סוף עידן היהירות: מקיץ חתונות הטייקונים ועד מאסר דנקנר

כל חרוזי השרשרת שהביאו את נוחי דנקנר עד הלום שזורים ברקמת הכשל האישי-עסקי העמוק והמתמשך של עידן יהיר, מרוחק ורדוף תאוות-בצע, שבו התערבבו זה בזה רגולטורים, בנקאים, ראשי מוסדיים, שרים, ח"כים, ביטחוניסטים, עורכי דין, עיתונאים ומאכערים של צמרת • פרשנות

נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי
נוחי דנקנר / צלם: תמר מצפי

שופטי העליון החמירו אתמול (ד') את עונשו של נוחי דנקנר לשלוש שנות מאסר. ביום שני, 2 באוקטובר, איסרו חג סוכות, יגיע לכלא. חרוזי השרשרת שהביאו אותו עד הלום - קרקעות המלח, אשראי ומינויים בפועלים, רכישת אי.די.בי מכספי קרן פנסיה הסתדרותית, גנדן, הלוואה מהבנקאי הראשי בדיסקונט שלימים מונה לסגן יו"ר הקונצרן, ישראייר, עסקאות בעלי עניין, גיוס שיטתי של בכירי ניירות ערך, קרדיט סוויס, קרקע הקזינו בלאס וגאס, "מעריב", הנפקת החברים. כל אלה שזורים ברקמת הכשל האישי-עסקי העמוק והמתמשך של עידן יהיר, מרוחק ורדוף תאוות-בצע, שבו התערבבו זה בזה רגולטורים, בנקאים, ראשי מוסדיים, שרים, חברי כנסת, ביטחוניסטים, עורכי דין, עיתונאים ומאכערים של צמרת.

"קיץ חתונות האלפיון", 2011, הפגיש את כל אלה והציג את שיא ההתנפחות והבוז של ראשי פירמידות שזללו וניצלו כספי ציבור. במקרה, או שלא, זה גם היה הקיץ של המחאה החברתית, שעיקר ההישג שלה הוא שהצליחה להעיר את התודעה האזרחית.

חגיגות "ימי פומפיי האחרונים" התחילו קיץ קודם. סוף אוגוסט 2010. כל הנ"ל - בנקאים, פיננסיירים ובעלי החוב הגדול - הגיעו לחתונת איתי קינן, בנו של ציון קינן, מנכ"ל הפועלים, הבנק הגדול במדינה. "אירוע שכמוהו לא נראה בישראל", נסער אחד האורחים.

31.5.2011: 1,700 אורחים, כולל נשיא ושרים, הגיעו למתחם טבע שעוצב במיוחד ביער בן שמן, לחתונת אלעד תשובה, הבן של.

1.9.2011: 1,000 איש ואישה השתתפו בחתונת רונה דנקנר, הבת של, בחוות רונית. ראשוני האורחים היו ראשי הבנקים, מיד אחריהם שועי ארץ, מעצבי דעת קהל ומקבלי החלטות שהתעטשו לתוך ממחטות הנייר והסתירו פניהם מהצלמים שחיכו בפתח.

7.9.2011: תחת אבטחה כבדה וחומות הסתרה, התקיימה בחוות רונית חתונתו של ג'ייסון אריסון, בנה הבכור של. 1,000 מפסגת בכירי המשק התייצבו.

בחתונות צולמו הסלבס של המגזר העסקי-פיננסי-פוליטי, על מחלפותיהם ועדייהם, והמעטפות המבצבצות מהכיס או מוסתרות ביד או בתיק.

מדוע התדהמה מהחרפת עונשו של נוחי דנקנר? כי התרגלנו לחשוב ששופטי העליון חומלים יותר על "עליונים". כי הערכנו ששופטי תל-אביב העסקית-כלכלית-בורסאית יותר ענייניים וקשוחים משופטי ירושלים הרוחנית-ביורוקרטית-אקדמית. כי למדנו שירושלים מורידה את רף הענישה בעבירות צווארון לבן. מעכשיו ברור: החמרת הענישה בתיקי ניצול כספי ציבור מתחילה מלמעלה.