מטבעות קריפטו צמודי-דולר הונפקו לראשונה תחת פיקוח ממשלתי

בורסת הקריפטו של האחים וינקלווס הנפיקה השבוע תחת פיקוח רגולטורי של מדינת ניו יורק את ג'ימיני-דולר - מטבע "מיוצב" שמחירו צמוד לדולר • יותר מ-54% מהמסחר העולמי בביטקוין נעשה כיום באמצעות המטבע המיוצב Tether, שרגולטורים בעולם מטילים ספק אם הוא אכן מגובה בדולרים

האחים טיילר וקמרון וינקלווס / צילום: רויטרס
האחים טיילר וקמרון וינקלווס / צילום: רויטרס

ביום שני השבוע הונפק בארה"ב המטבע הדיגיטלי ג'ימיני-דולר (Gemini dollar), שמחירו צמוד לדולר האמריקאי ביחס של 1 ל-1, על ידי בורסת הקריפטו Gemini Trust של התאומים קמרון וטיילר וינקלווס. הג'ימיני-דולר, שהונפק תחת פיקוחה של רשות השירותים הפיננסיים של מדינת ניו-יורק (NYDFS), הוא המטבע הדיגיטלי המיוצב (Stablecoin) הראשון בעולם הכפוף לפיקוח ממשלתי.

הג'ימיני-דולר מאפשר למשתמשים להעביר דולרים על גבי רשת הבלוקצ'יין את'ריום (Ethereum), באמצעות אסימונים דיגיטליים בתקן ERC20 (הפרוטוקול של את'ריום). השקת המטבע המיוצב נעשית כחודש לאחר שרשות ניירות ערך האמריקאית (SEC) דחתה בקשה של האחים וינקלווס להשיק קרן סל (ETF) המבוססת על ביטקוין. ה-SEC נימקה את החלטתה, בין השאר, בהיעדר פיקוח על המסחר בביטקוין ובהיותו פגיע למניפולציות מחיר. 

הביטקוין מוביל בשוק
 הביטקוין מוביל בשוק

הפופולריות של "סטייבל-קוינס", מטבעות דיגיטליים מיוצבים, גוברת והולכת באחרונה בין חסידי טכנולוגיית הבלוקצ'יין, מכיוון שהם לכאורה פטורים מכמה מהחסרונות הבולטים של מטבעות קריפטו, כמו תנודתיות המחיר והצורך באמון המשתמשים.

הג'ימיני-דולר אינו מטבע הקריפטו המיוצב היחיד שהושק השבוע: ביום שני השיק סטארט-אפ הבלוקצ'יין Paxos את המטבע המגובה בדולרים Paxos Standard, גם הוא תחת פיקוחה של מדינת ניו-יורק; ואתמול (יום ד') השיק הסטארט-אפ Carbon את המטבע המיוצב CarbonUSD. בדומה לג'ימיני-דולר, שני הסטייבל-קוינס החדשים מבוססים גם הם על טכנולוגיית הבלוקצ'יין של את'ריום.

לדברי טיילר וינקלווס, המייסד השותף והמנכ"ל של ג'ימיני טראסט, "הג'ימיני-דולר הוא החולייה החסרה בין המערכת הבנקאית המסורתית לבין כלכלת הקריפטו". הדולרים שבהם מגובה הג'ימיני-דולר מוחזקים על ידי הבנק האמריקאי State Street, והמאזן של המטבע המיוצב יהיה נתון לביקורת חשבונאית חודשית על ידי חברת רואי החשבון BPM. המסגרת הזאת מהותית עבור הג'ימיני-דולר, אם מביאים בחשבון את הלחץ הגובר כיום על המטבע המיוצב הפופולרי בעולם, תת'ר (Tether), שרבים מטילים ספק אם הוא אכן מגובה ב-100% בדולרים. לפי נתוני אתר CryptoCompare, יותר מ-54% מהמסחר העולמי בביטקוין נעשה כיום באמצעות תת'ר.

באחרונה דיווחה גם ענקית התוכנה IBM כי היא בוחנת שימוש במטבע קריפטו מיוצב הצמוד לדולר האמריקאי לטובת הטמעה חכמה של טכנולוגיית בלוקצ'יין במגזר הפיננסים. לדברי יבמ, ערכו של המטבע החדש, המכונה "קריפטו-דולר", יוצמד לדולר האמריקאי וישמש למסחר באמצעות רשת בלוקצ'יין של החברה.

על פי דיווחים שפורסמו ביולי האחרון, יבמ עובדת עם סטארט-אפ בשם Stronghold על פיתוח מטבע קריפטו-דולר שיפעל על פלטפורמת הבלוקצ'יין סטלר (Stellar). אחד היתרונות של סטלר מול פלטפורמות בלוקצ'יין אחרות, כמו את'ריום או ביטקוין, הוא שהעברות הכספים בו נעשות במהירות גבוהה יותר ובעלות נמוכה יותר.

בתחילת ספטמבר השיקה יבמ מערכת תשלומים מבוססת בלוקצ'יין בשם Blockchain World Wire. המערכת מיועדת לחסוך בעלויות ולקצר את הזמן הנדרש כיום בהעברות כספים בין מערכות פיננסיות. ליבמ יש צוותים רבים בעולם, ובין השאר גם בישראל, שעובדים בתחום של טכנולוגיית הבלוקצ'יין - ובסך הכל החברה מעסיקה בתחום יותר מ-1,500 איש.