טרה | בלעדי

הקרב על החלב: מחיר המטרה צפוי לרדת ב-15 אגורות

הירידה הצפויה של מחיר החלב הגולמי עלולה לשמוט את הקרקע מדרישתן של המחלבות לעלות את מחיר מוצרי החלב שבפיקוח • הערכות: הפרקליטות תתקשה להגן על עמדת שר האוצר בעתירה שהגישה נגדו תנובה • הפתרון של כחלון: מתווה ענפי חדש למשק החלב

מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
מקררי חלב בסופרמרקט / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

דרמה במשק החלב: אחרי מלחמות חריפות שניהלו תנובה, טרה, שר האוצר והרפתנים, היום מתברר כי מחיר החלב הגולמי צפוי לרדת ב-15 אגורות לליטר חלב בחצי השנה הקרובה. עוד נודע כי קיים חשש שמחלקת הבג"צים של הפרקליטות לא תוכל להגן על עמדת שר האוצר משה כחלון בבג"ץ שהגישה תנובה, נגד סירובו לחתום על עליית מחירם של מוצרי החלב שבפיקוח. שר האוצר נחוש להגן על עמדתו ומתכוון לחזור מחו"ל ולהציג את הנימוקים להתנגדותו ליועץ המשפטי לממשלה. הפתרון של השר צפוי להיות מתווה כולל למשק החלב שיאפשר לו להתבצר בעמדתו ולא להעלות את מחירי החלב המפוקחים.

המחיר אותו משלמות המחלבות לרפתנים על ליטר חלב המכונה "מחיר המטרה", עומד לרדת בשתי פעימות בשני הרבעונים הקרובים: ירידה של כ-5 אגורות באוקטובר, וירידה של כ-10 אגורות בינואר, כך עולה מהערכות של התאחדות מגדלי הבקר.

הירידה הראשונה תתאפשר בזכות ירידה התשומות, בין היתר ירידה בעולם במחירי המזון לפרות. ירידה נוספת תתאפשר בתחילת 2019, עם פרסום הסקר הענפי שיבטא את ההתייעלות שביצעו הרפתות. דבר זה ישפיע באופן ישיר על כל המחלבות, ובעיקר על אלה שמייצרות מוצרי חלב מפוקחים שמבוססים על כמויות גדולות של חלב גולמי, כלומר תנובה וטרה.

שתי האחרונות עתרו לבג"ץ בחודש שעבר על רקע המצב בו הן נדרשות לשלם יותר על החלב הגולמי אותו הן רוכשות, וזאת מבלי שהמחיר של מוצרי החלב המפוקחים יעלה בהתאם, מה שלטענתם הסב להן נזק מצטבר של מאות מיליונים. העתירה של תנובה הוגשה נגד שר האוצר משה כחלון, ונגד התנגדותו לחתום על צו התייקרות מוצרי החלב המפוקחים, וזאת בעוד ששר החקלאות אורי אריאל כבר חתם על צו ההתייקרות.

על אף ששר האוצר נחוש שלא לחתום על הצו, נראה כי ההתעקשות הזו מסבכת אותו בחזיתות נוספות. ל"גלובס" נודע כי בישיבה מקדימה שהתקיימה בנושא בפרקליטות, השתתפה נציגה מטעם האוצר שלא הצליחה לנמק באופן מספק מדוע השר לא חתם על צו ייקור המוצרים המפוקחים.

כך, נוצר חשש שמחלקת הבג"צים לא תוכל להגן על עמדת השר ועל הימנעותו מחתימה. גורמים מעורים אף מפרטים כי המסר שהועבר לשר היה כי "שיקול הדעת הציבורי לא תופס משפטית ושעליו למצוא סיבה מקצועית להתנגדות". בנוסף הועבר לשר מסר כי "מה שכתבו על מנכ"ל משרד החקלאות שלמה בן אליהו, ייכתב גם עלייך". בכך מתייחסים הגורמים לחוות דעת שפורסמה על ידי היועץ המשפטי לממשלה לפיה אין למנכ"ל משרד החקלאות סמכות להחליט האם לחתום או לא לחתום על פרסומו של מחיר החלב הגולמי, וכי אין לו שיקול דעת בסוגיה.

העימות על מחירי החלב שבפיקוח
 העימות על מחירי החלב שבפיקוח

המענה של כחלון 

למרות הדברים בסביבתו של כחלון מאמינים שהוא לא שינה את עמדתו בנושא. עוד נודע ל"גלובס" כי שר הבהיר ליועץ המשפטי לממשלה מסר, טרם נסיעתו לארה"ב, כי יש לו מענה מקיף לסוגיה, ושהוא ידון בה עם היועץ כשישוב ארצה. המפגש בין השניים יתרחש ככל הנראה בעוד שבועיים אחרי שהשר יחזור לארץ.

נזכיר כי בשבוע שעבר דיווחנו כי תשובת המדינה לבג"ץ תנובה נגד שר האוצר משה כחלון בסוגיית עדכון מחירי החלב שבפיקוח עוכבה בפעם השנייה, "עד ששר האוצר ישוב מחו"ל". בשבוע שעבר הייתה אמורה להיות מוגשת לבית המשפט תגובתו של שר האוצר לעתירה של חברת תנובה בסוגיית מוצר החלב המפוקחים. פרקליטות המדינה הגישה בקשה לדחייה נוספת, עד ה-13 בספטמבר וזאת משום ששר האוצר נמצא בחו"ל, והיועץ המשפטי לממשלה צפוי להיפגש עמו "מיד אחר שובו" לצורך "ליבון העניין הנדון בעתירה".

במקביל, נודע כי בתנובה מפעילים לחץ משמעותי להגיע להבנות בנושא לפני שמחיר החלב הגולמי ירד בחזרה, שכולל פגישות של מנכ"ל תנובה אייל מליס עם גורמים שונים אוצר, פעילות של היו"ר חיים גבריאלי ושל חברת הלובי פוליסי, כמו גם של עורכת הדין שמייעצת משפטית לתנובה בנושא זה, נגה רובינשטיין.

גל עליות מחירים

באפריל האחרון המליצה ועדת המחירים - ועדת משותפת למשרדי האוצר והחקלאות - לייקר את מחיר מוצרי החלב המפוקחים, דוגמת גבינה לבנה, חלב טרי, או גבינה צהובה, בשיעור של 3.4%. מאחורי ההמלצה הזו עומדת התייקרות מתמשכת של מחיר החלב הגולמי, ממנו מיוצרים מוצרי החלב המפוקחים.

אולם, על מנת לאשר את ההתייקרות הזו נדרשת חתימה של שני שרים - האוצר והחקלאות. שר החקלאות אורי אריאל מיהר לתת את חתימתו, תוך שהציע פתרונות חלופיים כמו מעבר למנגנון אוטומטי או מענק כספי למחלבות, אך שר האוצר כחלון סרב לחתום או לקבל את הפתרונות הללו.

בעודן ממתינות לדיון בבג"ץ החליטו בתנובה, ולאחר מכן גם בטרה בניהולו של טל רבן, שלא להמתין לתשובה של בג"ץ או לדרג הפוליטי, ולייקר את מחירי מוצרי החלב שאינם בפיקוח בשיעור של 3.5%-4%. העלייה הזו גררה גל חברות מזון נוספות בשוק החלב לייקר מחירים כמו מחלבות גד, אליה התווספו חברות מזון אחרות כמו ויסוצקי, מלח הארץ, עוף טוב ואחרות.

בחודשים האחרונים הענף כולו עומד על כרעי תרנגולת, כשההסכמות והחוקים על פיהם הוא מתנהל עומדים להסתיים, ומתנהל משא ומתן נמרץ של כל הצדדים המעורבים להגיע להסכמות. ענף החלב הוא ענף שפועל לפי תכנון של המדינה, שקובעת את היקפי המכסות לרפתנים לייצור חלב גולמי, את מחירו של החלב הגולמי, וגם את מחירי המוצרים המפוקחים, ולכן ההשפעה שלה על הענף היא קריטית.