בעלי צימרים בצפון: העכברת הובילה לירידה של 30% בתפוסה

יו"ר מרכז המועצות האזוריות פנה לשר התיירות יריב לוין בדרישה כי יקדם את הלינה הכפרית הדועכת באמצעות קמפיינים לתיירים ולישראלים: "מגפת העכברת נעצה סיכה כואבת נוספת בבלון התיירות שהתפוצץ בשיא העונה" • ומה לגבי פיצוי לצרכנים שביקשו לבטל? המועצה לצרכנות: "לא מדובר בנזק כתוצאה מכוח עליון; ביהמ"ש יבחן כל מקרה לגופו"

צימר / צילום: Shutterstock
צימר / צילום: Shutterstock

העכברת מבריחה את תיירי הצפון: במועצות האזוריות מדווחים על ירידה של כ-30% בתיירות במרחב הכפרי דווקא בתקופה שאמורה להוות מבחינתם את שיא העונה. במכתב ששיגר הבוקר מרכז המועצות האזוריות לשר התיירות יריב לוין, הוא דורש כי המשרד יקדם את הלינה הכפרית הדועכת.

הרקע למכתב הם נתונים חדשים שהציגו רכזי התיירות במרחב הכפרי אודות ירידה חדה בתיירות. המספרים משקפים כאמור ירידה של כ-30% בתיירים לעומת התקופה המקבילה בשנה שעברה. בעלי הצימרים לא חוסכים ביקורת מהתפוסות הטובות שבבתי המלון ביעדים כמו ירושלים ותל-אביב - יעדים שנהנים בעיקר מתפוסות של תיירים, ובמלונות באילת, שזוכה לתפוסה גבוהה בעיקר של תיירי הפנים.

לטענת בעלי הצימרים, הקמפיין שמריץ משרד התיירות לחופשה עירוני בתל-אביב ובירושלים - מעודד תיירים לאופן החופשה הזו, ומאידך מזניח את הצימרים בצםון ומותיר אותם ריקים. עם זאת, יצוין כי מלכתחילה התיירים שפוקדים את הצימרים באזור הצפון הם בעיקר תיירי הפנים - ואילו התיירים שפוקדים את ישראל מהווים שיעורים זניחים בלבד בלינה הכפרית.

במכתב כתב עמיר ריטוב, יו"ר מרכז המועצות האזוריות וראש מועצת לב השרון: "המרחב הכפרי אינו שקוף, והוא נפגע פעמיים - ראשית בשל היעדר הזמנות ישראלים, שהותירו את הצימרים ואת אתרי הנופש בתפוסות נמוכות מאוד בשל תוכנית 'שמיים פתוחים'; ושנית נוכח מדיניות השיווק של משרד התיירות בחו"ל, שמתעלם מהמרחב הכפרי של ישראל, שהוא יעד נוסף ואטרקטיבי לתיירות הנכנסת".

ריטוב מתייחס לירידה בהכנסות בתום תקופת הקיץ ושני שליש מעונת התיירות השנתית של ישראל (עם האופק לחגי תשרי): "לצד הבעיה המהותית של היחלשות תיירות הפנים במדינה, המצב הביטחוני בעוטף עזה הוריד את מספרי התיירות באזור לאפס. בנוסף, מגפת העכברת שהתגלתה בצפון הארץ נעצה סיכה כואבת נוספת בבלון התיירות, שהתפוצץ בשיא העונה. אי לכך, דרוש טיפול מעמיק וארוך-טווח בנושא".

בקשתו של ריטוב היא ליזום ולקדם קמפיין לתיירות פנים בתקופת הסתיו והחורף, ובמקביל להוסיף לסל מוצרי התיירות של ישראל את המרחב הכפרי כמוצר תיירותי ולעודד תיירים שלא להתמקד רק בערים הגדולות ובמרכז הארץ.

הירידה בתפוסת בלינה הכפרית, שעיקרה ביישובי הצפון, צריכה לקחת בחשבון גורם נוסף שמרחיק תיירים מהצימרים - מחיר החופשה בצימר אל מול מחיר של חופשה בחו"ל, בשקלול של תמוה בעד הכסף ובכלל. בנוסף, יש לזכור כי עבור תיירים שמגיעים לישראל, ורבים מהם מטיילים בקבוצות, פתרונות של לינה כפרית יכולים להיות רלוונטיים רק במסגרת שבה מקבצים מספר חדרים בשטח אחד. זאת ועוד, התייר הישראלי נכווה לא אחת מהבטחות שלא מומשו במציאות במסגרת הלינה הכפרית, ולנוכח התעריף שבו היא מתומחרת במקרים רבים - אלפי שקלים לחופשה משפחתית בצימר בצפון - היא לא עלות של מה בכך. 

המספרים מאחורי ענף הצימרים
 המספרים מאחורי ענף הצימרים

נזק של מיליוני שקלים

אחר סוף שבוע שבו נרשמה ירידה משמעותית במספר המבקרים בצפון, בענף מעריכים כי הנזק לתיירות נאמד במיליוני שקלים. בשיחה עם "גלובס" אמר היום יעקב רוזנווסר, יו"ר ארגון בעלי הצימרים, כי עם קשר וגם ללא קשר לבהלת מחלת העכברת ה"המצב הכללי בענף הצימרים הולך ומחמיר משנה לשנה. הלמ"ס מעריך שאנחנו ב-20% תפוסה, ואני חושב שהמספר האמיתי הוא 18%. בשונה מארה"ב ומה-OECD, המדינה לא תומכת בלינה הכפרית ואלפי צימרים נסגרים. כשאנשים שמבקשים להיכנס לתחום מגיעים אלינו לייעוץ, אנחנו מראים להם את המספרים ואומרים להם שזה פשוט לא כדאי". 

באשר לפאניקת העכברת הוא אומר כי "בענף שלנו יש משברים מעת לעת ועכשיו זה העכברת. מי שאמור לאושש את הענף הם תיירי הפנים. יש טלפונים מצרכנים מודאגים שהזמינו לינה, יש מי שרוצה לבטל, אבל בעל הצימר מכוון אותם לפעילות ולאטרקציות ללא מים".

לאור התפוסה הנמוכה אולי הפתרון הוא להוריד מחירים?

"המחיר הממוצע ללילה למשפחה לצימר עם בריכה הוא 1,000 שקל. 2,000 שקל ויותר גובים הצימרים היוקרתיים יותר, אבל זה בשוליים. אי-אפשר להוריד את המחיר הזה שכרגע  משקף כיסוי הוצאות ורווח מינימלי. לפני 5 שנים היו כ-10 אלף צימרים, והיום המספר הזה ירד ל-7,500 בלבד. חלק מבעלי הצימרים משכירים אותם למשרדים או לסטודנטים, כי הממשלה מאלצת אותם לעבור על החוק".

לדבריו, "המלצנו לכל בעלי הצימרים לעבור להגבלה של מינימום שני לילות, כי אי-אפשר כל יום להעמיס עלויות של כביסה וניקיון ואיש בריכה. עם לילה אחד כבר עדיף שלא למכור, זה פשוט לא כדאי. גם כשמשווים לחופשה בחו"ל, מחיר של 1,000 שקל למשפחה, ועוד בקיץ, זה ממש לא הרבה".

האם אתם מצפים לפיצוי לאור נזקי העכברת לבעלי הצימרים?

"זה נכלל במסגרת של פיצוי במקרים של נזקי טבע. אם יימצא אשם, אני מניח שימצאו את המנגנון איך לשלם. אבל איש לא יפצה את בעלי העסקים שמסביב - בעלי המסעדות או אתרי הבילוי".

"לא אפשרנו לבטל חדרים" 

במועצה לצרכנות מתייחסים לביטולי החופשות בצפון כנושא ש"איננו חד-משמעי", וטוענים כי "רק בית המשפט יוכל להכריע בהתאם לנסיבות המסוימות של כל מקרה". עוד הם מדגישים כי לא מדובר בביטול שהוא "בבחינת נזק כתוצאה מכוח עליון, משום שעדיין אפשר לטייל בצפון מבלי לרחוץ בנחלים הנגועים".

בת חן ישועה, המנכ"לית והבעלים של רשת מלונות "מטיילים" המונה 5 בתי מלון בצפון, מספרת על פניות רבות של צרכנים שביקשו לבטל חדרים. "יש המון שאלות, אבל אנחנו מעניקים הדרכה מסודרת היכן אפשר לטייל ולבלות, ואנשים נרגעים. היה גל כזה של ביטולים, אבל עכשיו הוא נרגע, כי אנשים מבינים יותר היכן הבעיה. לא איפשרנו לבטל חדרים, כי זה משהו שלא קשור אלינו ישירות. יש פאניקה, והחוכמה היא לדעת איך לטפל בזה".

ומי שבכל זאת דרש לבטל, האם הוא קיבל החזר?

"לא מקבלים החזר. מי שמחליט שהוא לא רוצה להגיע, כי הוא מפחד ממשהו שלא קשור אלינו זו בחירה שלו". לדבריה, למרות שהתפוסה בקיץ של הרשת נחשבת לטובה, היה בכל זאת "קשה ומאתגר למכור את החדרים, משום שהתחרות שלנו היא מול חופשה בחו"ל".