אשת עסקים בכירה נחקרה בחשד לשוחד בפרשת שיכון ובינוי

שני בכירים לשעבר בחברת שיכון ובינוי נחקרים בשעות אלה בחדרי החקירות של לה"ב 433 בלוד במסגרת פרשת השוחד לכאורה של שיכון ובינוי באפריקה וברחבי העולם • בשלב זה חוקרות המשטרה ורשות ניירות ערך מה ידעה, אם בכלל, בעלת השליטה בקבוצה, שרי אריסון, ומקורבים אחרים לה בתוך הקבוצה

משרדי להב 433 / אייל פישר
משרדי להב 433 / אייל פישר

שני בכירים לשעבר בחברת שיכון ובינוי - ובהם אשת עסקים בכירה - נחקרים בשעות אלה בחדרי החקירות של היחידה הארצית לחקירות הונאה (יאח"ה) בלה"ב 433 בלוד במסגרת פרשת השוחד לכאורה של שיכון ובינוי באפריקה.

מדובר בפרשה בינלאומית שעניינה מתן שוחד על ידי חברת שיכון ובינוי, הבונה בארץ וברחבי העולם, במסגרתה הועברו לכאורה תשלומי שוחד לנציגי ממשל זרים, בד בבד עם ביצוע עבירות נוספות. על פי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצועם של מיזמי בניה בהיקף של מאות מיליוני דולרים בקניה ובמדינות נוספות בעולם. מדובר בסבב נוסף של חקירות במסגרת החקירה שפרצה בפברואר השנה. בשלב זה נחקרת השאלה עד כמה גבוה בפירמידה של קבוצת שיכון ובינוי וקבוצת אריסון עולה פרשת השוחד לכאורה, והאם מנגנון השוחד הנחקר הובא גם לידיעת בעלת השליטה בקבוצה, שרי אריסון, ומקורבים אחרים לה בתוך הקבוצה.

בחודש שעבר נעצר ונחקר משה לחמני, יו"ר חברת הנדל"ן שיכון ובינוי, בחשד למעורבות בפרשת השוחד, וכן נפתח סבב חקירות נוסף של החשודים "הוותיקים" בה ונחקרו, שוב, מנכ"ל שיכון ובינוי לשעבר, עופר קוטלר, יו"ר שיכון ובינוי לשעבר רוית ברניב, ומנכ"ל SBI - סולל בונה ארצות חוץ, רוני פאלוך.

החקירה סביב בכירי חברת הנדל"ן שיכון ובינוי מקבוצת אריסון שבבעלות שרי אריסון סובבת סביב החשד שלפיו בכירים בחברת שיכון ובינוי שילמו שוחד לעובד זר בקניה, בתמורה לקידום פרויקטים במדינה האפרקיאית.

בחודשים האחרונים נמשכה החקירה תחת הרדאר, ולאחרונה חלה תפנית בה, כאשר למאמצי החקירה של המשטרה הצטרפו גם חוקרי רשות ניירות ערך והחקירה עברה למה שמכונה על ידי צוות החוקרים "שלב ב'" של החקירה הגלויה. בשלב זה, כאמור, חוקרות המשטרה ורשות ניירות ערך מה ידעה, אם בכלל, בעלת השליטה בקבוצה, שרי אריסון, ומקורבים אחרים לה בתוך הקבוצה.

לחשודים שנחקרו עד כה מיוחס חשד לביצוע עבירות לכאורה של מתן שוחד לעובד ציבור זר, רישום כוזב במסמכי תאגיד, קבלת דבר במרמה, עבירות לפי חוק ניירות ערך וכן עבירות נוספות.

בתחילת החקירה דובר על מנגנון שוחד שהופעל בעיקר באפריקה, ואולם בחודשים האחרונים התרחבה החקירה ונחקרים חשדות למתן שוחד על ידי שיכון ובינוי, הבונה בארץ וברחבי העולם, לנציגי ממשל זרים, במדינות נוספות ברחבי העולם, ובהם דרום אמריקה. על פי החשד, תשלומי השוחד יועדו לאפשר ביצועם של מיזמי בניה בקניה בהיקף של מאות מיליוני דולרים, וברחבי העולם.

החקירה מתנהלת במשטרת ישראל בשיתוף עם רשות ניירות ערך, גורמי אכיפה בינלאומיים, ובליווי פרקליטות מיסוי וכלכלה.

מניית שיכון ובינוי  ירדה הבוקר ב-3%, אחרי שעלתה ב-16% בשלושת החודשים האחרונים.