"המשך יבוא מלט יפגע בתעשייה באופן בלתי הפיך"

הוועדה המייעצת להיטלי סחר דנה היום בהמלצות להטיל היטל היצף על יבוא המלט מיוון ומטורקיה • נשיא איגוד לשכת המסחר: "קשה מאד ואף תמוה להבין כיצד משרד הכלכלה מוכן להנהיג מדיניות שתעלה מחירים במוצר כה חיוני כמו מלט"

מלט / צילום: שאטרסטוק
מלט / צילום: שאטרסטוק

במשך שעות ארוכות דנה היום (ה') הוועדה המייעצת להיטלי סחר בהמלצות של הממונה על ההיטלים במשרד הכלכלה והתעשייה, דני טללהטיל היטל היצף על יבוא של מלט מיוון ומטורקיה. במהלך הדיון נשמעו עמדות של הצדדים המעורבים בסוגיה, נציגי תעשיות המלט הישראליות נשר והר טוב ונציגי היבואנים והיצרנים הזרים.

יו"ר ועדת הכלכלה והרגולציה בהתאחדות התעשיינים, ד"ר רון תומר, התיייחס במהלך הדיון למעמדה של נשר כמונופול בשוק המלט הישראלי ואמר כי "בכל מקרה, לא מטפלים במונופול באמצעות הריסת השוק כולו. אתה לא יכול לטפל בבעיה של תחרות באמצעות מתן היתר לקיום תחרות שאינה הוגנת".

ד"ר תומר הוסיף כי המלט הוא מוצר חיוני ובעל חשיבות אסטרטגית למשק ולפיכך על המדינה לעודד את התחרות בענף בתוך הבית. הוא הזהיר מפני השלמה עם מציאות של יבוא בתנאי היצף מחשש לפגיעה בלתי הפיכה בתעשייה המקומית, מחשש לסיכון השקעות בתעשייה בסביבה שמתאפיינת בהיעדר ודאות ובהעברת מסר ליבואנים להמשיך וליבא בהיצף.

בדיון השתתף גם נשיא איגוד לשכות המסחר, אוריאל לין שקרא להימנע מהתערבות בתחרות שמתקיימת בענף המלט ומאפשרת ירידת מחירים. לדבריו, הטלת היטל היצף על יבוא של מלט, יוביל לעלייה במחיר המשאב: "קשה מאוד ואף תמוה להבין כיצד משרד הכלכלה שנקוט בצעדים מרחיקי לכת מול יבואנים ישירים כדי להוריד את מחירי הטואלטיקה והקוסמטיקה מוכן להנהיג מדיניות שתעלה מחירים במוצר כה חיוני כמו מלט. עלייה שתבלום את הורדת מחירי הדיור והתשתיות".

לין הוסיף כי "יש אינטרס חברתי-כלכלי גדול שמחירי המלט ימשיכו לרדת והפחתתם יכולה להיעשות רק אם תהיה תחרות אפקטיבית בפני היבוא כפי שיש היום".

הוועדה המייעצת אמורה למסור את המלצותיה בנושא לשר הכלכלה והתעשייה, אלי כהן ולשר האוצר, משה כחלון שיצטרכו להכריע בסוגיה שמסעירה מזה תקופה ארוכה את ענף המלט. זאת, כשמנגד יצרנית המלט הקטנה מהר טוב הודיעה כבר בעבר כי בהימשכות המצב הקיים של יבוא מלט בהיצף, היא תיאלץ להפסיק את פעילותה.