הכול דבש: שוק המניות הישראלי בדרך לתור הזהב שלו

חודש אוגוסט היה מהטובים זה שנים עבור שוק המניות בישראל • גם מדדי האג"ח עלו בשיעורים נאים - ולמעשה, כמעט כל המדדים באפיקי השוק השונים עלו • אפיקי חו"ל ירדו קלות, בהשפעת ההתאוששות שנרשמה בשערו של השקל מול הדולר

הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר
הבורסה בת"א / צילום: איל יצהר

העלאת דירוג האשראי של ישראל, בעוד שמנגד שווקים מתעוררים טובלים בצרות, הדגישה עד כמה ישראל הפכה לכלכלה בעלת מאפיינים מערביים. אפילו אירופה סבלה מהאירועים בשווקים, ושוק המניות שלה דשדש, ולעומת זאת מדדי המניות בישראל רשמו עליות נאות.

גם מרכיבי האג"ח בישראל זכו לעדנה החודש, כשבמהלך אוגוסט, טרם הודעת הריבית של בנק ישראל, הדעה הרווחת בשוק הייתה כי העלאת הריבית בישראל עדיין רחוקה, למרות ניצני האינפלציה הנראים במשק ובכלכלה.

כתוצאה מזו תיקי ההשקעות של הציבור רשמו כאמור תשואות חיוביות, שהוסיפו עוד כמה פיגמנטים ירוקים לתשואות שנצברו מתחילת השנה. תיק האג"ח על פי מופעו במדדי אג'יו עלה בשיעור של 0.77% החודש, ובאופן מצטבר מתחילת השנה תיק זה נותר כמעט ללא שינוי.

תיק המניות על פי הרכבו במדדי אג'יו עלה באוגוסט בשיעור של 2.54%, ובשיעור של 8.6% מתחילת השנה, מרשים יחסית לשנים האחרונות. התיק המשלב בין אג"ח לבין מניות בשיעור של 20% עלה החודש בשיעור של 1.14% באוגוסט, ובכ-1.7% מתחילת השנה, כך עולה ממדדי אג'יו לתיקים המנוהלים.

מדדי אג'יו מבוססים על נתונים מבתי השקעות שונים רבים ומגוונים, בהם פסגות, פעילים, מגדל שוקי הון, אקסלנס, איי.בי.איי, מיטב דש, הראל, אלטשולר שחם, תפנית דיסקונט, UNIQUE, הלמן אלדובי, אלומות ואנליסט. המדדים מתקבלים מהגופים המנהלים מעל 80% מתיקי ההשקעות של הציבור, פרטיים, קיבוצים, מוסדות וארגונים. המדדים הנבנים מנתונים אלו עוקבים אחר "תיק ההשקעות המצרפי" של הציבור, והתשואות המחושבות מהוות מדדי השוואה לביצועי תיקים בעלי פרופיל דומה.

ביצועי התיקים באוגוסט מתחילים להשכיח מלב הציבור את חודשי תחילת השנה. היו אלו חודשים שעוררו חששות כי תשואות השנים האחרונות, שבהן נסחטו כל רווחי ההון האפשריים ממחירי איגרות החוב, לא יחזרו. השנה החלה בסערה חיובית, שהתחלפה בירידות, בהובלת המשק ושוקי ההון האמריקאי, אך עד מהרה - וליתר דיוק לאחר חודשיים של תשואה שלילית - המגמה השלילית הסתיימה. מאז התיקים עולים, ובגדול.

מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים
 מדדי אג'יו לתיקים המנוהלים

ישראל - שוק בולט לטובה

למעשה, התנודות והצרות בעולם טרם הסתיימו והן ממשיכות להתקיים ביתר שאת. כלכלת ישראל נמצאת בתקופה טובה, לאחר קפיצת מדרגה משמעותית שנרשמה בשנים האחרונות. הקשיים והחסרים עוד רבים, אך לא ניתן להמעיט בשיפור בתשתיות, בצמיחה הכלכלית המבוססת על ענפים רבים, על היציבות השלטונית ועוד. כתוצאה מכך קיימת עלייה בעושר הכלכלי, הן של הפרט והן של המדינה.

ברור כי לפני המשק והכלכלה עוד ניצבת דרך ארוכה לעבור בהשלמת תשתיות ומערכות להסעת המונים, בסיוע לענפי תעשייה והצטרפותם למעגל הצמיחה, בסגירת פערים והרחבת שיעור ההשתתפות בכוח העבודה ועוד.

למרות הפערים, השיפור הוביל להעלאת דירוג האשראי של המשק, והדבר מביא בתורו לחשיפה גבוהה יותר של ישראל כלפי המשקיעים. זאת ועוד, חשיפה של הבורסה בישראל למשקיעים זרים עשויה להביא לגידול בפעילותה, וכל אלו הובילו את מדדי המניות של השוק בישראל לרשום ביצועים נאים מאוד באוגוסט, קרוב ל-6% על פי הרכבם במדדי התיקים.

נראה כי מנוע זה תורם את חלקו לתיקי ההשקעות בעליות שערים נאות, לאחר שנים של פיגור אחרי השוק האמריקאי, שזוכה להובלה על פני שווקים רבים אחרים כבר שש שנים.

במהלך חודש אוגוסט, כפי שניתן לראות בגרף המצורף, השוק המקומי רשם קפיצה נאה עם עליית הדירוג, וחצה את ביצועיו של השוק בארה"ב. לעומת זאת, מדד השווקים המתעוררים ירד כמובן, ובכך הוא ממשיך לאכזב את המשקיעים.

מדדי המתעוררים זוכים לעדנה מעת לעת אך לאורך שנים, בוודאי בתקופה של בריחה מסיכונים ואטרקטיביות של אלטרנטיבת הריבית בארה"ב, הם קורסים, בדיוק כפי שמתרחש בעידן הנוכחי וגם באוגוסט.

עוד מעניין לראות את גרף ביצועי המניות באירופה באוגוסט, אשר מתנהג בדפוס הדומה לזה של מדד השווקים המתעוררים, וזאת כנראה עקב כך שגם אירופה היא מטרה ללחצים המופעלים על-ידי הממשל בארה"ב.

ביצועי מדדי מניות מובילים בעולם במהלך אוגוסט
 ביצועי מדדי מניות מובילים בעולם במהלך אוגוסט

מדדי האג"ח בישראל הצטרפו מעדנות למדדי המניות באוגוסט, ותרמו תרומה מכובדת לתשואות החיוביות בתיקי ההשקעות. למעשה, השוק המקומי נמצא זה זמן רב במצב של תגובה לשוק האג"ח האמריקאי, כך שעקום התשואות עולה או יורד בהתאמה לעקום התשואות של אג"ח ממשלת ארה"ב.

בחודש אוגוסט העקום האמריקאי ירד עקב עמדתו הברורה של הנשיא טראמפ והרמז העבה ששידר לאזני הנגיד פאואל בנוגע לכך שהוא לא רואה הכרח בהעלאת ריבית. לא רק ארדואן מתערב בשיקולים המקצועיים של הבנק המרכזי.

השוק האמריקאי העריך כי הדבר יביא לריסון התגובה של הבנק הפדרלי המרכזי כלפי העלייה בקצב האינפלציה, וכתוצאה מכך לאי-האצת קצב העלאות הריבית. כך חזר תיאום הציפיות בין השוק לנגיד בנוגע לשתי העלאות נוספות השנה, ולא יותר מכך, דבר שהביא להורדת האוויר מהשוק האמריקאי, לפי שעה. כתוצאה כמעט אוטומטית מכך, גם השוק המקומי נרגע, ומחירי האג"ח שבו לעלות באפיק הממשלתי, בשיעורים שהתקרבו ל-0.5% בארוכות.

הגדילו לעלות האג"ח הקונצרניות, אשר נהנו הן מהרגיעה בחזית הריבית והן מההשלכה החיובית של שוק המניות. אלו עלו בשיעור של קרוב ל-1% בקונצרניות הצמודות וב-1.5% בשקליות, עליות מרשימו מאחר שהשוק סגר חלק נכבד מהפער שהיה לטובת האפיק הצמוד למדד מבין שני אפיקים אלו.

כלכלה גיאופוליטית מובילה את השווקים

כך עולה, כי בניגוד לכלל העולם, השווקים והתיקים בישראל פורחים, כתוצאה מהמצב החיובי שבו ישראל נמצאת, שהינו בולט מאוד לעומת הקשיים במדינות ובכלכלות רבות אחרות. למעשה, ישראל נהנית ממערכת יחסים חיובית מאוד עם ארה"ב, מנהיגת הכלכלה העולמית, הגורמת כאבים רבים למדינות אחרות אך מיטיבה עם ישראל, ומספקת לה יכולת צמיחה יחד עם בחטחון ויציבות שלטונית.

זו אותה ארה"ב, אשר בהובלת הנשיא טראמפ מנהלת מלחמה כלכלית רבת-חזיתות בעולם, בבחינת יציאה מוחלטת מהסדר הישן וחתירה לסדר עולמי חדש - סדר שבו כללי המשחק הם כאלה שהכוח הכלכלי הוא הכוח העיקרי. כדי להמחיש זאת, ארה"ב מכה בכלים כלכליים בשווקים ובמדינות שאינן מתיישרות עימה.

מול ידידותיה בעולם המערבי, ובהן מדינות מערב אירופה, קנדה ואפילו יפן, נמצאים על השולחן נושאים כגון נטל הוצאות הביטחון של כל מדינה, מגוון נושאים מסחריים כגון מחירים ומכסים ואף שאלות מוסריות כגון היחס לפליטים, העמדה בנוגע למגמות הדתיות ויחסים בין בנות ברית.

הטענה הפשוטה של הנשיא טראמפ היא שארה"ב משלמת ונושאת בנטל, ועל כן היא רוצה את התמורה הגיאופוליטית בדמותה של קבלת ההגמוניה הגיאופוליטית. במקום שבו אין לה תמורה כזו, הוא מפסיק את התשלום, עד לקבלת היחס הרצוי.

מן העבר השני, מול מדינות שאינן בצד האידיאולוגי או הדתי של ארה"ב, בהן מדינות כגון רוסיה, איראן, טורקיה, ונצואלה ועוד, ארה"ב ממרת את חייהן והיא מוכנה למוטט אותן כלכלית. לכן, במדינות אלה מתרחשים משברים קשים והן מסתכנות בהתפרקות מלאה של המדינה והשלטון, ראו ערך ונצואלה המתפוררת בצורה מעוררת אימה. איראן וטורקיה נמצאות בתהליך דומה, והן בהחלט מועמדות לקריסה של הכלכלה והמדינה, אלא אם הן יתיישרו מול העמדות שאותן מייצגת ארה"ב.

בתוך הכאוס הגיאופוליטי הזה, ישראל, כידוע, מתיישרת כמו סרגל מול ארה"ב. לכן, אל מול הבעיות שמהן סובלות כלכלות רבות בעולם, כלכלת ישראל נמצאת כאמור בתור הזהב שלה. הדבר מוביל לביצועים נאים של השווקים המקומיים, ולתחושה של ביטחון התואם את המצב החיובי בכלכלה המקומית. בתנאים אלו, למשקיעים הישראלים יש תקופה של עדנה, שנקווה כי תמשיך אל תוך השנה הבאה עלינו לטובה. שנה טובה ומבורכת. 

■ הכותב הוא מנכ"ל אג'יו ניהול סיכונים והחלטות פיננסיות. אין לראות בסקירה ובאמור בה תחליף לייעוץ השקעות כהגדרתו בחוק