על אף העלייה בתל"ג הגרמני: אירופה ננעלה במגמה מעורבת

זאת, על אף ההתאוששות הראשונית של השווקים והלירה הטורקית שעברה למגמה של עליות • המסחר בוול סטריט נפתח במגמה ירוקה • המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת

סוחר בבורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס
סוחר בבורסת פרנקפורט / צילום: רויטרס

המסחר בבורסות אירופה ננעל היום (ג') במגמה מעורבת, וזאת לאחר שנראה שהמדדים התחילו להתאושש מהנפילות של אתמול. המסחר באסיה ננעל במגמה מעורבת, אולם מדדי אסיה התייצבו לאחר הסערה שעברה עליהם ביום המסחר הקודם. אתמול המשבר הכלכלי בטורקיה צבע את כל השווקים באדום. כך, ארה"ב, אסיה ואירופה ננעלו אתמול בירידות שערים. הירידות בלירה הטורקית התמתנו. המסחר בוול סטריט נפתח במגמה חיובית.

 

גרמניה דיווחה על עלייה של 0.5% בתל"ג ובכך עקפה את התחזיות אך אנליסטים ברחבי העולם חוששים מפני טלטלה נוספת בטורקיה והדבר התבטא בשווקים במגמה מעורבת.

המסחר בבורסת טורקיה נפתח הבוקר בעליות של כ-2% והיא ננעלה ביציבות, לאחר שאתמול ננעל המסחר בירידות. מדד הבנקים עלה הבוקר בכ-4%. הלירה הטורקית התחזקה ב-4.6% מול הדולר, לאחר שאתמול צללה בכ-7% למול הדולר ונעצרה ברמת 6.86 לירות לדולר.

הירידות הגיעו אתמול גם לבורסה הטורקית, שבמהלך המסחר נפלה אתמול בכ-5% אך לבסוף ננעלה בירידה של כ-2.4%. כל מניות הבנקים הטורקים צללו במסחר: מניית Turkiye Is Bankasi, הבנק הגדול במדינה, צללה ב-13.2%, מניית Yapi Kredi Bankasi צנחה ב-13% ומניית Garanti Bankasi איבדה כ-10.1%. מדד הבנקים הטורקי נפל משמעותית בכ-10%. הירידות בטורקיה התמתנו מעט בזכות הבנק המרכזי הטורקי, שנקט צעדים להרחיב את הגישה של הבנקים המסחריים לנזילות נקובת לירה ונקובת מט"ח. 

קנצלרית גרמניה אנגלה מרקל התייחסה במסיבת עיתונאים אתמול למשבר בטורקיה והפצירה בממשלה הטורקית לשמור על העצמאות של הבנק המרכזי במדינה. מרקל אמרה כי "לאף אחד אין עניין במשבר כלכלי בטורקיה. אך הכל צריך להיעשות בשביל להבטיח את עצמאות הבנק המרכזי. גרמניה רוצה לראות צמיחה כלכלית בטורקיה".

האנליסט עופר קליין מהראל ביטוח ופיננסיים התייחס הבוקר למשבר בטורקיה: "הטלת סנקציות ומכסים מצד ארה"ב על טורקיה, הובילו להידרדרות נוספת בכלכלה הטורקית, הניכרת בעיקר ובאופן מידי במטבע הטורקי (פיחות מעל ל-70% מול הדולר מתחילת השנה) ובתשואות האג"ח, ומשם משתרשרת לתוך הכלכלה - לחברות יצרניות, למשקי בית, לבנקים ולממשלה. נראה כי ככל שיימשך העימות, גדל הסיכוי שנראה משבר כלכלי חמור בטורקיה עד כדי סיכון לפשיטת רגל של הכלכלה, שישפיע גם על מדינות הקשורות בה. יתר על כן, היות ומרבית המימון לקרן המטבע הבינ"ל מגיע מארה"ב - סביר שיקשה על טורקיה גם לקבל חבילת חילוץ מקרן המטבע. אירופה במידה לא מבוטלת חשופה לכלכלה הטורקית; טורקיה היא שותפת הסחר החמישית בגודלה של האיחוד האירופאי, עם היקף סחר בסחורות ובמוצרים של כ-180 מיליארד אירו בשנה. בנוסף, על פי הנתונים המתפרסמים (BIS), ישנה גם חשיפה במישרין של בנקים באירופה לטורקיה".

ניקיי  היפני, הקוספי  הדרום קוריאני ו-ASX 200  האוסטרלי נסחרו בעליות. שנחאי  והנג סאנג  סגרו בירידות. 

 

מניית Sunny Optical  צנחה בחדות לאחר שפרסמה דוחות לרבעון השני של השנה. ההכנסותיה צמחו אמנם ב-19.4% ל-1.74 מיליארד דולר, אך שולי הרווח הנקי הצטמצמו.