקרו, בכך שהנושאים עליהם נבחנו לא תאמו את החומר שהופיע במיקוד והן ברמת המיקרו, בכך ששאלות הבחינה נוסחו באופן לקוי לכל אורך המבחן.

לאור אותם כשלים דורשים נציגי הנבחנים, המייצגים לטענתם כ-550 נבחנים, מתוך 1,000 נבחני הבחינה האחרונה, כי מועצת רואי החשבון תכיר בכך שהיה "כשל מהותי" בבחינה האמורה, וכי האחריות לכשל זה מוטלת על המועצה.

נוכח הכשלים, דורשים הנבחנים, למנוע את פרסום ציוני הבחינה, וזאת עד שיקויים הליך בירור מלא ומעמיק שיבוצע בשיתוף פעולה בין המועצה לנציגי הנבחנים.

עוד דורשים הנבחנים, כי תקבע פגישה בנוכחות "כלל הצדדים", שבה יפורטו הליכי בקרת האיכות שמועצת רו"ח מקיימת על הבחינה.

אבי דגן, מרצה במספר מוסדות אקדמיים ובשנת ההשלמה וכן שותף במשרד רו"ח מיכאל צור ושות', המלווה את חלק מהנבחנים מקצועית, מסר בתגובה: "בחינת המועצה שהתקיימה אינה עולה בקנה אחד עם לימודי שנת ההשלמה המפוקחים על ידי מועצת רואי חשבון, סוגיות איזוטריות אשר השתלטו על כלל הבחינה באופן שאינו מידתי וראוי למבחן המסכם את הכניסה לשערי מקצוע ראית החשבון. מבחן המועצה האחרון היה זר ומנותק מההכשרה האקדמית ומהבחינות הפנימיות של האוניברסיטאות והמכללות".