גלובס - עיתון העסקים של ישראלאתר נגיש

בוגי יעלון באירוע בחירות: "אני ייסדתי את הקו החם עם רוסיה"

אין לו את הכריזמה של נתניהו או לפיד, את החיוך של כחלון ואין מאחוריו את הגרעיו הקשה של מצביעי העבודה ובכל זאת, בוגי יעלון, שר הביטחון לשעבר, נחוש להקים מפלגה ● טל שניידר ביקרה באירוע בחירות של יעלון ושמעה מה הוא חושב על פרשת הפלת המטוס הרוסי, סיום כהונת המפכ"ל ועל הבחירות הקרבות: "המפלגה שלי מוכנה"

משה (בוגי) יעלון נואם בהרצליה / צילום: נמרוד גליקמן
משה (בוגי) יעלון נואם בהרצליה / צילום: נמרוד גליקמן

ביום חמישי בערב הגיע משה בוגי יעלון, שר הבטחון לשעבר לדבר בפני קהל גדול בבית קינן בהרצליה. לדברי המארגנים נכחו במקום מעל ל-1000 איש (הם ספרו לפי מספר הכסאות שחולקו) ואכן, המספר הגדול של הרצלייינים שבאו לשמוע אותו הפתיע גם אותי. אני נוהגת לשוטט הרבה בחוגי בית ואירועים פוליטיים ומזה זמן רב לא זכור לי פער כה גדול בין התדמית הציבורית לכאורה של פעילות פוליטית על אש נמוכה לבין הציבור הרב שהיה צמא לשמוע את דברי האיש. מי שעוקב אחר הדיווחים הממעיטים בנוגע ליעלון יכול היה לראות במספר הגדול של הנוכחים עדות לדבר מה אחר המפעפע בימין-מרכז.

"אל תאמינו למה שמספרים לכם עלי בתקשורת"

ואכן, לקראת סוף ההרצאה והשיחה, וכאשר מישהו מן הקהל שאל את יעלון מדוע הוא נראה בטלוויזיה הרבה יותר שמן ונמוך, התבדח על כך יעלון: "אל תאמינו למה שמספרים לכם עלי בתקשורת. אני נפגש עם עשרות אלפי אנשים ברחבי הארץ. אחד הדברים שגיליתי במהלך התקופה הזו היא שלמרות שאני מוכר, ודווקא בעידן של ריבוי תקשורת ועיתונאים במדיה החברתית, אין אתיקה וכלי התקשורת הם מתווכים מלאים באינטרסים. יש ימים שאני מרגיש כמו בשיר ׳כתבו עליו בעיתון והוא לא ידע שהוא כזה׳. זה נורא ולכן בחרתי לפגוש כמה שיותר אנשים פנים אל פנים שישמעו מה אני חושב ולא מה מספרים עלי".

ויעלון אכן סיפר לקהל מה הוא חושב. אין לו את הכריזמה של בנימין נתניהו או של יאיר לפיד. אין לו את החיוך המיוחד של משה כחלון. וקהל המרכזי המבוגר אינו עצבני או ווכחני כמו מפגיני השמאל ותומכי מרצ ומפלגת העבודה, ובכל זאת, שנים ארוכות של ניסיון בטחוני עושות את שלהן.

ויעלון דיבר על שינוי הגישה המועיל והחשוב, לדעתו, שהתרחש בוושינגטון בממשל הנוכחי בגישה לאיראן. על הנאיביות של הממשל הקודם והטעות של ההנהגה הישראלית להיצמד כיום רק לצד אחד במפה הפוליטית האמריקאית ("למרות שגם אני היו לי את הסכסוכים שלי עם ג׳ון קרי", אמר).

ובשונה לתפיסות של יאיר לפיד, אבי גבאי וציפי לבני, הסביר יעלון כי הוא ממשיך להאמין שהסכסוך בין הישראלים לפלסטינים "אינו פתיר בעתיד הניראה לעין".

אני ייסדתי את הקו החם בין ישראל לרוסיה

במענה לשאלה מן הקהל על תיפקוד ראש הממשלה נתניהו אל מול הנשיא פוטין ביממה שאחרי הפלת מטוס המודיעין הרוסי בטיל סורי, חשף יעלון פרטים מעניינים. לדבריו, מיסוד קו הטלפון החם בין ישראל לבין רוסיה, החל בתקופותו: "אנחנו הגענו להבנה עם הרוסים בתקופתי כשר בטחון. כאשר הם החליטו לפרוס בסוריה בספטמבר 2015 , אני קראתי לנספח ההגנה הרוסי אלי למשרד בקריה ואמרתי לו ׳אני מבין שאתם מתכוונים לפרוס. יש לכם אינטרסים וגם לנו יש אינטרסים אל תפריעו לנו ואנחנו לא נפריע לכם׳.

"כתוצאה מזה מוסד קו חם, שקצה אחד שלו נמצא במפקדה הרוסית בסוריה, במקום שנקרא חְמֶיימִים בשדה התעופה שממנו ממריאים המטוסים שלהם והקצה השני של הקו החם נמצא בבור בקריה. שני הצדדים דוברי רוסית, מן הצד שלנו יושב קצין ישראלי דובר רוסית. עד היום, היו מקרים של כמעט ו.. אבל לא קרה מה שקרה לטורקים כשהם הפילו סוחוי רוסי. הקו הזה מאפשר להימנע מתקלות מן הסוג הזה.

מבלי להזכיר את נתניהו בשמו, יעלון המשיך ונתן ציון טוב ל"ההתנהלות שלנו אחרי מקרה. מפקד חיל האוויר לשם והציג להם נתונים ברורים והסביר מאיפה אי ההבנה, וזאת כדי להפיק לקחים וגם כדי להוריד מאיתנו את האשמה ואני מקווה שנחזור לאותן ההבנות" הוא אמר.

ישראל נמצאת ככל הנראה בין 6-10 חודשים לפני מערכת בחירות אולם יעלון לא מוכן לציין בשלב הזה מי הם האנשים שיצטרפו אליו. בתקופה של אחרי התפטרותו מן הממשלה, לאור פרשיית אלאור עזריה וכאשר נתניהו החליט להכניס את ישראל ביתנו ממשלה ולתת את תיק הבטחון לאביגדור ליברמן, החלו כלי התקשורת בישראל לסקור את האפשרות של התייצבות יעלון בראשות רשימה והדיווחים המרובים על כך שמפלגתו לא עוברת את אחוז החסימה, פגעו קשות במיצוב הפוליטי שלו. מבלי שיש שם למפלגה ו/או זהות אנשים המצורפים לרשימה, הסקרים הללו היו מיותרים מבחינתו ויועצו הפוליטי אף פנה לכלי התקשורת ואמר להם, הפסיקו לסקור את המפלגה העתידית, הדבר אינו רלבנטי בשלב הזה וגורם לו נזק.

המפלגה שלי מוכנה, אקים אותה ואחתור לחיבורים

בינתיים, ממשלת נתניהו המשיכה להחזיק מעמד זמן רב ויעלון לא חדל לרגע מלצאת ולדבר עם הציבור הישראלי. חלק משמעותי מדבריו הוקדש לנושא טוהר המידות והעדר דוגמה אישית במנהיגות הישראלית.

הוא אמנם אחד המבקרים הנוקבים ביותר של נתניהו וליברמן, אך בפני הקהל שבא לשמוע אותו, הוא נקט משנה זהירות בדבריו. הראיונות שלו בתקשורת תוקפניים בהרבה מן האופן שבו הוא מדבר עם אנשים.

לדבריו, ברגע שהמפלגה שלו תוקם הוא יפעל לחיבורים. "אני נערך, כשנדע מתי הבחירות אני אופיע עם כוח. הגעתי למסקנה שאין לי מה להצטרף כמספר כזה או מספר אחר (ברשימה אחרת -ט"ש),כי אתה הופך להיות תלוי. ולכן צריך לבוא עם כוח שקורא לחיבורים במגרש הפוליטי החל מן הימין הממלכתי ועד לשמאל ציוני, מתוך הבנה שהאתגרים שלנו אינם קשורים למה שנקרא ימין ושמאל, אלא לנושא של טוהר המידות במדינה".

והוא אף נתן דוגמאות לבעיות טוהר המידות, ההשתלחות של הפוליטקאים בשופטי בית המשפט העליון, הפגיעה באיזונים והבלמים של השיטה הדמוקרטית. והסכנה הגדולה ביותר לדבריו, "כאשר דרג מקצועי, כמו ראש שב״כ ורמטכ״ל מציעים וממליצים והדרג הפוליטי מכנה אותם פחדנים, שפנים ושמאלנים. מה זה הדבר הזה? במקרה של ראש השב״כ נדב ארגמן, הוא הביעו עמדה מקצועית בנוגע לנעשה בירושלים, עמדה שהוכחה כנכונה וגם בסופו של דבר והקבינט אימץ את דבריו אבל אף אחד לא הגן עליו, לא אמרו תודה. הוא הותקף בכלי התקשורת והיחיד שהגן עליו זה אני. וכך הדבר האלה גם עם רמטכ״ל שמגן על הערכים של צה״ל בסוגיית התנהגות חייל מול אויב בחריגה שיש בה דגל שחור, ואני מוצא את עצמי כשר היחיד השומר על ערכי צה״ל, על החוק הישראלי. זו סכנה לדמוקרטיה והדבר ממשיך גם כיום עם מה שעושים היום למפכ״ל" אמר יעלון.

ודווקא שנשאל יעלון על התארכות חקירת תיק 3000 , תיק הצוללות וכלי השיט וכיצד העניינים נמשכים ללא סוף השיב יעלון. "אני סומך על מערכת אכיפת החוק, ואני ממתין בסבלנות לגמר החקירה לגבי התיקה זה אותו אני מכיר היטב".

אך בדרך החוצה מן האירוע, ברור היה שדרכו של יעלון הלאה עוד קשה, קשה מאוד. אדם אחד זעם על ההגנה האוטומטית שמעניק יעלון לשופטי העליון והחל לצעוק בסיום האירוע. אדם אחר, אהרון שמו, אמר לי, "אני איש ימין, למי אני אצביע? הייתי רוצה לבחור בימין ממלכתי אחר מאשר נתניהו אבל לצערי איני רואה אלטרנטיבה אחרת בימין". אשתו ניסתה להשתיק אותו. "אתה תמצא ימין אחר, עד הבחירות, אתה תמצא ימין אחר, רק אל תגיד שאתה מצביע לביבי".

עוד כתבות

גל בר-דעה, מנכ''ל וואן זירו / צילום: איל יצהר

הבנק הדיגיטלי כבר שרף כ-800 מיליון שקל; המנכ"ל: "המשקיעים ימשיכו לתמוך"

לוואן זירו כבר יש כ-100 אלף לקוחות והמנכ"ל גל בר דעה מעריך כי "נהפוך לרווחיים כשנגיע ל-200 אלף לקוחות" ● את 2023 סיים הבנק של אמנון שעשוע עם הפסד של 357 מיליון שקל, אך בר דעה אופטימי:  "ההכנסה מלקוח יותר גבוהה ממה שחשבנו. אם נמשיך כך ונגביר פעילות אנחנו על דרך המלך"

דורי נאוי / צילום: איל יצהר

דורי נאוי על ישראכרט: "צריכים להחליט אם להכניס שותף או לוותר"

לאחר שבנק ישראל הבהיר לחברת אחים נאוי כי לא תוכל לשלוט בחברת כרטיסי האשראי עם פחות מ-30% מהמניות, בעל השליטה אומר כי "לא תם המשחק מבחינתנו; ישראכרט יכולה להמריא ולייצר תחרות אם יתנו לה את הכלים המתאימים"

מוצרים המיובאים על-ידי חברת דיפלומט

"נעביר את ההתייקרויות ללקוחות": בדיפלומט מזהירים מאפשרות של העלאות מחירים

יבואנית המזון והטואלטיקה פרסמה את תוצאותיה לשנת 2023 ולרבעון האחרון והציגה צמיחה בהיקפי הפעילות בישראל וכן בפעילותה העולמית ● למרות זאת - החברה הזהירה, שוב, מפני אפשרות להעלאת מחירים בהמשך השנה

ארגון הטרור שהצטרף לחזית נגד ישראל, והדרישה של גרמניה מאזרחים חדשים

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: ארגון הטרור הסוני "הקבוצה האסלאמית" מצטרף לחיזבאללה בשל המלחמה בעזה, הקואליציה נגד החות'ים לא עומדת במשימה ובגרמניה דורשים מאזרחים חדשים לענות על שאלות על ישראל ● כותרות העיתונים בעולם 

המדינה החדשה שמצטרפת להליך נגד ישראל בהאג

גלובס מגיש מדי יום סקירה קצרה של ידיעות מעניינות מהתקשורת העולמית על ישראל במלחמה • והפעם: רוב האמריקאים מתנגדים להמשך המלחמה, הממשלה הצרפתית מהצהירה שלא סיפקה נשק לישראל מאז ה-7 באוקטובר ואירלנד מצטרפת לתביעה נגד ישראל בהאג ● כותרות העיתונים בעולם 

ינקי קוינט, מנכ''ל רמי ומ''מ מנהל רשות החברות / צילום: יוסי זמיר

מתחנות כוח ועד מוסכי רכבת: בענף התשתיות טוענים שרמ"י תוקעת מיזמים

בפנייה דחופה מבקשים במינהל התכנון מרשות מקרקעי ישראל לשחרר היתרים למיזמי תשתית לאומיים ● ברקע זה, גורמים בענף טוענים כי פרויקטים גדולים, בהם תחנות כוח ומוסכים של הרכבת הקלה, תקועים בגלל התנהלות הרשות ● רמ"י: "חלק מהפרויקטים יצאו לדרך"

עו''ד ספי זינגר, יו''ר רשות ניירות ערך / צילום: עידן גרוס

רשות ניירות ערך הטילה עיצום בסך 700 אלף שקל על אי.בי.אי

העיצום, שהוטל בגין הפרות חוק איסור הלבנת הון, הוא הגבוה ביותר שהוטל לפי חוק זה על מפוקח של רשות ניירות ערך בשנים האחרונות ● אי.בי.אי בתגובה: "ב-2018, התקופה אליה מתייחס דוח הרשות, תחום המטבעות הדיגיטליים היה עדיין חדשני, ולא הייתה כל רגולציה שהסדירה את הנושא"

עינת גנון / צילום: בר שניר

פרויקט הענק מתעכב: עוד פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו

עינת גנון, סמנכ"לית הרשות להתחדשות עירונית, הודיעה על פרישה מהמרוץ לניהול רשות המטרו, לאחר שלאחרונה גם צחי דוד, סגן הממונה על התקציבים באוצר לשעבר, הסיר את מועמדותו לתפקיד ● כעת נותר מועמד אחד לבחירה, והמכרז עומד בפני ביטול

מה חדש בדוחות / אילוסטרציה: טלי בוגדנובסקי, חומרים: shutterstock

בזכות אגד: הרווח הנקי של קיסטון זינק ב-300%

מדור חדש של גלובס יביא את הסיפורים של עונת הדוחות בבורסת ת"א שאולי פספסתם ● והפעם: קיסטון מציגה תוצאות חזקות בזכות אגד, הרווח הנקי של רציו ירד ל-127 מיליון דולר ואימקו מסכמת את 2023 עם רווח כ-6.2 מיליון שקל לאחר שרשמה הפסד בתקופה המקבילה ● מדור חדש

משה ארבל, שר הפנים / צילום: מארק ישראל סלם - הג'רוזלם פוסט

בעקבות חשיפת גלובס: השר ארבל קורא לנתניהו לאפשר כניסת פועלי בניין פלסטינים לישראל

שר הפנים מציין במכתבו: "גוברות ההערכות כי אלפי פועלים פלסטיניים מיהודה ושומרון מועסקים שלא כדין בענף" ● הוא קורא לראש הממשלה לבחון הסדרה של הכנסת הפועלים לישראל, בין היתר על ידי בחינה פרטנית של כל פועל והגבלת גיל

שר האוצר בצלאל סמוטריץ' / צילום: נועם מושקוביץ, דוברות הכנסת

עובדים שהוצאו לחל"ת בענף התיירות עומדים להישאר ללא דמי אבטלה

במשרד האוצר הניחו שאין צורך בקביעת מודל חל"ת ארוך־טווח וסברו כי המלחמה תסתיים לפני שהעובדים ימצו את ימי האבטלה והחופשה שצברו ● כעת, עסקים רבים טרם התאוששו, כשהמצוקה הגדולה היא בענף התיירות

וול סטריט / צילום: Shutterstock

וול סטריט ננעלה בעליות; אנבידיה צללה בכ-3%

הנאסד"ק עלה ב-0.5% ● מדד דאקס עלה ב-0.5%, הקאק ירד ב-0.3% ● גולדמן סאקס: לשוק המניות בארה"ב יש אפסייד מוגבל ● נובוקיור וסייברוואן מזנקות בטרום מסחר ● ערב הפסחא, מחירי הקקאו בשיא כל הזמנים, מה זה אומר לגבי יצרניות הממתקים הגדולות ומחירי השוקולד?

בנייה חדשה בירושלים / צילום: Shutterstock

תל אביב מול ירושלים: הגרפים שמראים איפה שוק הנדל"ן צומח יותר

לפי נתוני הלמ"ס, אחת משש דירות שהחלה בנייתן אשתקד נמצאה בערים תל אביב או ירושלים, כשבאחרונה מדובר בהיקף שיא של 2.5% מהדירות הקיימות ● אבל כשברקע מגמת ההאטה הכללית, תל אביב הידרדרה למקום חמישי במספר העסקאות, בעוד שירושלים מובילה בבטחה

מרכז תל אביב / צילום: טלי בוגדנובסקי

בעל דירה סירב לחתום על פרויקט תמ"א וזכה ב־320 אלף שקל נוספים

בעל דירה שהוא גם בעלים של חלק מהחצר ביקש פיצוי של 1.2 מיליון שקל ● המפקחת על המקרקעין קבעה בהסכמת הצדדים כי אכן מגיע לו פיצוי תמורת חתימתו

הראלי בוול סטריט יימשך? זה מה שמלמדת ההיסטוריה

מדד המניות המוביל S&P 500 עשוי לסיים את הרבעון הראשון עם עלייה של 10% ● האם ניתן להסיק מכך שהמשך השנה יתאפיין בראלי? לפי מחקרים של כמה גופי השקעות, החדשות הרעות נוטות להגיע במחצית השנה השנייה

ציור הקיר להחזרת החטופים, ובהם אלמוג מאיר ג'אן / צילום: באדיבות משפחת מאיר

אימו של החייל החטוף: "גורמי הביטחון הפחידו אותנו"

מחבל פתח באש לעבר רכבים שנסעו בכביש 90 מצפון ליריחו, בן 30 נפצע בינוני ובן 21 ובן 13 נפצעו קל ● דיווחים פלסטיניים: צה"ל תוקף בצפון הרצועה; במקביל, פעילות נרחבת של הכוחות באיו"ש ● קבינט המלחמה דן בחידוש המגעים לעסקה ● סמ"ר ניסים כחלון, בן 21 מחדרה, נהרג בדרום הרצועה • דיווחים: 9 הרוגים בתקיפת צה"ל בשני מוקדים בדרום לבנון • עדכונים שוטפים

פרופ' דניאל כהנמן / צילום: יח''צ מטר

פרופ' דניאל כהנמן, זוכה פרס נובל לכלכלה, הלך לעולמו

כהנמן, בן 90 במותו, זכה בפרס נובל בכלכלה בשנת 2002 על מחקר בתחום של קבלת החלטות בתנאי אי-ודאות

בורסת לונדון / צילום: Shutterstock

עליות קלות באירופה; הניקיי צלל בכ-1.5%

החוזים העתידיים בארה"ב נסחרים בירידות קלות ● בריטניה נכנסה למיתון ● באופנהיימר צופים "רוח גבית לשוק המניות האמריקאי לפחות עד שנת 2025" ● טסלה ממשיכה במומנטום השלילי לאחר שבמורגן סטנלי הורידו את תחזית המכירות של החברה

שר האנרגיה אלי כהן (משמאל) בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין ג'ורג' פפנסטאסיו / צילום: שלומי אמסלם, לע''מ

מתעלמת מטורקיה: ישראל מקדמת את חיבור רשת החשמל עם קפריסין ויוון

בפגישה עם שר האנרגיה של קפריסין, ג'ורג' פפנסטאסיו, דן שר האנרגיה והתשתיות אלי כהן בנוגע לשיתוף פעולה בתחום האנרגיה ● השניים סיכמו כי פרויקט הכבל החשמלי התת-ימי שיחבר את רשת החשמל של ישראל לקפריסין וממנה ליוון, ואל רשת החשמל האירופית, יקודם בעדיפות גבוהה

השופט עוזי פוגלמן. דחה בקשה לדיון נוסף שהגישה המדינה / צילום: אלכס קולומויסקי-ידיעות אחרונות

המדינה התנגדה לפצות אדם שקנה דירה ממתחזה - ונדחתה פעמיים בעליון

המדינה הגישה באופן חריג בקשה לדיון נוסף, בטענה כי הדרישה להציג צו ירושה מקורי תשפיע באופן שלילי על שוק הנדל"ן ● בשבוע שעבר בית המשפט העליון דחה את בקשתה