גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

לקנות או לחכות, זאת השאלה: מתי רוכשים רכב חדש ולמה

ברבעון האחרון רבים מתלבטים אם לנצל את ההנחות ולרכוש רכב חדש או להמתין לינואר ● השנה, ההחלטה מורכבת מתמיד

רכב חדש / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב
רכב חדש / צילום: שאטרסטוק, א.ס.א.פ קריאייטיב

מדי שנה, עם בוא הסתיו, אנחנו נשאלים שוב ושוב את אותה שאלה: האם לקנות רכב חדש עכשיו או לדחות את רכישת הרכב עד לחודש ינואר, שבו מתחלפת השורה "שנת העלייה על הכביש" ברשיון הרכב ומוסיפה, כביכול, לערך הרכב.

נציין שהחלפת שנת המודל ברשיון היא פיתוי צרכני-פסיכולוגי רב-עוצמה, שמדי שנה גורם לדחיית עשרות אלפי רכישות רכב פרטיות ומוסדיות מהרבעון האחרון של השנה לחודשים ינואר-פברואר של השנה העוקבת. ברוב המקרים מדובר בהסטה מלאכותית ופורמלית לחלוטין, מכיוון שבמקרים רבים הסחורה הנרכשת בינואר היא בדיוק אותה סחורה שכבר נמצאת בארץ כיום. כלומר, רבים מכלי הרכב שיימכרו בינואר-פברואר בתור "שנת עלייה על הכביש 2019", כבר הגיעו לארץ ברבעון השלישי או השני של 2018, או אפילו ברבעון הראשון, ומאז בילו חודשים ארוכים בנמלים ובמגרשי הערובה כשהם צוברים אבק ונצלים בשמש.

ללקוח הקצה אין דרך לדעת מתי בדיוק הגיע הרכב שאותו הוא רוכש לישראל, ונראה שלרוב הלקוחות זה גם לא משנה, כפי שלא משנה גם לעורכי המחירונים או לרגולטורים שיצרו את העיוות המלאכותי הזה.

בסוגיית "האם לדחות או לקנות" יש שיקולים לכאן ולכאן, והשנה במיוחד העסק עשוי להיות יותר מורכב. כדי לענות על השאלה צריך להפריד בין שני מקרים: מקרה שבו הדגם הנבחר אמור לעבור שינוי הנדסי מהותי בין שתי "שנות המודל", ומקרה שבו הוא ממשיך ללא שינוי.

במקרה הראשון, ייתכן בהחלט שההמתנה כדאית. בימינו אפילו מתיחות פנים שעוברים דגמים באמצע מחזור החיים שלהם (לרוב כשנתיים-שלוש לאחר ההשקה) אינן קוסמטיות בלבד, ובמקרים רבים הן כוללות תוספת של עזרי בטיחות אקטיביים שמשפרים משמעותית את פוטנציאל הבטיחות ולא היו קיימים בעת ההשקה, תיקון של באגים ושדרוג יסודי של הארכיטקטורה האלקטרונית שמשפר את האמינות ויאפשר בעתיד לקבל עדכונים חיוניים ואפליקציות שימושיות ללא צורך להיכנס למוסך.

אמנם יבואני הרכב שומרים לעיתים קרובות על עמימות ביחס למועד עדכון הדגם - רוב העדכונים מופיעים בתחילת השנה - אבל המידע זמין ברשת וכדאי לאסוף קצת מודיעין מוקדם.

המקרה השני הוא כשאותו דגם ממשיך ללא שינוי ל-2019, וכאן הערך הכלכלי (נשים בצד את ערך הסטטוס הפסיכולוגי) שמבדיל בין רכישה מיידית לרכישה בינואר, הוא ההפרש במחיר מחירון המשומשות בין שתי שנות עלייה על הכביש. בדגמים זהים ההפרש הזה נאמד בכ 10%-8%.

מכיוון שרוב הלקוחות הפרטיים בישראל לא רוכשים רכב חדש רק כדי למכור אותו אחרי כמה חודשים, הההפרש הזה נוטה להישחק עד מועד המכירה בגלל שינויים במצב הרכב (קילומטרז', תאונות), שינויים בשערי המטבע ושינויים בביקוש ובטעמים - תראו, למשל, איך הפיל טירוף הג'יפונים את מחירי המחירון של המשפחתיות המשומשות בישראל.

למרות זאת, רוב הלקוחות עדיין מתייחסים להפרש הזה כערך כלכלי בר-מדידה ולפיכך הקדמת הרכישה לשנת מודל מוקדמת יותר צריכה לקבל פיצוי באמצעות הוזלות. כאן צריך להיכנס אלמנט כוח המיקוח.

לקראת סוף כל שנה מנסים יבואנים רבים לנקות את המדפים ויוצאים במבצעים רשמיים ובלתי רשמיים, שיכולים להיות שווים הרבה יותר מאותו הפרש מחירון בין שנות הדגם. ההנחות הללו תלויות בגיל כלי הרכב שבמלאי שלהם והן לא מופיעות לכל רוחב השוק. בשנים האחרונות ראינו מבצעים שהביאו את המחירים ה"רשמיים" ברבעון האחרון קרוב לאלה של מחירי ה"אפס קילומטר" (שבהם הלקוח אינו יד ראשונה). לעומת זאת ברבעון הראשון של השנה החדשה היקף ההנחות מזערי ובהתאם גם כוח המיקוח.

ציינו בפתיחה שהמעבר בין 2018 ל-2019 מורכב במיוחד, והסיבה היא שבספטמבר הנוכחי עובר כל שוק הרכב האירופי לשיטה חדשה ומחמירה של מדידת פליטת המזהמים (WLTP). המעבר הזה אמור להיות מוטמע לתוך "המיסוי הירוק" הישראלי באמצעות נוסחה חדשה ומעודכנת שתפורסם בינואר 2019. כרגע כל שוק הרכב בנמצא בערפל קרב ביחס לאותה נוסחה, אבל אפשר להמר שהיא תביא להקטנה לא מבוטלת של זיכוי המס שמוענק כיום לדגמים רבים.

במילים אחרות, מס הקנייה הריאלי (בקיזוז הטבת המס הירוק) על אותם דגמים יעלה והם ייתקרו ב-2019. עיקר ההתייקרות צפויה דווקא בדגמים הנפוצים והחסכוניים, בעוד הדגמים הגדולים והיקרים יותר, שממילא אינם מושפעים כמעט מזיכוי המס הירוק, לא יושפעו. אלא אם כן היצרנים יחליטו להעלות את המחירים ליבואנים כתוצאה מההתאמות הטכנולוגיות שנדרשו בכלי הרכב עקב המעבר לשיטת המדידה החדשה.

התייקרות לא אומרת בהכרח שינוי במחירונים ה"רשמיים", שממילא מקובעים מלאכותית על רמה גבוהה כבר שנים. אבל היא בהחלט יכולה להתבטא בהקטנת ההנחות, ייקור מחירי "אפס קילומטר", הפחתה ברמות האבזור הבסיסי והתייקרות מחירי הליסינג. בשורה התחתונה, יותר מתמיד שווה להישאר עם היד על הדופק ולקרוא את מדורי הרכב בעיתונות. 

עוד כתבות

ביטקוין / צילום: רויטרס

מה מזניק את שוק הקריפטו? הביטקוין שוב עולה

שער הביטקוין טיפס השבוע ביותר מ-13%, לאחר שרק לפני 8 ימים רשם שיא של יותר מ-9 חודשים, כשזינק מעל ל-8,300 דולר ● בראיון למגזין האמריקאי ״פורצ׳ן״ הסביר השבוע אחד המשקיעים הבולטים בתחום המטבעות הדיגיטליים כי אפשר לראות מתאם בין עלייה במחיר הביטקוין לבין המשבר בשיחות הסחר בין ארה״ב לסין

תרזה מיי, ראשת ממשלת בריטניה, נואמת בפרלמנט / צילום: Reuters TV

תרזה מיי התפטרה והבהירה: חייבים להגיע לפשרה | פרשנות

את אנחת הרווחה של מיי, כשלא תצטרך יותר להמשיך ולעסוק ב"ברקזיט" מול תקשורת לועגת ופרלמנט מציק, היה אפשר לשמוע כל הדרך מ"דאונינג 10"

דוד (דודי) אבגי, מייסד ומנכ"ל חברת SafeCharge / צילום: יח"צ

מנכ"ל החברה של טדי שגיא מדבר על מאחורי הקלעים של האקזיט הענק

דוד אבגי, מייסד ומנכ"ל חברת טכנולוגיית התשלומים SafeCharge, שתימכר ב-889 מיליון דולר לחברה הקנדית Nuvei, מספר ל"גלובס" על החברה שהקים עם טדי שגיא ● "אחת הסיבות לעסקה זו הטכנולוגיה, ולכן עובדי הפיתוח בישראל ובבולגריה צריכים להיות רגועים"

בנימין נתניהו בקלפי / צילום: חיים צח-לעמ"

נתניהו מאיים על ליברמן באקדח ללא כדורים | פרשנות

מן ההודעה של ליברמן אתמול בלילה לפיה "ישראל ביתנו תתנגד בתוקף לממשלת הלכה, ממשלת 60" עולה שהוא לא ירים את אצבעותיו באמון בעד כינון הממשלה, והפוך: הוא יצביע נגדה ● פרשנות

סוחרים בבורסת ניו יורק/ צילום: רויטרס, Brendan McDermid

נעילה חיובית בוול סטריט; מניית טסלה ירדה 2.5%

המסחר בבורסת ניו יורק ננעל בעליות שערים קלות ● מדד הדאו ג'ונס הוביל עם עלייה של 0.37% ● הליש"ט זינק על רקע הודעת ההתפטרות של רה"מ בריטניה, תרזה מיי ● במסחר בנפט רושם חוזה מסוג ברנט עלייה של 1% לרמה של 68.4 דולר לחבית לאחר ירידה חדה של כ-6% אתמול

Christine Lagarde, יו"ר קרן המטבע / צילום: יורי גריפס, רויטרס

אנשי קרן המטבע בישראל: "הגירעון ב-2019 צפוי לגדול ל-3.5%"

קרן המטבע צופה המשך מגמת התגברות קצב האינפלציה, אך בכפוף להתפתחויות בסחר העולמי ולהשפעת מלחמת הסחר בין ארה"ב לסין ● בנוסף מציינים בקרן כי אין הלימה בין קצב הצמיחה המהיר של ישראל לעלייה בפריון העבודה שעדיין מדשדש מאחור

קורנביף/ צילום: איל יצהר

הכי לא "בר 51": המסעדה החדשה של מושיקו גמליאלי מסקרנת וטעימה

המסעדה "בר 51" נפתחה רק לפני כמה שבועות בתל אביב, וכבר מסתמנת כלהיט ● מדובר במקום שמח, אנרגטי וסקסי לאללה, ואם ישמור על רמתו הגבוהה של האוכל, צפויים לו, ולנו, ימים יפים

רמי לוי וקופיקס/ צילומים: יחצ ואיל יצהר

הפסדי קופיקס מתרחבים: ירידה של 8% בהכנסות ברבעון

ברווח הגולמי של החברה נרשמה עלייה של 20% לרמה של כ-18 מיליון שקל על רקע שיפור בתנאי הסחר מול ספקי החברה ● סגרה 5 סניפי בתי קפה לפני שבוע

הארווי ויינשטיין הסגיר את עצמו לרשויות / צילום: רויטרס

דיווח: הארווי ויינסטין ישלם 44 מיליון דולר לקורבנותיו

ה"וול סטריט ג'ורנל": הכסף יגיע מחברות ביטוח ולא ישפיע על תביעה פלילית המתנהלת נגד ויינשטיין במנהטן, במסגרתה הוא מואשם באונס ופשעי מין נוספים

קמפוס הר הצופים, האוניברסיטה העברית / צילום: שאטרסטוק

חשד למקרה חצבת באוניברסיטה העברית

(עדכון) ● במייל שנשלח לעשרות אלפי הסטודנטים הלומדים בקמפוס הר הצופים שבאוניברסיטה העברית נכתב כי "יש חשד שסטודנט הלומד בחוגים לגיאוגרפיה וארכיאולוגיה לתואר ראשון חלה במחלת החצבת" ● באוניברסיטה העברית אישרו את הדברים והוסיפו במדויק היכן שהה הסטודנט בימים האחרונים

גארת בייל, ריאל מדריד / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קרייטיב

השתתפות בליגת האלופות מניבה, אבל אפשר גם בלעדיה

דוח חדש של גוף המחקר CIES שופך אור על מצבו הפיננסי של הכדורגל האירופי • ליגת האלופות אומנם הפכה למפעל הצומח ביותר בעשור האחרון, אבל 90% מהכנסות רוב המועדונים הגדולים מגיעים ממקורות אחרים • אז למה בכל זאת הם משלמים מאות מיליונים על שחקנים כדי להשתתף בה?

בנימין נתניהו / צילום: אמיל סלמן-הארץ

את מי פספסה מחאת עורכי הדין הבכירים נגד חוק החסינות

ממרומי הקומה ה-36 במגדל אלקטרה בתל אביב, שבה התכנסו בכירי עורכי הדין למחות על המתקפה על המערכת המשפטית, המציאות הישראלית נראתה יפה ומפויסת • טיפול המדינה בתיקי ראש הממשלה, בנימין נתניהו, מוכיח כי אין אצלנו באמת שוויון מלא בפני החוק ● פרשנות

גל גדות / צילום: Mario Anzuoni, רויטרס

הפרסומת של גל גדות להוט - הזכורה והאהודה ביותר השבוע

גיאוקרטוגרפיה: הפרסומת ללאומי - המושקעת ביותר - כמעט מיליון שקל, אך רק במקום החמישי במדד האהדה

שריפות ענק בכפר אוריה, גיזו, ויער הנשיא

רה"מ נתניהו מבקש סיועי אווירי לכיבוי השריפות

רה"מ פנה באמצעות המועצה לבטחון לאומי, משרד החוץ והמשרד לביטחון פנים לפעול מיידית להבאת סיוע אווירי לכיבוי שריפות

עוזרת קולית / צילום: Shutterstock

האו"ם נגד העוזרות האישיות: מנציחות סטריאוטיפים מיושנים

מחקר של האו"ם קובע כי העוזרות הקוליות הדיגיטליות, שמציפות את השוק בשנים האחרונות, מיוצגות לרוב על ידי מאפיינים נשיים מובהקים כגון אפיון הקול, טון הדיבור ואופן התגובה "הצייתני" ● לפי המחקר, עשויות להיות לכך השלכות מרחיקות לכת על האופן שבו נשים נתפסות ועל הנצחת יחס זה כלפיהן בעתיד

ראשת ממשלת ברטיניה, תרזה מיי / צילום: רויטרס

דרמה בבריטניה: תרזה מיי הודיעה כי תתפטר מראשות הממשלה ב-7 ביוני

הודעת ההתפטרות העמיקה מיי את המשבר הפוליטי בממלכה המאוחדת, והציבה את הפרישה מהאיחוד האירופי שוב על מסלול אי-ודאות ● לפי רוב ההערכות המועמד המוביל להחלפת מיי הוא שר החוץ הבריטי לשעבר – בוריס ג'ונסון

אילון מאסק, מייסד טסלה / צילום:  Shutterstock/ א.ס.א.פ קריאייטיב

אלון מאסק במייל לעובדים: מצפים לשיא מסירות של רכבים ברבעון

מייל ששלח המנכ"ל מאסק לעובדים חושף כי החברה מצפה לשיא מסירות ברבעון ● מוקדם יותר אדם ג'ונאס מבנק ההשקעות מורגן סטנלי, שנחשב כמי שמאמין בטסלה, העריך כי טסלה היא יותר "סיפור של מצוקת אשראי מאשר סיפור הצלחה"

אזור מוליסה אברוצו / צילום: shutterstock א.ס.פ קריאטיב

יין איטלקי למתקדמים: נודדים למחוזות מבודדים

מחוזות מוליסה-אברוצו הם המערב הפרוע של עולם היין האיטלקי ● לאחרונה יותר ויותר מבקרים וחובבי יין מחפשים שם יינות מעניינים

ניקולא סרקוזי / צילום: Jean-Christophe Verhaegen, רויטרס

כך הצילה החסינות הצרפתית את שיראק וסרקוזי | המשרוקית

זיוף בחירות, מימון מדיקטטורים, מעילות בדיור הציבורי וקבלת תרומות אסורות מטייקונית • אלה רק חלק מההאשמות נגד נשיאי צרפת לשעבר, שיראק וסרקוזי, שהתבררו באיחור בגלל חוק החסינות הצרפתי ● המשרוקית של גלובס

משחקי הכס/ צילום: יחצ

עגלה ריקה: איך למלא שבת ללא אירוויזיון ומשחקי הכס?

הבחירות כבר מאחורינו ● האירוויזיון ירד מהארץ ● וגם ממשחקי הכס הגיע הזמן להיפרד ● שבת של עגלה ריקה לפנינו, ואנחנו כאן בכדי למלא לכם את השבת עם פודקאסטים נהדרים ● פודקאסט לשבת ● האזינו