משפטנים בשירות המדינה יוכלו להשתתף במכרזים של רמ"י

רשות מקרקעי ישראל מגבילה את השתתפות עובדי המדינה במכרזיה, ונציבות שירות המדינה מנעה בתגובה השתתפות עובדת רמ"י במכרז של הפרקליטות

רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר
רשות מקרקעי ישראל / צילום: איל יצהר

סדק ראשון ב"עיקרון ההדדיות" המגביל השתתפות של עובדים בשירות המדינה מלהשתתף במכרזים של רשות מקרקעי ישראל (רמ"י): אחרי סדרה של דיונים בין רמ"י לבין משרד המשפטים ונציבות שירות המדינה (נש"מ), הושגה הסכמה שלפיה החל מחודש נובמבר השנה, רמ"י תאפשר למשפטנים מכל משרדי הממשלה להשתתף במכרזים על התפקידים הבינוניים ומעלה של רמ"י. זאת, בשלב הראשון של מכרזים למשפטנים.

ההסכמה, שקיבלה תוקף של פסק דין על-ידי שופטת בית הדין הארצי לעבודה בירושלים, רחל בר"ג-הירשברג, הושגה בעתירה שהגישה עו"ד רות אפריאט, יועצת משפטית בכירה במחוז ירושלים של רמ"י. אפריאט עתרה, באמצעות עו"ד אילה הוניגמן, נגד החלטת נש"מ שלא לאפשר לה להשתתף במכרז בין-משרדי - הפתוח למשתתפים מכל משרדי הממשלה - לתפקיד מנהלת המחלקה המשפטית באגף האפוטרופוס הכללי במשרד המשפטים.

אפליה לרעה ביחס לעובדי מדינה אחרים

ההחלטה על איסור ההשתתפות של עו"ד אפריאט נומקה על-ידי נש"מ ב"עיקרון ההדדיות". זאת, משום שרמ"י אינה מאפשרת לעובדי מדינה להשתתף בשלב הראשון של מכרזי כוח-אדם ברמ"י. שלב המכרזים הראשון ברמ"י פתוח לעובדיה בלבד, ורק אם לא נמצא זוכה במכרז הראשון, נפתח מכרז שני שבו רשאים להשתתף גם עובדי מדינה אחרים.

האפשרות לנהל את מכרזי כוח-האדם של רמ"י באופן כזה, שגרם למתח בין רמ"י לבין משרדי ממשלה אחרים, נעוצה בכך שבמסגרת הרפורמה ברמ"י, שנכנסה לתוקף לפני כ-4 שנים, הרשות קיבלה אוטונומיה בתחום המינויים, ומנהל רמ"י קיבל סמכויות דומות לאלה של נציב שירות המדינה בתחום המינויים. הפרשה פורסמה ביוני השנה ב"גלובס" ("נציבות שירות המדינה מנעה מבכירה ברמ"י להשתתף במכרז", 28.6.18).

אפריאט טענה בעתירתה כי ההחלטה על פסילתה מלהתמודד במכרז הבין-משרדי היא שגויה משפטית ובלתי סבירה, והיא בבחינת אפליה לרעה ביחס לעובדי מדינה אחרים.

בתשובתה לעתירה אמרה הפרקליטות כי אמנם אין מניעה חוקית לעובדי רמ"י, ולעו"ד אפריאט בפרט, להתמודד במכרזים בין-משרדיים בשירות המדינה. יחד עם זאת, המדינה טענה כי רמ"י החליטה על דעת עצמה לנהל את מכרזיה באופן שאין אפשרות לעובדי מדינה להתמודד בהם, ולכן החליטה הנציבות, מנגד, שלא לאפשר לעובדי רמ"י להתמודד על מכרזים בין-משרדיים בשירות המדינה.

דרישות לפתיחת שאר מכרזי כוח-האדם

המדינה ביססה עמדתה זו על "עיקרון ההדדיות", הנובע לגישתה מהשכל הישר. כלומר, מכיוון שרמ"י לא פתחה את מכרזיה לכלל עובדי המדינה - החליטה הנציבות, בשם עיקרון ההדדיות, למנוע מעובדי הרשות להתמודד על משרות בכלל שירות המדינה.

בעקבות הדיונים שנערכו בין הצדדים, הודיעו הצדדים לבית הדין לעבודה כי משרות של משפטנים ברמ"י בדרגות 6 (הבינוניות) ומעלה יפורסמו מעתה והלאה במכרז בין-משרדי כמכרז ראשון בהתאם לתקשי"ר, וכי תוקף ההסדר הוא מ-1.11.18. עו"ד אפריאט עצמה תוכל להשתתף במכרז שממנו נפסלה; ולמרות התנגדות הפרקליטות נפסקו לה הוצאות משפט.

משפטנים בשירות המדינה אומרים כי סביר שבעקבות הסכמה זו לגבי משפטנים במכרז ראשון בין-משרדי, יוגשו דרישות לפתיחת שאר מכרזי כוח-האדם של רמ"י להתמודדות של עובדי מדינה ממשרדים אחרים.