חוזרים לביה"ס: 5 אפליקציות שמשגיחות מרחוק על הילדים

קניתם לילדים טלפון לכבוד פתיחת שנת הלימודים? אתם לא בטוחים לאילו אתרים הם גולשים במחשב? 5 דברים שכדאי לחשוב עליהם לפני שמחליטים כמה ואיך לפקח - ו-5 אפליקציות שבעזרתן תוכלו לוודא שהם בסדר

צילום / שאטרסטוק
צילום / שאטרסטוק

לקראת שנת הלימודים הקרובה ילדים רבים יקבלו מכשיר טלפון משלהם. זאת נוסף לכך שהם גולשים וצופים במחשב בבית, בלפטופ, בטאבלט, בטלוויזיה החכמה ובשאר המכשירים. זו הזדמנות טובה לדבר על בקרה הורית - לא על-מנת להגביל אותם, אלא כדי לשמור ולהשגיח שהם בסדר.

ישנם מספר דברים שחשוב להתייחס אליהם לקראת ההחלטה באיזו תוכנת או אפליקציית ניטור לבחור. נזכיר: אף תוכנה אינה תחליף לתקשורת טובה עם הילד או הילדה, לשיחה שבה תדברו איתם על הדאגות שלכם ועל הבעיות שעשויות לצוץ באינטרנט. למשל, להסביר להם מהם תכנים לא הולמים, להזהיר שיש מבוגרים (וגם ילדים אחרים) שיבקשו מהם בקשות שעלולות לפגוע בהם - ושהם לא צריכים להסכים. אישית, אני חושבת שלא נכון להפחיד אותם באיומים, ולהציג את עצמכם כמי שכופים עליהם מעקב, אחרת הם ינסו להתחכם ולעקוף את ההגבלות. והם יצליחו, הם תמיד יצליחו.

הנה כמה דברים שחשוב לקחת בחשבון כששוקלים להתקין אפליקציה כזאת:

1. להתקין בידיעת הילד

החלטה חשובה היא אם האפליקציה תותקן על המכשיר של הילד ותופעל בידיעתו, או שמא מאחורי גבו. לדעתי תמיד כדאי להודיע להם על כך, הן כדי שלא לשבור את האמון שלהם בנו והן כדי להשיג שיתוף-פעולה טוב יותר. זו הזדמנות לדבר איתם (שוב) על הסכנות באינטרנט.

2. להעדיף אפליקציה אחת

כיוון שאנחנו מעדיפים לעשות לעצמנו חיים קלים, נעדיף אפליקציות שתחת מטריה אחת מספקות אפשרויות רבות ככל האפשר של השגחה: ניטור אתרים, הודעות, מסרים מיידיים, יישומים אחרים שהותקנו, מעקב מיקום (GPS), הגבלת שעות משחק וכו'. אם נצטרך להוריד חמש אפליקציות שונות ולהיכנס ללוח הבקרה של כל אחת מהן בנפרד, סביר שלא נתמיד לאורך זמן.

3. בכמה ילדים תומכת האפליקציה

לחלקכם יש יותר מילד אחד. במקרה כזה כדאי לבדוק על כמה מכשירים ניתן להתקין כל תוכנה או אפליקציה, ואם ניתן ליצור מספר פרופילים שלכל אחד מהם הגדרות שונות (וכך ילד בן 13 יוכל לשחק יותר זמן במחשב מאשר ילד בן 9).

4. תמיכה בעברית

ישנן הרבה מאד אפליקציות בקרת הורים מומלצות, שמבטיחות לנתח את תוכן ההודעות של ילדיכם ולהתריע במקרה הצורך. אבל, וזה אבל גדול, השאלה היא האם יש ביכולתן לנתח הודעות בעברית, כמו גם סלנג והודעות שנכתבו בשגיאות כתיב (שמאפיינות ילדים קטנים). ופה, צר לי לומר, אין הרבה מבחר.

5. רמת ההשגחה הנדרשת

ייתכן שחלקכם מאמינים שיש לפקח בצורה הדוקה על ילדים קטנים, יותר מאשר על ילדים בני 12-13, או להפך: אולי דווקא הגיל שבו הם מצטרפים לרשתות החברתיות, לפחות באופן רשמי, הוא זה שידרוש מאיתנו פיקוח הדוק יותר כדי למנוע מצב של בריונות רשת וניצול שלהם על-ידי מבוגרים.

יש שלוש גישות עיקריות הנוגעות ליחסי הגומלין במשולש שכולל אותנו, את הילדים ואת המכשירים האלקטרוניים שברשותם.

א. הכול כלול: ריגול הדוק

ישנם הורים שסבורים שעליהם לקבל את כל המידע הנוגע לחיי ילדיהם ולשלוט בכל פרט של חייהם. הם לא רק ידרשו את הסיסמה למייל של ילדיהם ויגדירו אותו על הטלפון שלהם אלא גם יקבלו נוטיפיקציות עם תוכן המייל בכל פעם שהילד מקבל מכתב חדש; הם יקבלו לטלפון את כל תכתובות הווטסאפ של הילד, יעקבו אחר מיקומו ואפילו אחר כל אות שהילד מקליד.

ב. לונג דיסטנס ריליישנשיפ: ניטור מרחוק

להורים שדוגלים בגישה זו יש את שמות המשתמש והסיסמאות לשירותים השונים שילדיהם משתמשים בהם, אבל הם מסתפקים בדוחות תקופתיים כלליים. הם מניחים שניתן לבטוח בילדים ושאין מה לדאוג, ורק מציצים מדי פעם לוודא שהכול בסדר.

ג. בלי פאניקה: בקרה תוך שמירה על פרטיות

הורים שדוגלים בזכות לפרטיות נותנים לו את החופש להתנסות ובמקביל - פוקחים עליו עין כדי להקטין את הסיכונים אליהם הוא נחשף, זאת תוך כיבוד הגבולות שלו. הם ישתמשו בתוכנות ובאפליקציות שאמנם סורקות את תוכן ההודעות, אך במקרה של בעיה ישלחו התרעה כללית ("התקבל מסרון ממספר שאינו ברשימת אנשי הקשר", "התקבל מייל שתוכנו עשוי להיות בעייתי") ללא אפשרות לראות את תוכן המסר.

אחרי שדיברנו על התיאוריה, הגיע הזמן לשלב המעשי. השלב הראשון הוא להגדיר בווינדוס את התוסף המובנה של מערכת ההפעלה, Microsoft Family Safety, ובנוסף לכך להפעיל את אופציית החיפוש הבטוח בגוגל וביוטיוב.

אם רוצים, אפשר להצטרף לתוכניות סינון אתרים שמציעות ספקיות האינטרנט השונות, אך קחו בחשבון שזה סינון חלקי שקל לעקוף (לדוגמה, על-ידי שימוש באינטרנט סלולרי או בכל רשת WiFi שאינה בבית), ושהוא אינו כולל נתונים מהותיים כמו מיקום הילד או התראות על בריונות רשת כלפיו.

כאן אנחנו מגיעים לאפליקציות בקרת הורים. לפניכם חמש אפליקציות מומלצות שתומכות בעברית כשפת דיבור וכתיבה. 

1. Bosco

אפליקציה ישראלית שמטרתה לזהות התנכלות המתרחשת ברשת (Cyberbullying), ומבוססת על למידת מכונה ועל מחקרים פסיכולוגיים בנושאי בריונות רשת. כמו אפליקציות אחרות מסוגה יש להתקינה הן בטלפון של ההורה והן בטלפון של הילד - והיא מבטיחה לשמור על פרטיותו של הילד ולא לחשוף את המידע שלו.

בוסקו מתריעה בפני ההורים כאשר היא מזהה אירועים חריגים כמו מסרים הכוללים עלבונות ותוכן שאינו ראוי (תוכן למבוגרים בלבד או קללות), וכן מתריעה כשמתקבלות שיחות ממספרים לא מוכרים. היא עוקבת אחר מספר החברים של הילד ברשתות החברתיות - בין השאר כדי לבחון האם יש ירידה קיצונית במספר החברים (מה שעשוי לרמז על כך שהילד עובר חרם בביה"ס), היא עוקבת אחר מיקומו של הילד ובוחנת האם קיימת חריגה ממסלול ההליכה/נסיעה בדרך הביתה. כמו כן היא מנתחת את אינטונציית הקול בעת שהילד מדבר בטלפון, ומנסה להסיק מכך על מצב רוחו (למשל, האם הוא עצוב בצורה קיצונית) - אך אינה שומרת הקלטות של השיחות. פיצ'רים אחרים כוללים התראה כאשר הסוללה עומדת להתרוקן.

מחיר: חינם. האפליקציה כרוכה בהרשמה.

2. Sentry

סנטרי, שגם היא אפליקציה ישראלית, מנטרת את המידע המתקבל במכשיר של הילד, וברגע שהיא מזהה מידע חשוד או פעילות שאינה תקינה - היא שולחת להורה הודעה. האפליקציה מאפשרת להורה לעקוב אחר מיקומו של הילד באמצעות GPS ומדווחת באילו אפליקציות השתמש וכמה זמן. כמו כן, היא מאפשרת לעקוב אחר היסטוריית השיחות הנכנסות והיוצאות. כאשר היא מזהה תוכן חשוד, האפליקציה מאפשרת לראות את התמונות החשודות ואת הטקסטים - בפייסבוק, ווטסאפ, אינסטגרם, מסנג'ר, קיק, טלגרם וכו'. אפשר גם לעקוב אחר עוצמת צלצול הטלפון (האם הקול מופעל או שמא הטלפון במצב רטט או שקט) ואפילו לשנות מרחוק את מצב הצלצול. אבל בחייכם, אל תשתמשו בזה כדי לנדנד.

מחיר: חינם

3. YLimit

בדומה לבוסקו, גם זו אפליקציה פרי פיתוח ישראלי. ייחודה הוא בכך שהיא מציעה להגדיר אזורים ונקודות ציון שבהם הילד אמור להימצא בזמנים מסוימים, ומתריעה כאשר הוא חורג מהם (לדוגמה כאשר הוא יוצא משטח בית הספר בזמן הלימודים). כמו כן יש לה אות מצוקה שילד יכול להפעיל על-ידי ניעור המכשיר, וכמו הרבה אפליקציות אחרות היא מציעה לקבוע הגבלה לזמן שבו הילד שוהה מול מסכים, ולחסום אפליקציות ספציפיות שהוא מנסה להתקין.

מחיר: חינם למשך 30 יום. לאחר מכן 4.5 דולר לחודש או 45 דולר לשנה.

4. Kidoz

קידוז היא למעשה סביבה שלמה עבור ילדים קטנים: היא מחליפה את עמוד הבית והממשק של הטלפון או של המחשב בכאלה שהם "ידידותיים לילדים". כל הקישורים בתוכנה הם כאלה שעברו אישור מראש על-ידי צוות המפתחים, ולחיצה עליהם תוביל את הילדים לאתרים שמתאימים להם מבחינת גיל, או לסרטוני וידאו שנבחרו עבורם. כמו כן התוכנה מגיעה עם דפדפן משלה, בטוח לשימוש. בין הפיצ'רים: הגבלת והתאמת התוכן שהילד יכול לצפות בו, הקלדת סיסמה ואישור לפני רכישה של תוכן בתשלום. כמו כן האפליקציה חוסמת פרסומות.

יתרון גדול הוא שהתוכנה מסנכרנת בין התוכן שעל הטלפון לבין זה שבמחשב האישי כך שאם מורידים תוכן מסוים, הוא יופיע בשני המכשירים. גרסת הפרימיום (בתשלום) מאפשרת להגביל את זמן השהייה מול המסך לכל ילד, וליצור ערוצי וידאו משלכם עבור הילדים. שימו לב שקידוז מעלימה קישורים לאפליקציות מסרים מיידיים ולרשתות חברתיות, כך שאם הילדים שלכם בגיל שבו הם משתמשים בכאלה - זו לא התוכנה עבורם ועבורכם.

מחיר: חינם (קיימת גרסת פרימיום בתשלום נוסף). האפליקציה כרוכה בהרשמה.

5. Cerberus

סרברוס היא לא אפליקציה נחמדה, כלל וכלל לא. היא פולשנית, מרגלת, ומאפשרת להורה לעשות ככל שירצה בטלפון של הילד. היא מאפשרת לצלם תמונות או וידאו ללא ידיעת הילד, להקליט קול, לקבל צילומי מסך, לנעול מידע או למחוק אותו. אפשרות אחרת היא לבחון את היסטוריית השיחות, ויש בה גם מעקב אחרי המסלול שהילד אמור לעבור.

כיוון שבמקור האפליקציה פותחה לאיתור מכשירים שנגנבו, ניתן להפעיל בטלפון אזעקה, כמו גם לשלוט בו באמצעות מסרונים או באמצעות המחשב הביתי. אופציות נוספות במסגרת זו: לשלוח מרחוק הודעה שתוצג על המסך מבלי שיהיה אפשר למחוק אותה, וכן להשמיע אותה בקול. עוד ניתן לראות מרחוק לאיזו רשת וויפיי הטלפון מחובר ולאילו רשתות התחבר בעבר.

ניתן להתקין את התוכנה הגלויה, או גרסה מוסווית שלה, שבה היא מופיעה תחת שם ואייקון גנרי של אנדרואיד.

מחיר: חינם למשך שבוע התנסות, בהמשך בתשלום של כ-5 דולר בחודש.

* Google Family Link: המומלצת שאינה זמינה בעברית

רצינו, ממש רצינו, להמליץ על פמילי ללינק של גוגל, שאמורה להיות הפשוטה והנוחה ביותר לעבודה, ולו בזכות העובדה שהיא מתממשקת עם כל שירותי החברה הקיימים - מייל, חנות אפליקציות, יוטיוב ועוד. הבעיה: נכון לעכשיו פמילי לינק זמינה ב-41 מדינות, אך לא לדוברי עברית.

על-פי תנאי השימוש של גוגל, ילד מתחת לגיל 13 אינו רשאי לפתוח אימייל משל עצמו. לשם כך הקימה גוגל את הפלטפורמה הזו, שבה הורים רושמים את ילדיהם ופותחים עבורם תיבת דואר שלהורה יש יכולת לשלוט עליה (לדוג', להחליף סיסמה עבור הילד), כמו גם הם שולטים במכשיר האנדרואיד של הילד. פמילי לינק מציעה שלל פיצ'רים שימושיים, כמו ניהול אפליקציות וחסימתן, הגבלת זמן צפייה במסכים, נעילת מכשיר מרחוק, חסימת תכנים למבוגרים בלבד, מעקב מיקום ודוחות מסכמים.

החיסרון העיקרי - פרט להיעדר העברית - הוא שגוגל דורשת גרסאות מתקדמות של אנדרואיד: עבור הילד נדרשת מערכת הפעלה אנדרואיד 7.0 נאגטף הקיימת בינתיים רק ב-2.8 אחוזים ממכשירי האנדרואיד. עם זאת, גוגל מצהירה כי במקרים מסוימים ניתן יהיה להריץ את האפליקציה גם על כמה ממכשירי לוליפופ ומרשמלו (גרסאות 5.0 ו-6.0).

מחיר: חינם