הפחתת הזיהום בענף הספנות תעלה ביוקר: מי ייהנה ומי ייפגע?

מגמת צמצום הזיהום מגיעה לענף הספנות, מהאחראים הבולטים לבעיה, והיא תעלה הרבה מאוד כסף - כרבע טריליון דולר • דרישות האו"ם מהספינות במסגרת זו צפויה לשנות את כללי המשחק • חלק מהמחיר יושת על הצרכנים, אבל לצד זה יהיו חברות שייפגעו • חברות אחרות, בדגש על תחומי הזיקוק והמסננים, צפויות לצמוח

אונייה של Maersk / צילום: Jerry Lampen, רויטרס
אונייה של Maersk / צילום: Jerry Lampen, רויטרס

שוקי ההון ממשיכים להיטלטל בין תקווה להסדר סחר בין ארה"ב סין ואירופה לבין המשך נתוני מאקרו ומיקרו חיוביים בארה"ב וחולשה במקומות אחרים בעולם. שוקי המניות והמטבע בארה"ב ממשיכים במסלול עלייה ומשאירים מאחור את מרבית הבורסות והמטבעות בעולם. שונות גבוהה זו יכולה להצטמצם בחצי השני של השנה אם נתוני המאקרו שיתפרסמו בשאר העולם בשבועות הקרובים יתמכו בכך וכמובן אם חששות מלחמת הסחר ידעכו.

גם הכותרות כי שוקי ההון בארה"ב מצויים קרוב לשיאם הרב שנתי, עשויות לשלוח משקיעים מתוחכמים לחפש השקעות ברחבי העולם בחברות שמחיר חלקן ירד בצורה חדה לעיתים, בדגש על אירופה ואף בצורה זהירה יותר בחלק מהשווקים המתעוררים.

7% מכוח השינוע, 90% מזיהום האוויר

כבעבר אנחנו ממשיכים לחפש התפתחויות ומגמות ארוכות טווח להן השלכות פיננסיות ארוכות טווח על חברות וסקטורים. אחת מהן היא השינוי המבורך שבא לצמצם את זיהום האוויר הנגרם על ידי חברות הספנות. על פי חוק שעבר בארגון IMO) International Maritime Organization) השייך לאו"ם, החל משנת 2020 יהיה זה בלתי חוקי להפליג באונייה שמשתמשת בדלק שיש בו יותר מ-0.5% גופרית (2SO) לעומת הרף של 3.5% הקיים היום. חברות הספנות יכולות לבחור להשתמש בדלק נקי יותר או להתקין מערכת לניקוי גזי פליטה המכונה Scrubber, כאשר עלות מערכת כזו היא 5-10 מיליון דולר לספינה.

כדי להמחיש את הזיהום הנובע מספינות, חישבו באחד מבתי ההשקעות המובילים ומצאו נתון מהמם - 15 ספינות המשא הגדולות בעולם מייצרות זיהום יותר מכל כלי הרכב בעולם יחד. סך זיהום חברות הספנות מהזיהום העולמי הכולל עומד על 13% מהפחמן החד חמצני 12% מהגופרית ו-3% מפחמן דו חמצני. עוד יצוין כי בזמן שחברות הספנות מהוות כ-7% מסך שוק השינוע לסוגיו, הרי שמבחינת זיהום האוויר חלקן עומד על כ-90%.

בהתחשב בעובדה כי ספינת מכולות גדולה במיוחד שורפת כ-350 טון דלק ביום, העלות הנוספת בגין שימוש בדלק נקי יותר תהיה משמעותית. על פי הערכה שביצע גורם מקצועי מהתחום, אם תעשיית הספנות תעבור בן לילה משימוש בדלק רגיל (HFO) לשימוש בדלק נקי (LSFO), העלות הישירה הנוספת בגין הוצאות דלק תהיינה 34-40 מיליארד דולר בשנה. לפי הערכות, סך ההוצאות הצפויות אם כל חברות הספנות יעמדו בתקן עד 2020, יהיה 240 מיליארד דולר במצטבר. העלות הגבוהה ביותר מאלה נובעת מהעליה במחירי תזקיקים שונים לכלל הצרכנים (דיזל, בנזין ודלק מטוסים). תוספת עלות זו תעבור לחברות הזיקוק וכן תנבע מעלייה הצפויה בתעריפי הובלה שונים, עלות שתושת ישירות על הצרכנים. ההערכה כי 15 מילארד מתוך סכום זה היא עלות המסננים. 

השקעות ההון הצפויות על ידי חברות הזיקוק
 השקעות ההון הצפויות על ידי חברות הזיקוק

חברות הזיקוק, שהן כאמור הנהנות הגדולות מהמהלך, מחויבות להתאמות בתמהיל הזיקוק, תהליך שלוקח אף הוא זמן והיערכות מוקדמת. חלק מההתאמות עשויות לקחת שלוש עד ארבע שנים, כך שסך הגידול בביקוש לדיזל, אותו צפויות הספינות לצרוך, צפוי לעמוד על 1.3 מיליון חביות ביום. מרווחי הזיקוק הממוצעים בעולם, העומדים על 14-15 דולר לחבית, צפויים לפי ההערכות לזנק לכ-22 דולר בשנת 2020. מבין חברות הזיקוק הנהנות הראשונות יהיו אלו להן הגמישות התפעולית הרבה יותר, שיוכלו להתאים את היצע התזקקים באופן מהיר יחסית לביקוש המשתנה. עלות שידרוג מלאה של כל בתי הזיקוק עשויה להגיע ל 120 מיליארד דולר וכאמור צפויה להיפרס על כמה שנים. מבין חברות הזיקוק הציבוריות שייהנו וכדאי לבחון, ניתן לציין את Petrochem, Valero Energy Corp, HollyFrontier Corp, Andeavor, Formosa, Reliance, Phillips 66, Tüpras, MOL, Saras ו-Neste.

הנציגה הישראלית שהכפילה את ערכה

מרבית המזקקות היכו את תחזיות החצי הראשון של השנה וחלקן אף עלו בצורה נאה. בנוסף על אלה שהוזכרו לעיל, ניתן לציין את דלק US, הכוכבת הישראלית, כאחת המומלצות והנהנות העתידיות שגם היכתה את התחזיות הרבעוניות. מניותיה של זו, שהיא תוצר של מיזוג עם חברת אלון US בשנה שעברה, עלו מתחילת השנה בכ-50% ויותר מפי שתיים בשנה האחרונה. גם לאחר העליות, היא עדיין מומלצת בקניה על ידי בתי השקעות מובילים בחו"ל. הזינוק במניות החברה סייע לקבוצת אלון לפרוע אג"ח והתחייבויות אחרות כבר בשנה הקודמת וערך ההחזקות הנותרות רק הולך ועולה.

רווחי החברה צפויים להגיע לשיא עונתי ברבעון השלישי ולעלות בעוד כ-50% בשנה הבאה. העלייה החדה במחיר המניה מחייבת מעט זהירות וחיפוש עיתוי אופטימלי יותר למבקשים לבחון השקעה בה.

חגיגת המסננים הסקנדינבית

התקן החדש מעורר חששות בענף הספנות, שרק לאחרונה החל להתאושש מכמה שנים חלשות יותר. עלות האנרגיה עומדת על כ-15%-30% מהפעלת הספינה, תלוי בסוג ההובלה. עלות זו צפויה לגדול לעד 40% באם יאמצו החברות את המעבר לתזקיקים במקום להשקיע במסננים או מנועים מבוססים גז. Maersk, חברת הספנות הגדולה בעולם, התייחסה לנושא ביום המשקיעים כבר בתחילת שנה ואמרה כי היא שוקלת מעבר לתזקיקים נקיים יותר ואף למנועי גז, ופחות לפתרון המסננים. באותו כנס גם נאמר כי העלות הנוספת היא Game changer לענף, שיוביל לעלייה בעלויות ועליה בתעריפי ההובלה הימית. אין ספק שנושא זה יעמוד במרכז שיחות הוועידה של החברות בתחום בשנים הקרובות וישפיע מהותית דוחות החברות בעתיד. הנפגעות המרכזיות מבין החברות הציבוריות (עד שלא יוכח כי יוכלו להעביר את ההתייקרות התעריפים לצרכנים) הן Maersk Line, MSC, CMA-CGM, COSCO ועוד.

שוק המסננים צפוי להאיץ לקראת 2020, אז תהיה לבעלי הספינות ודאות גבוהה יותר לגבי עלות התזקיקים והדיזל. סיבה זו מסבירה מדוע עד אמצע שנה זו רק 400 מתוך כ-90 אלף אוניות משא התקינו את ה-Scrubber. מתוך אותן 90 אלף אוניות, 25 אלף אוניות אחראיות לכ-85% מסך משקל הסחורות המשונעות. הספינות שצפויות להתקין ראשונות את המסננים הן החדשות, להן עוד שנים רבות של הפעלה.

שוק יצרני המסננים ריכוזי, כאשר שלוש החברות הגדולות מהוות 80% מהשוק - Alfa Laval השוודית, Wartsilla הפינית ו-Yara הנורווגית, כמו גם Hyundai Heavy Industries.

מניות ארבע חברות אלה ציבוריות, כאשר חטיבת המסננים היא אחת מתוך כלל פעילות החברות. שוק המסננים צפוי כאמור לצבור תאוצה לקראת 2020 ולהיות מותקן לפי ההערכות בשנת 2025 על 25% מסך האוניות. (ראו גרף). מניות Alfa Laval (סימבול ALFA.ST) עלו בצורה נאה השנה והיא נסחרת בבורסה בשטוקהולם לפי שווי שוק של 100 מיליארד כתרים (כעשרה מיליארד דולר). רווחי החברה צפויים לצמוח בכ-50% השנה ובכ-25% בשנה הבאה. עד 2020 צפויים רווחי החברה לעלות בכ-50% ומכפיל הרווח צפוי לצנוח ל-13.6. החברה מחלקת דיבידנד של 2.6%, שצפוי לצמוח ל-3.5% בשנת 2020.

אפשרות נוספת העומדת בפני בעלי הספינות היא לעבור למנועים מבוססים גז טבעי, עלות הסבה לגז עומדת על כ-20-25 מיליון דולר לאוניה. ההערכה היא כי עד 2030 כ-5% מכל הספינות בעולם יעברו למנועים על בסיס גז טבעי, אולם התחום מצריך עוד השקעות הון רבות ושונות שלא קיימות היום ובכל מקרה לא סביר המעבר בלוחות זמנים כה קצרים של עד 2020.  

מספר ההתקנות של מסננים צפוי לעלות בשנים הבאות
 מספר ההתקנות של מסננים צפוי לעלות בשנים הבאות

הזדמנות בשינוע התזקיקים?

לסיום, אחד התחומים היותר תנודתיים בספנות הוא שינוע התזקיקים בעולם. הגידול בשינוע ימי של תזקיקים שצפוי לזנק בעיקר בחצי השני של 2019, ישפר את מצבן של חברות כמו Star Bulk Carriers Corp (סימול: SBLKI ), Ardmore Shipping Corporation (סימול: ASC) ו-Scorpio Tankers Inc (סימול: STNG).

מחירי מניות שתי האחרונות נמצאים בשפל של חמש שנים ומומלץ לבחון את תוצאותיהן העתידיות ואת התבטאות המנהלים לגבי עתיד הפעילות ושינוע התזקיקים. בכל מקרה, אלה מומלצות לבחינה על ידי משקיעים בעלי פרופיל סיכון גבוה מהממוצע בגלל התנודתיות הרבה בהן.

לתקן החדש השפעה חיובית גם על חברות הזיקוק המקומיות. בחודש שעבר הודיעה חברת פז כי לתקן החדש תהיה השפעה חיובית משמעותית על רווחי בית הזיקוק באשדוד בסכום של 150-160 מיליון דולר לרווח הגולמי השנתי. לשם השוואה, בשנת 2017 הרווח הגולמי של פז בתחום הזיקוק עמד על 60 מיליון דולר. התקן צפוי להביא לגידול משמעותי לסולר על חשבון מזוט ולהביא לעלייה במחיר הסולר. החברה השנייה, בז"ן, הודיעה כי התקן החדש יגדיל את רווחי החברה עד כדי 4 דולר לחבית ויביא להשפעה כוללת של כ-10% מהרווח הגולמי הכולל. המרווח היום, לשם השוואה, נע בטווח של 4.4-6.7 דולר לחבית.

לסיכום, לשינוי תקינת הזיהום השפעות על תעשיות רבות וחברות רבות, כאשר חלקן ייהנו מהשינויים ואחרות באופן טבעי ייפגעו. דבר אחד בטוח - זיהום האוויר בעולם צפוי לפחות ועל כך ניתן רק לברך.

שנה טובה ומוצלחת לכל הקוראים והמשקיעים.

■ הכותב הוא מייסד ומנהל ההשקעות בפמילי אופיס Feller wealth service advisory. לכותב המאמר ו/או לחברה עשוי להיות עניין אישי בנושא. האמור בכתבה אינו מהווה תחליף לשיווק השקעות ו/או ייעוץ השקעות המתחשב בנתונים ובצרכים המיוחדים של כל אדם