נגד הזרם האמריקאי: טויוטה משיקה דור חדש לרכב היברידי

בדיוק כשאמריקה נוהה שוב אחרי SUV ענקיים, אולי בעקבות עמדת הנשיא בנושא ההתחממות הגלובלית, משיקה טויוטה דור חדש של הקאמרי הייבריד • יש לה עיצוב וממדים בעלי נוכחות, מערכת הנעה מעודנת, נוחות נסיעה מרשימה ורמת אבזור-למחיר שמאפילה על דגמי פרימיום

 

 

קיץ 2018 היה אחד החמים ביותר אי-פעם שתועדו בחצי הכדור המערבי. אירופה הוכתה בגל חום חסר תקדים, מדרומה ועוד צפונה, שהביא לגל של שריפות ולפגיעה קשה ביבולים. ארצות הברית התקשתה להשתלט על שריפות פרא ואלה הוסיפו מלח על הפצעים של החקלאים בדרום המדינה ובמרכזה, שסובלים כבר שנים מבצורת מתמשכת ומחסור במים. מדענים בכל העולם הזהירו שהתופעות נובעות מהתמעטות מדאיגה של הקרח בקטבים ובים הצפוני ושזו רק תופעת לוואי מוקדמת להתחממות גלובלית מואצת.

אבל אם תשאלו את הממשל האמריקני הנוכחי, הכל צירוף מקרים. המדיניות הרשמית של הנשיא, שגם מיושמת בפועל, היא "התחממות גלובלית זו המצאה" ואם לשפוט על פי התנהגות שוק הרכב האמריקני, רוב אזרחי ארצות הברית מעדיפים להאמין בטענה הזו.

טויוטה קאמרי הייבריד 2018
 טויוטה קאמרי הייבריד 2018

עובדה: מכירות הטנדרים ורכבי ה-SUV הענקיים, שרק לפני שנים ספורות נחשבו דוגמה לבזבוז משווע של משאבים מתכלים וזלזול בסביבה, נסקו השנה בעשרות אחוזים על חשבון מכוניות "רגילות" ובראשן משפחתיות המיד-סייז. משפחתיות היברידיות? שאובאמה יקנה.

המדיניות הרשמית של ישראל עדיין מציבה אותנו בצד המחנה הסביבתי בעולם, ואת מה שלא עושה המודעות הסביבתית של לקוחות הרכב, עושות הטבות המס הממשלתיות. כך נחתה אצלנו בעיצומו של הקיץ קאמרי הייבריד חדשה לגמרי, היישר מטראמפ-לנד.

חיצונית מדובר בקפיצת מדרגה מבורכת. את מקום העיצוב החלבי וה(מ)בוגר של המכונית היוצאת מחליפים כעת קווים עדכניים ומוחצנים. פרופיל הצד ארוך ושרירי ונראה כמעט ספורטיבי, הודות לבליטות קצרות יחסית של המרכב מעבר לקו הגלגלים. החרטום החדש רב-הבעה ובמרכזו פנסים צרים וגריל ענק, אולי אפילו קצת מוחצן מדי, עם פסים אופקיים מושחזים בגימור טיטניום מבהיק; הזנב הקצר נראה כמו גרסה מוקטנת של הזנב בלקסוס LS החדשה, ועם אורך של כמעט 4.9 מ', חישוקים גדולים ונאים וצבע הולם (רמז: רק לא לבן), המכונית מייצרת לא מעט תשומת לב ברחוב ונראית יקרה משהיא באמת.

שבו בתא הנוסעים של גרסת ה-XLE ותתקשו להאמין שמדובר במשפחתית מיד-סייז עממית, במושגים אמריקאיים שנמכרת בארה"ב במחיר שמתחיל בפחות מ-30 אלף דולר. התא משדר תחושת פרימיום לכל דבר, עם חומרים רכים ומוקפדים שעוטפים כל פינה, שילובי צבעים בהירים, ריפוד עור מרהיב על המושבים, דיפוני עץ עם גימור יפני טיפוסי ובידוד רעשי חוץ בליגה של לקסוס ושות'.

כל זה מגיע במידות קינג-סייז, כמו שהאמריקנים אוהבים. הארכת בסיס הגלגלים מעניקה ליושבים מאחור שפע של מרחב לברכיים והמושבים הקדמיים נוחים מאוד ויהיו מרווחים מספיק גם למי שתזונתו מורכבת בעיקר מברבקיו ומילקשייק. תא המטען צמח משמעותית, אם כי הסוללה של המערכת ההיברידית גובה מחיר ונפחו מסתפק בכ-420 ליטר.

עמדת הפיקוד משלבת גם לא מעט טכנולוגיה עדכנית, עם שני מסכי LCD גדולים, אבל הלוח האנלוגי גדול וברור והנדסת האנוש ברורה ופשוטה מספיק לתפעול גם עבור פנסיונרים מפלורידה. פחות אהבנו את ההסבה לעברית של מערכת המולטימדיה המרכזית ונקווה שהיא תתפתח ותתעדכן עם הזמן. האבזור בגרסה הבכירה הוא במתכונת הכל כלול, וזה אומר גם חבילה מקיפה של עזרי בטיחות אקטיביים ומערכות סיוע לנהג, גג שמש, מערכת קול רצינית ועוד.

הקאמרי החדשה מגיעה עם דור משודרג של מערכת ההנעה ההיברידית של טויוטה, שמשלבת כעת מנוע 2.5 ליטר בנזין ומנוע חשמלי שמייצרים יחדיו 208 כ"ס ו-22 קג"מ. מדיניות הקצאת הסוללות של טויוטה לא לגמרי ברורה לנו, ובעוד שגרסת הבסיס של הקאמרי (XL) מגיעה עם סוללת ליתיום מתקדמת, דווקא גרסת ה-XLE המהודרת עדיין מצוידת בסוללת ניקל-מטאל מסורתית, שגם תורמת להגדלת המשקל העצמי בכ-40 קילו.

כך או כך, זו מערכת הנעה נעימה ורגועה, שמזרימה כוח בצורה חלקה ובלתי מורגשת ברוב מצבי הנהיגה הטיפוסיים ועוברת בין המנוע החשמלי למנוע הבנזין בצורה בלתי מורגשת. תחת עומס של עקיפה או האצה בעלייה התיבה הרציפה עדיין דוחפת את המנוע לסל"ד גבוה וקולני, אבל זו בהחלט לא מכונית עצלה. כאשר הנהג חפץ בביצועים, המכונית נהדפת קדימה וצוברת מהירות בקצב מכובד בהחלט ואין בעיה לשייט במהירויות שבארצות הברית היו מכניסות אתכם לאירוח בתא המעצר של השריף המקומי.

צריכת הדלק הממוצעת המוצהרת עומדת על כ-20 קילומטר לליטר ואפשר להתקרב אליה אם שומרים על מחשב המנוע במצב "חיסכון" ועל רגל נוצה. נהיגה נמרצת יותר תקצץ 30%-20% מהנתון הזה אם כי המכונית עדיין מספקת טווח נסיעה רצופה של יותר מ-700 קילומטרים בין ביקורים בתחנת הדלק.

שלדת הקאמרי מגיעה אלינו כיום מהשוק האמריקני כמות שהיא, כלומר בלי שום ניסיון להקשיח ולהתאים אותה לטעם האירופי. זה אומר ספיגת זעזועים רכה מאוד, שמצליחה לנטרל את רוב המהמורות הישראליות, לצד היגוי נינוח ודי ומעורפל ונטיית גוף קצת יותר מורגשת בפניות הדוקות בהשוואה למה שאנחנו רגילים לקבל באירופיות.

למרות זאת, מדובר בשיפור משמעותי עם כיול שמרגיש יותר גלובלי מאשר אמריקני הארד-קור. בהחלט אפשר לנהוג על הקאמרי החדשה בכבישים מפותלים בקצב נמרץ מבלי להרגיש שמאבדים את הביטחון ואת הקשר עם הכביש. גם תחושת הבלמים - בעיה מוכרת בהיברידיות - השתפרה משמעותית והבלימה מגיעה כעת בצורה הדרגתית ואפקטיבית.

מחיר הקאמרי הייבריד מתחיל ב-175 אלף שקל ונוסק עד 195 אלף שקל לדגם המפואר. אובייקטיבית, אלה מחירים שמציבים אותה במקום גבוה מאוד במטריצת התמורה לכסף - גבוה יותר משל כמה וכמה מכוניות פרימיום שעולות הרבה יותר, כולל אחיותיה לבית לקסוס. סובייקטיבית היא יוצאת לפלח שוק שרובו נשלט על ידי צמד "גודזילות" היברידיות - האחיות הקוריאניות יונדאי סונטה הייבריד וקיה אופטימה הייבריד- שמציעות גם הן איכויות גבוהות והטבת מס היברידית. ענייני מחיר לחוד, הקאמרי החדשה היא מכונית סלון ראויה בכל היבט, שתצבע בירוק את המצפון שלכם בעידן של ההתחממות גלובלית מעיקה. 

חלק מהמתחרות

יונדאי סונטה הייבריד

ההיברידית מנהלים הנמכרת ביותר בישראל, ואחת ממכוניות המנהלים הנמכרות ביותר בכלל, מציגה עיצוב נקי ולא הרפתקני ותמחור אגרסיבי של 180 אלף שקל לדגם המפואר, לפני הנחות. מערכת ההנעה כוללת מנוע 2 ליטר, מנוע חשמלי וסוללת ליתיום בהספק 193 כ"ס. הזינוק ל-100 איטי יותר אבל היכולות הדינמיות, ובעיקר נוחות הנסיעה מרשימות מאוד.

קיה אופטימה הייבריד

האופטימה הייבריד הגיעה אלינו בעקבות ההצלחה של אחותה הכמעט-תאומה סונטה. העיצוב יותר ספורטיבי אבל הממדים זהים כמעט לסונטה וכך גם מערכת ההנעה ההיברידית. נתוני החיסכון המוצהרים מעט נמוכים מאלה של טויוטה. במחיר של 165 אלף עד 175 אלף לדגם מאובזר מאוד, גם היא מתומחרת באגרסיביות.

סקודה סופרב 1.8 טורבו

לסופרב אין הנעה היברידית, אבל זה לא מפריע לה לככב בעקביות בצמרת הפלח. ממדיה דומים למתחרות ההיברידיות אבל היא קלה יותר בכ-200 קילו מה שמסייע לה להשיג נתוני ביצועים דומים וחיסכון מרשים בדלק גם עם מנועים חלשים יותר. עם מנוע 1.8 טורבו ו-180 כ"ס מחירה מתחיל בכ-177 אלף.