אושר הסדר החוב באפריקה ישראל: הבעלות תעבור לבן משה

במסגרת ההסדר שאושר היום ע"י השופט איתן אורנשטיין, מחזיקי האג"ח של אפריקה ישראל יקבלו כ-2.4 מיליארד שקל - תספורת של 20% על החוב המתואם • ביהמ"ש אישר כחלק מההסדר את הסכם הפשרה שאליו הגיעה החברה עם רשות המסים וכן את קביעתו ביחס לחברות המפעיל (כביש 6)

מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי
מוטי בן משה / צילום: תמר מצפי

יותר משנתיים מאז שהתחילו המגעים להסדר חוב שני בחברת ההשקעות אפריקה ישראל , נקבע היום (א') כי הבעלות בחברה תעבור לידי איש העסקים מוטי בן משה, בעלי קבוצת אלון רבוע כחול, אגב "תספורת" של כ-20% לנושי האג"ח, שהחוב כלפיהם עמד על כ-3 מיליארד שקל. 

לאחר שבית המשפט המחוזי בתל-אביב נמנע ביום רביעי האחרון מלהכריע בבקשה המתוקנת של החברה לאשר את הסדר החוב עם בן משה, קיים היום (א') נשיא בית המשפט, השופט איתן אורנשטיין, דיון נוסף בנושא, שבמסגרתו הורה על אישור ההסדר. 

החלטת אורנשטיין מגיעה, בין השאר, לאחר שהות קצרה שלקח אורנשטיין כדי לעיין בטענות הצדדים ובהתנגדויות, שנגעו בעיקרן לפטור מתביעות שיקבלו אפריקה ישראל, בעל השליטה בה לשעבר, לב לבייב, ונושאי המשרה בה (בהווה ובעבר) במסגרת ההסדר. "לא הסתרתי את הסתייגותי מתניית הפטור, ובגלל זה הוריתי שעניין זה יידון מפורשות באסיפות הנושים", ציין השופט אורנשטיין.

עוד הוסיף אורנשטיין כי לאחר ששמע את טענות הצדדים ובחן את המסמכים שהוגשו לו, הוא הגיע לידי החלטה שבפני הנושים נפרשה "מלוא התמונה על-מנת שיקבלו החלטה מושכלת", ו"הנושים אמרו את דברם עת החליטו לקבל את הסדר הנושים ברוב של 100%". 

מוטי בן משה
 מוטי בן משה

בדיון עצמו הקריא הנשיא אורנשטיין את תמצית פסק הדין, שנפרש על פני 30 עמודים. בין יתר הנימוקים ציין השופט כי לא ניתן לקבל את טענות המתנגדים, וכי דחיית הסדר החוב "תגרום לנזק אדיר לנושים". טעמים נוספים מצא בית המשפט "בוודאות שמקנה ההסדר על פני חלופת חדלות הפירעון".

בכל הקשור להחלטתו לקבל את הפטור מתביעות, אשר תאיין את הבקשות לתביעות נגזרת וייצוגיות שהוגשו נגד החברה, ציין אורנשטיין כי "קבלת התביעות לא תביא תמורה ממשית לנושים, אלא לבעלי המניות". לכל הנימוקים שפירט, הוסיף השופט כי "הנושים ייוצגו בהליך על-ידי נאמן בקיא ומנוסה (הרמטיק נאמנות), שאם היה חושב שעדיף לנהל את התביעות, היה פועל בהתאם".

בכל הקשור לבעל השליטה החדש, בן משה, הוסיף השופט כי "לפי הראיות שהוצגו בפניי, התמורה שנותן בעל השליטה אינה בלתי סבירה". משכך, קבע אורנשטיין, "מסקנתי שהחלטת הנושים ראויה, מאוזנת ולא התמלאו החריגים להתערבותי".

בדרך להסדר החוב הנוכחי עברו המגעים בין הצדדים אינספור תהפוכות ומשברים, שהאחרון שבהם נסוב סביב דרישת תשלום בסך 245.5 מיליון שקל, שקיבלה אפריקה ישראל בינואר השנה בגין חובות עבר לרשות המסים, שאיימה לתקוע את ההסדר כולו. בסופו של דבר נפתרה הסוגיה בפשרה, שלפיה עבור כלל החובות למס ההכנסה תקבל רשות המסים תשלום של 70 מיליון שקל במזומן מידי בן משה ומחזיקי האג"ח.

לאפריקה ישראל, חברת החזקות הפועלת באמצעות חברות-בנות בתחומי הנדל"ן והתשתיות, יש חוב של כ-3 מיליארד שקל למחזיקי האג"ח שלה מסדרות כ"ו-כ"ח. בסוף ינואר אישרו המחזיקים את הסדר החוב, שבמסגרתו ירכשו חברות שנמצאות בשליטת בן משה את הבעלות על אפריקה ישראל והחברות-הבנות שלה בתמורה לתגמולים בסך כ-2.4 מיליארד שקל שיועברו לידיהם (תספורת של כ-20%). משמעות ההסדר היא שבעלי המניות הקיימים של אפריקה ישראל, לב לבייב והציבור, יאבדו את מלוא החזקתם בה.