מי אתה פרוסט? משקיע ביומד שהונו מוערך ב-2.5 מיליארד דולר

פיליפ פרוסט בן ה-81, הנאשם על ידי רשות ני"ע אמריקאית בהרצת מניות יחד עם תשעה משקיעים אמריקאים אחרים, ידוע כבעל דפוס פעילות מיוחד בבורסה • יו"ר טבע לשעבר נוהג לרכוש מניות בחברות שבבעלותו, וככל שהחברה במצב קשה יותר - כך ייטה יותר לרכוש מניות

פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי
פיליפ פרוסט בפתיחת המסחר של אופקו / צילום: תמר מצפי

רשות ניירות ערך האמריקאית (ה-SEC) האשימה בסוף השבוע האחרון את ד"ר פיליפ פרוסט (81), במניפולציה לא חוקית של מניות.

מי הוא פרוסט? הוא דרמטולוג ואיש עסקים יהודי תושב מיאמי. הוא הקים כמה חברות מצליחות, בהן חברת איווקס, שנמכרה לטבע ב-7.4 מיליארד דולר ב-2005. בעסקה זו הפך פרוסט מאיש אמיד מאוד לעשיר ממש - הוא רשם מהמכירה הכנסה של 500 מיליון דולר במזומן וכ-600 מיליון דולר במניות טבע, ומונה לסגן יו"ר החברה. הונו האישי מוערך היום ב-2.5 מיליארד דולר, מה שממקם אותו במקום ה-924 ברשימת עשירי העולם של מגזין פורבס. 

לאחר מותו של אלי הורביץ הפך פרוסט ליו"ר טבע למשך תקופה קצרה, כאשר האירוע העיקרי שהוביל בתפקיד זה היה הגיוס ואחר כך הפיטורים המהירים של המנכ"ל ד"ר ג'רמי לוין. במקביל לתקופה בטבע עסק פרוסט כבר ברכישה ומכירה של חברות שונות, את רובן רכש בשלב השלד. אחת החברות שהוקמה במקביל לתקופה של פרוסט בטבע הייתה אופקו, וכאשר הסתיימה הקדנציה הראשונה שלו בטבע, הוא ציין כי אין לו עניין להמשיך כיו"ר טבע וכי אופקו היא כעת עיסוקו העיקרי.

פרוסט ידוע כבעל דפוס פעילות מיוחד בבורסה. כמעט כל החברות בהן פעל בימיה האחרונים של איווקס ולאחר שנמכרה, כולל אופקו, הגיעו לבורסה דרך מיזוג עם שלדים בורסאיים. מי שמכיר את דפוס הפעילות של פרוסט, יודע כי הוא נוהג לרכוש מניות בחברות שבבעלותו, וככל שהחברה במצב קשה יותר - כך ייטה יותר פרוסט לרכוש מניות.

הוא מסביר זאת בכך שכדאי לו לרכוש את המניות כשהמחיר נמוך. ה-SEC האמריקאית אינה מחייבת דיווח מיידי על החזקות בחברות, אלא דיווח תקופתי, ולכן לעתים קרובות משקיעים באופקו יראו עלייה במניה ללא חדשות, או דווקא על רקע חדשות הנתפסות בשוק כשליליות, ולאחר זמן מה דיווח כי פרוסט רכש מניות בכמות גדולה. ההתנהגות הזו נחשבת לחוקית לחלוטין כל עוד היא מדווחת.

סימני שאלה עלו בעבר לגבי פעילותו של פרוסט גם בהקשר לכך שהוא היה בעל מניות מרכזי ויו"ר בבנק ההשקעות לנדנברג ת'למן, אשר פרסם סקירות בין השאר על חברות ביומד, וזאת במקביל לפעילותו כמשקיע בחברות הללו. כמו כן שימש פרוסט במשך תקופה קצרה (החל מ-2005) כיו"ר משותף של בורסת ה-Amex למניות קטנות בארה"ב, במקביל להיותו משקיע במניות שנסחרו בבורסה הזו.

פרוסט, נשוי ללא ילדים, נחשב לתורם גדול לתחומי האקדמיה והתרבות במיאמי.