כמה אתם תקבלו? 3 מיליון עובדים יקבלו השנה שי לחג

כמדי חג מוציאה חברת ועדים, המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית-חברתית של ועדי העובדים בישראל, את סקר תקציבי מתנות החג שיקבלו העובדים השכירים במשק • מי יקבל תלושים וכמה?

מתנות חג / צילום:  רויטרס, Mark Blinch
מתנות חג / צילום: רויטרס, Mark Blinch

החופש הגדול עוד כאן אמנם, אבל ראש השנה נמצא ממש מעבר לפינה - אז כמה שי לחג תקבלו? כמדי חג מוציאה חברת ועדים, המרכזת את המידע על הפעילות הכלכלית-חברתית של ועדי העובדים בישראל, את סקר תקציבי מתנות החג שיקבלו העובדים השכירים במשק. הסקר מבוסס על מידע שהתקבל מוועדי כ-1,000 ארגונים בישראל.

הערכות ועדים הן כי ועדי עובדים והנהלות יוציאו יותר מ-4 מיליארד שקל על שי לחג שיחלקו לעובדים, נתון זה משקף גידול בהיקף ההוצאה על מתנות החג לאור התרחבות מעגל העובדים שיקבלו השנה מתנה. לפי נתוני ועדים, כ-75% מכלל העובדים השכירים במשק, כלומר כ-3 מיליון עובדים, יקבלו מתנת חג.

כמה יקבלו? כאן התשובה קשורה במקום העבודה ובדרגת העובד. התקציב הממוצע עומד בראש השנה הזה על 650-890 שקל לעובד, במנעד גדול. מדובר בשי לחג המוענק במסגרת תלושים/תווי קנייה או כמתנה. בוועדים מסבירים כי עובדים שבוחרים במתנות מגדילים את שווי השי בכ-30%, בהתאם להנחות שמשיג הוועד בהסכמים אל מול המשווקים.

מי יקבל כמה?

לפי ועדים, בראש רשימת מקבלי השי הגבוה עומדים גם השנה עובדי מפעלי ים המלח, שיקבלו לחג שי בסכום של 1,750 שקל. עובדי טבע בפתח-תקווה, שמתמודדים בימים אלה עם גל פיטורים, יקבלו שי לחג בסכום גבוה יחסית של כ-1,600 שקל. הדירוג משפיע: לשם הדוגמה, המנהלים בגוגל יקבלו שי בשווי 1,000 שקל ועובדי גוגל יקבלו שי בטווח של 250-600 שקל, בהתאם לוותק. בתחתית הרשימה נמצאים עובדי המועצה המקומית כפר שמריהו, שיקבלו לחג רק 100 שקל.

זאת ועוד, ועד חזק משפיע על היקף מתנות החג - ארגונים שבהם פועלים ועדים חזקים המייצגים את העובדים, יקבלו שי לחג שהוא גבוה בהרבה מהממוצע: עובדי אדמה (מכתשים), עובדי אי.די.אי טכנולוגיות ועובדי משרד הביטחון יקבלו 1,400-1,500 שקל. לפי נתוני ועדים, שי לחג בשווי של כ-1,200-1,100 שקל יקבלו עובדי חברת החשמל, עובדי הבנק הבינלאומי, עובדי בנק ירושלים, עובדי מועצה אזורית גזר ועוד.

שי בגובה של כ-1,000 שקל יקבלו: עובדי רשות שדות התעופה, בנק מזרחי-טפחות, עובדי רכבת ישראל, מקורות, עובדי בית חולים וולפסון, אליאנס, פריגו טבע כפר-סבא, מבטחים, מפעלי תובלה ועובדי בנק הפועלים.

שי בגובה של כ-900-950 שקל יקבלו: עובדי נציב שירות המדינה, עובדי תנובה, עובדי עיריית הרצליה, אלטשולר שחם, עשות אשקלון ונשר.

שי בסכום של 890-800 שקל יקבלו: עובדי מפעל הפיס, עובדי הקרן הקיימת, עובדי מחלבת טרה, מרכז רפואי איכילוב, משרד הכלכלה, איסכור, מרכז רפואי שערי צדק ויקב רמת הגולן.

שי בסכום של 750-700 שקל יקבלו: עובדי מכון התקנים הישראלי, עובדי קופת-חולים מאוחדת, פלרם, מלון שרתון תל-אביב, עמיגור, מעון טללים דימונה, משרד ראש הממשלה, טבע כפר-סבא, הסתדרות העובדים הלאומית ושטראוס מים. 

במדרגה הבאה, שי לחג של כ-650-600 שקל יקבלו: עובדי עיריית תל-אביב, דן תחבורה, האוניברסיטה העברית, מועצה אזורית באר טוביה, ECI, רפאל, ארגון עובדי צה"ל, EY, כרטיסי אשראי לישראל, אל אופ, אלישרא, תנופורט ואורביט.

שי בסכום של 550-500 שקל יקבלו: עובדי בית חולים שיבא, עיריית כפר-סבא, עובדי הטלוויזיה החינוכית שנפרדו השבוע מהערוץ, עובדי המועצה לצרכנות, עיריית נס-ציונה, ש.ל.ה שירותי רפואה, כלל ביטוח, הרשות הארצית לכבאות והצלה וכן שירותי בריאות כללית. 

שי בסכום של 450-400 שקל יקבלו: עובדי בית חולים קפלן רחובות, אלקטרה, עובדי "כאן" תאגיד השידור הישראלי, סלקום, אסם, עיריית רמת-גן, עובדי אל-על, אגד, זארה ישראל, אוניברסיטת אריאל, בזק און ליין, קבוצת אמן ושלמה סיקסט. 

שי בסכום של 350-300 שקל יקבלו: עובדי תע"ש, ווישיי ישראל, Am:pm, שחל, המכללה האקדמית הדסה, נעמת וטיב טעם.

עובדים שיסתפקו ב-250-200 שקל כוללים את עובדי yes, סנמינה, מנורה מבטחים פנסיה וגמל, מכון טכנולוגי חולון, תדיראן ומיברג; ושי בסכום של 100-150 שקל יקבלו גמלאי המשטרה, עובדי ארץ הצבי, ועובדי מועצה מקומית כפר שמריהו.

יעקב אלוש, מנכ"ל חברת ועדים, מציין כי "לשי לחג יש ערך סנטימנטלי בקרב העובדים, והוא נחשב ל'פרה קדושה' שאף מעסיק לא העז לפגוע בה". לדבריו, שי לחג, הוא נושא שחוצה מגזרים ודתות, וגם פלסטינים שמועסקים בישראל זוכים לקבל ממעסיקיהם שי לחג. "תעשיית השי לחג נחשבת לכוח משמעותי במשק לאור הגדלת תנועת הקונים בחנויות בתקופת החגים ובעיקר אלה המבקשים לממש את תווי הקנייה או להחליף את השי שקיבלו במוצר אחר".

תקופת ראש השנה ידועה כתקופה שבה צרכנים רבים מתחדשים במוצרי חשמל. לצד ירידים של מועדוני צרכנות דוגמת חבר שנערך בימים אלה, ועדי העובדים מצליחים להשיג לעובדים בנוסף לשי גם דילים טובים למוצרים ושירותים מבוקשים, כגון מכשירי חשמל, מכשירי אלקטרוניקה, נופשים מסביב לעולם וכדומה.