גם כששווי החברה עולה, מי מגן על משקיעי אירונאוטיקס?

מניית אירונאוטיקס טיפסה מתחילת חודש אוגוסט ב-25%, כך ששווי החברה טיפס ל-500 מיליון שקל, אך גם לאחר הזינוק החודשי החד, שווי השוק של החברה נמוך ב-50% מרמתו בעת הצעת המכר אשתקד

חברת אירונאוטיקס עוסקת בפיתוח, ייצור, הפעלה ושיווק של מטוסים ללא טייס, פתרונות תצפית, מערכות רחפנים וייצור מערכות אלקטרו אופטיות. כ-40% ממניות החברה נמכרו לציבור ביוני אשתקד במסגרת הצעת מכר של הקרנות ויולה, בראשית ו-KCPS לפי שווי חברה של 1.03 מיליארד שקל.

השקעה בחברות ביטחוניות נתפסת כאטרקטיבית בסביבה של עימותים ביטחוניים גלובליים אין-סופיים המייצרים פרנסה לכל העוסקים במלאכה. האטרקטיביות גדלה כאשר מדובר בהנפקה חדשה בבורסה הישראלית הכמהה לסחורה איכותית, ולפיכך הצעת המכר הגדולה יחסית של מניות אירונאוטיקס משכה עניין רב. עברה לה פחות משנה מאז ההנפקה והמניה קרסה לשווי שוק של 370 מיליון שקל לאירונאוטיקס כתוצאה מפתיחת חקירה פלילית כנגד החברה בפרשייה ביטחונית עמומה הנוגעת למכירת מטוס ללא טייס למדינה זרה, לצד הידרדרות בתוצאות העסקיות.

מניית אירונאוטיקס טיפסה מתחילת חודש אוגוסט ב-25%, כך ששווי החברה טיפס ל-500 מיליון שקל, אך גם לאחר הזינוק החודשי החד, שווי השוק של החברה נמוך ב-50% מרמתו בעת הצעת המכר אשתקד.

העלייה החודשית החדה יחסית במחיר המניה היא פועל יוצא של הצעת רכישה של חברת רפאל בתמורה לתג מחיר של 430 מיליון שקל. הצעת הרכישה האמורה נדחתה על ידי דירקטוריון אירונאוטיקס בשל המחיר הנמוך. על פי הנתונים שקיימים בידי המשקיעים מן הציבור לא ברור האם מדובר בהחלטה טובה ומתבקשת הנשענת על הערכת שווי כלכלי מפוכחת, כפי שבא לידי ביטוי במחיר המניה בשוק, או שמא מדובר בהחלטה שגויה הנשענת על אגו וחוסר קריאה נכונה של הסיטואציה המשפטית.

הפרשה האמורה נחשפה בנובמבר 2017, כחמישה חודשים בלבד אחרי הנפקת אירונאוטיקס, ומאז במשך כעשרה חודשים מתנהל המסחר במניה תחת צו איסור פרסום ומבלי שהמשקיעים מסוגלים להעריך את מצב החברה ומצבם.

לוחות הזמנים של הטיפול באירוע אינם ידועים, ודומה כי איש לא דואג לעדכן את המשקיעים מהציבור. בסיטואציה הקיימת, הגופים המוסדיים בישראל ומשקיעים פרטיים המחזיקים במניית אירונאוטיקס הינם שבויים של ביורוקרטיה משטרתית-ביטחונית.

לא ברור לי כיצד ניתן לסחור במניה של חברה שהאופק העסקי שלה עמום וחשיפתה הכלכלית לאירוע המדובר אינה ידועה. בכל זאת, המניה ממשיכה להיסחר בבורסה מדי יום, והחברה ממשיכה לפרסם הודעות שגרתיות על עסקאות, ומניותיה מחליפות ידיים כאילו היו עגבניות בדוכן בשוק הכרמל.

מקריאת הדוחות הכספיים לא ניתן להסיק האם ההאטה בקבלת הזמנות חדשות למערכות בלתי מאוישות היא פועל יוצא ישיר של הסיטואציה המשפטית בה מצויה החברה; למרות שההגבלות שהוטלו על אירונאוטיקס מתייחסות לדגם ספציפי וללקוח ספציפי, סביר להניח שמדובר בענן לא קטן מעל פעילותה בתחום. העזיבה של איתן בן אליהו את תפקיד היו"ר בחודש מאי האחרון אף מגבירה את חוסר הוודאות.

בסיטואציה הנוכחית החברה אינה מקיימת דיאלוג עם שוק ההון, לא מתקיים סיקור אנליטי של מנייתה והחברה ממלאת פיה מים מחשש לעבור על צו איסור הפרסום. הצו הזה מקשה עליה לא רק בתקשור למול שוק ההון אלא גם בפעילות עסקית. הדוגמה הגלויה היא העסקה לרכישת פעילות בארה"ב אשר נתקלה בקשיים בשל הקושי של החברה לספק נתונים רלוונטיים לרשויות בארה"ב.

שיקולי ביטחון חשובים מהזכויות הכלכליות של מחזיקי המניות?

בורסה לניירות ערך היא מקום בו נדרשת שקיפות, ובהיעדר שקיפות מינימלית - המסחר במניית החברה הוא ספקולציה פרועה.

ביטחון המדינה היא סוגיה שאין להמעיט בערכה, ואולם הזכויות הכלכליות של מחזיקי מניות אירונאוטיקס אינן בטלות בשישים, ולפיכך יש לקבוע לגורמי החקירה לוחות זמנים ברורים לסיומה.

מדינת ישראל שוקלת להנפיק בעתיד את מניות התעשייה האווירית ואולי אף את רפאל, אשר עשויות להצטרף לאלביט מערכות שהיא החברה הביטחונית הציבורית הגדולה בישראל. מציאות שבה שיקולי ביטחון לכאורה שוללים לחלוטין את המחשבה על הזכויות הכלכליות של מחזיקי המניות מן הציבור היא בעייתית.

אני בספק גדול אם משהו בלהב 433 או בגופי החקירה הרלוונטיים מתעורר בבוקר בחודשים האחרונים ושואל עצמו 'איך אני מקטין את הנזק למחזיקי המניות של אירונאוטיקס'. טוב הייתה עושה רשות ני"ע לו הייתה פועלת בנדון ככל יכולתה אל מול הגופים הרלוונטיים, על מנת להגן על המשקיעים הנבוכים. 

■ הכותב הוא האסטרטג הראשי של איילון בית השקעות. כותב המאמר ו/או החברה עשויים להחזיק או לסחור בני"ע המצוינים בכתוב. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם