שרי אריסון ואפרת פלד מציגות: העסקה ההזויה של השנה

השבוע הושלמה מכירת שיכון ובינוי לנתי סיידוף, שרכש את החברה  בדיסקאונט של יותר מ-20% על מחיר השוק • נדמה שסיידוף עצמו ונציגו בארץ תמיר כהן לא האמינו מאיפה נפל עליהם כל הטוב הזה • פרשנות

באמצע החודש שעבר הודיעה שרי אריסון על כך שמכרה את השליטה בחברת שיכון ובינוי. השבוע, שלושה שבועות אחרי ההודעה הראשונית, הושלמה העסקה. עם השלמתה ועוד לפני שהסתיימה שנת 2018, אפשר להכתיר אותה כעסקה ההזויה של השנה. ומי שחתומה על העסקה המוזרה של השנה היא, חוץ מאריסון, גם יד ימינה - אפרת פלד, שחתימתה מתנוססת על העסקה בשם החברות המוכרות. כבר בעת החתימה הראשונה על העסקה ניתנה לרוכש נתי סיידוף הנחה משמעותית על מחיר השוק, משהו כמו 200 מיליון שקל, כשהוא משלם 1.1 מיליארד שקל עבור השליטה. השבוע, עם החתימה הרשמית ובעקבות עליית המניה, הדיסקאונט הזה התרחב לכ-275 מיליון שקל.

נפשט את הדברים, אבל קודם נדגיש שכל המספרים נכונים "על הנייר", משום שכסף מהשקעה סופרים במדרגות ולא "על הנייר". המספרים התיאורטיים בעסקת שיכון ובינוי זועקים לשמים: סיידוף רכש את השליטה השבוע בשיכון ובינוי בדיסקאונט של יותר מ-20% על מחיר השוק. הוא מורווח, כאמור, בכ-275 מיליון שקל, עוד לפני שמינה את נציגיו ועוד לפני שביצע פעולה אחת בשיכון ובינוי. זו תשואה של 25% על השקעתו, ונדמה שסיידוף עצמו ונציגו בארץ תמיר כהן לא האמינו מאיפה נפל עליהם כל הטוב הזה. אני מתקשה לזכור עסקה כה גדולה, לחברה כה ותיקה, שמתבצעת בהנחה כה גדולה על מחיר השוק.

היו שני טיעונים של אריסון ופלד לדיסקאונט המשמעותי: עננת החקירה באפריקה והבחירה בשותף "ערכי", כי הוא התחייב להמשיך (לכאורה) בפעילות הפילנתרופית של שיכון ובינוי ולייעד חלק מרווחי העסקה ככל שיהיו למטרות פילנתרופיות גם כן. "במהלך השנים האחרונות קיבלנו פניות רבות באשר למכירת שיכון ובינוי", אמרה אריסון, ובעת בחירת בעל השליטה החדש נתנו משקל רב לרצון להמשכיות בהטמעת הערכים וחזון הקיימות של הקבוצה למען צמיחתה, שגשוגה והובלתה בתחום".

טוב, אלו ממש מילים גבוהות ונראה שהן גם ריקות מתוכן. קשה להאמין שסיידוף שותף לערכים של אריסון, אבל בשביל לקבל הנחה כה משמעותית על מחיר השוק, סיידוף היה מסכים לכל דבר, גם "להתחפש" בעת המו"מ על שיכון ובינוי ועד החתימה הרשמית, לאיש עסקים ששותף לערכיה של אריסון. מה שמעניין את סיידוף, כמו כל איש עסקים אחר, הוא הרווח שהוא יכול להפיק מהעסקה בעדיפות עליונה ואחרי זה כל הדיבורים היפים על ערכים. ואכן, ברוב נדיבותו וערכיו של סיידוף, הוא הסכים לבקשת אריסון לתרום כ-25 מיליון שקל לטובת הקהילה והחברה. אכן צעד ערכי, אבל גם כלכלי לחלוטין, אם אתה מקבל מתנה של כ-275 מיליון שקל וגם לא משלם הכול במזומן. רבע מיליארד שקל ישולמו על ידי סיידוף רק בעוד 15 חודשים, כך שסיידוף חסך לו גם הוצאות מימון.

סיכומו של דבר: כשסיידוף יתחיל לחלק דיבידנדים ובהמשך יממש את השקעתו או חלקה, יהיה אפשר להתחיל לספור את הכסף במדרגות. אבל כנקודת פתיחה לעסקה, גם בחלומותיו הוורודים ביותר הוא ונציגיו לא תיארו שתהיה להם קבלת פנים חמה כזו בישראל, במיוחד לאחר שהיו קרובים לרכישת אפריקה ובזק.