גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מדד ת"א נדל"ן - לך תבנה השקעה בשוק המקומי

מהלכים פוליטיים-כלכליים בניסיון לקרר את השתוללות המחירים בענף הנדל"ן עוררו תקוות מצד רוכשים פונטנציאליים, אך גם הכניסו את בנק ישראל לכוננות ספיגה לקראת שינוי מגמה אפשרי ● מדד מניות הנדל"ן של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, ת"א נדל"ן, יכול לשמש כברומטר חשוב להלך הרוח בשוק המקומי

פרויקט בנייה בצומת קסם בראש העין של חברת נצבא / צילום: איל יצהר
פרויקט בנייה בצומת קסם בראש העין של חברת נצבא / צילום: איל יצהר

ענף הנדל"ן בישראל נמצא בלב השיח הציבורי. אנו חשופים אליו כצרכנים (בעלי דירות או שוכרים); כמשקיעים (במישרין או באמצעות המכשירים הפיננסיים השונים); או אפילו באופן פסיבי, ברמת מאקרו כלכלה. פריחת הנדל"ן הייתה אחד מקטרי הצמיחה בשנים האחרונות וכולנו כאזרחים קצרנו את הפירות (למשל, בהכנסות המדינה ממסים).

מהלכים פוליטיים-כלכליים שנעשו לאחרונה (מחיר למשתכן, מס דירה שלישית) מתוך ניסיון לקרר את השתוללות המחירים, עוררו לא מעט תקוות מצד רוכשים פונטנציאליים, אך גם הכניסו את בנק ישראל לכוננות ספיגה לקראת שינוי מגמה אפשרי. שומרי הסף של מערכת הבנקאית קשובים לאותות אזהרה ביחס להתערערות האיתנות הפיננסית של חברות הנדל"ן.

מדד מניות הנדל"ן של הבורסה לניירות ערך בתל-אביב, ת"א נדל"ן, יכול לשמש כברומטר חשוב להלך הרוח בשוק הנדל"ן המקומי. במצב תקין, מחירי המניות אמורים לשקף את כל המידע הגלוי והחשוב על פעילות החברה, מאזניה והיערכותה לשינוי בהיקף הביקושים וכן לתת אינדיקציה לטיב הניהול של החברה. 

מדד ת"א נדל"ן כולל את המניות הנכללות בענף נדל"ן ובינוי, ועומדות בתנאי הסף של המדד. הרכבו נקבע פעמיים בשנה, ביום חמישי הראשון בחודשים פברואר ואוגוסט. משקלה של כל מנייה נקבע על פי שווי השוק של החזקות הציבור בה. חברות שמשקלן גבוה מאוד מוגבלות במשקלן במדד עד לתקרה של 3%. המדד הושק כמדד ת"א נדל"ן-15 וב-9 בפברואר 2017 הורחב ל-74 מניות (נכון להיום). מתוכן ל-61 חברות יש דירוג אג"ח וכולן מדורגות משתייכות לדירוגי השקעה BBB ומעלה.

מניות הכלולות במדד נהנות בדרך כלל מהיקף מסחר גבוה כתוצאה מרכישות על ידי חברות תעודות סל וקרנות נאמנות אשר להן מוצרים עוקבי מדד ת"א נדל"ן. חברות הנסחרות במדד אף זוכות בדרך כלל לסיקור תקשורתי ואנליסטי רב יותר.

מה כולל מדד הנדל"ן?

מתוך החברות במדד, עיקר עיסוקן של 75% הוא בישראל ושל היתר בחו"ל. כ-70% מהחברות במדד עוסקות בעיקר בנדל"ן מניב, כ-10% במגורים והיתר במלונאות, החזקות ופעילויות אחרות. נדל"ן מניב הוא נכס שניתן להשכיר, ובכך לייצר הכנסה פסיבית נוספת. הנכסים שניתן להשכיר, נחלקים לשני סוגים: נדל"ן מגורים מניב כמו דירה או נכס מסחרי מניב, כמו משרדים או כל שטח מסחרי אחר. 81% ממניות המדד שייכות לת"א 125, ומתוכן כ-18% לת"א 35 (המניות הגדולות) וכ-9% מדד הנדל"ן משתייכים למניות הקטנות - ת"א SME60.

תחום הפעילות של חברות במדד ת"א נדל"ן
עד כמה המדד משקף את הכלכלה?

כשבוחנים את המדד למול שטחי בנייה מתקבלת תמונה ראי: דווקא נדל"ן למגורים מהווה קרוב ל-70%, המשרדים ומסחר יחד כ-11% והיתר מנותב לשימושים אחרים (ראו גרף). ההשקעה הגולמית בבנייה גם היא מספרת סיפור מרתק: עד שנת 2013 נרשם גידול מהיר בהשקעות, הן בבנייה למגורים והן בבנייה שלא למגורים (ברובה משרדים). ב-2014 נרשמה האטה בתחום המשרדים ורק ב-2017 המגמה התהפכה והתחום זכה לפריחה מחודשת (ראו גרף).

השקעה גולמית מקומית בבנייה, שיעורי שינוי

תנופת הבנייה בישראל קיבלה רוח גבית מענף ההייטק המתרחב, ובפרט מאקזיטים ששוויים הכולל הגיע ל-23 מיליארד דולר ב-2017. ביניהם היה האקזיט הגדול ביותר בישראל, מכירת חברת מובילאיי לאינטל בכ-15.3 מיליארד דולר. בעקבות העסקה והגידול הצפוי במספר העובדים, מובילאיי תקים קמפוס משרדים באזור התעשייה הר חוצבים בירושלים. עוד מעברים הצפויים בשנים הקרובות הם של אמדוקס לאזור התעשייה קרית אתגרים ברעננה; של מייקרוסופט למתחם חדש באזור התעשייה הדרומי של הרצליה ; ושל מלאנוקס למתחם חסן ערפה ברחוב יצחק שדה בת"א. בנוסף יש גם ענקיות טכנולוגיה זרות כמו אמזון שפותחת מרכז מחקר ופיתוח במגדל שרונה בתל אביב וגוגל שמחפשת להתמקם בישראל.

התחלות בנייה רבעון ראשון 2018, שטח לפי יעוד

כשבוחנים את מתאם ת"א נדל"ן עם השוק (מדדי בנצ'מרק) ניתן להבחין כי במשבר שנת 2008 ובשנת ההתאוששות 2009, כל המדדים נעו בכיוון אחד, כאשר למדד הנדל"ן ביטא (מידת רגישות לתנודות השוק) גבוהה יחסית והוא בדרך כלל מגיב יותר בחדות. בערך ב-2014 נחלש המתאם בינו לבין המגמה הכללית ואת הסיבות לכך ניתן לתלות בעיוותים במדדי הבנצ'מרק, ובתכונות הייחודיות של ענף הנדל"ן. הנתונים גם מראים כי קיים קשר בין התפתחות שכר דירה ומחירי דירות, מול ביצועי מדד הנדל"ן (ראו גרף).

ת"א נדל"ן הוא מדד רחב יחסית, שמכיל 74 מניות מענף הנדל"ן על כל הסגמנטים שלו. המדד נותן משקל גדול יותר לתת-סקטור של נדל"ן מניב, בישראל ובחו"ל. ההתפתחויות המאקרו-כלכליות בתחום וצעדי מדיניות של הממשלה עשויים להקרין באופן ישיר על ביצועי המניות, דרך מנגנון הציפיות של השוק או ישירות, דרך פעילות החברה.

החברות הבולטות במדד

תחום הפעילות של חברות במדד ת"א נדל"ן

ישרס - עוסקת במישרין ובאמצעות חברות בנות בשני תחומים עיקריים: נדל"ן מניב ונדל"ן למגורים. בנדל"ן מניב היא עוסקת בעצמה ובאמצעות עוגן נדל"ן מניב (100%, פרטית) בייזום, תכנון, הקמה וניהול של מבני תעשייה ואחסנה, פארקים לתעשיות עתירות ידע ומרכזים מסחריים בישראל. נכון לסוף מארס 2018 החברה בהליכי בנייה, תכנון ופיתוח של נכסים מניבים בשטח כולל של כ-173 אלף מ"ר בעלות בנייה משוערת של כ-1.5 מיליארד שקל. בנדל"ן למגורים היא עוסקת באמצעות החברות הבנות רסקו (100%) ורסקו מגורים (100%, לשעבר אוסיף) בבניית מבני מגורים למכירה, וכן למסחר ומשרדים בישראל.

נכסים ובניין - החברה, בשליטת דיסקונט השקעות מקבוצת אי.די.בי, עוסקת בעצמה ובאמצעות חברות מוחזקות, בענף הנדל"ן בישראל ובחו"ל ובעיבוד, אריזה ושיווק של פירות הדר (פחות מהותי). נכסיה העיקרים של החברה בישראל הם החזקות בהון מניות חברות גב ים, ישפרו ומהדרין, לצד החזקה בחברה קבלנית ובנכסים ריאליים מניבים. הנכסים העיקריים בחו"ל הם בניין HSBC ופעילות יזמית בלאס וגאס, המוחזקת בצוותא עם אי.די.בי פתוח.

כלכלית ירושלים - עוסקת בעיקר בתחום הנדל"ן המניב בישראל ובחו"ל. לחברה החזקות בנכסי נדל"ן בישראל באופן ישיר וכן החזקות בנדל"ן מניב בישראל ובחו"ל דרך חברות בנות. החזקותיה העיקריות הן החזקה של 100% בחברת דרבן והחזקה של כ-68% במניות חברת מבני תעשייה. כמו כן, לחברה החזקה ישירה במירלנד וסויטלנד.

שיכון ובינוי - חברת החזקות, הפועלת באמצעות חברות בנות בישראל ובחו"ל בשבעה תחומים עיקריים: קבלנות תשתיות ובנייה בחו"ל, קבלנות תשתיות ובנייה בישראל, יזמות נדל"ן בישראל, יזמות נדל"ן בחו"ל, אנרגיה מתחדשת, מים וזכיינות. החברה מחזיקה במרבית החברות בהחזקה מלאה וקיימת סינרגיה בפעילות חברות הבנות.

הכותבת היא מנהלת מחלקת מחקר מדדים בקסם מדדים, מקבוצת אקסלנס. לקבוצת אקסלנס יש עניין בנכסים פיננסים המוזכרים בסקירה זו. המידע האמור הינו למטרות מידע בלבד ואין לראות באמור הצעה או ייעוץ לרכישה ו/או מכירה של ניירות ערך. מובהר בזאת כי המדד הינו קניינה הרוחני של הבורסה לניירות ערך בתל אביב בע"מ, לרבות סימני המסחר הרשומים.

עוד כתבות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: יוסי זמיר

משרד הכלכלה מציג: כשאין יעדים, אין כישלונות

במקום לעמוד ביעדים, משרדי הממשלה פשוט מוחקים אותם ● בפיקוד העורף שלפו הודעה לילית שהותירה את הילדים באוויר ● והמסעות לפולין התרוקנו מערך ● זרקור על כמה עניינים שעל הפרק

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

הבורסה ננעלה בעליות חדות אבל ירדה ב-1.1% בסיכום שבועי; מדד הבנקים זינק ב-1.8%

ת"א 35 עלה ב-1.3% ● סיכום השבוע: מדדי ת"א-35 ות"א-90 ירדו בכ- 1.1% ובכ-0.6%, בהתאמה, ירידות שערים אפיינו את מרבית המדדים הענפיים, בראשם מדד ת"א-ביומד שירד השבוע בכ-7.6% ● ב-2 במאי יתווספו למדד ת"א-35 מניות פתאל ושופרסל, יגרעו קבוצת אשטרום ושיכון ובינוי ● תשואת האג"ח הממשלתי ל-10 שנים עלתה השבוע בכ-0.1% והגיעה לכ- 4.8% בסוף השבוע

עמיקם בן צבי, יו''ר דירקטוריון אל על / צילום: דוברות אל על

יו"ר דירקטוריון אל על נחקר בחשד למעורבות בפרשת שחיתות בנתיבות

משטרת ישראל אישרה כי עמיקם בן צבי, יו"ר דירקטוריון אל על, נחקר בחשד למעורבות בפרשה בתחום טוהר המידות שבה נחקר גם ראש העיר נתיבות, יחיאל זוהר ● בא כוחו של בן צבי, עו"ד נתי שמחוני: "מר בן צבי מכבד את רשויות אכיפת החוק, משתף פעולה באופן מלא והוא סמוך ובטוח כי בסופה של הבדיקה יוברר שלא דבק כל רבב בהתנהלותו"

כטב''ם מדגם שאהד 136 מוצג בטהרן / צילום: Reuters, Morteza Nikoubazl

רשת הברחות מתוחכמת: איך המערב ינצח את הכטב"מים האיראניים?

בעקבות המתקפה על ישראל, בארה"ב מתכננים עיצומים חדשים על תוכנית כלי הטיס הבלתי מאוישים של איראן ● באירופה מצטרפים למהלך על מנת להיאבק בהתחמשות של מוסקבה דרך טהרן ולמנוע הסלמה במזרח התיכון ● לצעדים אלו תהיה משמעות, לפי מומחים, אך לא גדולה. הסיבה: סין ורוסיה

עילית רז, טרבור מילטון ואליזבת הולמס / צילומים: AP - Lawrence Neumeister, Jeff Chiu, Brittainy Newman, איל יצהר

תעשיית הטק מגייסת את הבינה המלאכותית למאבק בהונאות משקיעים

בשנים החולפות נרשמו מקרי הונאה רבים בהייטק, בהם יזמים גייסו כספים ממשקיעים, ללא בדיקת נאותות מספקת ● במטרה לצמצם את ההונאות הבאות, חברות רותמות כיום כלי בינה מלאכותית לשלל אוטמציות בהתנהלות החברה ● במקביל, גורמים בענף חוששים מההשלכות

אילוסטרציה: shutterstock

החשש מחלחל לשווקים: פרמיית הסיכון של ישראל בשיא של 11 שנים, ומרווחי האג"ח ממשיכים להתרחב

מדד ה-CDS הישראלי, המגלם את עלות הסיכון שמדינת ישראל לא תצליח לשלם את חובותיה, עלה ב-18% בשבוע האחרון ● במקביל, המרווחים של איגרות החוב הדולריות של ישראל מול ארה"ב קופצים

חנות Hַ&O kids בקניון עזריאלי מודיעין / צילום: יח''צ

רשת H&O משיקה תת־רשת חדשה לאופנת ילדים, עם כ־20 סניפים

הרשת תאגד את המותגים האמריקאים Carters ,Oshkosh ו־Skip Hop ואת מותג הבית H&O Kid, ותציע אופנת ילדים מניו בורן ועד גיל 12 ● הקבוצה מתכננת לפתוח כ־20 חנויות בקונספט החדש, בעיקר בקניונים ובמרכזי קניות

סם אלטמן / צילום: כדיה לוי

המיזם החדש של סם אלטמן במפרציות ואיך יכול להיות שישראל נותרה בחוץ

הדיווחים על ביקוריו של מנכ"ל OpenAI באיחוד האמירויות ובסעודיה נמשכים, ולפי הערכות המטרה היא הקמת תשתיות לפיתוח שבבי בינה מלאכותית ● ישראל לא חלק מהתוכניות, אבל בענף לא דואגים: "אם אלטמן יחפש את ההון האנושי, ישראל עשויה להיות חלק מהתמונה"

סניף של ביטוח לאומי בבאר שבע / צילום: טלי בוגדנובסקי

אלפי עסקים עלולים לגלות בקרוב שהם חייבים לביטוח לאומי מיליוני שקלים

אלפי מעסיקים קיבלו לאחרונה מכתב מהמוסד לביטוח לאומי, שממליץ להם לדווח מרצון על ניכוי הוצאות עובדיהם השכירים מהברוטו לצורכי תשלום דמי הביטוח הלאומי ● הדיווח יהיה רטרואקטיבי, משנת 2017 ואילך ● מעסיק שלא יעשה זאת חשוף לביקורת ולקנסות

ניסוי שיגור בטילי SM-3 / צילום: Reuters, U.S. Navy/Handout

מספינה בלב ים: הכירו את המתחרה החדש של חץ 3

חברת עין שלישית ביצעה מסירה ראשונה של "חייל רפאים", רחפן זעיר בעל יכולות AI, שמטרתו לסייע לכוחות קרקעיים לגלות אויבים בשטח פתוח ● חץ 3 כבר אינו המיירט המבצעי היחיד מחוץ לאטמוספירה ● עשות אשקלון רוכשת את אי.די.סי ב-40 מיליון שקל  ● ארה"ב אישרה מכירה של מערכות תקשורת בסך כ־100 מיליון דולר לסעודיה, וחיל האוויר האמריקאי רוצה להקים טייסות שיורכבו ממטוסי קרב בלתי־מאוישים ● השבוע בתעשיות הביטחוניות

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי / צילומים: AP, Shutterstock

אוקראינה על סף ייאוש וחור שחור ישאב אותנו ממרחק 2,000 שנות אור

אוקראינה מפתחת קנאת ישראל - גם היא רוצה קואליציה שתציל אותה מטילים באמצע הלילה ● הבריטים קובעים לוח זמנים להפסקה לאומית של העישון ● האקלים יעלה הרבה כסף, והמדינות העניות ייפגעו יותר ● חמישה אירועים מהשבוע שהיה בעולם

מתכות / צילום: Shutterstock

החברה שמנסה לחולל מהפכה בתעשייה שלא השתנתה אלפי שנים: Magnus Metal מגייסת 74 מיליון דולר

"מקצרת את תהליכי העבודה, מפחיתה את עלויות היצור והזיהום, ומשפרת את איכות המוצר" ● עם שווי מוערך של כ-160 מיליון דולר, מגנוס מטאל הישראלית יוצאת לסבב גיוס חדש

פיצוחים / צילום: תמר מצפי

הגרעינים של חממה בדרך החוצה מהבורסה - מי ייכנס במקומם?

חברת חממה סחר קיבלה הצעה להוצאת פעילותה מהבורסה והכנסת פעילות נדל"ן במקומה ● בעקבות מלחמת חרבות ברזל לחברה חובות בהיקף של 1.6 מיליון שקל מתושבים מרצועת עזה

טיל בליסטי שנורה מאיראן בשבת ונפל בים המלח / צילום: N12

הממשלה נדרשת להחלטה לא פופולרית - הבלגה היא הדבר הנכון

ארה"ב שבה ומדגישה שהיא לא תהיה שותפה למהלך התקפי ישראלי נגד איראן, הגם שלישראל שמורה הזכות לפעול, ושארה"ב אף שתמשיך לסייע לה בהגנה ● אפשר לפעול. השאלה היא אם זה הדבר הנכון לעשות ● מבקרים יגידו שההמלצה להבליג היא חזרה על הטעויות שהובילו ל-7 באוקטובר, ולא כך ● הנסיבות השתנו מאז לטובה ולרעה ● דעה

רשא חולי, מנכ''לית חברת הביומד מדיפלסט / צילום: יונתן בלום

המנכ"לית שנוסעת 5 שעות ביום כדי להגיע לעבודה: "חיה באוטו"

רשא חולי, מנכ"לית חברת הביומד מדיפלסט, תמיד ידעה שהיא רוצה לנהל מפעל ייצור ● היום היא אחת המנכ"ליות הערביות היחידות בישראל, ובכל יום נוסעת חמש שעות למשרד ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

מירב בן ארי, יש עתיד טוויטר, 23.5.21 / צילום: שלומי יוסף

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד של בן גביר חריג ביחס למקובל?

האם הרקע המקצועי של המפכ"ל המיועד אבשלום פלד הוא חריג? צללנו להיסטוריה ● המשרוקית של גלובס

פעילות צה''ל במערב חאן יונס / צילום: דובר צה''ל

אזעקות הופעלו באשקלון, לראשונה מזה כשבועיים

שני טילי נ"ט פגעו במרחב קיבוץ יראון, לא היו נפגעים אך נגרם נזק ● ארה"ב מטילה עיצומים חדשים על איראן בעקבות המתקפה על ישראל ● בהודעת ביידן נכתב: "איראן ביצעה נגד ישראל את אחת ממתקפות הטילים והכטב"מים הגדולות שהעולם ראה אי פעם" ● גם האיחוד האירופי צפוי להטיל עיצומים ● שר החוץ האיראני נחת בניו יורק ● עדכונים שוטפים 

אסף זגריזק / צילום: כדיה לוי

הם איבדו קרובים, פונו מבתיהם או ראו את מפעל חייהם קורס: 13 אנשים מספרים מה נותן להם כוח

איל וולדמן מנסה להמשיך לבלות כי זה מה שבתו דניאל הייתה רוצה ● ירדן גונן, אחות של רומי החטופה בעזה, לובשת חולצת קשת בענן בימים קשים במיוחד ● חיים ילין ממלא מצברים רק בבית בבארי, למרות הזיכרונות השחורים משם ● ואבישג שאר-ישוב מחפשת קרני אור בצילומים שלה ● 13 אנשים משתפים מהי מכונת ההנשמה שלהם בחצי השנה האחרונה ● פרויקט מיוחד

מטוס אל על / צילום: Shutterstock

אחרי הצניחה בתחילת המלחמה: התאוששות בענפי התיירות והבילויים

חג הפסח שיחול בקרוב מחולל רכישות בתחום החופשות והמופעים ● אתר KSP מרחיב את שיתוף־הפעולה עם שטראוס לצד מותגים כמו ויסוצקי ולוואצה ● הדירוג החודשי של אתרי האונליין

אביב ומתיאו שפירא, אדיר טובי ורובי ליאני, חברת XTEND / צילום: כדיה לוי

עפים כמו פרפר, עוקצים כמו דבורה: הרחפנים שמשנים את תורת הלחימה

הרחפנים של אקסטנד הפכו פופולריים במלחמה בעזה, ואף הצילו חיים • עכשיו היא עובדת על מערכת משולבת שתיקח את יכולות הרובוטים קדימה ותסייע להם לפעול בצוות ● הסטארט-אפים המצליחים, פרויקט מיוחד