אפרת פלד בחוץ: פינטו וערן יהיו האנשים החזקים בהפועלים

הפיכת בנק הפועלים לבנק ללא גרעין שליטה צפויה להביא לשלטון מנהלים, כשם שנהוג בבנקים אחרים במבנה דומה • המרוויח המרכזי מהמהלך הוא היו"ר עודד ערן, שמונה לתפקיד לפני פחות משנתיים - ויוכל להחזיק בו למשך שבע שנים • המנכ"ל אריק פינטו יכול להתנחם בכך שהלחץ מצד הבעלים יירד מכתפיו • פרשנות

אריק פינטו ועודד ערן \ צילום: איל יצהר
אריק פינטו ועודד ערן \ צילום: איל יצהר

עד היום אחת הדמויות הדומיננטיות ביותר בבנק הפועלים הייתה אפרת פלד. פלד היא אמנם "רק" עוד דירקטורית בבנק, אבל בהיותה מכהנת כמנכ"לית אריסון החזקות ומקורבתה של שרי אריסון, היא נחשב לדמות חזקה בבנק, שכל ההחלטות המהותיות בו עוברות דרכה.

היום (ג') במסגרת כוונת אריסון למכור את מניותיה בבנק בבורסה, פלד תצטרך להתפטר מהדירקטוריון, ביחד עם נציגים נוספים של קבוצת אריסון. המשמעות היא שמי שהופכים כעת לאנשים החזקים בבנק הפועלים  הם היו"ר עודד ערן והמנכ"ל אריק פינטו.

דרמה בבנק הפועלים: שרי אריסון תמכור את מניותיה בבנק

המשמעות המרכזית של הפיכת בנק מבנק עם גרעין שליטה לבנק ללא גרעין שליטה הוא שההנהלה מתחזקת. הדבר בולט לאורך השנים בבנק לאומי, שם שלטה ביד רמה בעבר גליה מאור והיום רקפת רוסק עמינח. 

גם בבנק דיסקונט שהפך לבנק ללא גרעין שליטה, הגורם הדומיננטי ביותר הוא המנכ"לית לילך אשר טופילסקי שעושה בבנק מהפך בשנים האחרונות בגיבוי יו"ר הבנק, יוסי בכר.

נציין כי המרוויח המרכזי מהמהלך הוא היו"ר ערן, שמונה לפני פחות משנתיים לתפקיד היו"ר (מה שאומר שהוא יוכל להחזיק בתפקיד למשך 7 שנים, שכן לפי כללי בנק ישראל יו"ר של בנק ללא גרעין שליטה יכול לכהן בתפקיד 9 שנים). ערן היה מינוי של קבוצת אריסון, וזמן קצר יחסית הוא נפרד מהם, ונשאר עם התפקיד היוקרתי של יו"ר הבנק הגדול בישראל.

פינטו מונה לתפקיד לפני כשנתיים, ונכנס לתקופה לא פשוטה, שבה עיקר העול עימו הוא מתמודד הוא החקירה המורכבת בארה"ב, שגבתה ועוד תגבה מהבנק מחיר יקר. לפחות כעת הוא יכול להתנחם מכך שלחץ מצד בעלים יירד מכתפיו.

על אף השינוי במאזן הכוחות, לא צריך לצפות לשינויים דרמטיים בהתנהלות היומיומית של הבנק, כפי שפינטו ניסה להסביר היום. סביר כי התנהלות הבנק תימשך כסדרה, אבל החלטות בנושאים אסטרטגיים כגון בחירת האפשרות למכירת ישראכרט תשתנה.