גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

תשתיות טעינה לרכב חשמלי: בעולם דוהרים, ורק אצלנו זוחלים

ב–2025, ממש מעבר לפינה במונחים תכנוניים, כבר יסעו פה קרוב ל–200 אלף מכוניות חשמליות ● במשרדי הממשלה מתחילים לעבוד בהדרגה על נקודות טעינה בבתים ובמרחב הציבורי, אך מתקשים לעמוד בקצב השינוי

מדינת ישראל מתכוננת לעלייה דרמטית במספר הרכבים החשמליים שיעלו לכבישי ישראל בשנים הבאות. על פי משרד האנרגיה ומשרד התחבורה, מדובר בתחזית מבוססת שמצריכה במקביל גם היערכות לטיפול בעלייה במספר הרכבים החשמליים בכל הקשור לנקודת הקצה - כלומר נקודות הטעינה.

גורמים בענף הנדל"ן מסבירים שמוסדות התכנון וגופים אחרים צריכים להתחיל כבר היום לעבוד על תקנים או תשתית לאותן נקודות טעינה, ובירור במשרדי הממשלה הרלוונטיים מעלה כי התחזית מוכרת להם, ועבודה בנושא כבר החלה, אף שנכון להיום היא בחיתוליה.

בשנת 2025, נתח השוק של כלי הרכב החשמליים יעמוד על 16% בממוצע, כך לפי מחקר של משרד האנרגיה שפורסם ביוני האחרון (בשיתוף מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה במשרד ראש הממשלה). עוד לפי הדוח, מספר הרכבים החשמליים יעמוד על 188,000 והם יהוו כ- 5% מכלל ציי הרכב באותה שנה.

גם בדו"ח ועדת אדירי, דו"ח מסקנות הצוות המקצועי לבחינה תקופתית של המלצות הוועדה לבחינת מדיניות הממשלה בנושא משק הגז הטבעי בישראל (טיוטה להערות הציבור מיולי 2018), קיימת התייחסות לנושא: "תרחיש 'עסקים כרגיל' לחדירת הרכב החשמלי צופה חדירת רכב חשמלי בהיקף של 500 אלף כלי רכב חשמליים בשנת 2030. לצד תרחיש זה, ולאור הצהרת שר האנרגיה שטרם עוגנה באופן רשמי, כי המשרד יפעל לכך שהחל משנת 2030 תיאסר מכירת רכבים המונעים בבנזין וסולר, נבחן גם תרחיש של חדירת 1.5 מיליון כלי רכב חשמליים בשנת 2032".

באשר לדרישה לעמדות טעינה לרכב חשמלי בערים הגדולות בישראל (יותר מ-200 אלף תושבים), נכתב בדוח משרד האנרגיה כי "ממצאי המחקר מראים כי הדרישה הגבוהה ביותר לעמדות טעינה בשנת 2020 צפויה להיות בעיר תל אביב, עם כ-333 עמדות. אחריה חיפה עם דרישה לכ-194 עמדות טעינה, ובערים ראשון לציון וירושלים צפוי ביקוש של כ- 100 עמדות טעינה כבר בשנה זו".

בנוסף, מהמחקר עולה כי ב-2025 צפוי ביקוש של כ-149,184 עמדות טעינה פרטיות וכ-12,891 עמדות טעינה ציבוריות. הדרישה הגבוהה ביותר נמצאה בעיר תל אביב עם כ-3,279 עמדות, עלייה של פי 10 מהדרישה בשנת 2020. הצורך הצפוי לעמדות טעינה מהירות יעלה גם הוא ובשנת 2025 יידרשו בממוצע בישראל 327 עמדות".

במונחי תכנון, שנת 2030 נמצאת מעבר לפינה. נזכיר כי גם התוכנית האסטרטגית לדיור שאושרה בממשלה מתייחסת לטווח ארוך, אפילו ארוך יותר עד שנת 2040, ולכן מתבקש שאם הצפי לכניסת רכבים חשמליים כה גבוה, יש צורך בהיערכות תשתיתית כבר מהיום.

התשתיות בבניינים הקיימים לא יספיקו

על פי גורמים בענף הבנייה בישראל, כל בניין שנבנה מקבל הזנה מחברת חשמל ולרוב נדרשת מערכת טרנספורמציה שמעבירה את החשמל ממתח גבוה למתח נמוך. מערכת החשמל כוללת קווי חשמל התואמים את צפי דרישת החשמל בבניין, ארונות חשמל שצריכים להיות תואמים לדרישה, תעלות ועוד.

ואולם, אותם גורמים מציינים כי התשתיות הקיימות בבניינים קיימים, לא יוכלו לספק את הדרישה לחשמל במידה ואכן שיעור גבוה של רכבים יעברו להיות רכבים חשמליים. לעומת זאת, בבנייני מגורים חדשים ניתן כבר בשלב התכנון להתחשב בעובדה כי צריכת החשמל בבניין תגדל בצורה ניכרת בעתיד ולהכין את התשתית מראש.

רונן אהרון, מנכ"ל ABB ישראל העוסקת בין היתר בהקמת מערכות חשמל מתקדמות, מציין כי "מבחינה מעשית יש לאפשר כבילה מתאימה לחניונים תת קרקעיים במבנים רבי קומות לכל עמדת טעינה ויכולת אספקת אנרגיה שבאה לידי ביטוי בשנאים נוספים בחדר החשמל בבניין, ציוד מיתוג ראשי, ולוחות חלוקה לכל קומת חניון.

"ברמה התכנונית יש לתכנן מראש שרוולים שבהם יושחלו כבלי האספקה, השארת מקום פנוי בחדר החשמל לשנאים אספקה נוספים בהתאם לגודל הבניין ולמספר החניות, ובנוסף מקום שבהם יותקנו לוחות החלוקה. אין בעיה לתכנן וליישם את ההכנה הזו לעמדות טעינה".

בכל הנוגע לתוספת של עמדות טעינה לבניינים קיימים סבור אהרון כי מדובר במהלך שעשוי להיות בעייתי: "במבנים ישנים ההתקנה היא על הקירות כי לא הייתה הכנה והסדרת עניין השנאים בחדר החשמל. יש מקומות שכזו הכנה תהיה בעייתית בעיקר בגלל העלויות הכרוכות גם בשינוי המבנה".

"תוספת של אחוזים בודדים בצריכת החשמל"

גורם בכיר במשרד הבינוי והשיכון הסביר כי הנושא מקודם בשני כיוונים - המרחב הציבורי והמרחב הפרטי.

"במרחב הציבורי הנושא מתייחס להיבט של הטענה בחניות פרטיות לאורך הרחוב, הטענה של רכבים ציבוריים וגם מתחמים שהם מרכזי טעינה. העבודה עוסקת בין היתר בהגדרה של הנחיות איך לתכנן ואיפה. אגב, זה לא רק משרד הבינוי, יש לא מעט משרדים שותפים לצוות הזה, וזה מנוהל במשרד ראש הממשלה".

כך, ברגע שיתפרסם המדריך לעיר חכמה (פינוי אשפה, תאורה ועוד), הוא יכלול הנחיות לעיר חכמה גם בהקשר הנוגע לנקודות הטענה. אותו גורם מודה כי הן לא יהיו חובה, אבל המתכננים לוקחים אותם בחשבון.

בכל הקשור למרחב הפרטי, בנייני המגורים, הנושא פחות מתקדם. אותו גורם מסביר שנכון להיום עדיין אין הנחיות לתכנון אבל הוא מעריך שעם ההתקדמות של הצוות במשרד ראש הממשלה, יתחילו לגבש גם הנחיות לחניונים תת קרקעיים במבני מגורים.

הצפי לגידול בצריכת החשמל עשוי לדרוש גם שינוי בגודל או בתקן של חדרי הטרנספורמציה. "בכל הקשור לגידול באספקת החשמל", אומר אותו גורם, "להבנתי משרד האנרגיה לא צופה גידול משמעותי בצריכה בתוך שכונה. תוספת של אחוזים בודדים, אז אין דרישה להגדלת חדרי השנאים או הטרנספורמציה בשכונות. אבל ככל שהדבר יתקדם, נדבר על זה עם חברת החשמל".

אז נראה שגורמי התכנון כבר הפנימו שיש להתייחס לנושא, אבל השאלה הגדולה היא האם ההתייחסות הנוכחית מספקת. אבי פלדמן, מנכ"ל חברת ההשקעות Capital Nature, המשקיעה במיזמי אנרגיה נקייה מסביר שבעולם ההתקדמות מהירה יותר ומדובר בסוגיית ה'ביצה והתרנגולת' - כלומר, ללא תשתית מתאימה ופועלת הנושא לא יוכל להתקדם. "במישור הבינלאומי רואים את המשקים השונים מתקדמים בדהירה מלאה לכיוון הזה. הטכנולוגיה זמינה ועכשיו זה עניין של תימרוץ ממשלתי והכנת התשתיות התומכות במהירות האפשרית", הוא אומר.

ממשרד הבינוי והשיכון נמסר במקביל כי: "משרד הבינוי והשיכון מקדם הנחיות לתכנון ערים חכמות במסגרתן יינתן מענה לתשתיות עבור תחבורה חשמלית במרחב הציבורי, זאת בתיאום עם המשרדים העוסקים בנושא. כמו כן משתתף המשרד בצוות בין-משרדי, בהובלת מינהלת תחליפי דלקים ותחבורה חכמה מטעם משרד רה"מ, המגבש הנחיות מתאימות למרחבים האמורים".

במינהל התכנון שבמשרד האוצר מסרו: "מינהל התכנון מגבש בימים אלו התייחסות, יחד עם משרדים אחרים כגון משרד התחבורה, משרד ראש הממשלה באמצעות מינהלת תחליפי דלקים, משרד הגנת הסביבה ומשרדים נוספים, כדי להבין את השלכות הרכב החשמלי ובעיקר הרכב האוטונומי והשיתופי על שימושי הקרקע".

אירופה: חובה להכין מראש תשתית

חן הרצוג, כלכלן ראשי ושותף ב-BDO זיו האפט שעסק בנושא, מספר כי אפשר ללמוד על הצרכים ממה שקורה היום בעולם: "באיחוד האירופאי גובשה בינואר 2018 הסכמה על דירקטיבה המחייבת את מדינות האיחוד בהקמת תשתית טעינה לרכב חשמלי", כך הרצוג, "לפי הרגולציה האירופאית, בבניה חדשה של בנייני מגורים שיש בהם 10 מקומות חניה או יותר, חובה להכין מראש תשתית לעמדת הטענה לכל מקומות החניה בבניין. המשמעות היא שכל דייר בבניין אירופאי חדש או שעבר שיפוץ, יוכל להתקין עמדת הטענה בעלות מינימלית על בסיס תשתית קיימת.

"בנוסף, הרגולציה האירופאית מחייבת שכל בניה מסחרית חדשה (מרכזי קניות, בנייני משרדים וכד') שיש בה 10 מקומות חניה או יותר, תכלול הכנה של תשתית להטענת רכבים חשמליים בלפחות מ-20% ממקומות החניה. בנוסף להכנת התשתיות, מחויבת בבניינים מסחריים אלה הפעלת עמדת טעינה אחת לפחות של רכב חשמלי כבר עם השלמת הבנייה". 

עוד כתבות

פליטים עזתים ברפיח / צילום: Reuters, IBRAHEEM ABU MUSTAFA

המומחה שמסביר: למה החליטו בעולם שרפיח היא הקו האדום

פלישת צה"ל לרפיח, בין המעוזים האחרונים של חמאס בעזה, עומדת בלב הדיון על עתיד המלחמה ● "העיר הפכה לסמל של המצוקה הפלסטינית והפליטות בעיני העולם", אומר ד"ר הראל חורב, מומחה לחברה הפלסטינית ● בראיון לגלובס הוא מסביר מדוע ישראל טועה בהתנהלותה ברפיח, מתייחס לפלונטר מול ארה"ב ומסביר מדוע חמאס ממשיך לסרב לעסקת חטופים

קבוצת רוכבי אופניים עם טל ברודי. מימין: ריבה פרידמן בורוביק / צילום: דבורין תקשורת

מקבוצות אופניים ועד קבלת פנים בחזרה לבית: הארגון שמלווה מפונים במלחמה

מאז פרוץ המלחמה מלווה ארגון "הרוח הישראלית" אלפי משפחות של מפונים, ואף גייס תרומות בהיקף של 2.5 מיליון שקל ● מ"מ המנכ"לית, ריבה פרידמן בורוביק: "האתגר הגדול הוא שיקום הקהילות"

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

הפגנה הקוראת לשוויון בנטל. בלי נתונים מסולפים / צילום: שב״פ sha_b_p@

אותה אוזלת היד מאפשרת למגזר גדול לא לשאת בנטל וחונקת אותנו בפקקים

משבר הגיוס הוא משבר המטרו: שניהם יחד הוא אותו כישלון תשתיות ענק, של התחבורה המקרטעת פה ושל יסודות המדינה המתפוררים אחרי 76 שנותיה ● הסטטוס קוו מת. הגיע הזמן להיפרד מפתרונות הישראבלוף

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

יו''ר הפדרל ריזרב, ג'רום פאוול / צילום: Associated Press, Nathan Howard

ארה"ב: מדד הליבה של ההוצאה לצריכה פרטית ירד ל-2.8%, כצפוי

מדד ה-PCE החודשי ירד ל-0.3% לעומת 0.5% בחודש שעבר ● מזרחי טפחות: "אי ההפתעה תומכת להערכתנו בתוואי הפד הנוכחי" ● היום חוגגים את יום שישי הטוב, ולכן לא יתקיים מסחר בבורסות אירופה ובוול סטריט ● מחיר הזהב זינק במרץ ב-9.8% ● אמש ננעלה וול סטריט בירוק, מדד ה-S&P 500 שבר שיא בפעם ה-23 מתחילת השנה

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP, דוברות הכנסת, שאטרסטוק

הדרך לאספקת הפגזים האמריקאיים לישראל עוברת בטורקיה

היחסים בין נשיא טורקיה, רג'פ ארדואן ונשיא ארה"ב, ג'ו ביידן, מתהדקים למרות היחסים המעורערים שהיו בין השניים לאורך השנים ● מדיווח בלומברג, מתברר כי ארה"ב מנהלת מו"מ עם טורקיה לצורך רכישת פגזים וחומרי נפץ, שיאפשרו לה להאיץ את קצב הייצור שלה ולשלוח את חלקם לישראל

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

חברת הסייבר הישראלית Coro (קורו) / צילום: CORO

המשבר בהייטק נגמר? סטארט-אפ ישראלי שני מודיע בתוך שבוע על גיוס של 100 מיליון דולר

חברת קורו (Coro) הישראלית, העוסקת במכירת מערכות סייבר לעסקים קטנים ובינוניים, הודיעה על גיוס של 100 מיליון דולר ● ככל שנודע, כספי הגיוס כולם הושקעו בחברה ולא בקניית מניות מיזמים או משקיעים קודמים ● כל הגיוס התבצע מקרנות הון סיכון זרות

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

חיילים צרפתים מפטרלים בפריז / צילום: Reuters, Benoit Tessier

באירופה מתכוננים לאירוויזיון ואולימפיאדה תחת חשש כבד מחטיפות ופיגועים

אירוויזיון במאלמו, אליפות היורו בגרמניה ואולימפיאדה בפריז: שורת האירועים ההמוניים באירופה הקיץ, במקביל למלחמה בעזה והסיכון הגבוה לטרור איסלמי, מעלים את הכוננות בה לשיאים חדשים ● האמצעים שעל הפרק: שימוש ברחפנים והחזרת הנוכחות המשטרתית בגבולות

חרדים בלשכת הגיוס / צילום: מיטב ודובר צה''ל

בג"ץ: לעצור תשלומים לישיבות שתלמידיהן לא מתגייסים החל מה-1 באפריל

בג"ץ הוציא את צו הביניים בשל היעדר מקור חוקי להעברת התשלומים ● וכעת, מיום שני הקרוב יופסק התקצוב לתלמידי ישיבות שחייבים בגיוס ● השופטים אימצו עמדה מחמירה מזו של היועמ"שית ● התנועה לאיכות השלטון: "צו הביניים הזה מהווה צעד תקדימי בדרך לשוויון, וציבור המשרתים מודה לבית המשפט על החלטתו החשובה"

מנות במחתרת התאילנדית / צילום: דניה ויינר

אחת המסעדות התאילנדיות הטובות בישראל מסתתרת בכלל בחצר של בית

עגלת קפה שמגישה מאפה פיסטוק נדיר, מרכז הוליסטי שגם הציניקנים יתמסרו לו, מיזם אמנות נשי ומסעדה שאפשר למצוא בה בננה לוטי משובחת ● יום בפרדס חנה כרכור

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילומים: AP (Mosa'ab Elshamy), אתר החברה, שאטרסטוק

באפריקה הצעירים מנצחים, וביפן מייצרים חיתולים רק בשביל קשישים

בסנגל בוחרים נשיא חדש וצעיר, ובאירופה רוצים להפקיע את הריבית הרוסית ● בינתיים, סין נזכרת שהיא אינה רוצה בחורבן המערב, וארה"ב מנסה למנוע את מושחתי העולם מלהלבין בנדל"ן ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם 

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?