גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

סלקום הימרה במיזם הסיבים - וזכתה בכל הקופה

לידי "גלובס" הגיעו הנימוקים להחלטה של משרד התקשורת להעניק הקלות רגולטוריות משמעותיות למיזם הסיבים אנלימיטד • מתוכם עולה כי בראש סדר העדיפויות של המשרד עמדו: ביטול ההגמוניה של בזק והוט, הרצון לחולל תחרות בשוק ויצירת מהלך שיביא לשדרוג התשתיות הקיימות

משה כחלון / צילום: תמר מצפי
משה כחלון / צילום: תמר מצפי

משרד התקשורת פרסם את החלטתו המאפשרת למיזם הסיבים אנלימיטד צמצום פריסת סיבים אופטיים להיקף של 40% ממשקי הבית, הרבה פחות ממה שנקבע בתנאי הרישיון המקורי. ההחלטה מתפרסמת לאחר שהמשרד אישר אותה, ולאחר שהממשלה התירה לשר התקשורת לתקן את הרישיון בשבוע שעבר. שר התקשורת איוב קרא ומשרדו ספגו ביקורת רבה על אופן ההליך, שכן עוד בטרם פרסמו את תוצאות השימוע לציבור ולמפעילים, ההחלטה כבר אושרה בממשלה.

סלקום הודיעה בשבוע שעבר על השלמת ההשתלטות על מיזם הסיבים האופטיים, ותיפרד לטובתו מ-100 מיליון שקל (לפני השקעות שהתחייבה אליהם). סלקום דרשה כתנאי להשלמת העסקה כי חובת הפריסה של המיזם תצומצם ל-40% ממשקי הבית, אחרת היא תיקח צעד אחורה ולא תשלים את הרכישה.

המשרד כאמור נענה לבקשת סלקום, וכך בעצם שמר על המיזם בחיים. סלקום וחברת החשמל, בעלת מניות במיזם, הימרו נכון. הן הניחו שמשרד התקשורת לא יאפשר למיזם שיכול לאיים על ההגמוניה של בזק והוט ולגרום להן לשדרג את התשתיות המיושנות להיקבר.

בנימוקים להחלטה על צמצום חובת הפריסה נכתב כי הסיבות הן "לעודד את התחרות בשוק התשתית הנייחת; לאפשר למצות את הפוטנציאל התחרותי של החברה ולאפשר פריסת רשת תקשורת שלישית רחבת פס בישראל בהיקף משמעותי לכמיליון משקי בית; להביא לשיפור איכות משמעותי במהירות הגלישה; להביא לירידת מחירים; ועל מנת לייצר איום תחרותי ממשי על בעלות התשתית, קבוצות בזק והוט, ובכך לתמרצן לשדרוג רשתות התקשורת שלהן".

חובות הפריסה החדשות יהיו כדלקמן:

א. בתום השנה השלישית מהמועד הקובע - 10% נגישות למשקי הבית;

ב. בתום השנה השביעית מהמועד הקובע - 25% נגישות למשקי הבית;

ג. בתום השנה העשירית מהמועד הקובע - 40% נגישות למשקי הבית.

ברישיון החדש תקבע תקופת "Cherry Picking" (מונח לפיו המפעיל רשאי לפרוס במקומות המועדפים עליו ושבהם הוא סבור שיהיה מקסימום ביקוש לשירות) אשר תימשך שלוש שנים. לאחר תקופה זו יידרש המיזם להנגיש משק בית אחד לפחות בפריפריה, על כל משק בית שיונגש במרכז הארץ. לעניין זה פריפריה תוגדר ברישיון החדש כאשכולות 5-1 במדד הפריפריאליות של הלמ"ס. מרכז יוגדר כאשכולות 10-6 במדד זה.

הדרך שעבר מיזם הסיבים עד שהגיע לידיים של סלקום

"דין אנלימיטד לא כדין הוט ובזק"

המשרד דחה את הטענות של בזק והוט על יצירת כללי תחרות בלתי הוגנים ושיוויוניים. עמדת המשרד בדבר צמצום חובת הפריסה למיזם הסיבים אנלימיטד עולה לדבריו בקנה אחד עם מדיניותו לעידוד הנחת תשתיות תקשורת רחבות פס, עם כניסתם של מתחרים חדשים לשוק תשתיות התקשורת הנייחות והגברת התחרות בו, ועם התפישה הכוללת של המשרד בדבר התפתחות התחרות בתחום התשתית הנייחת.

יתרה מכך, המשרד מציין כי הוא פעל בעבר ופועל כעת להשגת מטרותיו במספר אפיקים מקבילים ששילוב ביניהן יביא לעידוד פריסה ושדרוג של רשתות תקשורת נייחות רחבות פס, ולחיזוק התחרות בתחום התקשורת הנייחת.

עוד הוא מציין כי ההחלטה אינה מפלה את בזק והוט, שתי השחקניות הגדולות ביותר בשוק התקשורת הישראלי, ובפרט בתחום הנייח. ההחלטה נועדה לתקן את דרישת הפריסה האוניברסלית לגבי חברת אנלימיטד לאחר שזו נבחנה על ידי המשרד והתברר כי היא אינה כלכלית גם למפעיל יעיל. "אין דין אנלימיטד כדין הוט או כדין בזק שהן דואופול בשוק התשתיות".

כדי להדגיש את ההבדלים, המשרד בחר להדגיש את הפערים העצומים בהכנסות החברות. "הכנסותיה של קבוצת בזק עומדות על כ-10 מיליארד שקלים לשנה והכנסותיה של קבוצת הוט עומדת על כ-4 מיליארד שקלים לשנה. לעומת זאת, הכנסותיה של אנלימיטד הן פרומיל בלבד מקבוצות אלה. כך בעוד אנלימיטד היא מפעיל חדש וקטן הפועל בשוק שנים ספורות, להוט ובזק כוח שוק משמעותי בשווקי התקשורת בישראל. בהינתן הפערים האדירים בכוח השוק, לא ניתן להשוות בין קבוצות אלה לבין אנלימיטד. פערים אלה הצדיקו מראש קביעת תנאי פריסה אחרים ומקלים לאנלימיטד".

מדוע לתת בלעדיות על רשת החשמל?

טענה נוספת שעימה התמודד משרד התקשורת נגד ההקלה, היא מדוע לא לאפשר לגופים נוספים להשתמש בתשתית הסיבים האופטיים של חברת חשמל ומדוע לתת לאנלימיטד בלעדיות על התשתית?
תגובת המשרד הייתה כי ביטול הבלעדיות אינו נדרש בעת הזו. "המשרד בחן חלופה זו, ואף נועץ במשרד האוצר בנושא, וסבור כי היא נחותה משמעותית למול החלופה שנבחנה, מבחינת לוחות הזמנים ליישומה, ההסתברות לפריסה במסגרתה והיקפה, השינויים הרגולטוריים הנדרשים להפעלתה, והיקף ההשפעה על התחרות בשווקי התקשורת."

עוד צוין בהקשר הבלעדיות כי בפועל, מכיוון שהמשרד משמר את מודל "ספק הספקים", הוא מאפשר לספקי השירותים לרכוש מחברת אנלימיטד שירותים סיטונאיים מקצה אל קצה, ולספק ללקוחות החברות שירותים מבוססי סיב שהונח על תשתית החשמל. אמנם לא מדובר במתן אפשרות לפרישת סיבים עצמאית, אולם השירות מממש את הפוטנציאל התחרותי הגלום בשימוש בתשתיות חברת חשמל.

משרדי האוצר והתקשורת סבורים כי חלופת ביטול הבלעדיות אינה ישימה בטווחי הזמנים הרלוונטיים לפיתוח התחרות בשוק התקשורת הנייחת, וסבורים כי תביא לכך שבסופו של יום לא יפרסו סיבים על גבי רשת החשמל, ולא ימומש הפוטנציאל התחרותי הגלום במיזם.

לסיכום ובניגוד לעבר הלא רחוק, ניתן לראות שהמשרד הציב לנגד עיניו את הצורך בטיפול בפיגור של מדינת ישראל בהשקעה בסיבים אופטיים. זו הייתה נקודת המפתח שהובילה להקלה. מעניין מה היה קורה אם בזק והוט היו פורסות סיבים אופטיים. ייתכן ובכך היו שוללות מהמשרד את הצורך להקל על המיזם. סביר להניח שבכל מקרה המשרד היה מוצא סיבות מדוע כן לעזור למיזם. בסופו של דבר אין חיה כזאת - שר תקשורת שבקדנציה שלו תירשם סגירה של מיזם תשתיתי. וודאי ובוודאי כאשר שר האוצר הוא משה כחלון שיזם את הפרויקט. 

מתייחסים אחרת למיזוגים בסלולר

האישור שנתן משרד התקשורת לאנלימיטד, הראה שרשות ההגבלים העסקיים תמכה בהפחתת חובת הפריסה ל-40% שאפשרה את השתלטות סלקום על המיזם. זה הופיע בחוות הדעת שגיבש אגף הכלכלה במשרד התקשורת, שם גם אפשר היה לראות שמשרד האוצר הביע תמיכה בצמצום הפריסה. למה זה חשוב? מפני שרשות ההגבלים ומשרד האוצר היו אלה שטרפדו את המיזוג של סלקום ושל גולן טלקום. המיזוג נפל אז מפני שסברו שגולן מחולל תחרות ושהיעלמותו תסכן את התחרות. גם לא היה ברור האם אקספון תיכנס לשוק הסלולרי, ואכן זה מה שקרה בסוף. היא נכנסה והמחירים שוב בתחתית. השאלה האם ההיתר למיזוג ערוץ 10 ורשת, וההיתר שנתנו למיזם הסיבים לצמצם את פריסתו, העיקר שימשיך לפעול, מעידים על שינוי מגמה גם לגבי השוק הסלולרי, ושהם יאפשרו מיזוגים בשוק. כל עוד החברות לא יאותתו, אין סיבה שמישהו מהם יוציא קול קורא. אבל כדי שתחול התפתחות בשוק הסלולרי שתשקם את הרצון של החברות לחזור למגרש החדשנות ולהשקעות, לא תחול התפתחות בכל שוק התקשורת ללא צמצום מספר השחקנים. 

פרטנר צריכה אלטרנטיבה לבזק

הניסיון של פרטנר להיכנס לתחום כרטיסי האשראי אמנם לא צלח, אבל זה מה שאולי מלמד שהחברה צריכה לשקול ברצינות להתמקד בשוק התקשורת ולהצטרף כשותפה באנלימיטד. פרטנר רצתה לחלץ את עצמה מהמצור ולהתגבר על הקושי לצמוח בשוק הסלולרי הדועך, והימרה על תחום כרטיסי האשראי כמה שיהווה עבורה מנוע צמיחה. הביקורת עליה לא במקום. הרי אם הייתה מצליחה בעסקה, היו כולם יוצאים מגדרם לפרגן לה. אם היא לא מצטרפת לאנלימיטד היא תחזק את סלקום עוד יותר. הדרך להורדת המחירים בשירותי התשתיות הנייחות יכול לבוא דרך השוק הסיטונאי, אבל להיות תלויה בבזק זה לא בדיוק פתרון לטווח הארוך עבור פרטנר. 

עוד כתבות

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

אולם הקונצרטים בו התרחש הפיגוע במוסקבה / צילום: Reuters

הפיגוע במוסקבה הביא את אירופה להגביר כוננות מפני מתקפת דאעש

צרפת ואיטליה פרסמו אזהרות מפיגועי דאעש בשטחן, כשהחשש עולה לקראת חג הפסחא ● המתקפה ברוסיה העלה גם לפני השטח את האזורים העניים ביותר במדינה, בהם צובר ארגון הטרור השפעה

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

הדולר היה השנה מקלט בטוח ופתאום איבד גובה / אילוסטרציה: Shutterstock, Africa Studio

שני המטבעות האלו נחשבים למקלט בטוח, אז למה אחד צונח והשני ממריא?

הין היפני בשפל של 34 שנים והדולר מתחזק מול כל המטבעות ● קובי לוי ראש דסק אסטרטגיית שווקים בלאומי: "הין במגמת פיחות חדה, במקביל להחלטת הבנק המרכזי להעלות את הריבית לטריטוריה חיובית, הדולר התחזק על רקע נתוני מאקרו טובים"

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מטולה בחודש האחרון / צילום: Reuters, Raphael Gotheil

הצפון בוער, היישובים ריקים - והממשלה "מנותקת קשר"

ראשי הרשויות בצפון דוחפים כבר זמן רב להקמת מנהלת מסודרת, בדומה למינהלת "תקומה" בעוטף עזה - אך גורמים המעורים בנושא אומרים: "זה לא על הפרק" ● בינתיים המלחמה נמשכת, והמציאות בצפון בלתי אפשרית

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

תוכנית בת גלים / הדמיה: דרמן ורבקל אדריכלות

1,300 דירות במקום בסיס חיל הים בחיפה

תוכנית 'בת גלים' להקמת שכונה חדשה אושרה בוועדה המחוזית חיפה ● הרשויות שיכולות לקבל תמיכה מהרשות להתחדשות עירונית ● וגם: מאות יחידות דיור חדשות בגליל המערבי ● חדשות הנדל"ן

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה