שומר סודות מג'ק מא: הכירו את הבוס החדש של עליבאבא

דניאל זאנג, מנכ"ל ענקית המסחר המקוון הסינית, יהפוך בעוד שנה גם ליו"ר הפעיל - בעקבות החלטת המייסד המיתולוגי לפרוש • מקורביו מתארים אותו כאדם שעובד עד 11 בלילה ולא נח גם בסופי שבוע, וכמנהל שהפך את "יום הרווקים" לאחד מאירועי הקניות החשובים בעולם • האם המשקיעים ישתכנעו שהוא גם איש חזון?

דניאל זאנג / צילום: רויטרס  Aly Song
דניאל זאנג / צילום: רויטרס Aly Song

בחברת עליבאבא נהוג שכל עובד מאמץ לעצמו כינוי המשקף את אישיותו. דניאל זאנג, האיש שהוכתר ליו"ר הביצועי הבא של ענקית המסחר המקוון, בחר ב-Free and Unfettered Person - אדם חופשי ולא כבול.

ייתכן שמדובר במשאלת לב בלבד. דניאל זאנג (או זאנג יונג בשמו הסיני) בן ה-46 - רואה חשבון בהכשרתו - מכהן מאז 2015 כמנכ"ל עליבאבא. הוא עובד כמעט כל יום עד 11 בלילה, ומבלה סופי שבוע רבים בנטוורקינג עם מנהלים אחרים, על פי מקור יודע דבר שמכיר את זאנג. אדם אחר המכיר את הלך רוחו של זאנג אומר כי הכינוי נבחר כיוון שהוא "תמיד במצוד ובחיפוש אחר החופש, לא להיות קשור לשום דבר".

ביום שני הכריז מייסד עליבאבא, ג'ק מא, שזאנג יקבל אחריות נוספת: הוא יחליף אותו בתפקיד היו"ר הביצועי כשמא עצמו יפרוש בעוד שנה. לא הייתה זו בחירה מפתיעה: זאנג זוכה לכבוד רב על תרומתו להמשך צמיחת החברה בתקופת כהונתו כמנכ"ל, ועל ביצועיה הכספיים בשנה הפיסקלית 2017 - הכנסות של 23 מיליארד דולר, רווח נקי של 10.2 מיליארד.

בחשיפת תוכנית העברת התפקיד (ראו מסגרת) ציין מא את המיומנות העסקית של זאנג. "בהנהגתו רשמה עליבאבא צמיחה עקבית ובת-קיימא במשך 13 רבעונים רצופים", כתב מייסד עליבאבא במכתב ללקוחות, בעלי המניות והעובדים. "המוח האנליטי שלו יחיד במינו. הוא מוקיר את המשימה והחזון שלנו. הוא מאמץ בהתלהבות את האחריות, ויש לו את האומץ לחדש ולנסות מודלים עסקיים יצירתיים". זאנג עצמו לא שוחח עם התקשורת.

מהלך ההישרדות שיצר אימפריה

אחד מהישגיו המרכזיים של זאנג כולל את הפיכתו של "יום הרווקים והרווקות" (Singles Day) - יום החג הלא רשמי של הרווקים והרווקות הצעירים בסין - למכשיר קידום פנומנלי עבור פלטפורמות הקניות המקוונות של עליבאבא.

רווקים ורווקות צעירים נמנים עם לקוחות הליבה של החברה, וביום הרווקים והרווקות ב-2009, שחל ב-11 בנובמבר, הציעה להם עליבאבא הנחות גדולות על בגדים, מוצרי אלקטרוניקה ופחות או יותר כל דבר אחר שהיא מוכרת. מאז חלפו תשע שנים, וההנחות התכווצו, אך יום הרווקים כבר הפך לאירוע שיווק חובה בקרב יצרניות מוצרי הצריכה בסין, שחלק מהן מתכוננות חודשים מראש לחגיגת הקניות.

אשתקד דיווחה ענקית הקניות המקוונות כי גרפה יותר מ-25.3 מיליארד דולר במכירות שהתבצעו ב-24 השעות שהחלו ב-12 בצהריים ב-11 בנובמבר, בעזרת תוכנית גאלה טלוויזיונית, קמפיין שיווק שעודד משלוח הזמנות מוקדמות, וההנחות הרגילות על כל המוצרים: החל בתכשירי קוסמטיקה וכלה במכוניות.

"לפני ה-11.11 הראשון ההוא, זה היה עניין של הישרדות מבחינתנו. היינו צריכים למצוא דרך להצמיח עסק קטן במהירות רבה יותר", אמר זאנג נעים הדיבור והשכלתני, בראיון שהעניק בסוף השנה שעברה לאתר מדיה של עליבאבא. "אך במבט לאחור, מה שזה היה באמת זאת הפגנת רוח היזמות ששוררת בעליבאבא".

זאנג, שמחזיק בתואר ראשון בפיננסים מאוניברסיטת שנגחאי לפיננסים לכלכלה, הצטרף לעליבאבא ב-2007 כסמנכ"ל הכספים של טאובאו, אתר הקניות המקוונות של החברה שבו משתמשים צרכנים ועסקים קטנים כדי למכור דברים זה לזה. בשנה שלאחר מכן הוא החל לנהל את טאובאו גלובל, שהפך לאחר מכן ל-Tmall, והשתתף בהפיכת פלטפורמת ה-B2C (עסקים ללקוחות) מאתר קניות לא מוכר למעצמת קמעונות מקוונת שמבוקשת מאוד בקרב יצרניות מותגים המעוניינות למכור מוצרים בסין.

Tmall הפך לאחד מסיפורי ההצלחה הגדולים ביורת של עליבאבא, ותרם לשינוי בהרגלי הקניה של הסינים מחיפוש אחר מוצרים זולים לחיפוש אחר מוצרים יוקרתיים יותר, לדברי ג'ייסון יו, מנכ"ל Kantar Worldpanel China. לאחרונה משכה הפלטפורמה כמה מותגי יוקרה כמו אסתי לאודר וטיפאני, שמציעות את מוצריהן באתר, לדברי יו.

יודע להסביר את עצמו

זאנג שיחק גם תפקיד מפתח כאחד הארכיטקטים מאחורי יוזמת הקמעונות החדשה של עליבאבא, שמטרתה לשלב קניות מקוונות עם חנויות פיזיות באמצעות רשת המכולת המה (Hema) שבבעלותה. המה, שהתרחבה תוך פחות משנתיים ליותר מ-45 חנויות ברחבי סין, מציעה לצרכנים הסינים את האופציה לבצע קניות בחנות ולטעום מזון מבושל טרי בחנויות, או להשתמש ביישום כדי להזמין מוצרי מכולת למשלוחים הביתה.

בשלבים הראשונים של יוזמת המה, שמר זאנג בסוד ממא את הפרויקט החדש במשך קרוב לשנתיים, לדברי אחד המקורות המקורבים ליו"ר המיועד. בגלל המורכבות של שילוב מסחר מקוון ופיזי, לא רצה זאנג להציג את פרויקט המחמד שלו בפני הבוס עד למציאת מודל הפעילות הטוב ביותר למתכונת משולבת כזאת, אמר המקור. כדי לשמור על סודיות הפרויקט, נהג זאנג לפגוש את המנכ"ל הנוכחי של המה בסתר, באחד המחסנים, כדי לדון בפעילויות. הוא גם החליט לפתוח את החנות הראשונה בשנחאי ולא בהנגז'ו, שבה נמצאים משרדיה הראשיים של עליבאבא, לדברי אותו המקור.

למא נודע באופן רשמי על קיומו של הפרויקט כשהוזמן לסיור מתוקשר באחת מחנויות המה במזרח סין, לדברי המקור. "כשג'ק התחיל לדבר בפעם הראשונה על יוזמת הקמעונות החדשה, אף אחד לא ידע במה מדובר, וכולם היו קצת מבולבלים", אומר ג'ון צ'וי, אנליסט ב-Daiwa Capital Markets. "דניאל עשה עבודה טובה בהסברה למשקיעים ולאנליסטים, והוציא אל הפועל את החזון שלו".

עם זאת, צריכים המשקיעים להשתכנע שזאנג מסוגל להיכנס גן בטווח הארוך לנעליו של מא, איש החזון. מניית עליבאבא ירדה ב-3.7% אחרי ההכרזה הרשמית על תוכנית החילופים. 

תעודת זהות: דניאל זאנג (זאנג יונג)

גיל: 46

תפקיד: מנכ"ל עליבאבא, יהפוך בספטמבר 2019 ליו"ר הפעיל במקום ג'ק מא

תפקידים קודמים: מנכ"ל Taobao ונשיא Tmall, שני אתרי קניות מבית עליבאבא

השכלה: תואר ראשון במימון מאוניברסיטת שנחאי לכלכלה

מגורים: שנחאי, סין

עוד משהו: כונה בתקשורת הסינית "האיש שהפך את עליבאבא מטרקטור לבואינג 747"