טראמפ: ביקשתי מה-SEC לשקול מעבר לדוחות חצי-שנתיים

הנשיא האמריקאי התזזיתי מראה סימנים כי בכוונתו ליזום רעידת אדמה נוספת • וורן באפט ומנכ"ל ג'יי. פי. מורגן, ג'יימי דיימון, מסכימים שיש בעיה, אבל מאמינים בפעולה מתונה יותר

דונלד טראמפ / צילום: רויטרס
דונלד טראמפ / צילום: רויטרס

נשיא ארה"ב, דונלד טראמפ, צייץ שלשום (יום ו') בטוויטר כי הוא ביקש מרשות ניירות הערך הפדרלית בארה"ב (SEC) לשקול לחייב את החברות הבורסאיות לפרסם תוצאות כספיות רק אחת לחצי שנה, בנימוק שראשי חברות ועסקים טוענים שזה יעזור לקדם את הצמיחה.

בציוץ שלו ב-5:30 בבוקר (שעון החוף המזרחי) ביום שישי, טראמפ כתב כי "התייעץ עם כמה ממנהיגי העסקים המובילים בעולם" על צעדים ליצירת מקומות עבודה והפיכת עסקים ל"אפילו יותר טובים". הוא כתב שאחד מהם אמר לו, "תפסיקו את הדיווחים הרבע-שנתיים ותעברו לשיטה של שישה חודשים".

בהמשך הציוץ כתב הנשיא שהמהלך של מעבר למערכת דיווח חצי-שנתית "יקדם גמישות ויחסוך לחברות כסף". "ביקשתי מה-SEC לבדוק את זה", הוא סיכם בפסקנות אופיינית.

הציוץ הזה צפוי להצית מחדש ויכוח ותיק בשאלה אם באמת יש דגש מיותר על תוצאות רבעוניות על חשבון השקעה וצמיחה ארוכות טווח. הוא צפוי גם ללחוץ על רשות ניירות הערך להאיץ את עבודתה לצמצום הביורוקרטיה והניירת שמשפיעות על החלטות של גיוס הון בחברות הציבוריות.

יו"ר ה-SEC, ג'יי קלייטון, לא ידוע כמי שאימץ את הרעיון של מעבר מדיווח רבעוני, שהוא בסיס הדוחות הכספיים של חברות בארה"ב מאז השפל הכלכלי גדול בשנות ה-30 של המאה שעברה.

באפט: די לפרסום הנחיות רבעוניות

במאמר דעה בעיתון וול סטריט ג'ורנל מוקדם יותר השנה, מנכ"ל הבנק הגדול בארה"ב, ג'יי. פי. מורגן, ג'יימי דיימון, ויו"ר ברקשייר האתאוויי, וורן באפט, טענו שחברות צריכות לחדול לפרסם למשקיעים הנחיות רווח רבעוניות (הערכות-תחזיות של רווחים), משום שהן מעניקות משקל גדול מדי לעמידה ביעדים כספיים ועסקיים קצרי טווח, ומרתיעות השקעות בטווח הארוך. דיימון הוא יו"ר "שולחן מועצת העסקים", קבוצת מנכ"לים שמשמשת שדולה בוושינגטון, שתומכת בביטול פרסום ההנחיות הרבעוניות.

אבל בו זמנית הודיעו המנכ"לים שהם תומכים עדיין בדיווחים כספיים רבעוניים, מפני שהשקיפות לגבי התוצאות היא "חלק מהותי מהשווקים הציבוריים בארה"ב" ומפני שדוחות רבעוניים ושנתיים מאפשרים לציבור "גישה אמינה להתקדמות אמיתית".

דוח של משרד האוצר הפדרלי שפורסם באוקטובר שעבר, שהציע שינויים ברגולציה כדי להקל על חברות לגייס הון, לא התייחס לשאלת תדירות הדיווחים של החברות למשקיעים. הדוח קבע שחברות קטנות יותר זקוקות ליותר גמישות כדי לגייס כסף, אבל הציע אמצעים מוגבלים יותר כמו הקלת חוקים ספציפיים שנוגעים לביקורת חשבונאית וחשיפה של שכר בכירים.

יותר דוחות, פחות חברות בבורסה

במאמר הדעה בנושא זה שפרסמו דיימון ובאפט בוול סטריט ג'ורנל ב-6 ביוני נאמר בין היתר ש"הלחץ לעמוד בתחזיות הרווח של הטווח הקצר תרם לירידה במספר החברות הבורסאיות (ציבוריות) באמריקה ב-20 השנים האחרונות.

שוקי הון עם אוריינטציה של טווח קצר הרתיעו חברות עם חזון לטווח ארוך יותר מהנפקה ציבורית בכלל, ושללו בכך מהכלכלה חדשנות והזדמנות. פחות חברות בורסאיות הן גם פחות הזדמנויות למשקיעים הקמעונאים ליצור הון באמצעות תוכניות הפנסיה המשתתפות בשוק שלהם ותוכניות גמל פרטיות.

דיימון ובאפט הוסיפו ש"למרות שמספר החברות הבורסאיות בירידה, יותר מ-100 מיליון אמריקנים משקיעים בהן ישירות או באמצעות קרנות נאמנות. עוד מיליונים עושים זאת באמצעות קרנות פנסיה תאגידיות, ציבוריות ואיגודיות. רבים מהאנשים הללו הם יוצאי צבא, גמלאים כמו מורים לשעבר, אחיות, כבאים ועובדי עיריות, מדינות והממשל הפדרלי. החברות הבורסאיות חייבות לכל אלו להתנהל נכון.

לדבריהם, "הדעה שלנו על פרסום תחזיות רווח אינה צריכה להתפרש כהתנגדות לדיווחים רבעוניים ושנתיים. השקיפות של התוצאות הכספיות והתפעוליות היא היבט מהותי של השווקים הציבוריים בארה"ב, ואנחנו תומכים בפתיחות כלפי בעלי המניות לגבי מדדים כספיים וביצועיים. חברות בורסאיות בארה"ב ימשיכו לספק דוחות שנתיים ורבעוניים שמציעים מבט לאחור על תפקוד בפועל כדי שהציבור - בעלי המניות ובעלי העניין האחרים - יוכל להעריך התקדמות אמיתית בצורה אמינה".