בחסות משרד החינוך: תשלומי ההורים ממשיכים לגדול

תשלומי ההורים יעמדו השנה על 5 מיליארד שקל • משרד החינוך: הפחתנו עלויות להורים בחגים ובקיץ

תקציב החינוך שיעמוד ב-2019 על כ-60 מיליארד שקל בשנה חושף רק חצי מהתמונה - מלבד תשלומי המסים שמממנים, בצדק, את מערכת החינוך, ההורים עושים זאת גם באמצעות תשלומים נוספים, למשל על תוכניות לימוד נוספות, פעילויות העשרה ואירועים. לפי הערכות, תשלומי ההורים מתקרבים לסכום של כ-5 מיליארד שקל, וזאת עוד לפני הוצאות נוספות כמו שיעורים פרטיים וספרי לימוד. אחת הבעיות היא לחצים שמפעילים בתי הספר על ההורים במטרה לגבות סכומי כסף גבוהים מאלו המותרים.

תשלומים אלו מגדילים פערים כלכליים וחברתיים, גם מכיוון שהתשלום הוא זהה לכל ההורים בבית הספר, בלי תלות במצבם הכלכלי, וגם מכיוון שבתי ספר ביישובים עשירים גובים יותר וכך יוצרים בידול בתוך מערכת החינוך. לפי נתונים שפרסמה הלשכה המרכזית לסטטיסטיקה, ההוצאה הלאומית על חינוך הגיעה ל-103 מיליארד שקל, מתוכם כ-23 מיליארד שקל שולמו על ידי ההורים ועמותות. לשם השוואה, בשנה הקודמת הסכום עמד על שני מיליארד שקל פחות.

בית ספר המבקש לגבות תשלומים מההורים נדרש לדווח על כך למשרד החינוך ולקבל ממנו אישור לגבות את הסכומים המבוקשים. מחקר חדש של מרכז המחקר של הכנסת מצא שכ-3% בלבד מבתי הספר לא קיבלו אישור לגבייה של התשלומים שביקשו, ושליש מכלל בתי הספר (1,632 בתי ספר) לא ביקשו כלל אישור. רוב בתי הספר האלו (72%) הם חרדים, שהם יותר אוטונומיים וסביר שלפחות חלקם אכן גובים תשלומים נוספים מההורים. מבתי הספר שקיבלו אישור, 78% גובים עד 2,000 שקל בשנה, 16% גובים בין 2,000 ל-5,000 ואילו 6% גובים מעל 5,000 שקל.

22% מבתי הספר גובים
 22% מבתי הספר גובים

המחקר כולל גם פילוח לפי מגזרים, ממנו עולה כי 49% מבתי הספר החרדים גובים מעל 2,000 שקל, כמו גם 36% מבתי הספר שמשתייכים לזרם הממלכתי-דתי ו-19% של הממלכתי הרגיל היהודי. בקרב בתי הספר הערבים, רק 9% גובים מעל 2,000 שקל.

בבתי הספר בחינוך היסודי הממלכתי-יהודי, יש 81 בתי ספר שאושר להם לגבות מעל 2,000 שקל. מתוכם, 54 בתי ספר הם ייחודיים על אזוריים, כלומר הם יכולים לקלוט תלמידים מרשויות מקומיות אחרות. הסכום המרבי הממוצע שאושר לבתי ספר לגבות עמד בשנה שעברה על כ-7,500 שקל בשנה. "מצב זה מעלה חשש להיווצרות מערכות חינוך נפרדות לבעלי מעמד סוציואקונומי גבוה המבקשים לרכוש שירותי חינוך איכותיים", כותב אסף וינינגר, שערך את המחקר.

תשלומי ההורים זה אחד הנושאים הטעונים במערכת החינוך, אך משרד החינוך לא עושה מספיק כדי לצמצמם, למרות מחאות חוזרות ונשנות של ההורים. בחודש מאי האחרון אישרה ועדת החינוך תוכנית חדשה שגיבש משרד החינוך בנושא, אך זאת כללה צמצום של 30 מיליון שקל בתשלומי ההורים בכיתות א’ ו-ב’ בלבד.

במשרד החינוך מסבירים כי נעשו פעולות רבות אחרות להפחתת הנטל על ההורים, כמו למשל בתי הספר של החגים ושל החופש הגדול, הפחתת התשלומים לצהרונים וכו’.