גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

מה הקשר בין החומה במקסיקו לגדר ההפרדה

פעילים שמוגדרים "פרוגרסיביים" מושכים את המפה הפוליטית שמאלה והסכסוך הישראלי–פלסטיני מסייע למועמדים להצטייר כ”שמאלנים” • דמוקרטים ותיקים שתומכים בישראל זוכים לכינויים משונים ותמיכת ראש הממשלה נתניהו במדיניות ההגירה של טראמפ לא עוזרת במיוחד

אלכסנדרה אוקזיו–קורטז / צילום: רויטרס
אלכסנדרה אוקזיו–קורטז / צילום: רויטרס

פעילי שמאל דמוקרטיים בארה״ב המציאו שם חדש לדור הישן של הדמוקרטים שתומכים בישראל -  PEPs, פרוגרסיביים למעט בנוגע לפלסטין (Progressive except for Palestine).

התיאור ׳פרוגרסיביים׳ מוצמד לחלקים במפלגה הדמוקרטית, שחותרים לשינוי תפיסת עולם באמצעות התנגדות למלחמות ולאימפריאליזם. הם שואפים להכליל את נושאי הבריאות כחלק מזכויות האדם, והתבוננות שלהם על הכלכלה והשווקים היא מנקודת מבט של צדק חברתי. אידיאולוגית הם יושבים באגף השמאלי של המפלגה הדמוקרטית. הפוליטיקאי המזוהה ביותר עם הפרוגרסיביים הוא כמובן הסנטור היהודי ברני סנדרס, שנבחר לתפקידו כעצמאי ומחוץ למפלגה הדמוקרטית, אך הצטרף אליה לקראת קמפיין הבחירות לנשיאות בשנת 2016.

פוליטיקאית נוספת מהאגף הפרוגרסיבי, שזוכה להבלטה חסרת פרופורציות בחודשים האחרונים היא אלכסנדרה אוקזיו-קורטז, חסרת הניסיון. אוקזיו-קורטז הביסה בפריימריז של המפלגה הדמוקרטית את חבר הקונגרס הוותיק במחוז שלה (ברונקס וקווינס) ותהיה חברת הקונגרס מן האיזור כמעט בוודאות, שכן הרפובליקנים אינם חזקים שם. אוקזיו-קורטז מלהיבה את הדמיון והיצרים במפלגה. היא צעירה, רהוטה ועד לפני פחות משנה עבדה כברמנית במסעדה בניו יורק. הפוליטיקה שלה בנוגע לזכויות עובדים, משפחות, ביטוח בריאות וההתנערות שלה מן התורמים הגדולים - מעוררים התלהבות רבה בקרב האגפים הפרוגרסיביים במפלגה.

בחירות אמצע הקדנציה מתקרבות

כעת ניקח כמה צעדים לאחור ונסתכל על התמונה הרחבה יותר. ב-6 בנובמבר ייערכו בארצות הברית בחירות אמצע הקדנציה. הבחירות נחשבות למבחן הפוליטי המשמעותי של הממשל השמרני-רפובליקני והנשיא דונלד טראמפ. למפלגה הרפובליקנית יש כיום רוב רפובליקני בשני בתי הקונגרס וטראמפ עצמו לא עומד לבחירה לפני 2020.

בסנאט יש לרפובליקנים רוב של 51:49. מולם עומדים 47 סנטורים של דמוקרטיים ועוד שני סנטורים עצמאיים, שמצביעים עם הדמוקרטים. הסנטורים נבחרים אחת לשש שנים ומדי שנתיים מתמודדים בבחירות שליש מהם. בנובמבר יעמדו לבחירה 33 מושבים בסנאט, רובם מוחזקים על ידי דמוקרטים. כלומר, האתגר להשיג רוב הוא לא פשוט ולפי רוב ההערכות, הרפובלקנים יצליחו לשמור על רוב זעום של 51. אם הדמוקרטים ינצחו בכל המדינות "המתנדנדות" ויש 7 כאלה, הרי שישיגו רוב של 52. קשה, אך לא בלתי אפשרי.

בבית הנבחרים, שהוא הבית התחתון, יש לרפובליקנים רוב של 236 צירים מול 193 לדמוקרטים. 6 מושבי בית הנבחרים אינם מאוישים. מספר הצירים הכולל הוא 435, כלומר צריך 218 כדי לנצח. כדי להעביר את בית הנבחרים צד, על הדמוקרטים לכבוש עוד 25 מחוזות לפחות. זה יהפוך את המפה, אך רוב ההערכות הן שהפער בין שתי המפלגות יצטמצם, אך לא יתהפך.

אם הדמוקרטים יצליחו להפוך את הרוב בסנאט או בבית הנבחרים, יוותרו לטראמפ שנתיים מורכבות עד לסוף הקדנציה הראשונה שלו. טראמפ אופטימי ומקווה שרוב הרפובליקני יגדל. אבל התוצאות עשויות להיות בכיוון ההפוך ואף לייצר לו קונגרס לעומתי, בו הוא לא יצליח להזיז דבר. אך תמיד יהיה לו את מי להאשים.

הדמוקרטים שוברים חזק שמאלה

בצד הדמוקרטי נראים טרנדים מעניינים, שהחלו כבר ב-2016, כשהמונח "סוציאל-דמוקרטים" נישא בפי כל וקבוצת הפרוגרסיבים במפלגה הלכה והתחזקה. השיח פנה שמאלה בעיקר בהיבטים הכלכליים, אבל גם היחס לישראל עובר שינוי גדול. פעילי שטח רבים במפלגה הדמוקרטית מטיחים במועמדים שלהם את ההאשמה הבאה: בעוד שאתם מקדמים ומדברים על זכויות אדם, משום מה הכל נעצר כאשר זה נוגע להמשך ההחזקה בשטחים והשליטה של הישראלים בפלסטינים.

הסנטור היהודי הדמוקרטי בן קארדין (מרילנד) מתמודד על מקומו בסנאט בנובמבר. קיימת סבירות גבוהה שהוא ייבחר. בחודשים האחרונים הוא תמך בהצעת חוק נגד תנועת ה-BDS. לפי ההצעה, שקודמה על ידי הליגה נגד השמצה, איפא״ק וארגונים יהודיים נוספים, הממשל האמריקאי יהפוך את אקט ההחרמה נגד ישראל לעבירה פלילית ויטיל קנסות כבדים על חברות שמשתתפות בקמפייני BDS. בעיתון הפוליטי "Roll Call" סופר על האופן שבו קרדין מצא את עצמו תחת מתקפה של ארגוני שמאל שונים.

בג׳יי סטריט סיפרו לאחרונה, שהשטח הצעיר של המפלגה הדמוקרטית נע וממשיך לנוע חזק לכיוון השמאל. האגפים הפרוגרסיביים של המפלגה העמידו מועמדים בפריימריז בחלק מן המחוזות לקראת בחירות אמצע הקדנציה, ולא כל נציגיהם הצליחו. אך האווירה במפלגה הדמוקרטית הקצינה. עם המגמה הזו מגיעה גם ביקורת קשה יותר על ישראל ועל סנטורים ותיקים שתומכים בחקיקה המגוננת על ישראל. כאמור, PEPs.

הנושא הישראלי-פלסטיני לא אמור להיוות עניין מרכזי בקמפיינים, אך אם הנשיא טראמפ יפרסם בשבועות הקרובים את התוכנית המדינית עליו עומלים שליחיו לאזור, ג׳יסון גרינבלט, ג׳ראד קושנר והשגריר דיוויד פרידמן, זה עשוי להפוך לנושא מרכזי יותר. ב-Roll Call מספרים איך בתוך המפלגה הדמוקרטית העניין ממשיך לעלות שוב ושוב. לדוגמה, במסגרת עימותים של מועמדים לא בולטים במיוחד בכל מיני מחוזות הנושא הזה עלה והמועמדים השתמשו בו כדי להשתלח זה בזה.

אוקזיו-קורטז, הכוכבת העולה של המפלגה, כינתה את ירי צה״ל על הפלסטינים שהתקדמו אל הגדר בחודשים אפריל-מאי - ״טבח״. צה״ל פרסם שרובם היו אנשי ארגון הטרור החמאס, אך היא לא תיקנה את ההתבטאות, ואחרי שנבחרה - לא חזרה לנושא. בעוד שהיא צוברת פופולריות בשטח, הנשיא לשעבר ברק אובמה נזהר מלהעניק לה תמיכה פומבית. עדיף להתרחק מנושאים שנויים במחלוקת, אמר ל"גלובס" אדם המעורה בהחלטות במפלגה הדמוקרטית.

פעילים פרו-פלסטינים מגיעים לכנסים ולאירועים של המפלגה הדמוקרטית. כך למשל, בכנס Netroots של האגפים הפרוגרסיביים של המפלגה, שנערך בראשית אוגוסט, ניגשו פעילים לסנטור הפופולרי הדמוקרטי קורי בוקר, וביקשו ממנו להצטלם יחד עם שלט שבו מסרים נגד החומה שארה״ב בונה על גבול מקסיקו. בוקר, כך הוא טען, לא שם לב שעל השלט יש השוואה בין חומת ההפרדה הפלסטינית לחומה הנבנית בדרום ארה״ב. הוא הצטלם, והשלט עורר סערה.

כל תומכי ישראל בארה״ב דוחים על הסף את ההשוואה. הגדר מול הגבול המקסיקני נועדה לעצור מהגרי עבודה בעוד שהגדר בין ישראל לרשות הפלסטינית נועדה לעצור פיגועי טרור.

נושא הגדר במקסיקו נשמע פנים-אמריקאי, אבל ב-2017, שמונה ימים אחרי שטראמפ נכנס לתפקיד, התגייס נתניהו לצייץ ציוץ תמיכה בעניין: ״הנשיא טראמפ צודק. בניתי את החומה בגבול הדרומי. זה עצר את ההגירה הבלתי חוקית. הצלחה ענקית. רעיון מעולה״.

נתניהו מרגיז את הדמוקרטים

הציוץ של נתניהו הרגיז רבים במפלגה הדמוקרטית. הוויכוח הפנים-אמריקאי בנושא הגירה חוצה את הצדדים בצורה מוחלטת. התנגדות למדיניות ההגירה של טראמפ עומדת בלב בחירות אמצע הקדנציה.

היחס לישראל מגיע גם להתמודדויות באזורים נוספים בארה"ב. המועמדת הדמוקרטית מאחד האזורים הרחבים ביותר בוירג׳יניה (מחוז 5, העיר שארלוטסוויל ועוד) היא העיתונאית החוקרת לשעבר לזלי קוברן. מדובר באזור שמצביע לרוב לרפובליקנים, אבל לאחר שהציר הרפובליקני המכהן הפתיע כשחשף את התמכרותו לאלכוהול ונטש את הזירה הפוליטית, קוברן הפכה למועמדת עם סיכוי.

קוברן היא עיתונאית תחקירים ותכניות דוקו, סיקרה חמש מלחמות והיתה מוצבת במקומות רבים בעולם. היא כתבה לפני 27 שנים (1991) ספר יחד עם בעלה אנדרו קוברן: "יחסים מסוכנים: מאחורי הקלעים של הקשרים הסמויים בין ישראל לארה״ב". הספר נתפס כביקורתי מאוד נגד ישראל והמפלגה הרפובליקנית קפצה על העניין כמוצאת שלל רב. הם האשימו אותה באנטישמיות.

״זה ספר מלפני 27 שנים וכן, הוא ספר קשוח שבוחן את יחסי ישראל-ארה״ב מהצד של מבצעים חשאיים, מודיעין וצבא״, אמרה קוברן ל"ניו יורק טיימס" לאחרונה. היא נפגשה עם רבנים וראשי קהילות יהודיים באיזור הבחירה שלה בווירג׳יניה ושכנעה אותם שהביקורתיות שלה אינה אנטישמיות. ג׳יי סטריט החליטו שהם תומכים בה, בעיקר של עמדותיה בנוגע לפתרון שתי המדינות.

במפלגה הדמוקרטית תאבים לשלטון והם רוצים את הכוח בחזרה. השטח מושך אותם חזק שמאלה ואחת הדרכים להגיע לשם, היא לטפס גם על הגב של הסכסוך שלנו.

עוד כתבות

מנכ''ל NICE, ברק עילם / צילום: CRC Media

מלך השכר של ת"א: המנכ"ל שהרוויח כ-90 מיליון שקל ב-2023

עיקר התגמול של מנכ"ל נייס ברק עילם – הוני ● במשך שנותיו כמנכ"ל נייס צבר תגמולים בהיקף של כ-460 מיליון שקל לפי שער החליפין הנוכחי ● שכר של כ-17 מיליון שקל למנכ"ל אלביט אשתקד

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים כי הטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

מתחם חזית הים בחיפה / הדמיה: מן-שנער-יעד אדריכלים

נסגר המכרז הראשון של רמ"י בחזית הים בחיפה: כמה תשלם הזוכה?

יורו ישראל זכתה במכרז של רמ"י על קרקע של 23 דונם, להקמת 500 יחידות דיור ושטחי מסחר באחד מהמתחמים המסקרנים בישראל ● החברה תשלם על הקרקע, הסמוכה לבית החולים רמב"ם בחיפה, כ-205 מיליון שקל כולל הוצאות פיתוח

סם בנקמן-פריד / צילום: ap, Bebeto Matthews

סם בנקמן-פריד, מייסד בורסת הקריפטו FTX, נידון ל-25 שנות מאסר

בנובמבר האחרון חבר מושבעים בארה"ב מצא את סם בנקמן-פריד אשם ● היום, השופט בתיק קבע כי הוא ירצה 25 שנות מאסר ● "אני הייתי המנכ"ל ולכן האחריות היא עלי", אמר בנקמן-פריד עם מתן גזר הדין

הסכם אינו נדרש כתנאי עבור זוגות במערכות יחסים כאלה ואחרות / צילום: Shutterstock, Viacheslav Lopatin

זוג הקפיא עוברים ואז נפרד. האם האישה תוכל להשתמש בהם?

כשלושה עשורים לאחר פרשת נחמני, בתי המשפט עדיין נאלצים לדון בתביעות בלתי אפשריות לגבי גורלם של עוברים מוקפאים ● מן הראוי היה לחייב כל זוג שפונה לבצע הפריה חוץ-גופית, לחתום על הסכם שמתייחס לאפשרות הריאלית של פרידה במהלך הזמן שחולף בין יצירת העוברים המוקפאים לבין השימוש בהם

אסדת קידוח ''לוויתן'' / צילום: אלבטרוס

במשרד האנרגיה בוחנים: הקמת מתקן להנזלת גז בהשקעה של 7 מיליארד דולר

חלק משמעותי מיצוא הגז של ישראל תלוי היום במצרים, ומתקן הנזלה יאפשר יצוא לרחבי העולם כדי לבזר את הסיכונים ● מי יממן את עלויות ההקמה האדירות?

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

חנן מור, מנכ''ל קבוצת חנן מור / צילום: איל יצהר

הנושים זעמו, וחנן מור ידולל ל-1% ממניות קבוצת הנדל"ן שהקים

לפי הסדר החוב המתגבש, חנן מור יחזיק כ-1% ממניות החברה ● במקביל, יוקצה לנושי החברה, בעיקר בנקים וגופים מוסדיים, מניות שיהוו כ-96% מהון החברה

גזירת סרט בפתיחת משרדי ASI, חברת הבת בהודו יחד עם שגריר ישראל בהודו, נאור גילאון / צילום: תעשייה אווירית

מתחת לרדאר: התעשייה האווירית הקימה חברה בת בהודו

התעשייה האווירית השיקה השבוע את חברת הבת ההודית שלה בניו דלהי ● החברה הוקמה במסגרת שיתוף הפעולה בין התעשייה האווירית לבין DRDO, גוף המחקר והפיתוח בנושאי הגנה של ממשלת הודו

אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, צילום: שלומי יוסף

העליון מגדיר מחדש את גבולות שכר הטרחה לעורכי דין בתביעות ייצוגיות

פסק דין שאישר פשרה עם סופרגז ואמישראגז קבע תקדימים בעניין שכר טרחת עורכי דין בתביעות ייצוגיות ● בין השאר נקבע כי שר הטרחה יוגבל לפי מדרגות מקסימליות, ודרך היישום לתשלום הובהרה ● בשוק יש שמברכים על ההסדרה, ואולם אחרים מזהירים: תפגע בתמריץ להשיג פיצוי מרבי

שי אהרונוביץ׳, מנהל רשות המסים / צילום: ניב קנטור

מס דירה שלישית חוזר לשולחן: "המערכות כבר מוכנות"

לדברי מנהל רשות המסים, שי אהרונוביץ', המדינה צריכה ליצור אחידות ולהפסיק לשנות את שיעורי מיסוי הנדל"ן בתדירות גבוהה ● עוד הוא הוסיף כי צריך לחשוב על מס דירה שלישית: "מבחינתנו זה צעד נכון שיעלה בתקציב 2025"

איל וולדמן / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

שר החינוך התקפל ולאיל וולדמן יוענק פרס ישראל

לפני מספר שבועות הודיע שר החינוך יואב קיש כי הוא מבטל את טקס פרס ישראל, זאת בין היתר על רקע הפרסומים כי אחד מן הזוכים הוא היזם איל וולדמן ● כעת, חזר בו קיש מעמדתו והוא מכריז כי הטקס יתקיים כסדרו בשדרות ● ומי עוד בין הזוכים?

ביתן של קבוצת צ'אנגן בתערוכת מכוניות בסין / צילום: ap, Ng Han Guan

קבוצת הרכב השלישית בגודלה בסין בדרך לישראל

משלחת בכירה של צ'אנגן (Changan) סינית נערכת לייצא לישראל, הכניסה של החברה לישראל היא חלק ממהלך ההתרחבות הגלובלית שעליו הכריזה השנה ● מרצדס E קלאס והקרוסאובר של פורד: הדגמים החשמליים שבדרך ● השבוע בענף הרכב

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

כלל: רווח של 305 מיליון שקל ב-2023, השפעת רכישת מקס עוד קטנה

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: אימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה, כלל הציגה דוח רבעוני חזק, אך טרם רשמה רווח משמעותי מרכישת חברת כרטיסי האשראי מקס והרווח הנקי של מור השקעות זינק בכ-60% ● מדור חדש

אסף גולדברג, מנכ''ל סלייס עד לאחרונה / איור: גיל ג'יבלי

בדיקת אי הסדרים בעיצומה, אז איך זה שאפשר להפקיד חיסכון לכל ילד בסלייס

רשות שוק ההון מצאה לאחרונה אי סדרים חמורים בהתנהלותו של בית ההשקעות סלייס ● למרות זאת, באתר הביטוח הלאומי סלייס מוצגת כאפשרות להפקדת כספים בתוכנית "חיסכון לכל ילד" ● עד תחילת מאי לא ניתן יהיה למשוך כספים מקופות סלייס, אך הרגולטור לא מודאג

פרויקט תמ''א 38 בחיפה / צילום: פאול אורלייב

משרד המשפטים יוזם: יזמי התחדשות עירונית יתחייבו מראש על מועד מסירת הדירות

שורת תקנות שיזם משרד המשפטים, שיידונו בקרוב בוועדת הפנים של הכנסת, יחייבו יזמי התחדשות עירונית במתן מועדי מקסימום לאישור תוכנית הפרויקטים שלהם ואכלוס הדירות שהם מקימים ● תקנות בולטות נוספות הן חשיפת ערבויות מחייבות, גילוי ניגוד אינטרסים של היזמים, וידוא שהדיירים מבינים את ההסכם ועוד

אייל בן סימון, מנכ''ל הפניקס / צילום: יחצ ענבל מרמרי

ביום האחרון לפני הפקיעה: מנכ"ל הפניקס אייל בן סימון מכר מניות

מנכ"ל הפניקס וסמנכ"ל הכספים שלו מימשו יחד 170 אלף אופציות במחיר של 37.48 שקל למניה ● המימוש בוצע יום לאחר שהחברה דיווחה על תוצאותיה הכספיות לשנת 2023, רווח של 1.1 מיליארד שקל המשקף תשואה להון של 10.5%

מבצע לתשלום חלקי על דירה על הנייר / צילום: דרור מרמור

מספר הדירות שנרכשות רק עולה, אז למה נתוני המשכנתאות נמוכים?

נתוני המשכנתאות החדשות שניטלו ממשיכים לדשדש כבר כמה חודשים, למרות העלייה ברכישת דירות ● האם מבצעי הקבלנים המאפשרים לשלם רק 10% בתשלום הראשון ואת היתר במסירה, יתבטאו במשכנתאות בעוד שנתיים־שלוש?

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

איציק וייץ, מנכ''ל קבוצת קרסו מוטורס / צילום: אלעד גוטמן

המספרים חושפים: כך הפך מותג בנזין סיני אלמוני למכרה הזהב של קבוצת קרסו

הכתבה הזו היתה הנצפית ביותר השבוע בגלובס ועל כן אנחנו מפרסמים אותה מחדש כשירות לקוראינו ● מהדוח השנתי של יבואנית הרכב עולה כי המותג צ'רי, שמכירותיו זינקו ב-2023, הקפיץ את נתח השוק שלה וסייע לה להציג רווח מכובד בתקופה קשה ● אבל ל"אסטרטגיה הסינית" הזו, שמשנה בצורה משמעותית את הפוקוס העסקי של הקבוצה, יש מחיר - ובראשו דריסת מותגים ותיקים