גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

שקד לח"כים בשמאל: "אתם לא באמת רוצים בימ"ש עצמאי"

שרת המשפטים אמרה את הדברים במסגרת נאום מלא ציניות בדיון שהתקיים היום במהלך פגרת הכנסת, תחת הכותרת "המתקפה של איילת שקד על בג"ץ והסכנה לדמוקרטיה" ● תקפה את השמאל: "מעולם לא הייתם חסידים של ביהמ"ש ולא דוגמה לנימוסים והליכות" ● התייחסה גם להפגנות נגד היועמ"ש מנדלבליט: "הסתה פרועה"

שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף
שרת המשפטים איילת שקד / צילום: שלומי יוסף

היום (ב') התקיים בכנסת דיון מיוחד, בו נשאה שרת המשפטים איילת שקד נאום סרקסטי נגד חבריה מהצד השמאלי של המפה, במסגרתו הציגה כיצד הגיבו גורמים בכירים בצד השמאלי כאשר בית המשפט פסק בניגוד להשקפת עולמם.

בדבריה התייחסה השרה שקד, בין היתר, לפסק דינו של בית המשפט המחוזי בירושלים, שקבע כי על המדינה להסדיר את היישוב מצפה כרמים; ומצד שני קביעת בג"ץ אשר אפשרה את פינויו של הכפר הבדואי חאן אל-אחמר.

את הדיון המיוחד שהתקיים במהלך פגרת הכנסת יזמה האופזיציה, תחת הכותרת "המתקפה של שרת המשפטים איילת שקד על בג"ץ והסכנה לדמוקרטיה". במסגרת נאום ציני, שהופנה כאמור לחברי הכנסת מהשמאל, ניסתה שקד להדוף את הטענות שהועלו כנגדה בקשר להשתלחותה בבית המשפט העליון, תוך שהיא מראה (לשיטתה) כיצד בכירי השמאל מבזים בעצמם את בית המשפט, כאשר פסיקותיו מתנגשות עם תפיסת עולמו של השמאל.

"מעולם לא הייתם חסידים של בית המשפט, ובוודאי שאתם לא דוגמה, לא לנימוסים ולא להליכות. אתם לא באמת רוצים בית משפט עצמאי, חזק וזקוף. אתם רוצים בית משפט כפוף. אתם מעדיפים אותו אחרי אילוף. כל זמן שהוא מיושר אתכם, הוא מקור הצדק; בשנייה שהוא מציע דרך מעט שונה, אתם מוכנים לשרוף את המועדון, לא פחות", אמרה שרת המשפטים.

במהלך הדיון פנתה השרה שקד לחברת הכנסת איילת נחמיאס-ורבין (המחנה הציוני) וציינה כי מצד גורמים מפלגתיים ב"מחנה הציוני" יש הסתה "יום-יומית" נגד היועץ המשפטי לממשלה, ד"ר אביחי מנדלבליט.

בהקשר זה הוסיפה שקד כי היום התקיימה פגישה אישית בינה ובין היועמ"ש, במסגרתה היא שאלה את מנדלבליט על המחאה שנערכה בעניינו בסופר בקניון גנים בפתח-תקווה, תוך שהיא מציינת כי "יש נגד היועמ"ש הסתה פרועה".

שקד: "מעמדו של בית המשפט העליון יקר לכולנו"

"ברגע הראשון, אני מודה, הגבתי מהבטן", פתחה שקד את נאומה הסרקסטי היום. "אמרתי לעצמי שזו עוד חוליה בשרשרת האינסופית של ניסיונות מצד השמאל להשתיק אותי. אנחנו הרי רגילים לשיטה: 'מתקפה', 'הסתה', 'סכנה לדמוקרטיה' - החומרים הרגילים בהצגה המייגעת שכבר שנים השמאל מעלה בפני אולמות ריקים".

אולם "אז", המשיכה שקד בטון הציני, "ואולי אני מושפעת מאווירת הימים הנוראים והעובדה שאנחנו בעיצומם של עשרת ימי תשובה שבין ראש השנה ליום הכיפורים - עבר בראשי גם הרהור אחר: אולי בעצם השמאל צודק? אולי למרות העובדה שאני תמיד מקפידה להציג את העמדות שלי באופן עקרוני ומכבד... אולי עדיין יש לי מה ללמוד לגבי דרך הניסוח שלי?".

בהתאם הבהירה שקד, שוב ספק בציניות ספק ברצינות, כי "מעמדו של בית המשפט העליון יקר לכולנו, ועצמאותו השיפוטית היא יסוד מוסד, ואם יש דרך שבה אוכל לשפר, אפילו במשהו, את אופן ההתנסחות שלי כשיש לי ביקורת על פסיקתו - עליי ללכת בה".

אולם זה היה האות להמשך נאומה הסרקסטי של שקד, בו ציינה כי הגיעה למסקנה ברורה המצביעה על כך ש"חבריי מהשמאל, אחרי שנים שאתם מאשימים אותי בחוסר נימוס, אתם מן הסתם המנטורים האולטימטיביים של תחום הנימוסים וההליכות. כנראה שמערכת הכללים המדויקת שמשרטטת את גבולות השיח הלגיטימי מוחזקת אצלכם. רק אתם יודעים מה מותר לומר ומה אסור, ובאיזו דרך צריך להתבטא וכלפי מי. אישה חסרת נימוסין שכמותי חייבת להידבק בדרכיכם ורק ללמוד מכם, וללמוד וללמוד".

נוכח דברים אלה החלה שקד לסקור מגוון התבטאויות שונות של ראשי השמאל, שהופנו לכיוון ונגד בית המשפט לאחר פסקי הדין בעניין מצפה כרמים וחאן אל-אחמר. "הבנתי שכאן בדיוק אני צריכה להתמקד", אמרה שקד. "אבחן את רמת הנימוס שאפיינה את תגובות מחנה השמאל לפסיקות האלה. תגובה אחרי תגובה אספתי ובחנתי כיצד ראשי מחנה השמאל מגיבים במקרה של מחלוקת עם הרשות השופטת. והכול, כמובן, כדי ללמוד בעצמי כיצד עליי להתנסח בעתיד".

את זהבה גלאון כינתה שקד בציניות "סולידית" שניחנה ב"מופת של נימוסים ומאופקות"; את חברי הכנסת מוסי רז, מיכל רוזין, ניבין אבו רחמן ויוסף ג'ברין כינתה שקד "מנומסים". פרופ' קרמניצר הפך ל"כהן הגדול". גם בכירים אחרים בשמאל "זכו" לקיתונות משקד.

שקד ציינה כי נוכח אמירותיהם הבוטות, קיום דיון מיוחד בפגרה בקשר לאמירות בוטות שנאמרו מצדה הופך את הדיון ל"פארסה". לטענתה, השמאל מעולם לא היה "חסיד" של בית המשפט, ואין ללמוד ממנו דוגמה "לא לנימוסים ולא להליכות". "אתם לא באמת רוצים בית משפט עצמאי, חזק וזקוף. אתם רוצים בית משפט כפוף. אתם מעדיפים אותו אחרי אילוף. כל זמן שהוא מיושר אתכם, הוא מקור הצדק; בשנייה שהוא מציע דרך מעט שונה, אתם מוכנים לשרוף את המועדון, לא פחות", אמרה השרה בתקיפות.

לפי שקד, לאחר שנים שבהם השמאל זכה חדשות לבקרים לתמיכת בית המשפט העליון, "משהו השתנה בשנים האחרונות". לדבריה, "הזמנים השתנו, ואיתם גם היושבים בלשכות השופטים, ותפיסות חדשות ורעננות הצליחו לחדור פנימה לתוככי היכל הצדק. הדמוקרטיה שלנו לא נהרסת. היא הולכת ומשתכללת. היא תוססת והיא נהדרת. העם סוף-סוף מצליח להביא את עצמו לידי ביטוי גם במסגרת מערכות הצדק".

בסיום נאומה קראה שרת המשפטים ליושבי הכנסת משמאל ומימין לשמור על "שיח מכבד", תוך שהיא מציינת: "אין לנו מערכת משפט אחרת. מותר כמובן להביע ביקורת על פסיקה. מותר להתווכח על רעיונות, מותר להתווכח על סמכויות. אני עושה זאת מעת לעת, אך צריך לשמור על הגינות ועל שיח מכבד".

עוד כתבות

יהודה מורגנשטרן, מנכ''ל משרד הבינוי והשיכון / צילום: רונן חורש

האוצר על הצעת משרד הבינוי לעזור לקבלנים: "לא ישימה בעליל"

מנכ"ל משרד הבינוי והשיכון יהודה מורגנשטרן אמר כי יבוצע פיילוט לסיוע לקבלנים שיאחרו במסירת דירה בשל המלחמה, תחילה בשלוש ערים - בשדרות, בקריית שמונה ובשלומי • מנכ"ל האוצר הייזלר: "לא מכיר את ההצעה"

שאול גולדשטיין מנכ''ל חברת נגה - ניהול מערכת החשמל / צילום: ענבל מרמרי

הקץ להפסקות חשמל? זה הפתרון של המדינה

חברת נגה העבירה את תוכניתה לאגירת כ-2,500 מגה־וואט במתקנים ברחבי הארץ ● המהלך מאפשר לשמור הספק שלא נצרך ולהזרימו בעת הצורך

שופט בית המשפט העליון חאלד כבוב / צילום: שלומי יוסף

נציב התלונות על השופטים מצא תלונה נגד השופט חאלד כבוב כמוצדקת

בשנת 2019 השופט חאלד כבוב נתן שתי החלטות, במסגרת בקשות לצווים במעמד צד אחד, הקשורות לתיק בו ארבעת ילדיו היו מעורבים בעקיפין ● הנציב אורי שהם ציין כי תמוה שכבוב לא ידע על הדבר, שכן שמותיהם הופיעו בחלק מנספחי התיק, אך כבוב טען כי הנתונים נמצאו בשולי הנספחים, שכללו 200 עמודים

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי / אילוסטרציה: Shutterstock

הטבת המס הגדולה שהבטיחה הממשלה נכנסה לתוקף. מה יקרה לנטו שלכם?

הורים לילדים שגילם עד שלוש יקבלו החל מתלוש השכר הקרוב תוספת של נקודות זיכוי, אשר תגדיל להם את ההכנסה הפנויה ● ואולם, מומחים טוענים שהטבת המס לא תשפיע על מי שבאמת זקוק לה

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

החברה שביטלה עסקת רכישת דירות ב־97 מיליון שקל והשיא של רפאל

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: רפאל מסכמת שנה עם שיא בהכנסות ובצבר ההזמנות, הרווח של מיטרוניקס בירידה ומשק אנרגיה עברה לרווח של 1.6 מיליון שקל בזכות פרויקט יכיני, אזורים Living ביטלה רכישת 48 דירות בפרויקט בבני ברק וחברת הביטוח איילון עברה לרווח ● מדור חדש

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

נילי גולדפיין, ג'ודי (יהודית) אפרימי, ולימור שאקו בכנס משאבי האנוש / צילום: רמי זרנגר

הכלים שכל מנהל משאבי אנוש צריך לאמץ בעקבות המלחמה

הטראומה הקולקטיבית הציבה אתגרים חדשים בפני עולם העבודה הישראלי, בהיקפים עצומים ● הפתרונות להתמודדות עמדו בלב כנס שערכה השבוע ישראכרט לסמנכ"לי משאבי אנוש ● ישראל מתגייסת

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

ביתן אינטל בגרמניה / צילום: Shutterstock

אינטל תכננה להשקיע 86 מיליארד דולר באירופה. סטארט־אפ קטן מקשה עליה

קרב פטנטים שחברת שבבים קטנה מנהלת נגד אינטל בגרמניה עשוי לחבל בתוכניות של הענקית באירופה כולה ● ניצחון משמעותי לתביעה נרשם החודש, עם הוצאת צו מניעה זמני נגד מכירת כמה מעבדים של אינטל ● השאלה הגדולה: האם ייפתחו משפטים דומים ביבשת?

נשק אמריקאי נוחת בישראל אחרי המתקפה ב־7 באוקטובר / צילום: ap, Lolita Baldor

אמברגו הנשק הקנדי על ישראל רק נכנס לתוקף, וכבר עומד בסימן שאלה

ברקע החלטת הפרלמנט הקנדי לעצור את היצוא הביטחוני לארץ, הודיע משרד החוץ במדינה כי חברות עם אישורים בתוקף, יוכלו להמשיך ● בשלהי 2023, זינק יצוא הנשק מקנדה לישראל

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה

רשות המסים / צילום: איל יצהר

רשות המסים תפסה מסמכים של שני עורכי דין וחטפה ביקורת חריפה משופטי העליון

במסגרת חקירה קיבל פקיד שומה חקירות מבית משפט השלום צו חיפוש במשרד של שני עו"ד ● השניים טענו שהמסמכים נתפסו על ידי צו של בית משפט השלום בהליך פלילי, אבל רשות המסים העבירה את הערעור שלהם לביהמ"ש המחוזי בהליכים אזרחיים ● ביהמ"ש העליון פסק כי רשות המסים לא יכולה לזגזג בין הליך פלילי לאזרחי

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

עופרה שטראוס / צילום: יונתן בלום

ילדיו של מיכאל שטראוס מוכרים מניות של החברה ב-327 מיליון שקל

שלושת ילדיו של מיכאל שטראוס, עפרה (יו"ר החברה), עדי ועירית, מוכרים כ-4% ממניות החברה ● המכירה מגיעה לאחר שביולי אשתקד רכשו 24% מהקבוצה מילדיה של רעיה שטראוס בן דרור, אחותו של מיכאל

אילן ששון, מנכ''ל ובעלי רום כנרת / צילום: אלון רון

נאמני חברת הנדל"ן שקרסה חושפים: החוב מגיע ליותר ממיליארד שקל

עורכי הדין שמייצגים את נושי חברת הנדל"ן רום כנרת ביקשו מבית המשפט לדחות את הצעת הרכישה שהוגשה, בטענה כי היא "חסרת ערך" מול ההיקף העצום של תביעות החוב, שעומד על פי 5 מההערכות הקודמות ● "ההצעה תוריד לטמיון את המאמצים להצלת הפרויקטים ותזיק פי כמה וכמה למעורבים"

יזמיות המגורים מדווחות על עלייה בקצב מכירת הדירות בחודשים האחרונים / צילום: שלומי יוסף

דוחות חברות הנדל"ן מגלים: "המשבר ההיסטורי" נמשך בקושי חודשיים

למרות נבואות הזעם והמחסור המתמשך בעובדי בניין בצל המלחמה, יזמיות המגורים מדווחות על התאוששות ● מחודש דצמבר נרשמת עלייה בקצב מכירת הדירות, לא נרשמים עיכובים במסירות, לפי בכירים בענף רוב אתרי הבנייה חזרו לעבוד, ואפילו מדד המניות הענפי רושם תשואת שיא

בורסת תל אביב / צילום: שלומי יוסף

פתיחה ירוקה בתל אביב; נובה מטפסת בכ-3%

מדד ת"א 35 קופץ ב-1% ות"א 90 עולה ב-0.5% ● הבורסה בת"א מסכמת רבעון ראשון בעליות נאות במדדים המובילים ● לאומי על הדולר המתחזק: "מציע למשקיעים הצעה שאי אפשר לסרב לה" ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● סטלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

עידן וולס, מנכ''ל קבוצת דלק / צילום: רון קדמי

העסקה שתגדיל את פוטנציאל הנפט של קבוצת דלק ב-100 מיליון חביות

הקבוצה סיימה את שנת 2023 עם הכנסות של 12.3 מיליארד שקל, צמיחה של 2.8% אבל הרווח הנקי המיוחס לבעלי המניות ירד ב-60% ● החברה הבת איתקה צפויה להתמזג עם חברת נפט הפועלת בים הצפוני ● התגמולים לשלושת בכירי קבוצת דלק הסתכמו ב-2023 בעלות מצרפית של כמעט 50 מיליון שקל

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם