מחדל: נוחי דנקנר שמע לראשונה על הכרעת דינו מהתקשורת

ביהמ"ש העליון מציג - הדליפה הגדולה: תחקירנית ערוץ 10 התקשרה לדנקנר כדי לקבל את תגובתו על החמרת עונשו, אך הוא ופרקליטיו כלל לא ידעו על כך עדיין • האזינו להקלטת השיחה

נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף
נוחי דנקנר / צילום: שלומי יוסף

מספר דקות לפני השעה 10:40 השעה שבה פורסם היום (ד') רשמית הכרעת הדין של שופטי בית המשפט העליון, ניל הנדל, דוד מינץ וג'ורג' קרא, בעניינם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום, נפל דבר בישראל.

"פוש" ששיגר ערוץ 10 הודיע על תוצאות הכרעת הדין, ובכלל זאת על ההחמרה בעונשם של דנקנר ושטרום והעמדת עונשם על 3 ו-2 שנות מאסר בהתאמה. כל זאת, בשעה שהכרעת הדין טרם נשלחה לצדדים להליך או לבאי-כוחם לבאי-כוח הצדדים להליך, בטרם פורסמה זו באתר הרשות השופטת, ובטרם זו נשלחה כהודעה לתקשורת.

דליפת מידע זו יצרה תוצאה אבסורדית, שבה התקשורת - ובמקרה זה, ערוץ 10 - ידעו ופרסמו את פרטי הכרעת בית המשפט לפני הצדדים עצמם, וכמובן, לפני יתר גופי התקשורת.

מלבד הפגיעה בזכויות המערערים מחד וחוסר השוויוניות בעניין הפרסום מאידך, הדבר גם מציב סימן שאלה בקשר להחלטה שזכתה להסכמת הצדדים להליך, שלא לקיים שימוע פומבי בבית המשפט העליון לצורך הקראת הכרעת הדין, דיון אשר היה מונע את דליפת המידע כאמור.

אז איך קרה שהכרעת הדין של בית המשפט העליון על ערעורו של נוחי דנקנר הגיעה לידי התקשורת עוד לפני שהגיע לידיו ולידי פרקליטיו?

הודעת דוברות ששלחה מערכת בתי המשפט מטעם הרכב השופטים שנתן את פסק הדין בעניינם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום, שנשלחה עקב פניית "גלובס", ציינה כי "היום בשעות הבוקר ארעה תקלה בהעברת פסק הדין לבעלי הדין בערעורים הפליליים בעניינם של נוחי דנקנר ואיתי שטרום. אנו מצרים על התקלה ועל עוגמת-הנפש שנגרמה לצדדים עקב כך, והלקחים יופקו בהתאם".

משיחות עם מקורבים לשטרום ודנקנר, עולה כי דליפת הכרעת הדין מהעליון לתקשורת יצרה זעם רב בקרבם. בהקשר זה ציינו המקורבים כי מצב שבו דולפת הכרעת הדין "שיושב נאשם ממתין לתוצאה הגורלית בחייו... והסופית, ואז הוא מדווח על כך מכלי התקשורת כשסימן שאלה מרחף מעל נכונות הדיווח - היא לא פחות משערורייה".

גם גורמים בפרקליטות התייחסו "לנזילה" הלא שגרתית שהתרחשה היום בבית המשפט העליון, וציינו באוזני "גלובס" כי מקרה כגון זה של דנקנר ושטרום, בו בית המשפט העליון מחליט (בהסכמת הצדדים) לפרסם את הכרעת הדין במייל, תחת הקראתה בפומבי בהיכל הצדק, "מצריכה מבית המשפט לנקוט במשנה זהירות על-מנת שהתקלה שהתרחשה לא תקראנה".

אז האם בית המשפט יסתפק "בהפקת לקחים", כפי שמסר בתגובתו הרשמית - או שבכוונת נשיאת בית המשפט העליון אסתר חיות לערוך בדיקה פנימית מקיפה של הנושא ולמצוא היכן הנזילה? ימים יגידו.

ההקלטה של רפי רשף

איך קרה שהכרעת הדין של בית המשפט העליון על ערעורו של נוחי דנקנר הגיעה לידי התקשורת עוד לפני שהגיע לידיו ולידי פרקליטיו?

בהקלטה שמפרסם היום העיתונאי רפי רשף בטוויטר נשמעת תחקירנית התוכנית "חמש עם רפי רשף" בערוץ 10, הדר אביר, מתקשרת לדנקנר לקבלת תגובה על הכרעת הדין, לפיה ערעורו נדחה, ועונשו הוחמר - כאשר הוא עצמו טרם יודע על ההחלטה.

"האם הופתעת?", אביר שואלת.

"עדיין לא קיבלנו את הכרעת בית המשפט", עונה דנקנר.

א: "אבל כבר התפרסמה ההחלטה". 

ד: "גם אתם לא קיבלתם הכרעה של בית המשפט". 

א: "אבל כבר קיבלנו את ההחלטה, אנחנו רואים שגזר הדין הוארך לשלוש שנים". 

ד: "את קראת את ההחלטה של בית המשפט?"

א: "כן. אתה לא קיבלת?"

ד: "אני ועורכי הדין שלי לא קיבלנו שום דבר". 

האזינו להקלטה המלאה בציוץ של רפי רשף.

חשיבות השיחה היא העובדה שנוחי שומע את זה מאיתנו לפני שהודיעו לו.
לא העלינו על הדעת שיש תסריט כזה.
הראיה: דוברות בתי המשפט הוציאה בעקבות הודעת התנצלות שמדברת על תקלה במערכת.
אין כאן שום שמחה לאיד https://t.co/Qt9o9BWJNF

- Rafi reshef (@ReshefRafi) August 29, 2018

בהודעות דוברות מערכת בתי המשפט נמסר כי "אנו מצרים על התקלה ועל עוגמת-הנפש שנגרמה לצדדים עקב כך, והלקחים יופקו בהתאם".