"לעצור את ההשתלטות הטורקית על המלט הישראלי"

עובדי מלט הר טוב יפגינו מחר מול משרד האוצר בירושלים • במלט הר טוב מועסקים כ-120 עובדים וההחלטה על קיום ההפגנה התקבלה בין השאר על רקע דיון שצפוי להתקיים ביום חמישי בוועדה המייעצת לעניין היטלי היצף

עובדי מפעל מלט הר טוב שליד בית שמש יפגינו מחר (ד') מול משרד האוצר בירושלים בקריאה לשר משה כחלון "לא לתת לנשיא טורקיה, ארדואן, לדרוס אותנו" ו"לעצור את ההשתלטות הטורקית על המלט הישראלי".

עובדי המפעל מוחים על יבוא של מלט מטורקיה ומיוון שנעשה בתנאי היצף, כך שהוא נמכר בשוק הישראלי במחיר נמוך יותר מזה מהמחיר שבו הוא נמכר שוק המוצא שלו וכך, חושף את התעשייה הישראלית לסכנה ומפר את כללי התחרות ההוגנת בענף.

במלט הר טוב מועסקים כ-120 עובדים וההחלטה על קיום ההפגנה התקבלה בין השאר על רקע דיון שצפוי להתקיים ביום חמישי בוועדה המייעצת לעניין היטלי היצף. הדיון יערך בעקבות דוח שגיבש בשבועות האחרונים הממונה על היטלי הסחר במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טל ולפיו אכן מתקיים יבוא בהיצף מ-9 יצרנים זרים. טל קבע כי כדי להגן על התעשייה המקומית יש להטיל על יבוא זה היטלים בגובה שבין 7% ל-20%.

ההמלצה של טל טעונה באישורם של שר האוצר, כחלון ושר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן.

גורמים בענף המלט טענו במהלך הימים האחרונים כי ניכר ש"שחקנים שמעורבים בשוק המלט מרבים לפעול מול משרדי הממשלה בניסיון לטרפד את יישום ההמלצות של הממונה על היטלי הסחר, המלצות שגובשו בתום שנה של חקירה בנושא".

למרות התרחבות היבוא של מלט מיוון ומטורקיה, שוק המלט המקומי עדיין נשלט בידי המונופול נשר, אם כי לפי נתונים עדכניים של התאחדות התעשיינים, נתח השוק שלה הצטמצם מ-69% בשנת 2016 ל-52% בחציון הראשון של 2018.

מלט הר טוב, החזיקה ב 2016 בנתח שוק של 9% ובחציון הראשון של השנה חלקה ירד ל-8%.

נתוני התאחדות התעשיינים מלמדים כי בזמן שכוחן של היצרניות המקומיות ירד, כוחם של היבואנים עלה משמעותית כך שמספנות ישראל שמייבאת מלט באמצעות חברת הבת שלה, סימנט איי. אס עלה מ-4% ב-2016 ל-14% בחציון הראשון של השנה. חלקו של היבואן רביע נופי בשוק עלה מ-2% ב-2016 ל-6% בחציון הראשון של השנה.

בפנייה שעשה בימים האחרונים לחברי הוועדה המייעצת הזהיר נשיא התאחדות התעשיינים, שרגא ברוש מפני הטענה הרווחת מצד היבואנים שלפיה ריסון יבוא המלט יוביל לעלייה במחיר הדירות. ברוש הבהיר כי מדובר ב"טענה פופוליסטית שהופרכה מיסודה בממצאי החקירה שעשה הממונה על היטלי הסחר".

סימנט אס.איי מסרה בתגובה להפגנת עובדי מלט הר טוב: "זאת הצגה אחת גדולה, היות והעסקתם ותנאי עבודתם של עובדי הר טוב מובטחים לשנים קדימה בהסכם סודי שנחתם על המונופול נשר. בקומבינת המלט הבינלאומית נחשף כי תמנון המלט נשר מוליך שולל את גורמי הממשלה והרגולטורים השונים. סימנט תמשיך לייבא מוצרי מלט איכותיים משורה ארוכה של מדינות ולהוריד את יוקר המחיה".