מה הגרסה הסינית של גוגל לא תגלה לגולשים?

הדיווחים לפיהם גוגל תשיק מחדש את מנוע החיפוש שלה בסין, כשהוא מותאם לכללי הצנזורה המקומיים, מעוררת דאגה בקונגרס האמריקאי • קבוצת מחוקקים דורשת מענקית הרשת למסור פרטים בנוגע לתוכניותיה, אך היא בינתיים אינה מגיבה לביקורת

גוגל / צילום: שאטרסטוק
גוגל / צילום: שאטרסטוק

במכתב שכתבו 16 נציגים רפובליקאים ודמוקרטים לגוגל, דורשים נציגי בית הנבחרים האמריקאי לקבל פרטים בנוגע לתוכניותיה של ענקית החיפוש בסין. במכתב, שמיועד למנכ"ל גוגל סונדאר פיצ'אי, המחוקקים תוהים בין היתר לגבי החלטתה של גוגל לחזור לסין לאחר שהפסיקה להפעיל בה מנוע חיפוש ב-2010, מאחר שמאז פרקטיקות הניטור של הממשל נגד האזרחים רק גברו. המכתב נשלח לאחר שבחודש שעבר דווח כי גוגל מפתחת עבור השוק הסיני מנוע חיפוש שיעמוד בכללי הצנזורה של המדינה. ההודעה גרמה לכך שחברת הענק מתמודדת עם ביקורת מצד מחוקקים אמריקאים, ארגוני זכויות אדם ואף ביקורת מצד עובדי החברה עצמה.

"בתור קובעי מדיניות, יש לנו אחריות לוודא שחברות אמריקאיות לא מקבעות הפרת זכויות אדם בחו"ל, ולוודא שהמערכות החוקיות והרגולטוריות שלנו מסוגלות להתמודד עם סביבות עסקיות משתנות", כתבו המחוקקים לפיצ'אי, ודרשו לדעת אילו הגבלות גוגל תחיל על מנוע החיפוש. גם בחודש שעבר קבוצת סנטורים שלחה מכתב לפיצ'אי לגבי הפרויקט, שזכה לשם הקוד Dragonfly, אך במכתב תגובה פיצ'אי אמר כי אינו יכול להשיב לשאלות מפורטות, וכי עדיין לא ברור אם גוגל תשיק מנוע חיפוש בסין. החודש, בכירי גוגל אף סירבו להגיע לשימוע של ועדת המודיעין בסנאט, בו נכחו מנכ"ל טוויטר ג'ק דורסי וסמנכ"לית התפעול של פייסבוק שריל סנדברג, דבר שעורר ביקורת רבה בקרב הסנאטורים, שהתייחסו שוב ושוב לכסא הריק השמור לגוגל במהלך השימוע.

העובדים מודאגים מהבעיות המוסריות

בתוך כך, בסוף השבוע דווח באתר The Intercept כי גוגל בונה אב-טיפוס למערכת שתקשור בין שאילתות החיפוש של המשתמשים הסיניים במנוע החיפוש העתידי, שיופעל באמצעות אפליקציה, לבין מספרי הטלפון האישיים שלהם, דבר שיקל על המעקב אחרי ביטויי החיפוש של אינדיבידואלים. סינתיה וונג, חוקרת אינטרנט בכירה בארגון Human Rights Watch הביעה דאגה לנוכח הדיווח ואמרה לאתר כי "זה בעייתי מאוד מנקודת מבט של פרטיות, מאחר שזה יספק הרבה יותר פרטים עבור מעקב ובניית פרופילים התנהגותיים של אנשים. הקישור בין ביטויי חיפוש לבין מספר טלפון יקשו בהרבה על אנשים להתחמק מסוג כזה של מעקב ממשלתי שהולך ומתפשט בסין". בנוסף, לפי מקורות האתר, תוצאות חיפוש בנושאי מזג אוויר וזיהום אוויר עשויות להיות מוחלפות בכאלה שנערכו ושונו על ידי הממשל הסיני.

האתר אף מדווח כי ג'ק פולסון, חוקר בכיר בחברה, התפטר במחאה על החלטת גוגל לפתח את הפרויקט. בראיון לאתר הוא אמר כי עד כה התפטרו חמישה עובדים של גוגל במחאה על הפרויקט, וכי הוא עצמו הרגיש "חובה אתית להתפטר במחאה על זניחת המחויבויות הציבוריות שלנו לזכויות אדם". בנוסף, הוא אמר כי הוא מאמין שהתוכניות של גוגל לגבי סין מפרות את העקרונות שקבעה החברה בנוגע לשימוש בבינה מלאכותית, לפיהן גוגל לא תעצב טכנולוגיות "שמטרתן מנוגדת לעקרונות המקובלים של זכויות אדם וחוק בינלאומי".

בחודש שעבר פיצ'אי וסרגיי ברין, המייסד השותף של גוגל, קיימו פגישה עם עובדי גוגל, זאת לאחר ש-1,400 עובדים חתמו על מכתב בו טענו כי רצונה של גוגל לציית לחוקי הצנזורה הסיניים מעלה סוגיות מוסריות דחופות. עוד כתבו העובדים כי על החברה להיות שקופה בפני עובדיה לגבי התהליך, כדי שיוכלו לקבל החלטות מודעות לגבי הפרויקטים בהם הם לוקחים חלק, ואף לגבי עצם התעסוקה שלהם בארגון. עובדי גוגל נחשבים לאקטיביסטים ובחודש יוני סיכלו שיתוף-פעולה בין החברה לפנטגון.

לפי דיווחים, פיצ'אי אמר במהלך הפגישה כי גוגל אינה קרובה להשקת השירות, וכי החברה עדיין מבצעת מחקר על המוצר. זאת בניגוד לדיווחים, לפיהם מנוע החיפוש כבר הוצג לבכירים בסין וכעת גוגל מחכה לאישורם כדי להשיק אותו. פיצ'אי אמר בפגישה כי הוא מאמין שהחברה צריכה לחזור לפעול בסין.

בנפגעים: ויקיפדיה ואתרי חדשות

תוצאות החיפוש במנוע החיפוש הסיני של גוגל צפויות לצנזר אתרי חדשות אמריקאים, את אתר ויקיפדיה, מידע בנושאים הקשורים בחופש הביטוי, תוצאות הנוגעות ליריבים פוליטיים של המפלגה השלטת בסין, תוצאות הקשורות במין, מחקרים אקדמיים, נושאים שעניינם דמוקרטיה, זכויות אדם, מחאה לא אלימה, אזכורים לספרים דוגמת 1984 של ג'ורג' אורוול שמציגים משטרים אוטוריטריים באור שלילי ועוד. כל הנושאים הללו מצונזרים נכון להיום ברשת הסינית, והשירות צפוי לחסום באופן אוטומטי תכנים שחומת האש של סין חוסמת. השירות של גוגל אף צפוי לחסום לחלוטין תוצאות עבור ביטויים הנחשבים רגישים בסין - כך לפי דיווחים.

גוגל הפעילה בסין מנוע חיפוש מצונזר בין השנים 2006-2010, והתמודדה עם ביקורת רבה בארה"ב על שיתוף-הפעולה עם המדיניות הסינית. בעקבות המחלוקת, החברה השביתה לבסוף את השירות. החברה אמרה ב-2010 כי ממשלת סין התאמצה להגביל את חופש הביטוי ולחסום אתרים בשירות של גוגל, ואף ניסתה לפרוץ לחשבונות ג'ימייל של משתמשים. ברין אמר אז כי התנגד לצנזורה בשל הרקע שלו - ברין גדל בברית המועצות. בראיון לוול סטריט ג'ורנל ב-2010 הוא אמר כי זיהה בסין סממנים טוטאליטריים הנוגעים לצנזורה ומעקב אחרי מתנגדים לשלטון, שהוא מצא כמטרידים.