גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

דוח: עובדי הבורסה משנים דיווחי שעות כדי לקבל תעריף גבוה

כך עולה מטיוטת דוח בדיקת נוכחות וגמול של עובדי הבורסה שערכה פירמת רואי החשבון זיו-האפט ● הטיוטה חשפה, בין היתר, כי התנאים הנדיבים מאוד שזכאים להם עובדי הבורסה על כל תורנות, כוננות ומשמרת הם חריגים ביחס למה שמקובל במשק

הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר
הבורסה בתל-אביב / צילום: איל יצהר

בחודש שעבר העבירה פירמת רואי החשבון זיו-האפט לחברי ועדת הביקורת של הבורסה טיוטת דוח בדיקת נוכחות וגמול של עובדי הבורסה. המטרה של הבדיקה הייתה לבחון את נאותות דיווחי הנוכחות בהתאם לתכנון המשמרות והתורניות שנקבעו מראש ואת נכונות תשלומי השכר עבורן. ממצאיה העיקריים של הטיוטה מצביעים על ליקויים חמורים בהתנהלות העובדים. 

הטיוטה חשפה, בין היתר, את מה שברור מאליו: התנאים הנדיבים מאוד שזכאים להם עובדי הבורסה על כל תורנות, כוננות ומשמרת הם חריגים ביחס למה שמקובל במשק. לא כל העובדים בבורסה עובדים במשמרות, אבל עובדי ההפעלה כן, כיוון שהבורסה מאוישת 24 שעות ביממה. המשמרת הראשונה מתחילה בשעה 07:30 בבוקר, והמשמרת האחרונה מסתיימת ב-04:30. עובד תורנויות, למשל, נדרש להגיע לעבודה לפני השעה 08.00 ולהישאר אחרי 16:00. התורנים זכאים לגמול שעות נוספות מוגדל - 150% עבור השעתיים הראשונות ו-200% החל מהשעה השלישית. כמו כן, עובדי התורניות זכאים לתשלום "אש"ל תורנות" בגובה 30 שקל בגין כל יום בו ביצעו תורנות.

כונן נדרש להיות זמין טלפונית בשעות שהוגדרו על-ידי ההנהלה. הכוננים זכאים לחצי יום חופש בגין כל יום כוננות אשר ינוצלו בהתאם לכללי ההסכם הקיבוצי. עובדי משמרת זכאים לתעריפי שכר מוגדלים בהתאם למשמרות אותם ביצעו.

המשמרות מחולקות לסוגי עובדים - הפעלה, מזכירות ועוד - ויש דרגות של משמרות מ-1 עד 4 ולכל דרגה יש תעריף משלה. למשמרת סוג 4, למשל, ערך השעה במשמרת עומד על 225%(!) ושעות נוספות נעות בין 281% לשעתיים הראשונות ועד 300% לשעות השלישית, הרביעית ואילך.

לפי ממצאי הבדיקה, העובדים ביצעו שינויים ידניים במערכת הנוכחות בצורה שחישוב שכרם יהיה לפי התעריף הגבוה. בנוסף, נמצאו ליקויים כלליים ברישומים ובבקרות, כך שבחלק מהמקרים שעות התחלת העבודה אינן תואמות לשעות התחלת המשמרות.

בבדיקה נמצאו עובדי משמרות שנותרים לכאורה הרבה שעות בעבודתם, והכוונה היא ליותר מ-12 שעות עבודה, הרף המותר בדיני העבודה. בנוסף נמצאו מסגרות העסקה שאינן תואמות את ההסכמים - באופן שגורם להוצאות עודפות.

הדוח בדק שורה של נושאי משרה ואף ציין אותם בראשי-תיבות. למשל, א.ל, זה אורן לרנאו, יו"ר ועד עובדי הבורסה, לא פחות ולא יותר, ומי שעומד בראש המאבק כיום; וא.ב הוא איל בן סימון, מבכירי הוועד. שניהם מפעילי מחשב שנוקטים גישה מאוד מיליטנטית נגד ההנהלה ומחזיקים את הבורסה בגרונה.

מועד עובדי הבורסה נמסר: "צר לנו שהנהלת הבורסה בוחרת להפיץ מידע שקרי ומשמיץ על העובדים בתקשורת.
בניגוד לנאמר הרי שסכסוך העבודה הינו חוקי לחלוטין, אושר ע"י ההסתדרות ואינו מהווה כלל הפרה של ההסכם הקיבוצי שנחתם בשנה שעברה, שכן הסכם זה אינו מסדיר את העניינים שנמצאים במחלוקת.

הנהלת הבורסה לדורותיה אימצה לעצמה שיטת התמודדות יחודית כל אימת שהועד מכריז על סכסוך עבודה- דוח ביקורת. הפעם, בעקבות הכרזת סכסוך עבודה הנוגע להבטחת זכויות העובדים לקראת הנפקת הבורסה, מיחזרה הנהלת הבורסה דוח ביקורת שכבר הוצא בעבר בתקופות כהונתם של 2 המנכ"לים הקודמים, ונגנז על ידם.

יובהר כי ה״דוח״ הינו דוח כללי, אינו מתייחס לעובדים ספציפיים ובודאי אינו מביא טענות כנגד העובדים.

דוח הביקורת מתייחס לאופן חישוב גמול השעות הנוספות של סקטור עובדי המחשב המועסקים במשמרות, אשר באופן שאינו מקרי לחלוטין נימנים על סקטור זה שניים מחברי הועד.

גמול השעות הנוספות ואופן חישובם מעוגן בהסכמים ובהסדרים הקיבוציים. עובדי המשמרות וחברי הועד אינם נכנסים לכספת הבורסה ומושכים לעצמם גמול שעות נוספות. הגמול מחושב ומשולם ע״י ההנהלה בדיוק ע״פ ההסכמים ובאופן בו הוא משולם מזה שנים רבות.

אופן התשלום המתואר קיים מאז 2002 אבל הוא לא נוהג, הוא מגובה בהסכם קיבוצי וקיים לפני הבחרות הנציגים לועד.
רק לפני מספר חודשים פיצתה הנהלת הבורסה את עובדי המשמרות והחזירה להם כולל חברי הועד המועסקים במשמרות, הפרשי שכר לאחר שהסתבר כי לא עמדה בהסכמים. ההנהלה הקפידה להחתים את העובדים כי לא יתבעו את ההנהלה בגין אי תשלום שכר ואי עמידה בהתחייבויות.

הניסיון להלך אימים על חברי הועד, תוך הדלפת דוח ביקורת ממוחזר והפצת מידע שקרי ומשמיץ על העובדים, ללא שנכתב בדוח, הינו חלק ממדיניות ההנהלה להתמודד מול סכסוך עבודה בתקשורת במקום לנהל מו"מ ענייני ואינטנסיבי לפתרון המחלוקות".

עוד כתבות

רועי קדוש, סמנכ''ל ההשקעות בהכשרה ביטוח / צילום: שירעד שליט

הסמנכ"ל שמזהיר: "להוציא מהתיק את מניות גוגל או מיקרוסופט זו נאיביות"

רועי קדוש מהכשרה ביטוח מודה שהתמחור הגבוה בשווקים "בעייתי", וממליץ להשקיע במדדי וול סטריט במשקל שווה - על מנת לנטרל את הדומיננטיות של מניות "שבע המופלאות" ● חלק מהכסף הוא מציע להשאיר כיום במזומן, כדי "לנצל הזדמנויות כשיגיעו ירידות"

שיגור כטב''ם איראני / צילום: Reuters, dpa via Reuters Connect

בהשראת רוסיה: גילויים חדשים על התקיפה האיראנית וההצלחה הישראלית

התקיפה של איראן תוכננה באופן ששיחזר במובנים רבים כמה מן התקיפות הרוסיות הגדולות באוקראינה, וכללו תחילה נחיל כטב"מים שנועדו להציף את ההגנה האווירית ● החולשה של היכולת הצבאית הקונבנציונלית של איראן עלולה להוביל את מקבלי ההחלטות באיראן לאופציה הגרעינית

האינפלציה בישראל מתחממת / עיצוב: טלי בוגדנובסקי

האינפלציה מרימה ראש? מדד מרץ חם מהצפוי - קצב של 2.7%; מחירי הדירות ממשיכים לעלות

בקצב חודשי עלה המדד ב-0.6% • נתוני האינפלציה הפתיעו את התחזיות המוקדמות, שציפו לעלייה חודשית של 0.5% ועלייה שנתית של 2.6% ● מחירי הדירות ממשיכים לטפס ● מתן שטרית, הכלכלן הראשי של קבוצת הפניקס: "בנק ישראל ימשיך לנקוט משנה זהירות, ולכן הסיכויים להפחתת ריבית בהחלטה הקרובה נמוכים בשלב זה"

מטוס של חברת איזי ג'ט / צילום: מיכל רז חיימוביץ

חברת הלואו קוסט הזו רק חזרה לישראל, וכעת חוסמת הזמנת כרטיסים עד אוקטובר

חברת התעופה איזי ג'ט הודיעה כי היא משהה את הפעילות בישראל עד 21 באפריל, אך באתר החברה לא ניתן להזמין כרטיסים עד אוקטובר ● וגם: אילו חברות זרות מחדשות את הטיסות לישראל?

מדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות / אילוסטרציה: Shutterstock

מחירי הנדל"ן בדרך לשיא חדש, ואלה הדירות והמיקומים שהרוכשים מעדיפים

הירידות נמחקו לחלוטין, ומדד ינואר-פברואר של 2024 קבע שיא חדש במחירי הדירות ● עיון בנתונים מוצא כי בשלושת החודשים שבין דצמבר לפברואר השנה הוביל מחוז המרכז את עליות המחירים, עם 3.6% עלייה ● הבעיה המסתורית היא ההיצע 

תשואות קרנות הפנסיה והגמל: מעל כולם בלטו שוב המסלולים העוקבים אחר מדד ה-S&P 500 / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי

החודש החזק של קרנות הפנסיה וההשתלמות: אלו הגופים המצטיינים

קרנות ההשתלמות רשמו במרץ תשואה ממוצעת של 2.3% במסלול הכללי ו-3.8% במסלול המנייתי ● אלטשולר שחם הצטיינה בכל המסלולים בחודש החולף, מור בלטה בסיכום הרבעון ● וגם: התשואות החריגות של מסלולי ה-S&P 500

קריית שמונה / צילום: אייל מרגולין

למשקיעים עם אורך נשימה: האם כאן מסתתרת ההזדמנות הנדל"נית הבאה?

פינוי התושבים מקריית שמונה הוביל לקיפאון בשוק הנדל"ן בעיר ● האם המלחמה יצרה הזדמנויות חדשות למשקיעים עם אורך נשימה?

דורון בלשר, מנכ''ל אורמת וסרגיי נובק, מנהל מחלקת תכנון ועיצוב מבני, אורמת בשיחה עם חזי שטרנליכט / צילום: כדיה לוי

הבכירים באורמת חושפים: "בונים על יחסים דיפלומטיים עם אינדונזיה"

מנכ"ל אורמת, דורון בלשר, ומנהל תכנון והנדסת צנרת בחברה, סרגיי נובק, השתתפו בכנס "מנהיגות צעירה" של גלובס אמש ● נובק סיפר על התמיכה שקיבל כשגויס למילואים לאחר ה-7 באוקטובר, ובלשר הוסיף: "היינו צריכים להתמודד עם 10% מגויסים מהמפעל ו־25% מהנדסים מגויסים"

חייל רוסי סוחב רחפן אוקראיני שתוקן ועודכן על ידי הצבא / צילום: ap, Russian Defense Ministry Press Service

איך נכשלו הרחפנים האמריקאיים לחולל מפנה במלחמה באוקראינה?

רוב הרחפנים הקטנים של חברות אמריקניות נכשלו בביצועיהם מול הטכנולוגיה הרוסית, ונחשבים כעת ליקרים ונוטים לתקלות ● בהיעדר פתרונות מהמערב, פנתה אוקראינה למוצרים סיניים זולים

בורסת תל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה אדומה בתל אביב; מדד ת"א בנקים 5 ירד בכ-1.1%

מדד ת"א 35 צלל ב-1.2% ● מדד המחירים לצרכן בישראל יפורסם הערב, מה צופים הכלכלנים? ● BDO: "המתיחות מול איראן תשפיע על שוק הנפט" ● בזכות מאזניהן החזקים, בוול סטריט צופים תשואת יתר ל"שבע המופלאות" ● וגם: 10.5 טריליון דולר - שיא בשווי הנכסים שמנהלת בלקרוק

טים קוק, מנכ''ל אפל / צילום: צילום מסך מאתר אפל

הנתונים שחשפו: הניצחון של סמסונג, הנפילה של אייפון

המתחרות הסיניות נוגסות מנתח השוק של אפל, שירד השנה בכ-15% ● סמסונג, למרות ירידה קטנה, מוכרת הכי הרבה סמארטפונים בעולם ● ריאן ריית', סגן נשיא ב-IDC: "סביר להניח ששתי היצרניות יחפשו אזורים נוספים כדי להתרחב"

מנכ''לית בול מסחר, אדוה עשור / איור: גיל ג'יבלי (עיבוד: טלי בוגדנובסקי)

מחזיקי אג"ח בול מסחר יזכו לתספורת, המנכ"לית לתגמול של מיליוני שקלים

שנה לאחר קריסתה הפתאומית של חברת האשראי החוץ בנקאי, חושף מתווה הסדר החוב שלה כי מחזיקי האג"ח צפויים למחוק עשרות מיליוני שקלים ● מי שצפויה להוביל את ההסדר היא מנכ"לית בול מסחר, אדוה עשור, שתזכה לתגמולים המוערכים בכ-5 מיליון שקל בתקופת ההסדר

לאה פרמינגר, סמנכ''לית השקעות, אלטשולר שחם / צילום: סם יצחקוב

המתכון של אלטשולר שחם חזרה לצמרת: בנקים באירופה, אנרגיה ונחושת

לאה פרמינגר, סמנכ"לית ההשקעות החדשה של בית ההשקעות, שחזר להצטיין בכל המסלולים: "החשיפה למניות פיננסים באירופה שיחקה לטובתנו" ● גם מור בלט לחיוב ברבעון, ואילו מיטב בתחתית ● מעל לכולם - הביצועים של מסלולי ה-S&P 500 שהניבו תשואה רבעונית של 12%

מנהלי חברות השבבים הגדולות על במה אחת: כנס TECH IL יוצא לדרך

כנס TECH IL של גלובס, שמתקיים היום, מאגד על במה אחת את היזמים, האנג'לים, קרנות ההשקעה והסטארט-אפים הבולטים בענף ההייטק המקומי ● מה חושבים מנהלי חברות השבבים הגדולות בעולם, העצות של המשקיעות הבולטות בישראל ואיך למקסם את החיבור בין חדשות ותעשיות ביטחוניות?

חדשות טובות לאוקראינה: ההתקפה האיראנית עשויה להזיק לרוסיה

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: איך תשפיע המתקפה האיראנית על המלחמה בעזה ועל המלחמה באוקראינה, והאיראנים לא מתרשמים מהצהרות הניצחון של משמרות המהפכה ● כותרות העיתונים בעולם 

העימות בין ישראל לאיראן העסיק את תעשיית הפייקים העולמית

המתיחות בין ישראל לאיראן משכה תשומת לב עולמית. אבל לא תמיד בגלל האמת ● המשרוקית של גלובס

פרופ' רות פלאטו-שנער ואילנית אדסמן / צילום: איתמר מילרד, ניקי וסטפהל

כיצד שקל דיגיטלי יכול היה לסייע במלחמת "חרבות ברזל"

לשקל הדיגיטלי יש שלושה יתרונות אשר יכלו לבוא לידי ביטוי משמעותי במשבר הביטחוני והכלכלי הנוכחי: יעילות ביצוע תשלומים, הגשמת מדיניות ממשלתית וצמצום הסיכון של מימון טרור

אסדת נפט בטקסס, ארה''ב / צילום: Reuters, Carlos Kosienski

מחיר הנפט עלול להגיע ל־100 דולר לחבית ולתדלק את חששות האינפלציה

בארה"ב חוששים מעלייה מחודשת באינפלציה, לאחר שבשבוע שעבר מדד המחירים הפתיע לרעה בפעם הרביעית ברצף ● מחיר הזהב השחור טיפס לשיא של חצי שנה על רקע המתיחות הביטחונית, 90 דולר לחבית, ואסקלציה נוספת עלולה להחמיר את המצב ואת כאב הראש של הפד

משקאות ממותקים / צילום: Shutterstock

גביית יתר של 16.7 מיליון שקל: התביעה שאושרה נגד רשות המסים

בית המשפט אישר הגשת תובענה ייצוגית נגד רשות המסים בגין גביית מס קנייה ביתר מיבואני המשקאות הממותקים ● ברשות טענו בתגובה כי תנאי להשבת הכסף ליבואניות המשקאות יהיה הוכחה שהן לא גלגלו את המס לצרכנים ● המס, שהטיל שר האוצר לשעבר אביגדור ליברמן, בינתיים כבר בוטל ע"י הממשלה הנוכחית

את'ריום / צילום: Shutterstock

לראשונה, הונג קונג אישרה קרן סל העוקבת אחר האת'ריום

כשלושה חודשים לאחר אישור תעודות הסל על הביטקוין, הרשויות בהונג קונג הן הראשונות לאשר גם את האת'ריום ● גם בארה"ב הגישו בקשות להנפיק קרנות סל דומות, אך רק בסוף מאי תתקבל החלטה ● המטבע השני בגודלו עולה הבוקר ב-5%