חיים דנון השלים רכישת מחצית מקבוצת UMI ב-450 מיליון שקל

חברת קומסקו, שנמצאת בשליטתו של דנון, רכשה עוד 25% ממניות החברה מידי חברת המזרח לאחזקות שבבעלות משפחת עיני • חברת יבוא והשכרת הרכב חזרה למבנה של בעלות משותפת בחלקים שווים

חיים דנון / צילום: תמר מצפי
חיים דנון / צילום: תמר מצפי

חברת יבוא והשכרת הרכב יוניברסל מוטורס ישראל (UMI) חזרה למבנה של בעלות משותפת בחלקים שווים. ביום חמישי האחרון הושלמה העסקה, שבמסגרתה רכשה חברת קומסקו של חיים דנון עוד 25% ממניות UMI מידי חברת המזרח לאחזקות שבבעלות משפחת עיני.

העסקה בוצעה לפי שווי של כ-900 מיליון שקל ל-UMI, ובעקבות השלמתה מחזיק כל אחד מהצדדים ב-50% מחברת UMI.

קבוצת UMI מייבאת ומשווקת בישראל את דגמי כלי הרכב מתוצרת ג'נרל מוטורס (שברולט וקדילאק), וכן את דגמי כלי הרכב של איסוזו (טנדרים ומשאיות). נוסף על כך, היא פועלת בחמש השנים האחרונות גם בשוק ההשכרה והליסינג באמצעות חברת UTS שמחזיקה בזיכיון למותג אוויס בישראל.

את קבוצת UMI הקימה קבוצת המזרח בשנת 1993 בשיתוף קבוצת קרדן ישראל ומפקד חיל האוויר לשעבר, האלוף (במיל') אביהו בן-נון. בנובמבר 2016 באה השותפות לכדי סיום, לאחר שחברת המזרח רכשה את החזקות קרדן ישראל (46.1%) ב-UMI ב-397.3 מיליון שקל ולפי שווי חברה של כ-860 מיליון שקל

חודשים אחדים לאחר מכן נרכשה גם ההחזקה של בן-נון (3.9%) לפי שווי דומה וחברת המזרח הפכה לבעלים יחיד. אלא שלצורך הרכישות נטלה חברת המזרח של משפחת עיני הלוואות בנקאיות גדולות, אותן ביקשה לפרוע במהירות. לשם כך נמכרו 25% ממניות UMI לקומסקו של חיים דנון לפני כחצי שנה, לפי שווי דומה לזה שבו נרכשו המניות מקרדן.

תוצאות UMI במחצית הראשונה
 תוצאות UMI במחצית הראשונה

שותפות מוצלחת ומעכשיו גם שווה

שיתוף הפעולה המוצלח הביא את הצדדים להחלטה להפוך את השותפות ביניהם לשווה, באמצעות מכירה של עוד 25% מהמניות לקומסקו. כך שבסך הכול השקיעה קומסקו סכום של 430-450 מיליון שקל בתוך כחצי שנה ברכישת מחצית ממניות UMI. זאת, לאחר שלפני כשנה וחצי מכרה קומסקו את החזקותיה (12%) בקבוצת הרכב קרסו מוטורס, יבואנית רכבי רנו וניסאן, תמורת כ-320 מיליון שקל. 

קומסקו עוסקת ביבוא 270 דגמים שונים של כלי ציוד מכני הנדסי ומעניקה שירות ליותר מ-5,000 לקוחות בארץ ולעשרות קבלנים ישראלים שפועלים בחו"ל. מדובר בחברה הגדולה בתחומה בישראל, שאחראית ליבוא ציוד של ארבעה מותגים שונים, ובראשם של המותג הבריטי המפורסם JCB.

בעקבות השלמת העסקה התפטר מתפקידו מנכ"ל UMI, דוד עיני, ובמקביל הוא מונה לתפקיד יו"ר פעיל של דירקטוריון החברה. במסגרת תפקידו החדש יהיה עיני זכאי לדמי ניהול חודשיים בסך של 120 אלף שקל (צמוד למדד המחירים לצרכן), וכן לרכב חברה ולתנאי נלווים בעלות שנתית של 110 אלף שקל. כך שעלות חבילת התגמול הבסיסית של עיני תעמוד על 1.55 מיליון שקל בשנה. בנוסף יהיה עיני זכאי להחזר הוצאות ללא הגבלה וכן מענק שנתי בשיעור של עד 1.2% מהרווח השנתי לפני מס בניכוי אירועים חד-פעמיים.

במקומו של עיני מונו שניים לתפקיד המנכ"ל - רו"ח בני גבאי, שימשיך להחזיק גם בתפקידו השני כיו"ר החברה הבת UTS, ועמית רון, שכיהן עד כה כמנהל העסקים של קומסקו. כל אחד מהם יהיה זכאי מעתה לדמי ניהול של 100 אלף שקל בחודש, וכן לרכב חברה ותנאים נלווים בעלות שנתית של 70 אלף שקל. כך שעלות השכר של כל אחד מהם תעמוד על 1.27 מיליון שקל בשנה. גם המנכ"לים המשותפים יהיו זכאים להחזר הוצאות ללא הגבלה, כשבנוסף תהיה החברה רשאית לשלם לכל אחד מהם מענק בשיעור של עד 0.75% מהרווח השנתי.

זינוק ברווח הנקי במחצית

קבוצת UMI נמצאת כאמור בבעלות פרטית מלאה, אולם היא מוגדרת כחברה מדווחת מאז שהנפיקה לציבור אגרות חוב בהיקף של כ-1.2 מיליארד שקל. את המחצית הראשונה של 2018 סיימה UMI עם עלייה של 4.2% בהכנסות ל-1.78 מיליארד שקל ועם צמיחה של 6% ברווח הגולמי ל-216 מיליון שקל.

הרווח התפעולי של UMI צמח במחצית הראשונה ב-12.7% לעומת התקופה המקבילה, כשבנוסף נהנתה החברה מירידה של 73.8% בהוצאות המימון (נטו) בשל השפעות של שערי החליפין. כך שבשורה התחתונה הציגה החברה במחצית הראשונה של 2018 צמיחה של 138% ברווח הנקי ל-56 מיליון שקל.

במחצית הראשונה מכרה UMI סך של 6,925 כלי רכב חדשים, לעומת 6,060 במחצית המקבילה. מכירות אלו הניבו הכנסות של 1 מיליארד שקל ורווח מגזרי של 58.5 מיליון שקל. תחום הליסינג התפעולי הניב במחצית הראשונה הכנסות של 566 מיליון שקל ורווח מגזרי של 37.7 מיליון שקל, ואילו פעילות ההשכרה לטווח קצר הניבה הכנסות של 90.6 מיליון שקל ורווח מגזרי של 10.3 מיליון שקל.