לאחור פנה!

מה ההבדל בין ישראל כ"ץ לבין אמסלם או ביטן?

שלמה ברימן וישראל כ"ץ / צילום: אייל פישר
שלמה ברימן וישראל כ"ץ / צילום: אייל פישר

ישראל כ"ץ הוא אחד מהמינויים הבעיתיים של בנימין נתניהו. כמו מינויים רבים אחרים בממשלה גם כ"ץ היה והנו, ותמיד יהיה - עסקן. כלומר, דרייער, תחמן, מין איש מרכז הליכוד שתחמנותו - אומנותו. גם כשהוא משתדל מאוד להיות ממלכתי זה לא ממש יוצא לו, ולפעמים דבריו נשמעים עילגים ולא ממוקדים. אבל על כל אלה הוא מכפר, כמו רבים אחרים, בסיסמאות וקלישאות. כשהוא צריך לעשות משהו, זה יוצא לו מבולבל ומגומגם, כמו הדברים היוצאים מפיו.

כ"ץ ואמסלם

כ"ץ, לטעמי, אינו שונה בהרבה, אם בכלל, מחבורת אמסלם-ביטן. אותה מנטליות חלקלקה, אותה עילגות, ובערך אותה רמת משכל. אבל כ"ץ מנסה ליצור לעצמו תדמית של אינטלקטואל, לבדל עצמו מן ההמון הסואן של הליכוד. זה מצליח לו כל עוד אינו צריך לעשות משהו שיוכיח מי הוא באמת. כמו, למשל, פרשת גשר הולכי הרגל מעל איילון.

מה יקרה בחצי שנה?

כפוליטיקאי חד מחשבה, כפי שכ"ץ רואה עצמו, הוא שמע בחצי אוזן שהדתיים-חרדים מתנגדים לגשר בגלל העבודה בשבת. לפני שמישהו ישמיע ברמה את הדרישה למנוע חילול שבת, הוא קפץ והחליט להפסיק את העבודות בגשר. לאחר מכן אמר שיבדוק, ולבסוף הביא לציבור את הגזירה של דחייה בחצי שנה. מה יכול להתרחש בששת החודשים הללו שאינו ידוע היום? שום דבר, כנראה. זו הטקטיקה של פוליטיקאים רפי מוח ועשייה, הבנויה על האפשרות שבתקופה זו או שהכלב ימות או הפריץ. כלומר, אולי יקרה משהו שישנה את המצב והנסיבות.

מנהיגות במירעה

זו מנהיגות במירעה הקיצוני. אם צ'רצ'יל, למשל ולהבדיל מליוני הבדלות, היה נוקט מדיניות כזאת, הנאצים היו יכולים להמשיך את המלחמה עוד כמה שנים ולרצוח עוד כמה מיליונים. לו בן גוריון היה בלתי מסוגל להחליט כמו כ"ץ, כנראה שהיינו עדיין נלחמים בבריטים, והיישובים שלנו היו נראים כמו אלה של הפלסטינים.

הכניעה הבלתי ממלכתית

מה עושה כ"ץ? בעצם הכניעה הבלתי ממלכתית לדתיים, הוא נותן לדת עדיפות על הקידמה. הוא מאפשר לרבנים ארכאיים לעצור כל פעולה של קידמה. כפי שכוהני הדת המוסלמים עוצרים כל יוזמה מודרנית של מאמיניהם, ולכן הם כל כך מפגרים אחר העולם, וכל הזמן מבקשים שיעזרו להם. אם ניתן לו ולשכמותו לעשות כרצונם, הם יובילו גם אותנו למצב זה.

עצירת הקידמה

בהתחלה חשבתי שראש הממשלה עמד מאחורי ההחלטה של כ"ץ. טעיתי. מסתבר שכ"ץ תפס עצמאות, כי היה חשוב לו להראות לדתיים-חרדים שגם בלי נתניהו יהיה להם פרוטקטור. שגם אצלו הם יוכלו להמשיך בעצירת הקידמה והובלת המדינה לאחור.