גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

נשבר שיא ישראלי: מדטרוניק רוכשת את מזור ב-1.6 מיליארד ד'

חברת מדטרוניק האמריקאית רוכשת את חברת מזור הישראלית ב-1.6 מיליארד דולר ● מזור מפתחת מערכות רובוטיות לניתוחים בעמוד השדרה, הונפקה בבורסה בת"א ב-2007 ועברה ימים קשים מאוד עם החדרה פחות מוצלחת של המוצר הראשון שלה בתקופת המשבר הכלכלי בארה"ב

אורי הדומי / צילום: איל יצהר
אורי הדומי / צילום: איל יצהר

נשבר שיא אקזיט הביומד הישראלי: חברת מדטרוניק  האמריקאית רוכשת את חברת מזור רובוטיקה   הישראלית ב-1.6 מיליארד דולר. מזור מפתחת מערכות רובוטיות לניתוחים בעמוד השדרה. העסקה תבוצע במחיר למניה המהווה פרמיה של 11% על מחיר מניית מזור בנאסד"ק אמש. במסחר שאחרי הסגירה עלתה מניית החברה למחיר נמוך בכ-2% ממחיר המניה בעסקה.

מחיר המניה שלפיו תתבצע רכישת מזור, 58.5 דולר, הוא כאמור פרמיה של 11% על מחיר המניה היום, אך נמוך משמעותית ממחיר השיא של כמעט 75 דולר שאליו הגיעה המניה במארס. בהפחתת ההשקעות שכבר ביצעה מדטרוניק במזור רובוטיקה, שבה היא מחזיקה 11%, היא תשלם עוד 1.3 מיליארד דולר על השלמת רכישת החברה.

העסקה כבר אושרה על ידי הדירקטוריונים של שתי החברות פה-אחד - כך על פי הודעת החברות. במסחר בתל-אביב עלתה אתמול מניית מזור 7% ללא הודעה.

העסקה הזו מהווה סכום שיא לאקזיט של חברת ביומד ישראלית. השיאניות הקודמות היו נוירודרם שנמכרה בשנה שעברה למיצובישי טנבה מיפן ב-1.1 מיליארד דולר וגיוון אימג'ינג שנמכרה ב-2013 לקובידיאן ב-1 מיליארד דולר (ונבלעה בהמשך על ידי אותה מדטרוניק). מזור נמכרה במכפיל של פי 19 על הכנסותיה, ואף שהיא עדיין מפסידה. 

מזור, שהוקמה ב-2001 על בסיס טכנולוגיה שפותחה על ידי פרופ' משה שהם בטכניון, ומנוהלת כמעט מראשיתה על ידי אורי הדומי, פיתחה רובוט הממקם את כלי הניתוח בניתוחי עמוד שדרה ובכך משפר את הדיוק בניתוח בצורה משמעותית.

מאז מאי 2016, המוצר המוביל של החברה משווק על ידי מדטרוניק, תחילה באופן לא בלעדי והיום באופן בלעדי, ומדטרוניק גם השקיעה במזור עד שהגיעה בהדרגה להחזקה של 11% בחברה. מזור הודיעה בעבר כי היא תפתח מוצרים רובוטיים נוספים שלא בתחום עמוד השדרה ותשווקם באופן עצמאי כדי לשמור על עצמאות החברה, אולם קיבלה ממדטרוניק הצעה מפתחה והחליטה להימכר.

מאז החתימה על הסכם מדטרוניק עלתה מניית החברה ב-340% בכשנתיים במקביל לגידול במכירות. הכנסות מזור ב-2017 עמדו על 64 מיליון דולר - צמיחה של 78% לעומת שנת 2016. הצמיחה החדה נבעה מהעברת השיווק למדטרוניק ומהשקה של מוצר חדש על ידי שתי החברות. ב-2018 נכנסו מדטרוניק ומזור לשלב השני של הסכם השיווק ביניהן במסגרתו מדטרוניק משווקת את המוצרים של מזור באופן בלעדי. בעקבות המעבר, הצמיחה החדה בהכנסות מזור התמתנה שכן מתח הרווחים שלה על כל מכשיר ירד, ולמרות שהחברה הזהירה מראש שכך יהיה - המשך גידול מתון יותר בהכנסות אך במקביל שיפור ברווחיות הכוללת עקב ירידה בהוצאות השיווק - השוק לא קיבל זאת יפה. כאשר בדוח הרבעון השני חלה אף ירידה קלה בהכנסות, עלה הדבר לחברה בירידה של כ-20% במחיר המניה. כך הגיעה מזור למחיר שהיה נוח למדטרוניק והיא הציעה לה את הצעה הרכישה. 

תחנות בחייה של חברת מזור רובוטיקה

שתי החברות - מזור ומדטרוניק, דיווחו כי ישיקו את דור 4 של הרובוט של מזור, הממוזג עם מערכת ניווט חדשה שאותה חושפת כעת מדטרוניק לראשונה, בכנס שיחל ביום רביעי בארה"ב. מדטרוניק רכשה את מזור באופן מלא בעיקר כדי למקסם את האינטגרציה בין הרובוט לבין מערכת הניווט והשתלים לעמוד השדרה שאותם היא משווקת.

מזור הפסידה ב-2017 כ-12.4 מיליון דולר ובמחצית הראשונה של 2018 הפסידה 5.1 מיליון דולר.

בעל העניין הגדול במזור מלבד מדטרוניק הוא ז'ק שולר הקשור לקרן אוראקל (אין קשר לחברת אחסון המידע) שהשקיעה במזור ב-2012 ובעצם נתנה לה את הדלק והקשרים לרישום בנאסד"ק. אוראקל השקיעה במזור לפי מחיר של כ-4 שקל למניה לעומת 128 שקל היום. בהמשך מכרה את רוב החזקתה ב-2017 ברווח של כ-2,000%, אולם שולר נשאר עד האקזיט, וחלקו כרגע (5%) עומד על 82 מיליון דולר, רווח של כ-2,600%. מספר מוסדיים ישראלים מחזיקים במניות מזור: מגדל מחזיקה 4.55% בשווי של 70 מיליון דולר; קבוצת מנורה מחזיקה ב-3.21% השווים כ-49 מיליון דולר; ואילו עמיתים והראל מחזיקים כ-1.5% מההון כל אחד.

הצליחה להיחלץ ממשבר 

מזור הונפקה בבורסה בתל-אביב ב-2007 ועברה ימים קשים מאוד עם החדרה פחות מוצלחת של המוצר הראשון שלה בתקופה של משבר כלכלי בארה"ב. סביב 2011 נסחרה לפי שווי של 60 מיליון שקל בלבד.

מספר מהלכים שביצעה החברה חילצו אותה מן המשבר. האחד היה תמחור מחדש של מוצר הדגל שלה. בניגוד להיגיון של האדם הפשוט, מדטרוניק הגיבה לכך שהמוצר שלה לא נמכר באופן שהשביע את רצונה, דווקא על ידי ייקור משמעותי של המוצר (תוך הוספת פיצ'רים חדשים ומיתוג מחדש), ממחיר של כ-100-200 אלף דולר למערכת ועוד חצי מיליון דולר ויותר. בכך, העבירה החברה את ההחלטה האם לרכוש את המוצר ממנהל המחלקה אל מנהל בית החולים. באותה התקופה רובוטים אחרים, בעיקר הרובוט מסוג "דה וינצ'י" של חברת אינטואיטיב סורג'יקל, החלו להוציא בהצלחה שם טוב לרעיון הניתוח הרובוטי. הדומי העריך כי הוצאה על רובוט בהיקף 100-200 אלף דולר תהיה כבדה על מנהל מחלקה, אולם עבור מנהל בית החולים כולו, הוצאה של כחצי מיליון דולר תהיה הגיונית עבור מוצר המשדרג את המוניטין של בית החולים ככזה שנפתח לטכנולוגיה הרובוטית. בעבר אמר הדומי ל"גלובס" כי קיבל ייעוץ בעניין מידידו פרופ' דן אריאלי, העוסק בפסיכולוגיה של קבלת החלטות כלכליות. הגישה הזו הצליחה, והמוצר נמכר טוב יותר במחיר הגבוה ובגישה השיווקית החדשה.

מהלך נוסף שהצליח לחברה מאוד היה מעבר למסחר דואלי בנאסד"ק, בתמיכה של קרן אמריקאית בשם אוראקל (אין קשר לחברת טכנולוגיית המחשוב בשם זה). מזור היית בין חברות הביומד הישראליות הראשונות שהודיעו על רישום כפול בנאסד"ק. היא נרשמה למסחר באמצעות ADR (איגרת מעקב אמריקאית אחרי מניה הנסחרת מחוץ לארה"ב) ובסוף אותה שנה ביצעה הנפקה בנאסד"ק. תוך כדי המעבר למסחר בנאסד"ק הצליחה החברה לשמר ואף לשפר את מחיר המניה שלה כך שבסופו של דבר הצליחה להגיע לגיוס מעמדה חזקה. יצוין כי באותו הזמן כמעט כל בעלי המניות המקוריים של החברה כבר פרשו ממנה והדומי ניהל את המהלך כמעט לבדו, מלבד התמיכה מאוראקל. מחד - הוא לא היה יכול להיעזר בקרנות הון הסיכון בהנפקה. מנגד - הן גם לא מנעו ממנו לבחור את תנאי ההנפקה והמשך גיוס ההון לחברה כאוות נפשו. גורם נוסף שהאמין בחברה עוד מתקופת המשבר ונהנה מהעליות לאחר מכן הייתה חברת מגדל, שנכנסה להשקעה בחברה במחירים נמוכים וקצרה מאוחר יותר את הפירות.

ההחלטה המוצלחת השלישית של החברה הייתה ההסכם עם מדטרוניק. הסכם זה נבנה תחילה לא כהסכם מכירה אלא כהסכם שיווק משותף, באופן שאפשר למדטרוניק לבחון את מוצר הדור השלישי של מזור (MazorX) בשוק לפני ההתחייבות על המכירה. מבחינת מזור היה זה הסכם מוצלח כי מניית החברה עלתה דרמטית על רקע השיווק המשותף והעלתה גם את מחיר החברה בעסקה.

את תגובתו של הדומי לא ניתן היה לקבל בעת מועד כתיבת הידיעה. העסקה זכתה לפרגון ממשקיע הביומד ד"ר אורי גייגר, שותף מנהל בקרן ההשקעות במכשור רפואי אקסלמד, יחד עם מורי ארקין. גייגר קובל לעיתים קרובות על הקושי העצום בבניית חברות מכשור רפואי עצמאיות בישראל, ועל ההישגים הנמוכים יחסית של התעשייה בתחום זה עד כה (והוא עצמו מעדיף מודל של בניית חברות ישראליות-אמריקאיות היברידיות כדי להתגבר על הקושי). לגבי מזור, שעמה אין לו כל קשר עסקי, אמר היום גייגר: "זו עסקה מדהימה. האקזיט הגדול ביותר של חברה ישראלית בתחום הרפואי אי פעם. החברה נוהלה בהרבה נחישות על ידי אורי הדומי ועל ידי היו"ר יונתן אדרת. היא ידעה ימים קשים ושינתה כיוונים בדרך, אבל מוצר ה-MazorX הוא קפיצת מדרגה משמעותית מול הדור הקודם ובעל יתרונות על מוצרים מתחרים. השילוב עם מדטרוניק העלה את החדשנות הישראלית על פלטפורמה מסחרית גדולה ויצר ערך גדול".

היועצים הפיננסיים של העסקה מצד מדטרוניק היו גולדמן סאקס ופרלה ויינברג. את חברת מדטרוניק ייצגו עוה"ד מייק רימון, נועם צור ויסמין זיו ממיתר, ליקוורניק, גבע, לשם, טל ושות'. את חברת מזור רובוטיקה ייצגו  Kirkland & Ellis New York.

עוד כתבות

מטבע דני עתיק. האוסף של ברון מוערך בכ-72 מיליון דולר / צילום: Shutterstock, ABARONS

בעשרות מיליוני דולרים: אוסף המטבעות העתיק שעומד למכירה

מתוך חשש לעתיד התרבות הדנית, יצרן החמאה לארס אמיל ברון, שאסף מטבעות, מדליות ושטרות חוב אסר על מכירתם במשך מאה שנים ● כעת האוסף מותר למכירה והוא שווה סכום עתק

אילוסטרציה: shutterstock

הסעיף "הקטן" בעסקת נדל"ן שיתחיל לסבך אתכם עם רשות המסים

באילו מקרים השחקנים בשוק הנדל"ן "בני חורין" מהקשר שנכפה עליהם ככלל עם רשות המסים? ● גלובס עושה סדר בזכויות החוזיות והתנאים שמשחררים אתכם מחובת הדיווח לרשויות המס, לפחות בשלב עריכת החוזה

ג'רמי סוארד (משמאל) ועידו גונן, מייסדים משותפים Exodigo / צילום: Exodigo

עשרות יוצאי מודיעין ויחידות הנדסה התקבצו לסטארט-אפ אחד, כדי לפצח את הסוד

שירות מיפוי תת הקרקע של הסטארט-אפ הישראלי יכול לעלות מאות אלפי דולרים, אך הלקוחות מפחדים יותר מהלא נודע: "תמיד יש הפתעות באדמה" • אחרי שגלגלה מיליוני דולרים מהרנטגן התת קרקעי, אקסודיגו חולמת גם על התרחבות למיפוי אסטרואידים וירחים • וגם: איך מתפקדים כש-75% מעובדי החברה מגויסים למילואים, ולמה מדובר בעצם בשוק בלתי מוגבל? ● הסטארט-אפים המבטיחים

צילום: Eduardo Munoz Alvarez (AP) (עיבוד תמונה)

הטעויות הנפוצות שמשקיעים עושים בהשקעה באג"ח ממשלתיות

בוול סטריט ג'ורנל מרחיבים על הטעויות הנפוצות של משקיעים באיגרות חוב ממשלתיות ● להערכתם, הטעות הנפוצה ביותר היא בהשקעה בקרנות אג"חיות שנסחרות בתנודתיות ● במקביל הם מסבירים כי כיום, תשואות האג"ח הממשלתיות קצרות הטווח אטרקטיביות יותר מאשר ארוכות הטווח

תקיפת צה''ל בלבנון / צילום: ap, Hussein Malla

בצה"ל מאשרים: חוסלו שני מחבלי חיזבאללה מרכזיים

בכיר במערך ההגנה האווירית של חיזבאללה חוסל בתגובה על הפלת הכטב"ם הישראלי אתמול ● צה"ל תקף מבנה צבאי של ארגון הטרור במרחב יארון שבדרום לבנון ● ארבע רקטות שוגרו לאזור שדרות, מחסן עלה באש בעקבות נפילת רסיסי מיירט ● כל העדכונים

שלומי ויוסי אמיר / צילום: יח''צ, עיבוד: טלי בוגדנובסקי

כאב הראש החדש של האחים אמיר בשופרסל

‎בבקשה לתובענה ייצוגית, נטען כי האחים אמיר ביקשו לרכוש את השליטה בשופרסל באופן שיפטור אותם מלשלם לציבור את מלא פרמיית השליטה, כדי לא להיקלע לתחרות על השליטה בחברה ● התובעים מעריכים את הנזק בסכום הנע בין 232-146 מיליון שקלים

רס''ן דור זימל ז''ל / צילום: דובר צה''ל

הותר לפרסום: מת מפצעיו רס"ן במיל' דור זימל, שנפצע מכטב"ם הנפץ בצפון

דור זימל שנפצע אנושות מהתפוצצות הכטב"ם בערב אל-עראמשה מת מפצעיו ● ראש הממשלה בנימין נתניהו התייחס למבוי הסתום בסוגית העסקה לשחרור חטופים ● השר בני גנץ תקף את השר לביטחון לאומי איתמר בן גביר והתייחס בדבריו לציוץ שלו שלשום ● חיל האוויר תקף יעדי טרור של חיזבאללה, מחבל חוסל ומבנים צבאיים הושמדו ● הקונגרס אישר חבילת סיוע של מיליארדי דולרים לישראל, גלנט בירך ● עדכונים שוטפים

קשת שביט, חוקרת בפרויקט Candle של נאס''א / צילום: שמוליק עלמני

"ניצלתי בנס": הצעירה שהגיעה עד לפרויקט השאפתני של נאס"א

בגילה הצעיר במיוחד קשת שביט הספיקה להיות חתומה על מאמר פורץ דרך בשער מגזין Science היוקרתי, ועובדת בפרויקט של נאס"א על מחקר שעתיד לדייק את המידע שיש לנו על כוכבים ● ב-7 באוקטובר היא הייתה בביתה בקיבוץ בארי, כשמחבלים ניסו לחדור אליו: "הוא ספג הרבה כדורים, ניצלתי בנס" ● 40 עד 40: נבחרת המנהיגות הצעירה של גלובס 

עלי חמינאי נפגש עם משפחות הבכירים שחוסלו בסוריה, אפריל 2024 / צילום: ap, Office of the Iranian Supreme Leader

החישוב הגרעיני של איראן נעשה כעת מסוכן יותר

המנהיג העליון חמינאי בוודאי תוהה אם מצבה של הרפובליקה האסלאמית היה טוב יותר לו כבר היה ברשותה נשק גרעיני ● המערב אינו צריך להמעיט בצורך של חמינאי להשאיר מורשת מפוארת

נשיא ארה''ב, ג'ו ביידן / צילום: ap, Mark Schiefelbein

איזה נשק ישראל תקנה בתקציב של 14 מיליארד דולר?

הסיוע האמריקאי לישראל שאושר בבית הנבחרים עומד על כ-26 מיליארד דולר, מתוכו 14 מיליארד דולר לרכש ביטחוני ● מה יהיה ניתן לרכוש איתו, מה האינטרס האמריקאי הרחב, ועד כמה תהנה ממנו התעשייה הישראלית? ● גלובס עושה סדר

3 פסקי דין בשבוע / צילום: אנימציה: טלי בוגדנובסקי

נוסעת באל על הגישה בקשה לתביעה ייצוגית על מושב שלא ניתן להטייה. מה נקבע?

חברה שניהלה שנים תביעה על מיליונים נגד יס, הגישו סיכומים באורך חריג. השופטת קבעה כי התביעה תוכרע בלעדיהם ● גבר סירב לבדיקת אבהות כדי להתחמק ממזונות, האשה פנתה לביהמ"ש ● אושרה תביעה יצוגית נגד אל על

ראש אמ''ן, אלוף אהרון חליוה / צילום: דובר צה''ל

ראש אמ"ן האלוף אהרון חליוה הודיע על פרישה מצה״ל

חליוה הודיע היום על פרישה, חצי שנה אחרי המחדל המודיעיני העמוק של ה-7 באוקטובר ● במכתב שחיבר לרמטכ"ל, כתב כי "אגף המודיעין בפיקודי לא עמד במשימה עליה אנו אמונים. לעד אשא עימי את הכאב האיום של המלחמה"

ענבר שעשוע בר ניר ועדי אטון לפידות / צילום: דרור סיתהכול

קרן משפחת שעשוע תחלק 6 מיליון שקל לבעלי עסקים ששירתו במילואים

מענקי הצמיחה יינתנו לפי שיטה שבה בעלי עסקים שמגישים מועמדות צריכים במקביל לבחור מי מעמיתיהם ראוי לקבל את הכסף ● מאז פרוץ המלחמה חילקה הקרן 21 מיליון שקל למטרות שונות ● ישראל מתגייסת

סקטור השבבים יורד / צילום: Shutterstock

אנבידיה יורדת למקום החמישי בשווי שוק: מה עובר על הסקטור הלוהט בוול סטריט?

ביום אחד איבדה החברה הלוהטת של וול סטריט 10% מערכה, והיא רק דוגמה לסגמנט השלילי שאפיין את שוק השבבים כולו ● אנליסטים מנתחים את הסיבות: מנתוני מאקרו בעייתיים שמכבידים על השוק כולו ועד ל"תיקון" בתחום, שנהנה מפריחה משמעותית בשנה האחרונה

הבורסה בתל אביב / צילום: Shutterstock

נעילה ירוקה בתל אביב: מדד ת"א בנקים 5 זינק בכ-4%

מדד ת"א 35 קפץ ב-1.1% ות"א 90 הוסיף לערכו כ-1.4% ● הדולר חצה רף של 3.8 שקלים ונחלש חזרה בסוף השבוע ● S&P הודיעו על הורדת הדירוג של ישראל מרמה של AA- ל-A+ ● הסיכויים להפחתת ריבית בישראל וארה"ב הולכים ומתרחקים ● בעוד שבישראל יתקיים שבוע מסחר מקוצר לרגל החג, בוול סטריט יפרסמו דוחות כמה מענקיות הטכנולוגיה המשתייכות לשבע המופלאות

טסלה 3 / צילום: יח''צ

טסלה מורידה את מחירי הדגמים בישראל. כמה הם יעלו?

כחלק ממהלך גלובלי של החברה, שהחל בסוף השבוע בארצות הברית, טסלה מוזילה את המחירים של דגמי טסלה 3 וטסלה S ● במקביל, סימנים ראשונים לכך שהקיצוץ הגלובלי בכוח האדם עליו הכריזה טסלה החודש, מגיע גם לישראל

היועצת המשפטית לממשלה, גלי בהרב-מיארה / צילום: דוברות לשכת עורכי הדין

בג"ץ הגיוס: היועמ"שית אישרה ייצוג נפרד לממשלה בשל פערי העמדות

הממשלה תקבל ייצוג נפרד בבג"ץ הגיוס שיתקיים ביוני בהרכב מורחב של תשעה שופטים ● הסיבה: הפערים הגדולים בין עמדת הממשלה לבין עמדת היועמ"שית בהרב-מיארה ● הממשלה צפויה לשכור עו"ד פרטי 

בעולם מתפעלים מישראל: "הראתה שהיא יכולה לתקוף מתי שהיא רוצה"

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: בוושינגטון פוסט מתפעלים מהמתקפה שמיוחסת לישראל באיראן, ובאיראן מנסים להקטין את האפקט שלה וגם: אייפ"ק פותח בקמפיין נגד פוליטיקאים אנטי-ישראלים בבחירות בארה"ב ● כותרות העיתונים בעולם 

ראש אמ''ן אהרון חליווה

מבריק ויהיר, כריזמטי ונהנתן: הכירו את אהרון חליוה, האלוף השנוי במחלוקת שפרש היום

מבריק, כריזמטי, האיש הכי מקושר במטכ"ל, רוקסטאר, ומנגד נהנתן, יהיר ויש שיאמרו בוטה • ראש אמ"ן, שהודיע היום על פרישה מצה"ל, מיהר לקחת אחריות על הכישלון, אבל מאז, עלו עוד ועוד סימני שאלה סביב התנהלותו ● נראה שגם הוא - שיודע להתנהל מול התקשורת "אפילו יותר מדובר צה"ל" - לא צפה את עוצמות המתקפה ולא מפסיק למשוך אליו אש

פרופ' יוג'ין קנדל / צילום: מיכה לובטון

הוא היה אחד האנשים הקרובים לנתניהו, היום הוא חושף: "לא הייתי מחזיק במשרד שלו חודש"

יו"ר המועצה הלאומית לכלכלה לשעבר, יוג'ין קנדל, בטוח: "אם ישראל לא תשנה כיוון בהקדם, הכלכלה תקרוס, והמדינה עמה" ● לדבריו, כדי שנבואת הזעם לא תתממש צריך להקים ממשלה שתנהל סיכונים לטווח הארוך בכל תחומי חיינו ● הוא לא פוסל אפשרות להיות שר האוצר הבא, אבל "לא כזה שתפקידו העיקרי הוא לחלק הטבות" ● האזינו