אחרי התחקיר: בקשה לתובענה ייצוגית נגד הראל ויזל ופוקס

התחקיר בערוץ 10 בנוגע להטרדות מיניות שביצע לכאורה בעל השליטה ומנכ"ל פוקס, הראל ויזל, מכה גלים: הבקשה לייצוגית עוסקת בנזקים נטענים שנגרמו לתובע ולחברי הקבוצה המיוצגת כתוצאה מהתנהגותו של ויזל, העולה לטענת התובע לכדי הפרת חובת הזהירות כלפי בעלי מניות החברה

הראל ויזל, בעל השליטה בפוקס ומנכ"ל הקבוצה / צילום: שלומי יוסף
הראל ויזל, בעל השליטה בפוקס ומנכ"ל הקבוצה / צילום: שלומי יוסף

פרסום תחקירו של העיתונאי רביב דרוקר בערוץ 10 בנוגע להטרדות מיניות והצעות מגונות שביצע לכאורה בעל השליטה ומנכ"ל קבוצת פוקסהראל ויזל, מכה גלים.

ממידע שהגיע ל"גלובס" עולה כי מרדכי גבריאלי, בעל מניות מיעוט ברשת האופנה, המחזיק ב-161 מניות פוקס , הגיש היום (א') לבית המשפט המחוזי בתל-אביב בקשה לאישור תובענה ייצוגית נגד ויזל והרשת.

הבקשה לאישור עוסקת בנזקים (נטענים) שנגרמו לגבריאלי (התובע הייצוגי) ולחברי הקבוצה המיוצגת כתוצאה מהתנהגותו של ויזל, העולה לטענת גבריאלי לכדי הפרת חובת הזהירות של ויזל כלפיו וכלפי חברי הקבוצה המיוצגת.

נתבעת נוסף בבקשה לאישור היא רשת פוקס עצמה, בעניינה נטען כי הוראות סעיף 53 לחוק החברות מקימות לה אחריות לעוולות שביצע אורגן שלה, במקרה זה ויזל, המכהן כמנכ"ל החברה וכדירקטור בה.

בבקשה לאישור מתאר התובע הייצוגי, באמצעות עורכי הדין עמית מנור ויוקי שמש, את השתלשלות האירועים שהובילו להגשת הבקשה לייצוגית לבית המשפט - החל בסדרת התחקירים שפרסם דרוקר בחדשות ערוץ 10, העוסקים "בעדויות קשות על הטרדות מיניות מצדו של מר הראל ויזל כלפי נשים"; עובר בתגובתו של ויזל, במסגרתה "לא הכחיש (ויזל - מ' ש') את העדויות הקשות נגדו... (ו)ביקש את סליחתן ומחילתן של אלה שנפגעו ממנו והבטיח לשפר את דרכיו"; וסופה, בתגובת השוק לתחקירים אלה, אשר הובילו לצניחת מניית פוקס בכ-13%.

התובע הייצוגי טוען כי השתלשלות אירועים זו מעידה על כך שויזל הפר את חובת הזהירות שלו כלפי בעלי מניות החברה ("בין ברשלנות ובין בפזיזות"), "בכך שבהיותו איש מפתח בחברה - שומה היה עליו לקיים את הוראות הדין, ואסור היה לו להטריד מינית נשים הקשורות לסביבת העבודה שלו (ונשים בכלל)".

עוד הוסיף התובע הייצוגי כי היה על ויזל "לצפות שאם יטריד מינית נשים, ובפרט באירועים הקשורים לחברה, אזי קרוב לוודאי שההטרדות יצאו לאור בשלב כלשהו, ושתגובת השוק לגילויים תהא שלילית ביותר".

נוכח האמור טוען התובע הייצוגי כי על ויזל ופוקס להטיב עמו ועם חברי הקבוצה המיוצגת את הנזק שנגרם להם, וזאת כאמור כתוצאה מהפרת חובת הזהירות של ויזל כלפיהם.

התובע הייצוגי לא נקב בסכום מדויק אותו הוא מבקש לתבוע, אך ציין בבקשה לאישור כי מדובר במספר מיליוני שקלים (ומעל ל-2.5 מיליון שקל).

תחקיר ערוץ 10

התחקיר של העיתונאי רביב דרוקר, שפורסם בערוץ 10, חשף הטרדות מינית והצעות מגונות שביצע לכאורה בעל השליטה ומנכ"ל פוקס, הראל ויזל. על-פי התחקיר, ויזל הציע הצעות מגונות לנשים איתן נפגש במסגרת עבודתו והיה עמן בקשר עסקי.

לפי התחקיר, ויזל הציע הצעות מגונות לשתי נשים לפחות שעמן בא במגע במסגרת עבודתו, ופורסמו שתי עדויות, של א' שהיית עמו בקשר עסקי ושל ב', עובדת פוקס. שתי העדות נבדקו בבדיקת פוליגרף ונמצאו דוברות אמת.

עוד הגיעו לתוכנית "המקור" תלונות על אווירה סקסיסטית בסביבתו של המנכ"ל ויזל וטענות כי בכירים בחברה הרשו לעצמם להעיר הערות על מראה חיצוני.