גרירת רגליים בחקירת ראש העיר נהריה

הדחיינות של המשטרה והפרקליטות מעוררת את השאלה: האם החקירה האיטית נגד ג'קי סבג היא מכוונת?

אם חשבתם שהגענו לשיאי הרשלנות של רשויות החוק בטיפול בעניינים בוערים, אתם מוזמנים לבדוק מה קורה בנהריה. כמה מילים נשפכו על השחיתות ברשויות המקומיות, כמה פסקי דין הרשיעו ראשי ערים שעברו על החוק, כמה הבטחות "לטהר את השרץ" שטימא כל חלקה טובה. אבל כל זה לא מרשים כנראה את הפרקליטות ומשטרת ישראל בכל מה שקשור לחקירתו של ג'קי סבג, ראש עיריית נהריה המכהן, שנחשד בפגיעה בטוהר הבחירות הקודמות ונמצא בעיצומו של קמפיין לבחירות הבאות, שיתקיימו בעוד חודש וחצי.

5 שנים חלפו מאז שנעברו, לכאורה, העבירות החמורות ההן, שכללו בין היתר על-פי החשד שימוש בעובדי עירייה והעסקתם לצורך תעמולת בחירות, כולל הסעת קשישים לקלפי, פרסום אסור של שלטי בחירות, שימוש באירועי ציבור מתקציב העירייה לצורך פרסום ראש העיר וקיום תעמולת בחירות. ושום דבר.

5 שנים שבמהלכן החקירה נפתחה, נסגרה ושוב נפתחה בלחץ ציבורי, התנהלה בעצלתיים, שלא לומר נמנמה בעמידה, עד שלפני יותר משנה תושבים מודאגים וח"כ יעל פארן עתרו לבג"ץ בבקשה לתת החלטה בעניין. וזאת, כשסבג ממשיך בינתיים להריץ את הקמפיין שלו בכל הכוח. והפתעה-הפתעה: לפי מבקר העירייה היוצא, סבג נוקט לכאורה את אותן שיטות פסולות שבגינן נפתחה נגדו החקירה ההיא.

מה הספיקו הפרקליטות והמשטרה לעשות בשנה החולפת? סבג נקרא לכמה חקירות - וזהו פחות או יותר. אף אחד לא יודע מה היה במהלכן, ומה קרה מאז. כל זה לא פחות ממדהים, כי בדיון בבג"ץ ביולי 2017 הודיעה המדינה כי אין צורך בעתירה, כיוון שהטיפול בסבג נמצא בסדר עדיפות גבוה, ואוטוטו הם מפרסמים את החלטתם, כפי שדרשו השופטים בדין.

אם זה סדר עדיפות גבוה - שאלוהים ישמור על מי שזקוק למענה בחקירה שנמצאת בסדר עדיפות נמוך. תחי המשטרה ותחי הפרקליטות.

ח"כ פארן והתושבים המודאגים, שצריכים להחליט בשבועות הקרובים איזה פתק לשלשל לקלפי, פנו שוב בשבוע שעבר למשרד המשפטים, הפעם במכתב התראה על אי-ביצוע פסק הדין. אותו פסק דין שחייב את המדינה להשלים את החקירה ולפרסם את החלטתם בדבר הגשת כתב האישום.

כלומר, אזרחים פונים למשרד המשפטים כדי שיישם החלטת בג"ץ - האבסורד בהתגלמותו.

בצר להם קצבו העותרים למדינה, באמצעות עורכי הדין אורי כהנא ועידן שחם. 7 ימים ייקח כדי שמישהו שם יזיז כבר את עצמו, לפני שיפנו לבית המשפט העליון וילינו על ביזיון בית המשפט.

ואני שואלת: מה כל-כך מסובך לחקור ולהחליט בתיק שבו כל הראיות ניתנו למשטרה, ולא היה צורך חפירות לעומק כדי להגיע אליהן; ולמה חלפו 5 שנים בלי שאף אחד בפרקליטות הבין את חשיבות התיק לתושבים?

מה שבטוח הוא שהדחיינות וגרירת הרגליים האלה מעוררות מחשבות מבהילות על המצב: האם החקירה האיטית מכוונת, או אפשרות גרועה לא פחות - האם זאת סתם קהות חושים וזלזול בציבור?