קומסקו של חיים דנון מעמיקה החזקותיה ביבואנית הרכב UMI

חברת המזרח תמכור לקומסקו 25% נוספים ממניות קבוצת UMI • עם השלמת העסקה, תחזיק קומסקו 50% ממניות הקבוצה ותצטרף כשותפה שווה בשליטה

חיים דנון, יו"ר קומסקו / צילום: תמר מצפי
חיים דנון, יו"ר קומסקו / צילום: תמר מצפי

חברת יבוא והשכרת הרכב יוניברסל מוטורס ישראל (UMI) חוזרת למבנה של בעלות משותפת בחלקים שווים. היום דיווחה החברה כי בעלת השליטה בה, חברת המזרח לאחזקות של משפחת עיני, תמכור לחברת קומסקו של חיים דנון עוד 25% ממניות UMI.

העסקה תבוצע לפי שווי של כ-900 מיליון שקל ל-UMI, ולאחריה יחזיק כל אחד מהצדדים ב-50% מהחברה. למרות זאת, UMI היא חברה מדווחת מאחר שאג"ח שלה בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל הונפקו לציבור ונסחרות בבורסה.

השלמת המהלך מותנית בקבלת אישורי ספקים ורשות ההגבלים העסקיים. עם זאת, מאחר שמדובר בהגדלת החזקה של שותף קיים, אמורים האישורים להתקבל בקלות ובמהירות יחסית.

"נחשפנו לעוצמתה של קבוצת UMI"

קבוצת UMI מייבאת ומשווקת בישראל את דגמי כלי הרכב מתוצרת ג'נרל מוטורס (שברולט וקאדילק), וכן את דגמי כלי הרכב של איסוזו (טנדרים ומשאיות). בנוסף, פועלת החברה בחמש השנים האחרונות גם בשוק ההשכרה והליסינג באמצעות חברת UTS שמחזיקה בזיכיון למותג אוויס בישראל.

את קבוצת UMI הקימה קבוצת המזרח בשנת 1993 בשיתוף קבוצת קרדן ישראל ומפקד חיל האויר לשעבר, האלוף (במיל') אביהו בן-נון. בנובמבר 2016 באה השותפות לכדי סיום, לאחר שחברת המזרח רכשה את החזקות קרדן ישראל (46.1%) ב-UMI ב-397.3 מיליון שקל ולפי שווי חברה של כ-860 מיליון שקל.

חודשים אחדים לאחר מכן נרכשה גם ההחזקה של בן-נון (3.9%) לפי שווי דומה וחברת המזרח הפכה לבעלים יחיד. אלא שלצורך הרכישות נטלה חברת המזרח של משפחת עיני הלוואות בנקאיות גדולות, אותן ביקשה לפרוע במהירות. לשם כך נמכרו 25% ממניות UMI לקומסקו של חיים דנון לפני כחצי שנה, לפי שווי דומה לזה שבו נרכשו המניות מקרדן.

שיתוף הפעולה המוצלח הביא את הצדדים להחלטה להפוך את השותפות ביניהם לשווה, באמצעות מכירה של עוד 25% מהמניות לקומסקו. כך שבסך הכול השקיעה קומסקו סכום של 430-450 מיליון שקל בתוך כחצי שנה ברכישת מחצית ממניות UMI.

קומסקו עוסקת בייבוא 270 דגמים שונים של כלי ציוד מכני הנדסי ומעניקה שירות ליותר מ-5,000 לקוחות בארץ ולעשרות קבלנים ישראלים שפועלים בחו"ל. מדובר בחברה הגדולה בתחומה בישראל, שאחראית לייבוא כלי ציוד של ארבעה מותגים שונים, ובראשם של המותג הבריטי המפורסם JCB.

דוד עיני, יו"ר UMI, ציין כי "קומסקו הביאה איתה לקבוצה ניסיון, ידע ותרומה רבה לפוטנציאל הצמיחה ולהתפתחות העסקית. אנו מרוצים מהקשר עם קומסקו והעומדים בראשה. לאחר עסקה זאת נחזור למבנה החזקות של 50%-50% כפי שהיה עד ליציאת קרדן".

דנון, יו"ר קומסקו, הוסיף כי "בחודשים האחרונים נחשפנו לעוצמתה של קבוצת UMI, שבאה לידי ביטוי בפעילותה, מנהליה ועובדיה. חברת קומסקו שמחה להצטרף לניהול קבוצת UMI ומצאה שותף אמת החולק עמה את אותם הערכים". בנוסף, הודה דנון לעיני על האמון בו ועל ההזדמנות שניתנה לו.

עם השלמת הרכישה, ימונו רו"ח בני גבאי, המכהן כיום כדירקטור ב-UMI וכיו"ר הדירקטוריון של החברה הבת UTS, ועמית רון שכיהן כמנהל העסקים בקומסקו, כמנכ"לים משותפים של קבוצת UMI.

דוד עיני המכהן כיום כיו"ר הדירקטוריון וכמנכ"ל UMI, יכהן לאחר השלמת העסקה כיו"ר פעיל של UMI. עוד נמסר כי אבישי לוי, המכהן כמנכ"ל UTS וכמשנה למנכ"ל של קבוצת UMI, בחר לסיים את תפקידו בקבוצה.