גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

יותר תחרות בתעופה? מצב הצרכן הולך ומידרדר. רינאייר כמשל

מחלוקת בין חברת התעופה עם חלק מטייסיה, ששובתים במחאה על תנאי העסקתם, הובילה לביטולים של אלפי טיסות - והיד עוד נטויה ● האם החברה תאבד את אמון הנוסעים? לא בטוח, כי מסתבר שאת האמון הזה אפשר לקנות בזול

נוסעים בשדה תעופה לאחר ביטול טיסות של ריאנאייר / צילום: רויטרס
נוסעים בשדה תעופה לאחר ביטול טיסות של ריאנאייר / צילום: רויטרס

לפני כשבועיים, בדרך לחופשה משפחתית באנגליה, נחתנו בנמל התעופה סטנסטד שבלונדון. השדה היה עמוס, ושרר בו כאוס רב. באותו היום, כמו בימים אחרים במהלך הקיץ, היו שיבושים בטיסות של ריאנאייר, ובסטנסטד - השדה שממנו מבצעת חברת הלואו קוסט האירית רבות מטיסותיה - חגג הבלגן.

בסמוך למסועים שהתפקעו ממזוודות שלא היה להן דורש, צבאו מאות נוסעי ריאנאייר כעוסים ומיואשים על דוכני החברה בתחינה שיימצא פתרון שיאפשר להם להגיע ליעד שבו הם מתעתדים לנפוש או לפחות לחזור הביתה. התור השתרך, ולצדו הררי מזוודות, עגלות ילדים, בוסטרים ושלל ציוד שהפך, כך מסתבר, לנוף קבוע בנמל התעופה שבצפון לונדון.

ריאנאייר נמצאת בתקופה סוערת. זה לא שחברת הלואו קוסט שכבר נחשבת לגדולה ביותר באירופה לא התמודדה עם מצבים דומים בעבר, אבל את הקיץ הזה נוסעים רבים ברחבי אירופה לא ישכחו. מחלוקת שיש לחברה עם חלק מהטייסים שלה ששובתים במחאה על תנאי העסקתם ומאוגדים בוועדים שונים, הובילה לביטולים של אלפי טיסות - והיד עוד נטויה. 

נכון לעכשיו, הטיסות בקווים לישראל ואליה לא נפגעו מהשביתה, אולם ישראלים שטסים בטיסות המשך של החברה בתוך אירופה משתייכים לעשרות אלפי הנוסעים שנפגעו. הם אמנם קנו כנראה כרטיס טיסה במחיר של ארוחה במקדונלד'ס, אבל ההשלכות מביטולי הטיסות היו אובדן העלות האמיתית של החופשה, כלומר המלון שאליו רבים לא הצליחו להגיע. 

וזה לא הכול - ריאנאייר אמנם עסוקה בצרות שלה, אבל יש לה גם צרות שלא קשורות אליה: גם פקחי התעופה באירופה מבקשים לשפר את תנאי העסקתם - וגם הם גורמים לשיבושים בלוח הטיסות. ביום ראשון השבוע צייצה ריאנאייר שלמעלה מ-470 טיסות מתוך 2,438 טיסותיה עוכבו בגלל שביתת פקחים בגרמניה, בצרפת, בספרד ובאנגליה. "אנחנו מצטערים מאוד על האיחורים הלא מוצדקים הללו וקוראים לממשלות ולאיחוד האירופי להתערב", כתבו. 

ריאנאייר במספרים

קלף המיקוח של הטייסים 

שיבושי טיסות לאור מחלוקות בין הנהלות ובין טייסים שמבקשים לשפר את תנאי העסקתם הם חוויה שמוכרת היטב גם לנוסע הישראלי. בפברואר 2017, אחרי עשרות ביטולי טיסות שפגעו באלפי נוסעים ישראלים, נחתם הסכם בין חברת התעופה אל-על ובין ועד טייסיה. גם לופטהנזה הגדולה התמודדה עם ביטולי טיסות, וכמוה גם אייר פראנס ואחרות.

האם המחסור העולמי בטייסים שעליו ממשיכים להתריע ארגוני התעופה הוא שמציב את הטייסים בעמדה נוחה יחסית להציב דרישות? מגמת הגידול בתנועת הנוסעים העולמית והזמנות של עשרות אלפי מטוסים על-ידי חברות תעופה ברחבי העולם שמים במשוואה הזו את הטייסים במקום נוח יחסית. בכל העולם יש מחסור בטייסים, והוא שמאפשר להם לדרוש תנאי העסקה ושכר הוגנים - ויותר מכך.

מזה שנה שמתנהלות שיחות בין הנהלת אל-על וועד טייסי החברה בניסיון למצוא נוסחה להסכם העסקה שיתאים לתקנות הטיסה (FTL) שייכנסו לתוקף בנובמבר הקרוב. שיחות יש, הסכמים אין. ביטולי הטיסות של אל-על בתחילת הקיץ, בעיקר ליעדים טרנס-אטלנטיים, יכולים לרמוז לנוסעים כיצד הם יושפעו אם הסכם, שהוא בבחינת מחויב המציאות, לא יושג.

ולא רק בישראל - ביום שני השבוע הציבו טייסי חברת התעופה KLM אולטימטום להנהלת החברה, לפיו אם לא יושגו שיפורים בתנאי העסקתם, הם יפצחו בשיבושים. אייר פראנס, בעלת KLM, מתמודדת עם סיטואציה דומה מצד ועד טייסיה, שהודיע גם הוא כי לא יהסס להשבית שוב את החברה - גם כאן בעניין תנאי העסקת אלפי הטייסים.

אפשר לקנות אמון בזול 

והנוסעים? לצד עוגמת-הנפש ושיבושי התוכניות יש גם פן כספי. ראשית, על חברות התעופה, לפחות כאלה שעוד רוצות לזכות באמון הנוסעים למצוא מראש אלטרנטיבה לטיסה, ובוודאי להשיב לנוסעים שלא מעוניינים בה את הכסף. באופן כללי, במקרה של עיכובים בטיסה, חברות התעופה לא ששות לשלם פיצויים, אבל החוק באירופה, וכמוהו גם החוק בישראל, קובעים כי לנוסעים מגיע פיצוי כספי שהוא מעבר לזיכוי בגין כרטיס הטיסה. כאשר מדובר על עיכוב שנגרם בגלל שביתה של פקחים, לזכות חברות התעופה עומדת הטענה כי מדובר ב"כוח עליון" - כלומר סיטואציה שלא נתונה לשליטתן - ולכן הנוסעים לא זכאים לפיצוי. כשמדובר בשיבושים שנגרמים בגלל שביתה של טייסי החברה - זה סיפור אחר. הנוסעים יכולים לתבוע פיצוי בהתאם לחוק המקומי ולקוות שייענו בחיוב.

אמון הנוסעים הוא סוגיה חשובה בענף התעופה, כמו בכל ענף אחר. אבל מסתבר שאת האמון הזה אפשר לקנות בזול: בספטמבר 2017 נאלצה ריאנאייר לבטל מאות טיסות בעקבות "בלגן" שהיא עצמה יצרה. בלבול בתנאי החופשה של הטייסים הוביל לביטולן של 50 טיסות ביום בחודשים ספטמבר ואוקטובר באותה השנה. וכדי להשיב אליה את אמון הנוסעים נקטה ריאנאייר טקטיקה שהיא כנראה הראשונה בספר - הורדת מחיר. החברה פצחה במבצע שקבע מחיר של 5 ליש"ט בלבד לטיסה, והנוסעים נהרו בהמוניהם. כך, את יולי האחרון סיימה החברה, למרות השיבושים בטיסות, עם 97% תפוסה ותנועה של 13 מיליון נוסעים, המשקפת גידול של 4% ביחס ליולי אשתקד.

זיכרון קצר, מסתבר, יש גם לצרכנים המעופפים - ולא רק לאלה שקונים דגני בוקר בסופר. 

עוד כתבות

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

הכפר פטריצ'ה באיטליה. ראש העיר מנסה למכור בתים באירו / צילום: Shutterstock

באיטליה מנסים למכור בתים באירו אחד. אז למה זה לא עובד?

ראשי עיירות קטנות באיטליה, שהתרוקנו מתושבים בשל מגמת עיור ארוכת־שנים, מציעים בתים למכירה באירו אחד בלבד, כאשר עלות השיפוץ מוטלת על הקונה ● התקשורת האמריקאית רווייה בסיפורים על בתים עתיקים שעברו שיפוץ והפכו לבתי נופש משפחתיים, אך בפועל, עסקי "הבתים באירו" עומדים בפני חסמים רבים

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

צילום: ap, AP23024601572019_e5rllq

יציבות בוול סטריט; רדיט יורדת ב-12%, רשת הרהיטים RH מזנקת ב-16%

סיכום הרבעון הראשון באירופה: השווקים עלו בכ-7% ● בלומברג: "שוק הקקאו קורס", וולס פארגו: "עליית המחיר תגולגל אל הצרכנים" ● מייסד בורסת הקריפטו FTX נידון ל-25 שנות מאסר ● הצמיחה בארה"ב עמדה על 3.4%, יותר מהצפוי ● ג'יי.פי מורגן: "אתם לא תדעו כשהירידות יגיעו" ●  אמזון השקיעה 2.75 מיליארד דולר באנטרופיק ● מחר "יום שישי הטוב" לא יתקיים מסחר בוול סטריט ובמדינות רבות אחרות

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

ייצור השבבים / צילום: Shutterstock, Golubovy

חברות השבבים הישראליות שמשלמות על הקשחת הכללים

ביטול רכישת חברת שבבים ישראלים על ידי הענקית האמריקאית קוואלקום מתווספת לנסיגת אינטל מרכישת טאואר אשתקד ● לפי מומחים, מדובר במגמה מתעצמת של הקשחת העמדות מצד רגולטורים בעולם ● "חברות צריכות להתחיל לחשוב מראש על אלטרנטיבות", הם אומרים

קבינט המלחמה. ללא נשים במוקד קבלת ההחלטות / צילום: קובי גדעון-לע''מ

המלחמה חושפת את אוכלוסיית הנשים לסיכונים חריגים. איך אפשר להתמודד איתם?

מדור "המוניטור" של גלובס והמרכז להעצמת האזרח עוקב אחר ביצוע החלטות ממשלה משמעותיות ● הפעם, בשיתוף שדולת הנשים, על האתגרים שמציבה המלחמה בפני נשים ● נשים סובלות יותר מהיעדר ביטחון אישי וכלכלי - ובכל זאת הן לא נמצאות במוקד קבלת ההחלטות

מישל וונטסוס, לשעבר מנכ''ל ביוג'ן / צילום: Quris

"ביוג'ן הייתה פסגת הקריירה שלי עד כה": המנכ"ל לשעבר מדבר על התוכניות לעתיד

מישל וונטסוס היה מנכ"ל ביוג'ן בתקופה שבה הייתה במוקד תשומת הלב בעקבות התרופה החדשנית שלה לאלצהיימר, אבל בסוף שילם בכיסאו על הכישלון שלה בשוק ● בראיון ל"גלובס", הוא מגיב על הביקורת שהושמעה נגדו, מספר אילו חברות מעניינות אותו עכשיו ומדבר על ההשקעה שלו בקיוריס הישראלית ● על המיזם החדש שהוא מקים בסינגפור, הוא עדיין לא מוכן לפרט

מירי רגב, ליכוד / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

ועדות חקירה ממלכתיות תמיד הטילו אחריות אישית על ראש הממשלה?

עד כמה חריפה הביקורת שנמתחה על נתניהו בדוח מירון בהשוואה היסטורית? בדקנו ● המשרוקית של גלובס

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה בפרויקט תמ"א 38 בת"א, שהוא גם בעלים של חלק מהחצר, ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו