הבנקים המרכזיים גילו סיכון חדש: האיש בבית הלבן

בסמינר השנתי של הפדרל ריזרב, שנערך בסוף השבוע האחרון, נמתחה ביקורת על התערבות בעצמאות הבנקים המרכזיים ועל מדיניות הסחר של הממשל האמריקאי • "זה פרדוקס להערים מכשולים כשהכלכלה האמריקאית עובדת במלוא הקיטור"

ג'רום פאוול  בכנס עם ג'ון ויליאמס ואסתר ג'ורג' / צילום: רויטרס Ann Saphir
ג'רום פאוול בכנס עם ג'ון ויליאמס ואסתר ג'ורג' / צילום: רויטרס Ann Saphir

בנקים מרכזיים ברחבי העולם הגיעו סוף-סוף לשלב שבו תקופה של צמיחה כלכלית חזקה מאפשרת להם לסיים את מדיניות "הכסף הקל" של משבר 2008. ואולם, בסמינר השנתי של הפדרל ריזרב בג'קסון הול בוויומינג, שנערך בסוף השבוע, הם מצאו את עצמם מתמודדים עם סיכונים חדשים, כולל מלחמות סחר ואתגרים פוליטיים לעצמאותם.

מסורתית, מחזור של צמיחה כלכלית יכול להפוך לארוך-טווח אם שוקי העבודה ההדוקים יותר מובילים לשכר גבוה יותר או להשקעות שמשפרות את הפריון. "לרוע המזל, ההפרעות למערכת הסחר העולמית התרחשו בדיוק בנקודה שבה זה עמד לקרות", אמר סטפן פולוץ, נגיד הבנק של קנדה, בפאנל הסיום של הדיונים בג'קסון הול.

ראשי הבנקים המרכזיים לעולם לא מזכירים את נשיא ארה"ב בשמו, אבל הם הבהירו שהם מודאגים מאוד ממדיניות הסחר של דונלד טראמפ. מתחילת שנה זו, ממשל טראמפ הטיל מכס על ייבוא בשווי עשרות מיליארדי דולר ממדינות רבות, ביניהן בעלות ברית קרובות של ארה"ב.

"זה פרדוקס שארה"ב מערימה מכשולים על הדרך כאשר הכלכלה שלה עובדת במלוא הקיטור", אמר אוגוסטין קרסטנס, מנכ"ל הבנק להסדרים בינלאומיים (BIS), המשמש כבנק המרכזי של הבנקים המרכזיים בעולם.

גורמים רשמיים בממשל טראמפ, שלא השתתפו בסמינר של הפד, אומרים שהם רואים במכסים כלי סיוע לתעשיות בארה"ב, באמצעות אילוץ מדינות להנמיך את חסמי הסחר שלהן, ולקנות יותר תוצרת אמריקנית או להנמיך את התחרות בין המדינות.

ארה"ב ומקסיקו מתקרבות להסכם

דיוני הסחר בשבוע שעבר בין ארה"ב וסין לא הניבו כל סימן נראה לעין של התקדמות, והעלו את הסיכויים שוושינגטון תטיל מכס על עוד ייבוא מסין בהיקף 200 מיליארד דולר בשנה. עד כה הוטל מכס על סחורות בשווי 50 מיליארד דולר, וסין הגיבה במהלך זהה.

ארה"ב ומקסיקו התקרבו בשבת להשגת הסכם דו-צדדי בנושא מפתח שעיכב את המו"מ המחודש על הסכם הסחר החופשי הצפון-אמריקני, נאפט"א, לפי מקורות שמעורים בדיונים. כלכלנים מעריכים באופן כללי שחסמים נמוכים למסחר ולהשקעות זרות מנמיכים את המחירים לצרכן, ומאפשרים להון לזרום לחברות ולתעשיות הפרודוקטיביים ביותר, ובכך הם תומכים בשגשוג מתמשך.

קרסטנס מהבנק להסדרים בינלאומיים הדגיש את הסיכון של תגובת שרשרת לחסמי הסחר, עם השלכות פיננסיות ללא כוונה תחילה. המכסים יכולים לחזק את הדולר בשתי דרכים: על ידי יצירת אינפלציה במחירים לצרכן, ומכאן מדיניות מוניטרית הדוקה יותר, או על ידי החלשת מטבעות במדינות שהייצוא שלהן נפגע מהמכסים. כדי להגן על עצמן מפני בריחת הון כאשר דולר מתחזק, כלכלות מתעוררות חייבות להעלות ריביות, ולפגוע כך בצמיחתן.

"מצב כזה ינחית על היצואנים בארה"ב מכה כפולה, ועל הכלכלות המתעוררות מכה משולשת", אמר קרסטנס, שכיהן בעבר כנגיד הבנק המרכזי המקסיקני.

"המצב המשונה ביותר לבנק מרכזי"

שאלה אחת היא כיצד יגיבו הפד או בנקים מרכזיים אחרים להסלמה במתיחויות הסחר. בנקים מרכזיים מעלים בדרך כלל את הריבית כדי לרסן עליות מחירים לצרכן, או מורידים ריבית כדי לתמוך בפעילות כלכלית. מצב של עלייה באינפלציה עם ירידה בצמיחה הוא "כמובן המשונה ביותר לבנק מרכזי", אמר הנגיד של קנדה, סטפן פולוץ.

הוא התבטא נגד ההנחות בשווקים, שהבנקאים המרכזיים יחושו לעזרה על ידי שמירה על ריביות נמוכות אם סכסוכי הסחר יסלימו. "זה הולך לפגוע במישהו, ואתם מניחים שהמדיניות המוניטרית תתקן את זה", אמר פולוץ. "אבל זה לא יהיה התפקיד שלנו, לנקות את הבעיה הזו. זה פשוט לא יעבוד כך".

מדינות קטנות יחסית עם כלכלות פתוחות עשויות להיות החשופות ביותר להאטה בצמיחה הכלכלית. "יש כעת כמה מדדים שגורמים אפילו לי לחשוש", אמר אויסטין אולסן, הנגיד הנורווגי. הוא אמר שהוא בטוח ש"מוסדות חזקים וגם השכל הישר הכללי של האמריקנים במרוצת הזמן ימנעו בעיה רצינית".

דוברי הפדרל ריזרב האמריקני לא מאותתים איך הם יגיבו לאירועים שקשורים לסכסוכי הסחר, אם כי פרוטוקול ישיבת הנהלת הבנק האחרונה מראה שכל בכירי הפד רואים במתיחויות הסחר איום על הצמיחה.

"יש כאן אסטרטגיה, שאומרת שכאב בטווח הקצר יכול להוביל להישג משמעותי בטווח הארוך. אנחנו רק נצטרך להמתין ולראות אם כך זה יסתדר", אמר נשיא שלוחת הפד באטלנטה, רפאל בוסטיץ'. 

הלקח מארגנטינה וטורקיה

קובעי מדיניות אחרים בכנס בג'קסון הול הביעו חשש מעתיד הבנקאות המרכזית באופן כללי כאשר שינויים מבניים בכלכלה הותירו חלק מהעובדים מתוסכלים מאיכות המשרות שלהם. במקביל, כמה בנקים מרכזיים מעלים את הריביות ומסיימים אמצעי הקלה מוניטרית אחרים - צעדים לא פופולריים שנראים הכרחיים כדי לשמור על יציבות הכלכלות שלהם.

בנקאים מרכזיים צריכים לעשות עבודה טובה יותר בלהזכיר לציבור את הצלחת המדיניות שלהם, אמרו כמה ממשתתפי הסמינר. הם בטוחים, אמר קרסטנס, שהציבור מבין את היתרונות של אינפלציה נמוכה ויציבה, כזו שקיימת בשלושת העשורים האחרונים.

קרסטנס הוסיף ש"מאלף מאוד" לדעת שמנהיגי ארגנטינה וטורקיה, שתי מדינות שניצבות בפני אי יציבות פיננסית חריפה בחודשים האחרונים, לא הירשו לבנקים המרכזיים שלהן לפעול באופן עצמאי מלחץ פוליטי. "זו לא היתה הבעיה היחידה, אבל זו היתה אחת הבעיות הגדולות שתרמו למצב", הוא אמר.

עוד מסורת שטראמפ קטע

ביום שישי שעבר הגן יו"ר הפד האמריקני, ג'רום פאואל, על מדיניות ההעלאה ההדרגתית של הריבית על ידי הבנק המרכזי מול ביקורת שהבנק פועל מהר מדי או לאט מדי, ובכך הוא מסכן את הצמיחה הכלכלית.

טראמפ אמר לאחרונה שהוא מוטרד מכך שפאואל מעלה את הריביות. הביקורת הזו קטעה 25 שנים שבהן נשיאי ארה"ב נמנעו מתגובה פומבית על מדיניות מוניטרית.

"בנקאות מרכזית היא עניין קשה מלכתחילה", אמר ראגורם רג'אן, לשעבר נגיד הבנק של הודו. "להיות בנקאים מרכזיים כשגם הציבור וגם הפוליטיקאים מאבדים אמון, והפוליטיקאים לא חוששים למתוח ביקורת על הבנק המרכזי, זה לפעול בסביבה שונה מאד".